Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

RachelGreen skrev (På 25.3.2025 den 10.22):

Imens sønnen forklarer seg så beskrives faren:

«Gjert Ingebrigtsen fnyser og rister på hodet underveis i denne delen av forklaringen. På et tidspunkt slår han også ut med armene.»

skriver tv2

For meg et veldig godt eksempel på hele karakteren Gjert Ingebrigtsen. Kun hans egen sannhet som er den riktige.

Ekspander  

Dette er helt typisk og veldig gjenkjennelig ja. Jeg hadde ikke forventet noe annet, ellers hadde ikke situasjonen vært som den er. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele rettssaken er et hån mot virkelig ofre for familievold. Som fikk rettssakene henlagt fordi de ikke er like profilerte.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forvirringen Jakob snakker om nå er også veldig gjenkjennelig og noe av det mest skadelige. Du blir slått det ene sekundet og gitt godis det neste mens ingen prater om slagene og den vonde følelsen du har inni deg. Det utrolige traumatiske ved at den som skal ta vare på deg slår deg i det ene øyeblikket og koseprater med deg i det neste, veldig, veldig skadelig for et barn. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 25.3.2025 den 10.29):

Eller kanskje det vi trenger for at det skal bli fokus på denne typen vold og lettere å få dem behandlet i rettsapparatet. Jeg synes det er veldig bra at det blir skikkelig fokus på vold i familier og vold - psykisk og fysisk - mot barn og unge. 

Ekspander  

Nettopp! Denne saken er så viktig også i et større perspektiv. Kommentarfeltene diverse steder har vist hvor utrolig viktig denne saken er for at folk skal forstå mekanismene når man opplever vold i nære relasjoner. 

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HSV50 skrev (På 25.3.2025 den 10.29):

Eller kanskje det vi trenger for at det skal bli fokus på denne typen vold og lettere å få dem behandlet i rettsapparatet. Jeg synes det er veldig bra at det blir skikkelig fokus på vold i familier og vold - psykisk og fysisk - mot barn og unge. 

Ekspander  

Jeg er uenig. Det har blitt ønsket mer fokus på dette i åresvis. 
I en bunke på 100 mapper med familievold, velges det kanskje en ut for å statuere et eksempel og resten går bosset som henlagt.

Det å være en del av en familie med langt alvorligere familievold og beviser enn Team I er ganske opprørende.

Dette fremmer ikke mer fokus. Snarere forskjellen på kong Salomo og Jørgen hattemaker.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (På 24.3.2025 den 18.54):

HVIS det er mishandling?? Det er 100%, helt åpenbart mishandling. Psykisk vold er også mishandling, fyi. Og jo, du forsvarer Gjert, som selv er skyld i at dette ikke ble løst internt da han selv nektet å komme barna sine i møte når de ba ham om det. Alt han står i nå kan han kun skylde på en person; seg selv. Men det innser han åpenbart ikke ref de narsissistiske og tankeløse postene han har lagt ut på instagram...

Ekspander  

Skjønner hva du mener, men hvordan kan du være så skråsiker på at alt som har blitt skrevet i media stemmer ?  Og hva er det som gjør at du kan dømme han som skyldig før både han og vitnene som taler til hans fordel har fått forklart seg ? Vi er inne i dag 2 av en syv uker lang rettsak. Du må være ganske unik som vet utfallet av saken allerede nå. At alt som har blitt sagt om han virkelig stemmer. Jeg forsvarer ikke Gjert, men vi er ganske kjappe med og forhåndsdømme her i landet, og vi har har tatt feil før i saker som har vært ganske alvorlige. Vi bør vente til det kommer en kjennelse fra de som avgjør skyldig el ikke skyldig spørsmålet. Alt annet er respektløst over for rettsapparatet og ikke minst den tiltalte. I dette tilfelle Gjert. De kommer nok sannsynligvis med en riktig og rettferdig avgjørelse i skyldspørsmålet, og vi bør være forsiktig med og uttale oss og heller la de som er satt opp som kyndige til og komme med en beslutning. Ingen har rett til og forhåndsdømme den/de tiltalte. Det er respektløst for de som er involverte i saken og hele rettssystemet generelt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann. skrev (På 25.3.2025 den 10.37):

I en bunke på 100 mapper med familievold, velges det kanskje en ut for å statuere et eksempel og resten går bosset som henlagt.

Det å være en del av en familie med langt alvorligere familievold og beviser enn Team I er ganske opprørende.

Dette fremmer ikke mer fokus. Snarere forskjellen på kong Salomo og Jørgen hattemaker.

Ekspander  

Det er ditt ståsted, og det respekterer jeg. Du har tydeligvis har opplevd noe veldig fælt og ikke følt at du har blitt sett på det eller at den som gjorde deg vondt ble stilt til ansvar. Det er ikke vanskelig å forstå at du kan føle det slik ❤️ Jeg tror de fleste i tråden her ville følt med deg om vi kjente historien din.

For resten av landet, der de fleste heldigvis ikke har samme opplevelse, vil dette virke opplysende. Mange vil tenke over egne opplevelser og egen fremferd.

Mekanismene som beskrives av Jakob er gjeldende også for mange der adferden aldri ble straffbar, men likevel var skadelig. Jeg tror mange kan ha godt av å lære mer om den, for den er det mange som har opplevd.

En venninne av meg vokste opp med psykisk syk mor, og jeg kjenner godt igjen det han beskriver fra det hun har fortalt. Hun har store plager som voksen av denne av-og-på holdningen han beskriver, der man aldri vet om noen er i godt eller dårlig humør.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (På 25.3.2025 den 9.57):

Her er meldingen, skrevet på morsdagen:

«Å unnlate å verdsette sin mor på viktige merkedager som jul, bursdag og morsdag sier betydelig mer om avkomme enn om moren.

Å vanære sin mor anses i enkelte kulturer som uhørt. I Norge er det helt ok.»

Skrevet på morsdagen nå i 2025.

Ekspander  

Da er det noe annet. Jeg trodde dette var en sånn «gratulerer med morsdagen, hilsen alle avkommene» melding. 

min tilbakemelding på innlegget vil heller være at «enhver mor burde støtte sine barn og sette sine barn foran sin ektemann når de forteller om traumer han har utsatt barna for. Når et ‘avkom’ aktivt velger å distansere seg fra sin mor, sier det mer om moren, evt om kontrollen faren utsetter moren for»

• Liker 16
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaiana skrev (På 25.3.2025 den 10.48):

Skjønner hva du mener, men hvordan kan du være så skråsiker på at alt som har blitt skrevet i media stemmer ?  Og hva er det som gjør at du kan dømme han som skyldig før både han og vitnene som taler til hans fordel har fått forklart seg ? Vi er inne i dag 2 av en syv uker lang rettsak. Du må være ganske unik som vet utfallet av saken allerede nå. At alt som har blitt sagt om han virkelig stemmer. Jeg forsvarer ikke Gjert, men vi er ganske kjappe med og forhåndsdømme her i landet, og vi har har tatt feil før i saker som har vært ganske alvorlige. Vi bør vente til det kommer en kjennelse fra de som avgjør skyldig el ikke skyldig spørsmålet. Alt annet er respektløst over for rettsapparatet og ikke minst den tiltalte. I dette tilfelle Gjert. De kommer nok sannsynligvis med en riktig og rettferdig avgjørelse i skyldspørsmålet, og vi bør være forsiktig med og uttale oss og heller la de som er satt opp som kyndige til og komme med en beslutning. Ingen har rett til og forhåndsdømme den/de tiltalte. Det er respektløst for de som er involverte i saken og hele rettssystemet generelt. 

Ekspander  

Du må huske at rettsapparatet ikke skal avgjøre om dette har skjedd eller ikke. 

De skal avgjøre hvorvidt det kan regnes som brudd på straffelovens §219 og §282, som gjelder mishandling i nære relasjoner, mot to av sine barn,og i tillegg bevises til en slik grad at han kan straffes for det.

Dersom han frikjennes, er ikke det ensbetydende med at retten mener at det ikke har skjedd ting.

Endret av lurker
  • Liker 9
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaiana skrev (På 25.3.2025 den 10.48):

Ekspander  

Det er ikke forhåndsdømming når 4 av 7 barn har gått ut i media og fortalt om sin oppvekst - en av dem ganske detaljert - og man tror på dem fordi det samsvarer godt med hva de voksne selv valgte å vise på TV i beste sendetid. Det femte barnet endte i fosterhjem. Det er ikke forhåndsdømming når man basert på dette faktisk tror på barna som forteller om sitt liv - folk dømmer jo basert på informasjon som har kommet - ingenting er på forhånd her. 

Jeg kunne forstått innlegget ditt hvis vi ikke hadde blitt gitt all denne informasjonen i forkant, men denne informasjonen har vi jo fått. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Det er lov å være uenig. Men mener du virkelig at fordi det er andre, i dine øyne mer alvorlige, voldssaker som ikke blir behandlet, så burde de ikke tatt denne heller? 

jeg for min del tenker at dette kan bane vei for at man ikke kan henlegge saker like lett. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspander  

Takk ❤️

Det verste med denne saken, er at den belyser at det ER forskjell på folk i dette landet. Det er ikke måte på hvor mye tid, penger og ressurser som skal brukes på sportshelter. Andre som ikke er like profilerte og privilegerte, opplever at langt alvorligere saker blir henlagt pga manglende ressurser, osv osv. Forskjellsbehandling delux. At ikke flere i tråden observerer det samme, er rart.

Etter mitt syn er det bare tapere i Ingebrigsten dramaet. Uavhengig av utfallet i rettssaken. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 25.3.2025 den 11.13):

Det er lov å være uenig. Men mener du virkelig at fordi det er andre, i dine øyne mer alvorlige, voldssaker som ikke blir behandlet, så burde de ikke tatt denne heller? 

jeg for min del tenker at dette kan bane vei for at man ikke kan henlegge saker like lett. 

Ekspander  

Og så ser jeg at formuleringen min kan virke som om jeg forsøker å bagatellisere din historie og opplevelser, og det var IKKE meningen. Jeg synes det er forferdelig at barn opplever voldt i familien og skikkelig problematisk at de ikke når fram i rettsvesenet. Jeg har full forståelse for at det er bittert for deg å oppleve at andre får  behandlet sin sak i retten. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Det er urettferdig. Punktum. 
Det er leit det Team I har opplevd. Men historien deres er bare blåbær i sammenligning med hva andre familier har opplevd som aldri får sin rettferdighet prøvd i norsk rettssystem.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Callisto83 skrev (På 25.3.2025 den 11.17):

Takk ❤️

Det verste med denne saken, er at den belyser at det ER forskjell på folk i dette landet. Det er ikke måte på hvor mye tid, penger og ressurser som skal brukes på sportshelter. Andre som ikke er like profilerte og privilegerte, opplever at langt alvorligere saker blir henlagt pga manglende ressurser, osv osv. Forskjellsbehandling delux. At ikke flere i tråden observerer det samme, er rart.

Etter mitt syn er det bare tapere i Ingebrigsten dramaet. Uavhengig av utfallet i rettssaken. 

Ekspander  

Hvorfor er Jakob og søsteren tapere, om de vinner fram og blir trodd? Jeg lurer virkelig hvordan du kan mene at om man forteller om vold og mishandling i oppveksten, og den man anklager for overgrep blir dømt, er tapere? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (På 25.3.2025 den 11.13):

Det er ikke forhåndsdømming når 4 av 7 barn har gått ut i media og fortalt om sin oppvekst - en av dem ganske detaljert - og man tror på dem fordi det samsvarer godt med hva de voksne selv valgte å vise på TV i beste sendetid. Det femte barnet endte i fosterhjem. Det er ikke forhåndsdømming når man basert på dette faktisk tror på barna som forteller om sitt liv - folk dømmer jo basert på informasjon som har kommet - ingenting er på forhånd her. 

Jeg kunne forstått innlegget ditt hvis vi ikke hadde blitt gitt all denne informasjonen i forkant, men denne informasjonen har vi jo fått. 

Ekspander  

Ja, situasjonen her er helt annerledes enn for eksempel i Baneheia-saken, der ingen visste hvem de involverte var i forkant. 

Her opplever mange at inntrykket de fikk av familiemedlemmene gjennom mange år med eksponering, stemmer bra overrens med det vi har hørt hittil i dag. For meg personlig er det 100 % som forventet,

Så må vi selvsagt være åpne og høre på det som sies av forsvarets vitner og Gjert selv. Tiden vil vise om det bare underbygger det vi allerede tenker, eller om vi endrer mening.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Det kan vel heller argumenteres for at andre, mer alvorlige saker, kunne blitt behandlet hvis man ikke brukte så sinnsykt mye ressurser på denne saken. Jeg syns også det er spinnvilt. Jeg mener det er bra at saken løftes og skaper oppmerksomhet, men om ressursbruken gjør at andre saker ikke blir behandlet så er det svært uheldig. 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Pp2kpp/rettssaken-mot-gjert-ingebrigtsen-gaar-over-sju-uker

Sitat

Mye mindre er skrevet om to andre, svært like saker som starter samme dag. En 35-åring er tiltalt for å ha mishandlet samboerens tre barn over en periode på tre år, og en 56-åring er tiltalt for å ha mishandlet sin samboer, igjen, over en like lang periode.

Tre dager er satt av til å behandle saken mot 35-åringen. 56-åringens sak, hvor det er varslet 35 vitner og fornærmede har behov for tolk, skal gå over åtte dager. I saken mot Gjert Ingebrigtsen mener påtalemyndigheten at 26 dager er nødvendig for å få saken godt nok belyst i retten.

... 

Hun mener det er viktig å spørre om alle saker får en like grundig behandling, og om påtalemyndigheten fordeler ressursene på en rettferdig og hensiktsmessig måte.

– For tiden blir straffesaker liggende altfor lenge hos politiet, og da er det viktig å se på ressursbruken over hele linjen. Vi ser eksempler på alvorlige saker, for eksempel saker som gjelder ungdomskriminalitet eller voldtektssaker, der både siktede og fornærmede må vente opp til to år på en påtaleavgjørels e.

Ekspander  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann. skrev (På 25.3.2025 den 11.18):

Det er urettferdig. Punktum. 
Det er leit det Team I har opplevd. Men historien deres er bare blåbær i sammenligning med hva andre familier har opplevd som aldri får sin rettferdighet prøvd i norsk rettssystem.

Ekspander  

Ja, du har rett i at det er urettferdig at ikke alle saker kan komme for retten og at mange har opplevd langt verre ting.

Men jeg mener likevel at det de har opplevd, er verdt en rettssak.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...