Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

lurker skrev (1 minutt siden):

Ja, klart hun burde anmeldt da når hun ønsket det.

Men jeg tenker det blir feil av oss å spekulere i de andres motiver.

Du må huske at på denne tiden hadde ingen av søsknene snakket med hverandre om hva de hadde opplevd. Alle har sin prosess, og det kom nok veldig brått på at det plutselig nå skulle offentliggjøres i form av en anmeldelse.

Jeg tenker motivet lett kan være å prøve å beskytte både søsteren sin og seg selv og hverandre. Og foreldrene, hvor enn rart det er for oss andre.

Og det er et motiv jeg tenker at vi andre som ikke var i situasjonen ikke burde dømme dem for.

Ja det må ha vært vanskelig alt sammen. Jeg ser jo det. Men føler så veldig med den 15 år gamle jenta akkurat nå. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sveits35 skrev (16 minutter siden):

Ja det må ha vært vanskelig alt sammen. Jeg ser jo det. Men føler så veldig med den 15 år gamle jenta akkurat nå. 

Ja, det er det ingen tvil om at man gjør ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer frem om denne jenta er jo nok i seg selv, ovenpå dette har du alt Gjert antageligvis har gjort med de andre barna, bla. a. det som har gjort at Christoffer lever med lidelser knyttet til angst og PTSD. 

Dette virker som en serie-voldsmann som ikke klarer å besinne seg selv mot 2åringer, og er helt besatt av å ha kontroll på alt. Igjen, hvorfor bor denne 10-åringen hjemme med denne mannen og en mor som virker helt tafatt? 

Endret av 1600
  • Liker 17
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (På 26.3.2025 den 8.25):

Brødre og søsters advokater hevder at TV-serien ikke er bilder av virkeligheten, noe tiltaltes advokater mener er feil og at TV-serien gjenspeiler godt et bilde av familiens virke der og da. Hva er det vi seere får høre fra realityserier når tvfolk og kameraer følger tett opp deltakere? Jo, at dess hyppigere kamera er tilgjengelig og hverdagslivet utspilles, så glemmer deltakerne at det foregår en filming. Hverdagslivet, aktiviteter, samtaler, livet det foregår der og da uten tanke for at det faktisk tapes og gjøres opptak. Denne familien har levd med kamerafolk innpå seg over år, hvorfor tror vi da at de greier til enhver tid å ha livet foran kamera og et totalt annet bakenfor kamera uten at noe har kommet til synet av det "virkelige livet i familien"?

Jeg lurer veldig på hva du tenker er grunnen til at brødrene kuttet all kontakt med far, sparket han som trener, tok søster ut av familien og inn i fosterhjem etc etc, om de bare lyver om alt? Hva tenker du er deres intensjon? Hva vil de oppnå med dette om Gjert bare er en fin og kjærlig far som ønsker det beste for alle barna sine? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jenta forteller er det jo veldig bra at brødrene bodde ikke langt unna når hendelsen skjedde. Og at selvom H, F og J var på treningsleir så var hun komfortabel med å dra til Liva, og videre hjalp Kristoffer og Christina henne. Det hadde ikke gått hvis ikke relasjonen mellom dem var god, eller om de hadde bodd på en annen kant av landet. 

• Liker 14
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stay skrev (21 timer siden):

Neida. Det var bare et svar til en annen kommentar her. En tanke og et perspektiv.

Vold er ikke greit, men hvor mange foreldre har ikke kjeftet på barna sine når de kommer med løgner, ikke kommer hjem til avtalt tid og ikke følger regler? Foreldre bestemmer over barn, og det gjøres på x antall forskjellige måter.

Jeg er selv redd for min datter når hun er ute, selv om det bare er i nabolaget.. redsel utgir seg ofte som sinne. Jeg mener at krangling og høylytte diskusjoner er ganske vanlige i en familie..... Jeg aksepterer ikke vold, men denne saken er litt tynn. Blir spennende å se utfall.

Samtidig på nyhetene nå meldes det om saken fra Bergen, DET er alvorlig sak. Og det ønskes straff på bare litt over 2 år der.. noe urettferdig oppmerksomhet her p.g.a. status.

Du synes saken er TYNN???? Er det fordi dette er helt normale ting du gjør ovenfor dine egne barn? Kontrollerer, skriker, lager usikkerhet? Det er bare vanslig oppdragelse for deg? Minus vold sier du. men her er jo vold involvert? Men det er fortsatt TYNT? Hva skal til for din del?

• Liker 21
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sveits35 skrev (51 minutter siden):

Søsteren ville anmelde i januar men ble «presset» av brødrene til å ikke gjøre dette, sannsynlig for å beskytte Gjert som de mener er syk. Hun forstod dette men følte det forferdelig urettferdig og hun følte på et veldig sinne. Denne jenta er en ekte heltinne som tilslutt gikk og anmeldt alene! Og må si at brødrene falt litt i mine øyne nå… De utleverte ikke Gjert før DE ble presset fra alle kanter. Det var ikke søsteren som betydde noe til syvende og sist, men det ubehaget de måtte stå i med presse og Narve og alle skriveriene og beskyldningene de fikk mot seg. 

I følge Jakob:

"Alle var fortvilet og lurte på hva vi skulle gjøre. NN (lillesøsteren) ville kontakte politiet og anmelde, men vi visste ikke hva som var best. Vi prøvde å sette oss inn i det og diskutere."

https://www.aftenposten.no/sport/i/5EzbjX/jakob-ingebrigtsen-jeg-har-vaert-et-offer-for-manipulasjon

Husk at alle disse har vært utsatt og er ofre for Gjert, og reagerer og reflekterer med bakgrunn i det. Skyld, skam, frykt osv. Eldstebror var også med på diskusjon og vurdering, ikke bare de tre løperbrødrene. Hvem av de fire brødrene som mente sterkest at I ikke skulle politianmelde i januar 2022, og hvorfor, vet vi ikke. Å anmelde faren sin er ingen lett avgjørelse, og ikke sikkert de tenkte at en anmeldelse ville føre til noe eller være det beste for I. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capri skrev (11 minutter siden):

I følge Jakob:

"Alle var fortvilet og lurte på hva vi skulle gjøre. NN (lillesøsteren) ville kontakte politiet og anmelde, men vi visste ikke hva som var best. Vi prøvde å sette oss inn i det og diskutere."

https://www.aftenposten.no/sport/i/5EzbjX/jakob-ingebrigtsen-jeg-har-vaert-et-offer-for-manipulasjon

Husk at alle disse har vært utsatt og er ofre for Gjert, og reagerer og reflekterer med bakgrunn i det. Skyld, skam, frykt osv. Eldstebror var også med på diskusjon og vurdering, ikke bare de tre løperbrødrene. Hvem av de fire brødrene som mente sterkest at I ikke skulle politianmelde i januar 2022, og hvorfor, vet vi ikke. Å anmelde faren sin er ingen lett avgjørelse, og ikke sikkert de tenkte at en anmeldelse ville føre til noe eller være det beste for I. 

Jeg er enig i alt du skriver, jeg klimpret på tastaturet i affekt. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (50 minutter siden):

Jeg brukte ordet «presset». Helt mitt eget valg. Så lenge hun opplevde at de andre ikke ville hun skulle anmelde, så følte hun at det ikke burde gjøres. Derav ordet «press». Mulig feil ordvalg, men hun burde blitt kjørt til den politistasjonen i januar av brødrene, de burde ikke ha nølt. Men det var visst viktigere hensyn å ta enn bare å støtte sin søster på 15 år. 

De var også ofre for vold og psykisk vold, det må vi ikke glemme.

Det er ikke nødvendigvis sånn at de ikke ønsket at hun skulle anmelde, og ba henne om å ikke gjøre det. Det er ikke forklart i detalj, og det er lett å se det fra utsiden og ha klare meninger.

Synes det kommer frem her at det ikke var noe bastant ja eller nei:

Capri skrev (13 minutter siden):

I følge Jakob:

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NRKs oppdatering:

Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen spør datteren hva som gjorde at hun til slutt valgte å anmelde faren.

Hun sa tidligere i dag at hun ønsket å anmelde etter episoden med håndkle, men at brødrene hadde vært mer usikre.

– Man skulle jo trodd at han etter dette her skulle trekke seg litt tilbake. Men det gjorde Gjert på ingen måte, sier datteren.

Hun referer da blant annet til ting som Jakob Ingebrigtsen vitnet om i går. Han sa da at faren skal ha fulgt etter brødrene på treningsleir i USA.

Hun sier hun kom til enighet om anmeldelsen sammen med broren Henrik Ingebrigtsen.

– Han sa at det kanskje den eneste utveien, sier datteren.

På meg virker det ikke som om hun ble presset, men at de ikke visste hva som ville være det beste for alle. En anmeldelse kunne også ha eskalert situasjonen. Hun beskriver videre at hun bestemte seg for å anmelde i samråd med Henrik, nettopp fordi Gjert ikke ga seg.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (56 minutter siden):

Jeg brukte ordet «presset». Helt mitt eget valg. Så lenge hun opplevde at de andre ikke ville hun skulle anmelde, så følte hun at det ikke burde gjøres. Derav ordet «press». Mulig feil ordvalg, men hun burde blitt kjørt til den politistasjonen i januar av brødrene, de burde ikke ha nølt. Men det var visst viktigere hensyn å ta enn bare å støtte sin søster på 15 år. 

Det står i Stavanger Aftenblad at hun sa at Henrik Ingebrigtsen fulgte henne til politiet for å anmelde, at han syntes det var vanskelig, men at han forsto det. Det er ikke "pressing" i min bok.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (13 timer siden):

Jeg støttet ham tidligere. Jeg trodde nok at Gjert hadde utøvd noe fysisk, men at det var sterkt overdrevet. I starten visste vi jo bare om episoden med datteren og ikke omfanget. Tenkte at brødrene var utakknemlige som ikke satte pris på hans bidrag til at de har blitt så gode. Og ærlig talt, så hadde de neppe blitt det uten ham. Men det er for så vidt ikke relevant.

Nå tar jeg ingenting for god fisk, men det virker mest troverdig det søsknene beretter. Team Ingebrigtsen viser en tydelig kontrollerende far, selv om man ikke ser noe fysisk vold. Men det hagler jo med ukvemsord og verbal vold.

Skulle virkelig likt å høre mor Tone uttale seg om dette. Uten hennes vitnemål blir det mer eller mindre påstand mot påstand.

Veldig interessant. Du støttet ham selv om du trodde han hadde gjort fysisk vold mot barna? Er det fordi du mener barn/ungdom skal tuktes? Hva fikk deg til å forandre mening? At volden var hardere enn det du synes er ok å utsette egne barn for? 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at de var usikre på om det var lurt å anmelde med en gang fordi at de kanskje ville sikre flere bevis først?

Evt at alt bare ville bli mye verre hvis en anmeldelse hadde blitt henlagt, at da Gjert hadde tenkt at han ikke har gjort noe galt?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diamant20 skrev (1 minutt siden):

Kan det tenkes at de var usikre på om det var lurt å anmelde med en gang fordi at de kanskje ville sikre flere bevis først?

Evt at alt bare ville bli mye verre hvis en anmeldelse hadde blitt henlagt, at da Gjert hadde tenkt at han ikke har gjort noe galt?

Det siste er min oppfatning. At de trodde de nå ville få fred, og at det var best å la det ligge.

Så ble det ikke fred å få, og da måtte de ta skrittet. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlk301 skrev (Akkurat nå):

Det siste er min oppfatning. At de trodde de nå ville få fred, og at det var best å la det ligge.

Så ble det ikke fred å få, og da måtte de ta skrittet. 

Og i tillegg var jo Gjert ute og lekte offer, mens "hele Norge" så på dem som utakknemlige drittunger. Jeg skjønner hvorfor de håpet/ønsket at det bare skulle "gå over av seg selv", men glad på deres vegne for at de tok saken videre. 

• Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med på dette,men ser i link at det er datter og Jakob som har saksøkt og er i retten. Hva med de andre barna? Er alle på same side? 

Moren fremsto veldig kjærlig og god i serien, litt rart hun fremdeles velger være gift med Gjert om han er slik barna påstår. Forstår man kan være kuet,  men allikevel etter alt nå så må det jo gå opp et lys for henne snart om dette stemmer... Hadde ALDRI i hele verden fortsatt vøre gift med en som mishandlet barna mine,iallefall ikke etter så lang tid nå når alt er kommet frem i lyset..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tegner seg etterhvert et veldig tydelig bildet av en gjenkjennelig mennesketype ifht GI. Jeg leser mye manipulasjon, behov for makt og ikke minst behov for bekreftelse og verdi fra omverdenen. Det er langt fra overraskende at det er trenerrollen han reagerer mest på blir kritisert og ikke rollen som far. T.o.m. den SMS han sendte datteren når hun flyttet hjemmefra er tilpasset: « Jeg skal aldri heve stemmen til deg mer». Jeg kjenner det i magen når det nå danner seg et tydelig bildet av GI. Det er altfor, altfor gjenkjennelig. 

• Liker 12
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titori skrev (1 time siden):

Ja dette var helt klart det aller vondeste. Å bli avvist og trakassert av sin egen far fordi man vil slutte med løping. Har ikke ord, stakkars jente. Når han satt i serien og sa at barna måtte ville det selv (løpesatsingen), så var det altså ren løgn. Dette har tydeligvis vært et prestisjeprosjekt for å hevde seg selv. Tiltalte må ha store psykiske problemer. 

La merke til hvordan han omtalte eldste sønn. At det var synd han ikke utnyttet potensialet sitt istedenfor å gi opp idretten, og at det er trist sønnen nå heller velger sofalivet. Han kommenterte også vekta hans. Dette sier han med et smil om munnen -  jeg forstår det guttene sier om at de ikke likte hvordan serien ble komisk fremstilt. Det er  sårende ord fra en forelder

• Liker 10
  • Hjerte 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.H85 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke fulgt med på dette,men ser i link at det er datter og Jakob som har saksøkt og er i retten. Hva med de andre barna? Er alle på same side? 

Moren fremsto veldig kjærlig og god i serien, litt rart hun fremdeles velger være gift med Gjert om han er slik barna påstår. Forstår man kan være kuet,  men allikevel etter alt nå så må det jo gå opp et lys for henne snart om dette stemmer... Hadde ALDRI i hele verden fortsatt vøre gift med en som mishandlet barna mine,iallefall ikke etter så lang tid nå når alt er kommet frem i lyset..

Det er kun datteren som har anmeldt Gjert. Det ble opprettet flere saker da de andre søsknene fortalte sine historier i avhør med politiet i forbindelse med hennes sak. Ingen av brødrene har selv anmeldt Gjert.

De andre forholdene ble henlagt pga foreldelse, ikke pga av at søsknene ikke ble trodd. Derfor ble det kun tatt ut tiltale i sakene som gjelder datteren og Jakob.

Fem av de seks eldste har hatt samme opplevelse av Gjert, og vært utsatt for misbruk og frihetsberøvelse. Eldste sønnen Kristoffer har fortalt at han har varige mèn etter misbruket. Hans historie er sterk, og bør høres/leses. Han så yngre søsken ble sparket og tråkket på hodet fra de var TO år gamle. Så dette handler ikke kun om at Gjert var barnas trener. Hans hissige, kontrollerende og voldelige oppførsel startet tidlig, men eskalerte nok i forbindelse med trenerrollen.

Endret av Tartufo
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.H85 skrev (9 minutter siden):

Datter har anmeldt far, men politiet startet etterforskning uavhengig etter kronikken til brødrene ettersom jeg har forstått. Det er ikke datter og Jakob som er saksøker, det er staten. 

Yngste bror er jo langt unna myndig, men har vært til tilrettelagt avhør mener jeg. Martin er den eneste av de voksne som "ikke deler de andres opplevelse". 

https://www.nrk.no/sport/martin-ingebrigtsen-om-gjert_-_-jeg-har-aldri-fryktet-pappa-1.16604715

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...