Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Lillemor_Meg skrev (4 minutter siden):

Jeg føler ikke at han støttet faren like mye som han klargjorde at løpebrødrene ikke snakket for alle søsknene.

Han bekreftet jo brødrenes beskrivelse av faren som en veldig dominerende, høylytt og streng mann, men klargjorde at HAN selv aldri hadde vært redd.

Han sier jo også i kronikken at han kanskje ville hatt samme opplevelse som dem hvis han hadde vært i deres sko.

"Totalt fem av sju søsken endte opp med å anmelde faren. Den nest eldste sønnen, Martin, har imidlertid stått på farens side."

https://www.nrk.no/rogaland/gjert-ingebrigtsen-erkjente-ikke-straffskyld-1.17346459

Kanskje NRK som surrer her, da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nowayback skrev (9 minutter siden):

"Totalt fem av sju søsken endte opp med å anmelde faren. Den nest eldste sønnen, Martin, har imidlertid stått på farens side."

https://www.nrk.no/rogaland/gjert-ingebrigtsen-erkjente-ikke-straffskyld-1.17346459

Kanskje NRK som surrer her, da. 

Nrk surrer ikke.

Det var (ment som) et forsvar for faren, og han sa at tvilte på at redselen var så sterk som brødrene sa, men han bekreftet samtidig brødrenes beskrivelse av faren.

Jeg oppfattet det derfor ikke som et rent forsvar, mer som en oppklaring om at løpebrødrene ikke snakket for alle.

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far som lar sine barn vokse opp i en fryktkultur vil nok også gjøre forskjell på barna slik at de blir satt opp mot hverandre i en usunn konkurranse. Noen blir favoritt og noen blir syndebukk, og det kan forklare hvorfor noen fortsatt vil støtte sin far. 

• Liker 26
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (3 minutter siden):

En far som lar sine barn vokse opp i en fryktkultur vil nok også gjøre forskjell på barna slik at de blir satt opp mot hverandre i en usunn konkurranse. Noen blir favoritt og noen blir syndebukk, og det kan forklare hvorfor noen fortsatt vil støtte sin far. 

Det er vel de som har hatt han som trener som hovedsaklig har kjent på frykten tror jeg.

(Hvis jeg ikke husker helt feil har vel også eldste sønnen også løpt aktivt en periode?)

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (36 minutter siden):

Lurer på hvorfor bror Martin støtter faren. Han hadde vel ikke gjort det om han hadde sett eller opplevd vold?

Martin satset vel aldri på samme måte som de andre? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen19 skrev (6 minutter siden):

Martin satset vel aldri på samme måte som de andre? 

Like mye/lite som eldstemann Kristoffer, i alle fall. Tror jeg.

Endret av Nowayback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nowayback skrev (18 minutter siden):

Like mye/lite som eldstemann Kristoffer, i alle fall. Tror jeg.

Nja, jeg mener å huske at Martin valgte fotballen fremfor friidretten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaiana skrev (2 timer siden):

Vet ikke hva Gjert angivelig skal ha gjort borsett fra det som kommer ut fra div medier. Det står ikke beskrevet så mye om hva den psykiske volden har gått ut på bla. At han skal ha slått sønnen med flat hånd på kinnet, sparket han i magen (sannsynligvis ikke med all kraft) og truet med og gi han bank er selvfølgelig ikke akseptabelt, men hvis dette er defineres som mishandling så er det mange mishandlere ute i samfunnet. Da jeg vokste opp var det ikke uvanlig og få seg en liten klaps eller bli dratt litt i ørene hvis en gjorde noe som ble oppfattet som galt el evt mangel på disiplin. Dette gjelder mange av de jeg vokste opp sammen med. De fleste opplevde vel det minst en gang i løpet av oppveksten. Ingen, inkludert meg selv fikk varige me`n eller ble traumatisert av den grunn. Faktisk har de fleste det ganske greit med fam, barn og har et lykkelig liv. Det er det inntrykket sier meg iallfall. Skriking og kjefting står det også i tiltalen. Er dette virkelig mishandling ? Har ikke grunnlag for og uttale meg, men blir veldig veldig overrasket dersom flertallet ikke har opplevd det i løpet av oppveksten. Merkelig tidspunkt  denne saken kom ut på også. Det var først etter at sønnene hadde etablert seg med nye millionhus og bilpark til titalls millioner de valgte og uttale seg. Det virker ikke som Jakob er traumatisert der han smiler og viser frem bilparken som består av bla: 6 Mercedeser i øverste prisklasse, Ferrari, Lamborghini, Porsche til 3.6 millioner og hus til 8-9 millioner. Ingen misunnelse og vel undt for all del. Spørsmålet er, hadde han hatt råd til alle disse bilene som er hans store lidenskap uten Gjert til stede ? Forsvarer ike Gjert på noen som helst måte, men mener dette er et sirkus som burde blitt løst internt innad i familien på lik linje med andre liknende saker. Det er slik det foregår mtp "vanlige folk/familiere" saker.  Tidspunktet i hele denne tragedien stiller iallfall jeg spørsmål ved. Kan det være økonomi som har en liten betydning mtp timingen her også. Det virker som om de er glade i dyre fasjonable ting. Og ut fra bildene jeg har sett hvor de presenterer den ene dyre gjenstanden etter den andre så virker de ganske så fornøyde der de smiler inn i kameraet. Lite som minner om en traumatisert barndom. Forsvarer som sagt ikke det som har kommet frem om Gjert, men at han er kun en ondskapsfull far og mishandler og ingen genial forelder som har gjort barna (helst Jakob da) rike berømte og ikke minst best av de beste med det de holder på med kommer alt for lite frem spør du meg. Han er en ondskapsfull djevel som mishandler barna sine. Ingen tfantastisk trener og farsfigur som gjør at denne saken i det hele tatt får så mye oppmerksomhet og at vi i det hele tatt leser og engasjerer oss som vi gjør. Akk som jeg har gjort nå i form av og sende inn dette innlegget. Og husk: "uskyldig til det motsatte er bevist"

Jo du sitter å forsvarer Gjert , ufattelig for meg og nei vold er ikke greit og er mishandling uansett hva du mener! 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Gjert vist respekt og latt være å invadere og forsøke å dominere og konkurrere med brødrene og spesielt Jakob etter bruddet, hadde ikke kronikken blitt skrevet, politiet ikke etterforsket og Gjert ikke blitt tiltalt. 

Mange som hisser seg opp over "bortskjemte unger" kan ikke ha fått med seg at det er Gjerts grenseløse oppførsel som fikk snøballen til å rulle. 

• Liker 25
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaiana skrev (2 timer siden):

Vet ikke hva Gjert angivelig skal ha gjort borsett fra det som kommer ut fra div medier. Det står ikke beskrevet så mye om hva den psykiske volden har gått ut på bla. At han skal ha slått sønnen med flat hånd på kinnet, sparket han i magen (sannsynligvis ikke med all kraft) og truet med og gi han bank er selvfølgelig ikke akseptabelt, men hvis dette er defineres som mishandling så er det mange mishandlere ute i samfunnet. Da jeg vokste opp var det ikke uvanlig og få seg en liten klaps eller bli dratt litt i ørene hvis en gjorde noe som ble oppfattet som galt el evt mangel på disiplin. Dette gjelder mange av de jeg vokste opp sammen med. De fleste opplevde vel det minst en gang i løpet av oppveksten. Ingen, inkludert meg selv fikk varige me`n eller ble traumatisert av den grunn. Faktisk har de fleste det ganske greit med fam, barn og har et lykkelig liv. Det er det inntrykket sier meg iallfall. Skriking og kjefting står det også i tiltalen. Er dette virkelig mishandling ? Har ikke grunnlag for og uttale meg, men blir veldig veldig overrasket dersom flertallet ikke har opplevd det i løpet av oppveksten. Merkelig tidspunkt  denne saken kom ut på også. Det var først etter at sønnene hadde etablert seg med nye millionhus og bilpark til titalls millioner de valgte og uttale seg. Det virker ikke som Jakob er traumatisert der han smiler og viser frem bilparken som består av bla: 6 Mercedeser i øverste prisklasse, Ferrari, Lamborghini, Porsche til 3.6 millioner og hus til 8-9 millioner. Ingen misunnelse og vel undt for all del. Spørsmålet er, hadde han hatt råd til alle disse bilene som er hans store lidenskap uten Gjert til stede ? Forsvarer ike Gjert på noen som helst måte, men mener dette er et sirkus som burde blitt løst internt innad i familien på lik linje med andre liknende saker. Det er slik det foregår mtp "vanlige folk/familiere" saker.  Tidspunktet i hele denne tragedien stiller iallfall jeg spørsmål ved. Kan det være økonomi som har en liten betydning mtp timingen her også. Det virker som om de er glade i dyre fasjonable ting. Og ut fra bildene jeg har sett hvor de presenterer den ene dyre gjenstanden etter den andre så virker de ganske så fornøyde der de smiler inn i kameraet. Lite som minner om en traumatisert barndom. Forsvarer som sagt ikke det som har kommet frem om Gjert, men at han er kun en ondskapsfull far og mishandler og ingen genial forelder som har gjort barna (helst Jakob da) rike berømte og ikke minst best av de beste med det de holder på med kommer alt for lite frem spør du meg. Han er en ondskapsfull djevel som mishandler barna sine. Ingen tfantastisk trener og farsfigur som gjør at denne saken i det hele tatt får så mye oppmerksomhet og at vi i det hele tatt leser og engasjerer oss som vi gjør. Akk som jeg har gjort nå i form av og sende inn dette innlegget. Og husk: "uskyldig til det motsatte er bevist"

Les deg opp. Og nei, det gikk ikke bra med alle. Derav arvesynd og generasjonstraumer. I dag vet man også at psykisk vold, inkludert fiendtlighet, er mer skadelig enn fysisk vold, spesielt mot barn. Det er også forskjell på at en forelder klikker en og annen gang, men du ellers vet at personen elsker deg og er en trygg omsorgsperson, og at man lever med konstant utrygghet. Psykisk vold er også trusselen om at noe kan skje, som Jacob har beskrevet. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor_Meg skrev (1 time siden):

Nrk surrer ikke.

Det var (ment som) et forsvar for faren, og han sa at tvilte på at redselen var så sterk som brødrene sa, men han bekreftet samtidig brødrenes beskrivelse av faren.

Jeg oppfattet det derfor ikke som et rent forsvar, mer som en oppklaring om at løpebrødrene ikke snakket for alle.

Og med mindre NRK siterte feil fra retten så var Marin også med på den bekymringsmeldingen som ble sendt til barnevernet. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (1 time siden):

Lurer på hvorfor bror Martin støtter faren. Han hadde vel ikke gjort det om han hadde sett eller opplevd vold?

Det er ikke unormalt at et av barna blir en slags alliert i dysfunksjonelle familier. Det kan hende at de ikke føler den samme frykten som de andre, men det kan også hende at den fortrenges og kanskje dukker opp i situasjoner senere i livet. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen19 skrev (1 time siden):

Nja, jeg mener å huske at Martin valgte fotballen fremfor friidretten. 

Det gjorde han nok, ja. Men vet ikke hvor lenge Kristoffer heller satset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Måne, admin.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over hvor godt informerte folk er i denne saken. Rettsaken startet i dag og det er satt av syv uker til den. Det er imponerende at de allerede etter en dag vet han er skyldig i alle sakene han er siktet for. Lurer på hvor de får informasjonen fra, og at de er skråsikre på alt som blir sagt om han faktisk stemmer. Trodde vi hadde et rettssystem som tok stilling til om han er skyldig og skal dømmes deretter. Men vi har jo et så solid rettssystem her i landet at justismord er helt utenkelig. Gjert har enda ikke forklart sin sak. Likevel er han utvilsomt skyldig, akkurat som bla Viggo Kristiansen og flere til var det helt til fakta kom på bordet. Vi er flinke til og forhåndsdømme her i landet. Flinke til og feile også når det er sagt. La oss nå få høre hva mannen har og si før vi begynner og diskutere evt straff

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (10 timer siden):

Den ene utelukker ikke det andre, og da tenker jeg ikke på datteren

Ja, det er jo for så vidt sant - det er også ulovlig å mishandle drittunger 😛 . (Men disse kollegene mine mente altså at det ikke kunne være mishandling, siden de var så vellykket og bygde hus i nærheten av sin påståtte overgriper)

Må innrømme at brødrene ikke helt var mine favoritter før, de var litt for høye på seg selv, liksom (jeg liker heller ikke Northug f eks) - men etter serien ble jeg litt fascinert og dessverre syntes jeg den var underholdende. I etterkant skammer jeg meg ovar at jeg lot meg underholde og lure til å tro at det var bare en litt spesiell familiedynamikk….( Etter anklagene er jeg blitt mer fan av «guttene» på fridrettsbanen.)

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heller ikke noe fan, de er ikke "min" type mennesker.

Men det har ikke noen innvirkning på hva jeg tenker her, for jeg er opptatt av hva de har opplevd og det synes jeg jo ikke at noen skal oppleve, samme hvordan de er ellers.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaiana skrev (9 timer siden):

Imponert over hvor godt informerte folk er i denne saken. Rettsaken startet i dag og det er satt av syv uker til den. Det er imponerende at de allerede etter en dag vet han er skyldig i alle sakene han er siktet for. Lurer på hvor de får informasjonen fra, og at de er skråsikre på alt som blir sagt om han faktisk stemmer. Trodde vi hadde et rettssystem som tok stilling til om han er skyldig og skal dømmes deretter. Men vi har jo et så solid rettssystem her i landet at justismord er helt utenkelig. Gjert har enda ikke forklart sin sak. Likevel er han utvilsomt skyldig, akkurat som bla Viggo Kristiansen og flere til var det helt til fakta kom på bordet. Vi er flinke til og forhåndsdømme her i landet. Flinke til og feile også når det er sagt. La oss nå få høre hva mannen har og si før vi begynner og diskutere evt straff

Det ironiske er at det er barna som, på generelt grunnlag, har blitt strengest forhåndsdømt i denne saken, ikke faren.  Det er bare her inne jeg leser at flertallet gir forbeholden* støtte til barna.

(*Forbeholden- fordi flere har uttrykt at løpeguttene kan fremstå som bortskjemte, utakknemlige, frekke, og høye på seg selv, og at de ikke liker dem, men at det ikke forsvarer bruk av fysisk og psykisk vold)

• Liker 12
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt over at flere medier fremstiller dette som "Hvem lyver?" "Hvem skal vi tro på?"

Jeg tror ikke noen lyver, jeg tror begge parter beskriver situasjonen slik de har opplevd det.

Jeg tror barna har opplevd dette som mishandling, og at de lever med de følgene psykisk mishandling fører med seg.

Jeg tror at Gjert tenker at han ikke har mishandlet dem, han har bare ofret eget liv for å hjelpe dem frem til suksess. Han har gjort det på den eneste måten han kjenner til, som er ved å være streng og hard og sta.

Men så er det jo sånn at mange av oss tenker at Gjert ikke har nok selvinnsikt til å se hva han faktisk har drevet med og konsekvensene av det. Om noe, kan man jo si at han lyver for seg selv da, ved å ikke ha evne til å gå litt dypere inn i seg selv.

Forsvarerne av ham (da mener jeg ikke advokatene, men folket) vil prøve å få det til å høres ut som om det er hvorvidt de har opplevd dette eller ikke som står på spill her. Jeg tenker de fleste oppegående mennesker skjønner at dette har skjedd - spørsmålet i retten blir mer bare hvorvidt det er av en slik karakter at rettsvesenet skal blande seg inn og straffe Gjert.

En frifinnelse av Gjert betyr ikke at dette ikke har skjedd. Det har skjedd. Datteren har jo for eksempel hatt en hjemmesituasjon av en slik art at hun heller ville bo i fosterhjem ❤️

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet/har lest noen steder om bv saken som omhandler datteren har vært i fylkesnemnda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...