Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Xstrella skrev (På 16.3.2025 den 12.01):

Så det er greit å bruke barnet som inntektskilde mener du? Mannen er god for flere millioner. Er da behovet enda mer inntekter for å selge barnet sitt?? Barnet har ikke samtykket til denne utleveringen. Forkastelig!

Jeg opplever ikke at E utleverer barnet så veldig? Vi ser av og til hva hun spiser, men jeg tror aldri jeg har fått med meg noe særlig om for eksempel barnets rutiner, dersom barnet har hatt en utfordrende dag (eller "ikke ville det eller det" som noen andre influensere deler om sine barn), osv.....

Vi får med oss noe om dette barnet, men jeg tenkte sist forrige uke at jeg tror jeg egentlig vet ganske lite om henne.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Soro123 skrev (1 time siden):

Jeg opplever ikke at E utleverer barnet så veldig? Vi ser av og til hva hun spiser, men jeg tror aldri jeg har fått med meg noe særlig om for eksempel barnets rutiner, dersom barnet har hatt en utfordrende dag (eller "ikke ville det eller det" som noen andre influensere deler om sine barn), osv.....

Vi får med oss noe om dette barnet, men jeg tenkte sist forrige uke at jeg tror jeg egentlig vet ganske lite om henne.

Det var en del rundt særlig søvnrutiner i starten, men oppfattet det mer som usikkerhet og søkte etter bekreftelser (hun var tross alt alene med ungen i starten fordi Jakob var borte «på jobb»). Nå vet jeg/vi fint lite, spesielt om man sammenlikner med andre influensere. Vi vet litt om leker, hvor hun har klær fra, og hva foreldrene hennes gjør. Av og til kommer det et bilde eller videosnutt der ansiktet synes, men vil si at den ungen tross alt er lite eksponert, og det er verre å vite om sykdom, søvnrutiner, mat osv osv enn at man ser ansiktet av og til.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (4 minutter siden):

Det var en del rundt særlig søvnrutiner i starten, men oppfattet det mer som usikkerhet og søkte etter bekreftelser (hun var tross alt alene med ungen i starten fordi Jakob var borte «på jobb»). Nå vet jeg/vi fint lite, spesielt om man sammenlikner med andre influensere. Vi vet litt om leker, hvor hun har klær fra, og hva foreldrene hennes gjør. Av og til kommer det et bilde eller videosnutt der ansiktet synes, men vil si at den ungen tross alt er lite eksponert, og det er verre å vite om sykdom, søvnrutiner, mat osv osv enn at man ser ansiktet av og til.

Ja, jeg er helt enig med deg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (19 timer siden):

Det er bare et par dager siden E delte om barnets søvnrutiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruRosa skrev (2 timer siden):

Får ikke med meg alle dager. Skuffende å høre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist. Fra å beskytte barnet, drypper det nå litt og litt ut. Det handler om penger. Jo mer drypp om barnet, jo mer tjener de. Derfor eksponerer influencere barna sine. Her kunne media skjerpet seg. Barn må ha et privatliv. Skjerm dem så godt de kan. Influencere blir blinde. Penger og luksus lokker.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Xstrella skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er trist. Fra å beskytte barnet, drypper det nå litt og litt ut. Det handler om penger. Jo mer drypp om barnet, jo mer tjener de. Derfor eksponerer influencere barna sine. Her kunne media skjerpet seg. Barn må ha et privatliv. Skjerm dem så godt de kan. Influencere blir blinde. Penger og luksus lokker.

Du tenker ikke at det kanskje egentlig bare er en mor som er sykt stolt av barnet sitt og har lyst til å dele bilder og snakke om det som opptar henne mest. På samme måte som ganske mange andre mennesker, som kanskje ikke er berømte, også deler bilder, og kanskje hakket mer ukritisk enn man burde. Jeg er enig i at man skal skjerme barna, men det lille jeg har sett er ikke noe jeg reagerer negativt på. At de deler bilder av seg som familie er ikke verre enn om andre gjør det. Så så lenge det har den formen og ikke blir utlevering av barn som gråter/gjør dumme ting/ment at man skal le av barnet osv, så er det ok. For meg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 minutt siden):

Du tenker ikke at det kanskje egentlig bare er en mor som er sykt stolt av barnet sitt og har lyst til å dele bilder og snakke om det som opptar henne mest. På samme måte som ganske mange andre mennesker, som kanskje ikke er berømte, også deler bilder, og kanskje hakket mer ukritisk enn man burde. Jeg er enig i at man skal skjerme barna, men det lille jeg har sett er ikke noe jeg reagerer negativt på. At de deler bilder av seg som familie er ikke verre enn om andre gjør det. Så så lenge det har den formen og ikke blir utlevering av barn som gråter/gjør dumme ting/ment at man skal le av barnet osv, så er det ok. For meg. 

Nei. Man deler ikke noe om andre som ikke har sagt ja til å dele. Å være stolt av barna sine er ikke en god grunn for å legge ut. Ikke enig med deg der. Ingen barn burde vært på influencernes kontoer. Skill jobb og privatliv.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruRosa skrev (18 timer siden):

Ok, jeg har nok ikke fulgt med på alt de siste månedene. Delte hun mye? Jeg har som sagt hatt inntrykk av at hun har delt lite men jeg vet jeg ikke får med meg alt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soro123 skrev (1 time siden):

Ok, jeg har nok ikke fulgt med på alt de siste månedene. Delte hun mye? Jeg har som sagt hatt inntrykk av at hun har delt lite men jeg vet jeg ikke får med meg alt 🙂

Hun delte leggetid, hvor barnet sover, hvor mye barnet er våkent og spiser i løpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (17 timer siden):

Nei. Man deler ikke noe om andre som ikke har sagt ja til å dele. Å være stolt av barna sine er ikke en god grunn for å legge ut. Ikke enig med deg der. Ingen barn burde vært på influencernes kontoer. Skill jobb og privatliv.

Ingen barn burde egentlig være på noen sosiale medier om man skal følge den logikken, og man burde overhode ikke brukt noen barn i noen form for reklame eller film/tv før de er gamle nok til å gi kompetent samtykke. Mange foreldre tjener jo penger på å leie ut barna til film- og reklameoppdrag. Det er ikke noe bedre å bruke barn til «vanlige» mennesker enn å bruke barn til influensere. 

Men altså. Alle burde være MYE mer forsiktige med hva de deler i sosiale medier, både om seg selv og andre. Og jeg er enig i at barn bør skjermes. Jeg synes bare ikke at Ingebrigtsen-konene er eksempler på noen som bruker barna mye i «jobben». 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (18 minutter siden):

Ingen barn burde egentlig være på noen sosiale medier om man skal følge den logikken, og man burde overhode ikke brukt noen barn i noen form for reklame eller film/tv før de er gamle nok til å gi kompetent samtykke. Mange foreldre tjener jo penger på å leie ut barna til film- og reklameoppdrag. Det er ikke noe bedre å bruke barn til «vanlige» mennesker enn å bruke barn til influensere. 

Men altså. Alle burde være MYE mer forsiktige med hva de deler i sosiale medier, både om seg selv og andre. Og jeg er enig i at barn bør skjermes. Jeg synes bare ikke at Ingebrigtsen-konene er eksempler på noen som bruker barna mye i «jobben». 

De er ikke de verste, men litt og litt. Det er reklame for barnetøy, barneleker og utstyr. Jeg synes ikke de trenger det, men pengene rår. Det er store inntekter på dette og er nok vanskelig å si nei. Tenker de tjener så utrolig mye på løpene hans, så kan heller kona reklamere for hud og hår, overfladisk ja. Var jeg de så ville jeg studert og fått en ordentlig jobb. 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (19 timer siden):

"Fra å beskytte barnet"? Har dette barnet noen gang blitt beskyttet? Babyen hadde knapt rukket å komme ut før far sprang rundt med henne på friidrettsbanen og viste frem til media og alle som ville se, mens mor la ut i det vide og det brede om fødselen, mat- og søvnrutiner og alt mulig annet på sin offentlige snapchat-kanal...

Hvordan det har vært i mellomtiden, vet ikke jeg, da jeg synes det er ekstremt uinteressant å se alle de titusen snappene mor legger ut i løpet av et år (og jeg synes det å vise frem "shopping haul" daglig er veldig miljøfiendtlig), men her har det vært eksponering helt fra starten av!

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HSV50 skrev (19 timer siden):

Nå er det strengt tatt barnets rettigheter til privatliv som er interessant, ikke at det er ok for vilt fremmede mennesker. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (11 minutter siden):

Nå er det strengt tatt barnets rettigheter til privatliv som er interessant, ikke at det er ok for vilt fremmede mennesker. 

Jeg er helt enig i at barn har rett på privatliv. Det gjelder alle barn. Ikke bare barn av kjendiser. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig i at barn har rett på privatliv. Det gjelder alle barn. Ikke bare barn av kjendiser. 

Joda, men helt uavhengig av hva andre gjør; du har et ekstra stort ansvar med flere hundre tusen følgere. Å ha reklame for babyklær (jeg så på Instakontoen for første gang nå) med barnet som utgangspunkt, er særdeles uheldig. Skjønner at det er fristende om du får 50-100 000 for det, men det er faktisk et lite menneske med egne rettigheter som blir en del av mammainfluencer-løpekone-pakka. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har hatt samarbeid med de tidligere også, men ikke «delt barnet» - kun produktene som er mottatt. 
Men jeg er der at man får feie for egen dør!
Om noen føler at de kjenner barnet ved å vite leggetiden (som for øvrig ikke nødvendigvis er noe de kommer til å gjøre når barnet er barn 10 år!) så bør man kanskje gå litt i seg selv også?

Endret av mereo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig at alle de trådene som er her inne om kjendiser i kategorien A til Å betyr at det er ganske mange som bør gå i seg selv. Det er folk som skaper marked for influensere og som ved å følge dem bet om mer. Bare det at det faktisk er et marked for å snakke om egen barneoppdragelse til fullstendig fremmede er jo egentlig ganske merkelig. Man sitter det og venter på at noen skal legge ut snapp/instapost/whatever. Og nei, jeg følger ingen av dem, men søkte opp Elisabeth for å se disse grusomt eksponerende bildene hun la ut. Og ble ikke akkurat sjokkert. Så om du er bekymret for eksponering av barn - avfølg disse du mener eksponerer barna. Hvis du følger dem er du jo strengt tatt bare en del av problemet. 

Men jeg mener seriøst at en del av dere som kritiserer bare oser at dere misliker dem av en eller annen grunn og er sure fordi de er «rike og vellykkede». Formuleringene oser av det. Når man skriver om en far som «løper rundt på banen og viser fram ungen til alle som kan se», f.eks.  Akkurat det så jeg, siden jeg følger med på Jakob pga idretten, og jeg så bare en ekstremt stolt pappa og tenker at det var helt ok å vise verden. Ingen unger tar skade av å i ettertid se at far var superstolt av å ha fått deg. Hadde han kastet seg på trenden med foreldre som «liksomdunker» ungen i et eller annet og legger ut film av at ungen begynner å gråte , eller tilsvarende latterliggjøring av barn for likes kunne vi snakket. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fulgt med på Elisabeth Ingebrigtsen og hennes eventuelle utlevering av barnet. 

Det jeg derimot vet er at at hun sammen med en en annen har designet baby/barne plagg for Viking garn. Jeg tror kanskje hennes barn er avbildet i noen av disse klærne. Noe jeg ikke synes er merkelig da det er veldig vanlig å ha bilder i strikkemønster.

Brødrene Ingebrigtsen har vel i mange år hatt et samarbeid med Viking garn og vært modeller for diverse strikkegensere. Også yngste bror. Om jeg ikke tar helt feil har Elisabeth Ingebrigtsen også vært med å designet en kolleksjon for voksne. Der figurerer hun og Jakob Ingebrigtsen også som modeller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man kan selvsagt utmerket godt være kritisk til influenceres eksponering av barn i SoMe uten å følge dem. Jeg har aldri fulgt en eneste kommersiell influencer, men deltatt i kritisk debatt om flere av dem.

2. Barns råderett over sin egen digitale identitet er en menneskerett, og en problematikk alle burde ta seg tid til å reflektere over og sette seg inn i, om man i 2025 utrolig nok enda ikke har tenkt tanken. Et sted å begynne er Unicefs hjemmesider: https://www.unicef.no/norge/oppvekst/eksponering-av-barn-i-sosiale-medier/rad-til-foreldre

3. Anbefaler også tråden "Bloggerbarna", der en prinsipiell diskusjon om dette temaet har rullet og gått siden 2016. Der finner man blant annet lenker til lovvedtak den franske nasjonalforsamlingen har gjort de siste årene for å begrense foreldres mulighet til å eksponere sine ikke-samtykkekompente barn i sosiale medier.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...