HSV50 Skrevet 26. mars #3961 Del Skrevet 26. mars Andrea59 skrev (58 minutter siden): Uh…nok ikke god stemning mellom mor og far etter dette vitnesbyrdet… Og jeg tror neppe hun kommer til å vitne. For da vil hun måtte svare på spørsmål rundt dette. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venno Skrevet 26. mars #3962 Del Skrevet 26. mars Det kommer ingenting godt ut av denne saken og all mediedekning. Familien er ødelagt for alltid. At det har vært krevende å vokse opp i den familien har jeg ingen problemer med å tro. At far har temperament og et kontrollbehov, absolutt. Men, både H og J fremstår som selvsikre og kverulerende. Jeg kjøper ikke helt frykten som blir J beskriver. Husk han har god medietrening og er godt forberedt. Med det sagt, så tror jeg det har vært episoder som på ingen måte har vært bra, men om det er nok til å bli dømt... 1 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gansketeit Skrevet 26. mars #3963 Del Skrevet 26. mars Hadde en svoger som minner mye om GI. De er skilt nå. Men det ustabile uforutsigbare humøret var helt forferdelig å forholde seg til. Han var ikke voldelig mot familien da, men det humøret, fy faen. En dag var en ting greit, neste dag var det ikke greit. Inkonsekvent ustabil humørjævel. Jeg var hos dem mye når barna deres var små og hjalp søsteren min. Forstod ikke at hun orket den mannen så lenge. Og han pirket på henne hele tiden og var nedlatende. Mye nedlatende mot mor og barn. Godt å få drittsekken ut av familien. Utrolig slitsomt menneske. 6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsdame Skrevet 26. mars #3964 Del Skrevet 26. mars Venno skrev (1 minutt siden): Det kommer ingenting godt ut av denne saken og all mediedekning. Familien er ødelagt for alltid. At det har vært krevende å vokse opp i den familien har jeg ingen problemer med å tro. At far har temperament og et kontrollbehov, absolutt. Men, både H og J fremstår som selvsikre og kverulerende. Jeg kjøper ikke helt frykten som blir J beskriver. Husk han har god medietrening og er godt forberedt. Med det sagt, så tror jeg det har vært episoder som på ingen måte har vært bra, men om det er nok til å bli dømt... Jeg forstår veldig godt frykten han og søsteren beskriver fra oppveksten. Har man selv opplevd det, kjenner man seg igjen. 9 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susanne82 Skrevet 26. mars #3965 Del Skrevet 26. mars Jeg så noen få klipp av programmet da det gikk, men likte aldri Gjerts måte å opptre på. Selv det lille som vises i programmet syns jeg alerede da viste tydelige tegn på barn/ungdom som var redd for sin egen far. Selv klipper som Gjerts forsvarsadvokat viste, som liksom skulle være i Gjerts favør, da det liksom viser at Jacob tørr å stå opp mot faren, gir meg backlash til egen barndom med en uforutsigbar og aggressiv pappa. Kjenner meg så alt for godt igjen i Jacob, der han selv med kamerateamet, moren og Elisabeth til stede, later som om han er uanfektet og prøver å tulle det bort med å si at Elisabeth vil overnatte. Mens han fokusere blikket ned og på mobilen. Min far delt raust ut både slag og ukvemsord. Men det verste med hele oppveksten var å føle at man gikk på eggeskall, fordi det ikke var slagene eller ordene som var de verste, men det å aldri vite når de kom. Hva som skulle utløse det i dag. Når man endelig senker skuldre og har en trivelig stund sammen, så klarer man plutselig å si eller gjøre noe galt likevel, som gjør at alt tipper igjen. For så igjen etterpå prøve å analysere situasjoner for å forhåpentligvis kunne unngå å samme tabbe igjen. Det er helt jævlig å gå å konstant være redd og utrygg, for en som egentlig skal være den som beskytter deg. Det har vært min største frykt, å skulle videreføre arven etter pappa. Til mine barn. Heldigvis har jeg jobbet mye med meg selv sammen med psykolog og har klart å blir en forelder for mine barn som de ikke trenger å være redde. Men jeg tviler ikke på at Gjert ikke er glad i ungene sine, og han innser nok ikke selv hvordan det oppleves for ungene. På samme måte som jeg i dag vet at min pappa hadde gjort alt for meg og mine søsken. Og han er i dag en stor del av livene både våre og barnebarna. Han har aldri klart å se sine egen feil, og vi snakker heller ikke om det. I blant renner det enda over for han, men har legger ikke hånden på oss lengre og aldri på barnebarna. Da vet han at han ikke hadde fått truffet de mer. 11 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måne Rampelyset Skrevet 26. mars #3966 Del Skrevet 26. mars Tråden er ryddet for spekulasjoner. Måne, admin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 26. mars #3967 Del Skrevet 26. mars Ninaen skrev (9 timer siden): Absolutt, poenget mitt var at andelen som støtter G har gått dramatisk ned. Jeg støttet ham tidligere. Jeg trodde nok at Gjert hadde utøvd noe fysisk, men at det var sterkt overdrevet. I starten visste vi jo bare om episoden med datteren og ikke omfanget. Tenkte at brødrene var utakknemlige som ikke satte pris på hans bidrag til at de har blitt så gode. Og ærlig talt, så hadde de neppe blitt det uten ham. Men det er for så vidt ikke relevant. Nå tar jeg ingenting for god fisk, men det virker mest troverdig det søsknene beretter. Team Ingebrigtsen viser en tydelig kontrollerende far, selv om man ikke ser noe fysisk vold. Men det hagler jo med ukvemsord og verbal vold. Skulle virkelig likt å høre mor Tone uttale seg om dette. Uten hennes vitnemål blir det mer eller mindre påstand mot påstand. 7 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 26. mars #3968 Del Skrevet 26. mars Nowayback skrev (20 minutter siden): Jeg støttet ham tidligere. Jeg trodde nok at Gjert hadde utøvd noe fysisk, men at det var sterkt overdrevet. I starten visste vi jo bare om episoden med datteren og ikke omfanget. Tenkte at brødrene var utakknemlige som ikke satte pris på hans bidrag til at de har blitt så gode. Og ærlig talt, så hadde de neppe blitt det uten ham. Men det er for så vidt ikke relevant. Nå tar jeg ingenting for god fisk, men det virker mest troverdig det søsknene beretter. Team Ingebrigtsen viser en tydelig kontrollerende far, selv om man ikke ser noe fysisk vold. Men det hagler jo med ukvemsord og verbal vold. Skulle virkelig likt å høre mor Tone uttale seg om dette. Uten hennes vitnemål blir det mer eller mindre påstand mot påstand. Stor respekt for sånne kommentarer, at du kan si at du har snudd når det har kommet mer fram. Og poenget du påpeker er viktig: det er ikke relevant hvorvidt J hadde blitt olympisk mester eller ikke uten dette regimet, det er en falsk dikotomi forsvarerne griper til som et skjørt halmstrå. Målet helliger på ingen måte midlene i denne sammenheng. Sånne trenerregimer fordømte vi for 30-40 år siden også, da Kina og Russland og Øst-Europa drev «nazi»-trening på unger særlig innen turn. Det hører ikke hjemme noe sted. Og når man hører J nå, så er jo spørsmålet også om hvis han kunne skrudd tiden tilbake og fått et valg, mellom G som far og trener og løpekarrieren eller en normal og trygg barndom med prestasjoner på litt lavere nivå på det han hadde interesse for, så er det på ingen måte åpenbart at han ville valgt det han har hatt hvis det var et reelt valg, ut ifra det han har sagt i vitnemålet sitt. Og når de spør hvorfor han fortsetter å løpe om alt har vært så negativt…kjære vene…det er jo det han kan, det er livet hans, det er jo blitt en absurd form for trygghet det også. Å bare slutte og begynne på et studium…løpinga er jo åpenbart også en mestringsstrategi, det sier han vel egentlig selv også. Jeg håper altså de har gode sakkyndige som vitner også. 10 1 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 26. mars #3969 Del Skrevet 26. mars Venno skrev (36 minutter siden): Det kommer ingenting godt ut av denne saken og all mediedekning. Familien er ødelagt for alltid. At det har vært krevende å vokse opp i den familien har jeg ingen problemer med å tro. At far har temperament og et kontrollbehov, absolutt. Men, både H og J fremstår som selvsikre og kverulerende. Jeg kjøper ikke helt frykten som blir J beskriver. Husk han har god medietrening og er godt forberedt. Med det sagt, så tror jeg det har vært episoder som på ingen måte har vært bra, men om det er nok til å bli dømt... Veldig enig i dette! Folk må også huske på, at ingen så på Team Ingebrigsten for å se på en helt vanlig familie. Dette var visst en usedvanlig begavet familie, med tre gullmedalje brødre i friidrett, som hadde pappa som trener. Folket ELSKET dette så mye at programmet ble nominert til Gullruten flere ganger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet 27. mars #3970 Del Skrevet 27. mars Eyr skrev (21 timer siden): Det er vell ikke greit å diskutere I her med tanke på at hun ikke ønsker å være en offentlig person. Vet ikke hvem du sikter til her? Om det er moren, så har hun deltatt i TV-serien, gitt ut bok, vært med på Lindmo osv. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dumi2 Skrevet 27. mars #3971 Del Skrevet 27. mars HSV50 skrev (15 timer siden): En av de mest skremmende opplevelsene mine barn har fortalt om er en gang de ble kjørt rundt av en rasende forelder, i over en time. Sint, kjeftende og uvøren kjøring med alt for høy fart. De var livredde for at bilen skulle krasje og at de skulle dø. Mishandling er så utrolig mye mer enn fysisk vold. Jeg må kommentere på denne. Dette kan ha värt meg som barn i den bilen. Jeg vet ikke om det er, men vi barna hadde slike episoder med vår mor. Nå föler jeg at jeg henger ut mi mor, og det beklager jeg så mye, fordi hun var 'all in all' en meget kjärlig mor! Jeg er/var veldig glad i henne, og da hun döde...Det ödela meg. Men hun hadde episoder hvor depersjonen hennes tok over henne. Hun var deprimert, og delte nok litt for mye angående det til meg. Hun delte om steder hvor folk hadde tatt selvmord, også plasser hvor en mor hadde tatt selvmord med sine barn. Ja, det finnes! Hun kunne dra på kjöretur med oss. Hun truet oss med å kjöre utfor plasser. Det sitter fremdeles i. Dette er töft å skrive for meg, jeg har aldri fortalt noen om det, og jeg vet ikke om jeg vil, Fordi, selv om hun hadde sine dårlige tider, så elsket jeg mi mor. 1 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inga-pinga Skrevet 27. mars #3972 Del Skrevet 27. mars Jeg husker da vi så serien at jeg også reagerte på hvordan han behandlet sin egen mor? Lenge siden jeg så den , og husker ikke hva det var. Men var flere episoder i serien som var ubehagelig å se. Tror kanskje hele saken hadde vært unngått om G hadde trekt seg fra friidretten, gått tilake til sin gamle jobb. Latt gutta ha løpingen alene og holdt seg unna rampelyset. Men hvem vet. Føler veldig med datteren og J som står i dette mediesirkuset. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 27. mars #3973 Del Skrevet 27. mars NiceOrNothing skrev (9 timer siden): Akkurat det tenkte jeg og på. Nå blir det nok hjem å hudflette mor 🙈 . Men hun er voksen å kan selv velge om hun vil stå i dette. Det er ingen tvang . I tillegg må hun svare for dette: Sitat Ifølge datteren fikk hun beskjed om å ikke si noe om hendelsen til noen. - Det var en helt forferdelig følelse. Jeg var - igjen - forvirret. Jeg var redd og følte at det var litt min feil også fordi jeg sa «hold kjeft». - Fikk bakoversveis Moren skal seinere ha fått vite om det som hadde skjedd, og ifølge datteren var responsen at «du sa til meg at du aldri skal gjøre det igjen», med henvisning til at broren Kristoffer hadde traumer fra lignende hendelser. Anklagene om mishandling mot Kristoffer Ingebrigtsen er henlagt. - Da husker jeg at jeg fikk ganske bakoversveis for det visste jeg ingenting om. Det at mor hadde vært så indiskrét overfor datter, og innrømt at slag hadde forekommet før, var nok en tung pille å svelge da det skjedde, men at datter i tillegg røpet dette i retten... huff, jeg ville ikke likt å være i hans nærhet etter at retten avsluttet i går ettermiddag. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 27. mars #3974 Del Skrevet 27. mars (endret) Venno skrev (9 timer siden): Det kommer ingenting godt ut av denne saken og all mediedekning. Familien er ødelagt for alltid. At det har vært krevende å vokse opp i den familien har jeg ingen problemer med å tro. At far har temperament og et kontrollbehov, absolutt. Men, både H og J fremstår som selvsikre og kverulerende. Jeg kjøper ikke helt frykten som blir J beskriver. Husk han har god medietrening og er godt forberedt. Med det sagt, så tror jeg det har vært episoder som på ingen måte har vært bra, men om det er nok til å bli dømt... Dersom dette kun hadde dreid seg om brødrene, så hadde det nok vært vesentlig lavere sannsynlighet for domfellelse. Men saken handler egentlig aller mest om måten Gjert har behandlet datteren på. Når en 15 år gammel jente flytter fra foreldrene og blir plassert i fosterhjem av barnevernet, så er det et tegn på at forholdene ikke har vært som de bør være. Så får vi se hvordan han vil forklare seg om det datteren har tatt opp. Endret 27. mars av Djækklåsst 14 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1600 Skrevet 27. mars #3975 Del Skrevet 27. mars (endret) Lillemor_Meg skrev (9 minutter siden): I tillegg må hun svare for dette: Det at mor hadde vært så indiskrét overfor datter, og innrømt at slag hadde forekommet før, var nok en tung pille å svelge da det skjedde, men at datter i tillegg røpet dette i retten... huff, jeg ville ikke likt å være i hans nærhet etter at retten avsluttet i går ettermiddag. Er ikke dette straffbare forhold? Om man vet at vold begås, og ikke anmelder? Tone, her står du til stryk. En mor lar ikke dette foregå over så mange år med så mange unger uten å gjøre noe med det. Hun virker som hun har stockholmsyndrom.. Endret 27. mars av 1600 16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 27. mars #3976 Del Skrevet 27. mars (endret) 1600 skrev (17 minutter siden): Er ikke dette straffbare forhold? Om man vet at vold begås, og ikke anmelder? Tone, her står du til stryk. En mor lar ikke dette foregå over så mange år med så mange unger uten å gjøre noe med det. Hun virker som hun har stockholmsyndrom.. Jeg skal ikke si noe med sikkerhet, jeg er ikke jurist, men jeg tror ikke det er straffbart å ikke melde fra. (Men jeg vet det er straffbart å ikke avverge alvorlige lovbrudd hvis man er vitne til det) Lagt til: https://plikt.no/ I følge denne har hun nok brutt avvergingsplikten Sitat Er det en alvorlig, straffbar handling? Avvergingsplikten gjelder blant annet i situasjoner der det er fare for voldtekt, drap, mishandling i nære relasjoner, eller seksuelle overgrep mot barn. Dette er handlinger som er dekket av straffelovens paragraf 196. Vet eller mistenker du at handlingen kommer til å skje? Noen ganger vet du sikkert, andre ganger har du en vond mistanke. Det holder at du mener det er sannsynlig at handlingen vil skje. Da har du avvergingsplikt. Det har du også om du tror det er fare for at handlingen skal gjenta seg. Er det mulig å avverge handlingen? Dersom du kan, forsøk å forhindre at handlingen skjer. Om handlingen allerede har skjedd har du plikt til å forhindre skader og andre konsekvenser av den. Kan jeg avverge uten å utsette meg selv eller andre uskyldige for fare? Du har ikke avvergingsplikt dersom det innebærer å sette liv og helse i fare. Kan jeg avverge uten selv å bli tiltalt eller siktet? Ingen har plikt til å utsette seg selv eller noen uskyldige for tiltale eller siktelse. Du må da forsøke å avverge på andre måter enn å varsle politiet. MERK at dette ikke gjelder dersom offeret er mindreårig og den som unnlater å avverge har omsorgsansvar for barnet. Da må du avverge selv om du kan utsette deg selv eller andre for tiltale eller siktelse. Hvis svaret på disse spørsmålene er «Ja», har du plikt til å varsle politiet eller på annen måte søke å avverge at handlingen skjer. Husk at avvergingsplikten alltid går foran taushetsplikten, dersom du har det. Har mishandling i nære relasjoner forekommet én gang, er det en plikt å avverge at det skjer igjen. At voldsutøveren lover at det ikke skal skje igjen vil kanskje være tilstrekkelig der og da, men når løftet har blitt brutt flere ganger i etterkant, vil nok avvergingsplikten være brutt. Endret 27. mars av Lillemor_Meg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 27. mars #3977 Del Skrevet 27. mars RachelGreen skrev (10 timer siden): steinansikt under beskrivelser av fysisk og psykisk vold og kontrollbehov der altså, men han skal ha seg frabedt at noen andre får deler av æren for treningsopplegget som er lagt ned. Dette bare bekrefter noe vi har sett klare tegn på før. Gjert har et sterkt behov for å fremstille seg som den bortimot eneste årsaken til Henrik, Filip og ikke minst Jakobs suksess. Hans reaksjon på påstandene fra Jakob om at brødrene selv har mye av æren for treningsopplegget forsterker dette inntrykket, og for meg er det ikke overraskende at det bare er dette som får ham til å hoppe i stolen. Dette minner meg om da Gjert for noen år siden tok hele æren for treningsopplegget, selv om det meste av det er basert på Marius Bakken sin eksperimentering for rundt 20 år siden. Bakken ble så irritert av at Gjert nedvurderte kunnskapsoverføringen som ble gitt at han la ut all korrespondanse de hadde hatt: mariusbakken.com/the-norwegian-model.html Et lite utdrag: "To my big surprise though, a few weeks after the podcast mentioned first in the article and in the same setting, Gjert Ingebrigtsen publicly made a point that the contact we had was limited to 1-2 phone calls and only with the purpose of learning from my mistakes. This is repeated in his recent book, (page 78) : “I was not interested in hearing what he had done right… only about the mistakes he had made” I can positively confirm extensive correspondence with multiple emails, texting, and phone calls. It is shown with a couple of examples below – to illustrate the detail within it and some of the development of the exchange." 7 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avispapir Skrevet 27. mars #3978 Del Skrevet 27. mars Venno skrev (9 timer siden): Det kommer ingenting godt ut av denne saken og all mediedekning. Familien er ødelagt for alltid. At det har vært krevende å vokse opp i den familien har jeg ingen problemer med å tro. At far har temperament og et kontrollbehov, absolutt. Men, både H og J fremstår som selvsikre og kverulerende. Jeg kjøper ikke helt frykten som blir J beskriver. Husk han har god medietrening og er godt forberedt. Med det sagt, så tror jeg det har vært episoder som på ingen måte har vært bra, men om det er nok til å bli dømt... Å leve i en familie med vold er vanskelig. Man er i en låst situasjon. Når det er andre voksenpersoner der så vet man at den man frykter ikke kommer til å oppføre seg slik som når man er alene. Man får et større spillerom. Dager og uker med krenkelser tærer på og man får endelig mulighet til å "ta igjen" eller å kunne diskutere seg frem til noe som normalt absolutt ikke vil få grønt lys. Jeg ser ungdommer som er smarte og tar muligheten til å være "normale" barn i 2 minutter. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 27. mars #3979 Del Skrevet 27. mars Jeg forsvarer absolutt ikke Gjert eller vold i hjemmet eller noe. Men, hvis pappa Gjert er og har vært så forferdelig, hvorfor har omtrent samtlige barn bygd hus omtrent inntil huset til Gjert? Når Liva og Henrik bygde bodde de til og med i kjelleren til Gjert... Måtte da vært 100 andre leiligheter i bo i mens man bygde, å ikke bo hos en som har mishandlet og tydeligvis fortsatt mishandlet datteren som fremdeles bodde hjemme. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 27. mars #3980 Del Skrevet 27. mars Bibbi_ skrev (1 minutt siden): Jeg forsvarer absolutt ikke Gjert eller vold i hjemmet eller noe. Men, hvis pappa Gjert er og har vært så forferdelig, hvorfor har omtrent samtlige barn bygd hus omtrent inntil huset til Gjert? Når Liva og Henrik bygde bodde de til og med i kjelleren til Gjert... Måtte da vært 100 andre leiligheter i bo i mens man bygde, å ikke bo hos en som har mishandlet og tydeligvis fortsatt mishandlet datteren som fremdeles bodde hjemme. Det har J svart på . 20 1 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå