Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Er egentlig ikke så overrasket over at folk forsvarer faren og sier at guttene er utakknemlige. Folk lar seg blende, og se bare hvor mange det er som forvarer influencere som utleverer sine barn for å tjene penger. Vold i nære forhold er komplisert, og det er helt vanlig at de som blir utsett for psykisk/fysisk vold og lever i en fryktkultur gjør hva som helst for at voldsutøveren skal være i godt humør, det handler om å overleve. Vil påstå at TV-serien viser akkurat det.

• Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anno19 skrev (På 23.3.2025 den 8.01):

Er egentlig ikke så overrasket over at folk forsvarer faren og sier at guttene er utakknemlige. Folk lar seg blende, og se bare hvor mange det er som forvarer influencere som utleverer sine barn for å tjene penger. Vold i nære forhold er komplisert, og det er helt vanlig at de som blir utsett for psykisk/fysisk vold og lever i en fryktkultur gjør hva som helst for at voldsutøveren skal være i godt humør, det handler om å overleve. Vil påstå at TV-serien viser akkurat det.

Ekspander  

Meget godt poeng, @anno19! Man kan forvente at mange influenserbarn som eldre forstår hvilken eksponering og dermed hva slags digitale overgrep de har vært utsatt for. Som voksne sitter det veldig langt inne å gå offentlig ut med at man har vært utsatt for overgrep over tid - men når idyllen først sprekker, blir det ofte stygt… Jeg har sett TV-serien om Ingebrigtsen-familien, og satt igjen med en ekkel følelse og undring etter hver eneste episode. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reagerer veldig dersom det er en sak om en omsorgsperson som har solgt nakenbilder/film av sitt barn på nett. Når noen selger hele livet inkl privat informasjon til sitt barn på nettet, da blir de hyllet……det er galskap! Omsorgspersoner skal beskytte barn, ikke utlevere dem. Hvem beskyttet desse guttene under oppveksten? Det er skremmende å se hvordan en far står så hardt på kravene sine, hva ønsker han å oppnå? Se sine barn knekt? Han har mange barn og ingen kontakt, da er det kanskje på tide å se på seg selv?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull nr 2 til Jakob og gull til Sander Skotheim, for en fantastisk dag for friidretten 🇳🇴👏🏼

Og mht Gjert så har han vel sagt at når han går i krigen, går han inn med hele seg. Og det betyr tydeligvis ikke så mye å ha et forhold til de 5 ungene som har brutt med ham. Jeg begriper det ikke. Men på et eller annet tidspunkt så ble det vel bare sånn at han må leve videre med livsløgnen. Ikke vet jeg. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (På 23.3.2025 den 12.10):

Vi reagerer veldig dersom det er en sak om en omsorgsperson som har solgt nakenbilder/film av sitt barn på nett. Når noen selger hele livet inkl privat informasjon til sitt barn på nettet, da blir de hyllet……det er galskap! Omsorgspersoner skal beskytte barn, ikke utlevere dem. Hvem beskyttet desse guttene under oppveksten? Det er skremmende å se hvordan en far står så hardt på kravene sine, hva ønsker han å oppnå? Se sine barn knekt? Han har mange barn og ingen kontakt, da er det kanskje på tide å se på seg selv?

Ekspander  

Er så enig, det ER galskap. Når det gjelder denne saken har jeg ved flere anledninger utfordret kommentarskrivere som mener at barna burde ordnet opp dette innenfor husets fire vegger; hadde du ment det samme hvis det var en mann som var tiltalt for vold mot kona si, at hun skulle ordne opp innenfor husets fire vegger? De blir så indignerte og klarer virkelig ikke å se galskapen med egne kommentarer. De stiller større krav til et barn som er vokst opp med at den de er helt avhengig av er også den som gjør en vondt, enn et voksent menneske som faktisk KAN forlate situasjonen selv om det er vanskelig… Mange klarer bare ikke å se at barn er selvstendige individer med akkurat samme rettigheter som oss voksne. Skremmende alt sammen. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne søskenflokken har vel forsøkt å ordne opp innenfor husets fire vegger, men uten å lykkes. Det er vel egentlig ingen som lykkes å stå opp mot en som driver med psykisk vold, da er det bare brudd som gjelder. Det krever stort mot å da ta det steget ut i det offentlige med hva de har blitt utsatt for gjennom oppveksten, og jeg vil tro at vi ikke har hørt alt de har blitt utsatt for gjennom årene. Ikke bare må de stå opp mot sin far, men nå også i full offentlighet. Heldigvis har de hverandre…..

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbermedbarn skrev (På 23.3.2025 den 7.25):

Man visste jo at dette kom, og dette appellerer til de som har bestemt seg for at Gjert er et vidunder og sønnene drittsekker (satt på spissen), men dette må jo være lett å motbevise fra f.eks. fagfolk som jobber med det. Barn er lojale mot foreldrene sine, dessuten er det mange som aldri innrømmer hvordan ting egentlig har vært, noen når de først er godt voksne. Det er ingenting av dette som tilsier at Gjert ikke var en voldelig far, det vil nok også komme godt frem. Heldigvis. 

Ekspander  

Nettopp. De som ikke har opplevd å vokse opp i et hjem med vold - og/eller rus, omsorgssvikt,  osv, kan vanskelig sette seg inn i dynamikken som oppstår. For mange blir noe av det viktigste å dekke over, slik at man for omverdenen fremstår som en vanlig familie. Noen forstår ikke før de blir unge voksne at det som foregår verken er vanlig eller greit, og selv da kan det føles vanskelig å skulle fortelle, eller ta et oppgjør. Det følger mye skam med, også for dem som er uskyldige ofre i en dysfunksjonell familie.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (På 23.3.2025 den 12.10):

Det er skremmende å se hvordan en far står så hardt på kravene sine, hva ønsker han å oppnå? Se sine barn knekt? Han har mange barn og ingen kontakt, da er det kanskje på tide å se på seg selv?

Ekspander  

Det er nok heller unntaket at noen som har gjort noe slikt klarer å se seg selv i speilet og ta ansvar. Selv om detalltid vil vært til det beste, skal det mye til for at folk klarer det.

De fleste vet innerst inne, i hvertfall i enkelte mørke øyeblikk, hva de har bedrevet. Men det blir rett og slett for vanskelig for de fleste å skulle innrømme det/stå for det, og da blir det en forsvarsmekanisme å nekte for og forsvare adferden. Og jo mer man forsvarer, jo mer får man å forsvare. Så blir det en skikkelig dårlig sirkel.

Jeg vet veldig lite om denne familien, men det hadde ikke forundret meg om han har hatt en utfordrende barndom selv.

Ikke at jeg på noen som helst måte mener det forsvarer noe, men det kan jo gjøre det lettere å forstå hvordan noen kan oppføre seg så ræva.

Så til det du spør om: "Hva ønsker han å oppnå?" Jeg vil tippe å beskytte seg selv mot en sannhet som er for vond å leve med.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (På 23.3.2025 den 16.00):

Det er nok heller unntaket at noen som har gjort noe slikt klarer å se seg selv i speilet og ta ansvar. Selv om detalltid vil vært til det beste, skal det mye til for at folk klarer det.

De fleste vet innerst inne, i hvertfall i enkelte mørke øyeblikk, hva de har bedrevet. Men det blir rett og slett for vanskelig for de fleste å skulle innrømme det/stå for det, og da blir det en forsvarsmekanisme å nekte for og forsvare adferden. Og jo mer man forsvarer, jo mer får man å forsvare. Så blir det en skikkelig dårlig sirkel.

Jeg vet veldig lite om denne familien, men det hadde ikke forundret meg om han har hatt en utfordrende barndom selv.

Ikke at jeg på noen som helst måte mener det forsvarer noe, men det kan jo gjøre det lettere å forstå hvordan noen kan oppføre seg så ræva.

Så til det du spør om: "Hva ønsker han å oppnå?" Jeg vil tippe å beskytte seg selv mot en sannhet som er for vond å leve med.

Ekspander  

Han har hatt det, har stått litt om det. Som du sier unnskylder det ingen ting, men det kan forklare, hjelpe å forstå, og ikke minst viser det hvorfor det er så j… viktig at noen til slutt står opp, sier fra og sørger for å bryte med arvesynden. Traumer går i arv, helt til noen gjør det gutta og I nå har gjort. Min ene forelder har åpenbart hatt sine utfordringer og ikke blitt godt nok ivaretatt som liten, som kan forklare atferden mot meg da jeg var barn. Det unnskylder ingen ting, men det har gjort det enklere å starte å bearbeide ting i voksen alder, forstå, forsone seg. Og i mitt tilfelle har personen faktisk begynt å justere seg, hen vil nok aldri forstå fullt ut hva hen gjorde, men å se at hen jobber og prøver å forstå, prøver å gjøre ting annerledes, jobber med egen følelsesregulering, det gjør at jeg faktisk kan greie å velge å ha en relasjon, selv om den må ha sine begrensninger. Gjert hadde en sjanse. Nå har han nok brent alle broer siden han har håndtert saken som han har gjort etter det sprakk. Jeg er døds imponert over disse gutta og I, og at saken får oppmerksomhet er tøft for den helt klart. Men fy fader så viktig det er for «alle andre» som ikke har et apparat i ryggen, som kan gjøre det lettere å bli trodd, å forstå selv, kanskje øke kunnskapen i befolkningen noe. 

• Liker 10
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barna dine bryter med deg og sier at de har levd i et fryktregime overfor for deg , da ER du en overgriper uansett hvordan du vrir på det. Hvis barna dine er redde for deg er det DIN skyld. Da er det bare å legge seg totalt flat og be om tilgivelse. Men DET greier tydeligvis ikke far Ingebrigtsen. Jeg tror psykologene nok har mistanke om alvorlige diagnoser her . . . 

Endret av senior
  • Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at han ikke erkjenner straffeskyld hverken i forhold til Jakob eller datteren. Det var vel som forventet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

senior skrev (På 24.3.2025 den 8.42):

Dersom barna dine bryter med deg og sier at de har levd i et fryktregime overfor for deg , da ER du en overgriper uansett hvordan du vrir på det. Hvis barna dine er redde for deg er det DIN skyld. Da er det bare å legge seg totalt flat og be om tilgivelse. Men DET greier tydeligvis ikke far Ingebrigtsen. Jeg tror psykologene nok har mistanke om alvorlige diagnoser her . . . 

Ekspander  

Det er der jeg også ramler litt av. Om mine unger hadde kommet til meg og sagt at de har opplevd barndommen som vond og vanskelig, så måtte jeg jo ha gått kraftig i meg selv for å finne ut hvor jeg sviktet og hva jeg kunne gjøre for å rette opp dette. Men jeg har sett på nært hold at en far kan blånekte for at det han gjorde var feil og nekte å ta ansvar. Selv om det foreligger dokumenter fra barnevern og BUP som dokumenterer hva som har skjedd og skadene barna har fått av dette. Ungene det er snakk om har ikke brutt fullstendig med faren, men har i dag minimalt meg kontakt. Det å bryte fullstendig er utrolig vanskelig, særlig fordi det er andre enn forelderen som svikter inne i bildet, og man påvirker livene til veldig mange. Hvordan bryte med far og fremdeles ha normal kontakt med besteforeldre, halvsøsken og annen slekt på fars side, f.eks.  Man kan jo ikke forvente at alle bryter.  Så å tro at dette er noe som søsknene har gjort fordi det var enkelt har jeg ingen tro på. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 24.3.2025 den 10.19):

Det er der jeg også ramler litt av. Om mine unger hadde kommet til meg og sagt at de har opplevd barndommen som vond og vanskelig, så måtte jeg jo ha gått kraftig i meg selv for å finne ut hvor jeg sviktet og hva jeg kunne gjøre for å rette opp dette. Men jeg har sett på nært hold at en far kan blånekte for at det han gjorde var feil og nekte å ta ansvar. Selv om det foreligger dokumenter fra barnevern og BUP som dokumenterer hva som har skjedd og skadene barna har fått av dette. Ungene det er snakk om har ikke brutt fullstendig med faren, men har i dag minimalt meg kontakt. Det å bryte fullstendig er utrolig vanskelig, særlig fordi det er andre enn forelderen som svikter inne i bildet, og man påvirker livene til veldig mange. Hvordan bryte med far og fremdeles ha normal kontakt med besteforeldre, halvsøsken og annen slekt på fars side, f.eks.  Man kan jo ikke forvente at alle bryter.  Så å tro at dette er noe som søsknene har gjort fordi det var enkelt har jeg ingen tro på. 

Ekspander  

Det er dessverre overraskende mange som mangler fullstendig selvinnsikt eller er i stand til å evaluere egne handlinger/atferd. Jeg har selv mennesker rundt meg som andre ser på som fantastiske og rause, men som kan oppføre seg ekstremt krenkende og avfeier det med "det er bare sånn jeg er". Det er ingen evne til selvransakelse eller noen form for endringsvilje. Jeg synes det er utrolig vanskelig å få tak på sånne mennesker. Jeg klarer bare ikke å skjønne det. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nå (Aftenposten) at datteren bodde i fosterhjem i flere år fram til hun fylte 18. Det ante jeg ikke. Fostermor skal vitne i saken.

https://www.aftenposten.no/norge/i/W0Bn2d/rettssaken-mot-gjert-ingebrigtsen-datteren-bodde-flere-aar-i-fosterhjem?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3IbgKFM-SNTU_N3HDYq0o5mVAu18P8-2VNIH5v3mqnBNFYH16rvgRC3a8_aem_tNg52rs1FozXkFbblkKGEw

Endret av Malum
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  HSV50 skrev (På 24.3.2025 den 10.19):

Det er der jeg også ramler litt av. Om mine unger hadde kommet til meg og sagt at de har opplevd barndommen som vond og vanskelig, så måtte jeg jo ha gått kraftig i meg selv for å finne ut hvor jeg sviktet og hva jeg kunne gjøre for å rette opp dette.

Ekspander  

Mm, samme her - og det er vel mye av grunnen til at vi ikke kunne gjort dette mot våre barn, nettopp fordi vi har disse evnene til å reflektere over egen adferd og se hvordan vår adferd påvirker andre. Vi korrigerer oss rett og slett, om vi skulle være i ferd med å gjøre noe dumt. Krysser vi en grense, gjør vi det vi kan for å reparerere, be om unnskyldning og ta ansvar.

Med slike sunne reflekser og evner, gjør man ikke slikt mot andre som han ar gjort. Så disse tingene henger veldig sammen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker en feelgood tv-serie om deg selv og familien - der du selv har inngått avtalen om innspilling og selvsagt som voksen og medievant har vært bevisst på hvordan du fremstår - som bevis på at barna dine ikke snakker sant... Det kaller jeg maksimal utnyttelse av mindreårige barn (som begge var da serien startet). Det taler ikke til Gjerts fordel, vil jeg si. Og hvis han tror at ingen har reagert negativt på ham i tv-serien er jo det også helt feil. For mange har det jo vært direkte vondt å se på det som utspiller seg.

Endret av Capri
Fjernet en setn
  • Liker 13
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malum skrev (På 24.3.2025 den 10.44):
Ekspander  

Med forbehold om at jeg ikke kjenner saken så inngående: Jeg tipper hun flyttet i fosterhjem etter den hendelsen der han slo henne med et håndkle, som jeg har forstått er det som utløste hele saken. At brødrene ikke ville tie mer når de så at det gikk så hardt ut over lillesøster?

Jeg husker det verserte en historie på Jodel rundt hendelsen, at en av brødrene hadde møtt opp hjemme der med et balltre, fordi Gjert hadde slått datteren. Historien ble slettet gjentatte ganger fordi moderatorene mente det var spekulasjon, men jeg hørte i podkasten Aftenposten lagde med en av sønnene  ( https://www.aftenposten.no/podkast/ap/program/100219 ) at dette jo faktisk er sant.

Edit: Nå leste jeg saken hos Aftenposten, og ser at det står jo rett ut der 😄

"Under en krangel i 2022 skal faren, ifølge tiltalen ha slått datteren i ansiktet med et håndkle. I retten mandag viste aktor frem bilder av ansiktet til datteren etter hendelsen.

Det var etter denne hendelsen løpebrødrene brøt med faren og datteren flyttet til fosterhjem."

Endret av lurker
Leste artikkelen :-D
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt frem bilder av tydelige skader på jenta står det på TV2. Fy flate så tøff hun er, bare 18 år, men ønsker å fortelle historien i åpen rett🙏

• Liker 6
  • Hjerte 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...