Aricia Skrevet 3. juli #2541 Del Skrevet 3. juli moonflower__ skrev (12 minutter siden): Jeg merker meg at i denne saken er det mange godt voksne, ja, la oss si folk på nettopp Gjerts alder og eldre, som bagatelliserer situasjonen og sier at barna må være takknemlige for alt han har gjort for dem. Yngre folk tror på barna og forstår alvoret i det. Her er det nok mange boomer-foreldre som har fått barn og med varierende grad vært ganske dårlige foreldre, og som ikke kan innrømme det for seg selv og derfor ikke ser denne oppførselen som problematisk hos andre heller. Det har nok vært ganske mye kjefting, fysisk straff, trusler og mer til i oppdragelsen i det ganske land, og eldre generasjoner vil se på dette som helt normalt og "herregud så utakknemlig ungdommene er, de er født med sølvskje i munnen"-unnskyldningene står i kø. Ikke gjør dette til et generasjonsspørsmål er du grei - det er både fordummende og provoserende. Generalisering er sjelden hverken interessant, gyldig eller fruktbart, og jeg kan love deg at det ikke er/ har vært gjengs oppdragelsesmetode blant nordmenn født etter 2. verdenskrig å bruke vold mot barna sine. 5 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 3. juli #2542 Del Skrevet 3. juli Aricia skrev (7 minutter siden): Ikke gjør dette til et generasjonsspørsmål er du grei - det er både fordummende og provoserende. Generalisering er sjelden hverken interessant, gyldig eller fruktbart, og jeg kan love deg at det ikke er/ har vært gjengs oppdragelsesmetode blant nordmenn født etter 2. verdenskrig å bruke vold mot barna sine. Enig. Det er ikke vanlig å bruke vold i oppdragelsen. Og selv om de som forsvarer dette er veldig synlige i kommentarfeltet, er de ikke veldig mange. Og det gleder meg å se at flere aviser har valgt å skru av kommentarfeltet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartgirl Skrevet 3. juli #2543 Del Skrevet 3. juli HSV50 skrev (7 minutter siden): Enig. Det er ikke vanlig å bruke vold i oppdragelsen. Og selv om de som forsvarer dette er veldig synlige i kommentarfeltet, er de ikke veldig mange. Og det gleder meg å se at flere aviser har valgt å skru av kommentarfeltet. Dette er en tøff belastning for hele familien. Vold i oppdragelsen hører ingen steder hjemme. Bra avisene har valgt og skru av kommentarfeltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 3. juli #2544 Del Skrevet 3. juli moonflower__ skrev (12 timer siden): Jeg merker meg at i denne saken er det mange godt voksne, ja, la oss si folk på nettopp Gjerts alder og eldre, som bagatelliserer situasjonen og sier at barna må være takknemlige for alt han har gjort for dem. Yngre folk tror på barna og forstår alvoret i det. Her er det nok mange boomer-foreldre som har fått barn og i varierende grad vært ganske dårlige foreldre, og som ikke kan innrømme det for seg selv og derfor ikke ser denne oppførselen som problematisk hos andre heller. Det har nok vært ganske mye kjefting, fysisk straff, trusler og mer til i oppdragelsen i det ganske land, og eldre generasjoner vil se på dette som helt normalt og "herregud så utakknemlig ungdommene er, de er født med sølvskje i munnen"-unnskyldningene står i kø. Tull og tøys. Ingen jeg kjenner mellom 30 og 60 har ment noe i nærheten av hva du antyder når saken har vært diskutert. Spesielt ikke de på Gjerts alder. Mulig jeg omgir meg med spesielle folk på jobb og ellers, men jeg tror faktisk ikke det. Veldig mange ble ikke overrasket over bruddet og anmeldelsene, heller, det var gjerne de som hadde sett nrk-serien. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 4. juli #2545 Del Skrevet 4. juli Jeg vil snu og nyansere det litt. Av dem som kommenterer og er på Gjert sin side er nok flertallet 55-60+ Det betyr ikke at flertallet av mennesker i Norge i den aldersgruppa mener det samme. Og jeg vil tippe at flertallet av dem som støtter ham ikke nødvendigvis har brukt vold mot sine barn (i alle fall ikke regelmessig og utstrakt), men heller er blitt utsatt for det selv i sin barndom og derfor er i gata «vi tålte da dette!» (de gjorde jo ikke det egentlig…) Før 1970 var avstraffelse ganske så vanlig i dette landet. Husk også at forbud mot å avstraffe barn kom ganske sent, og i flere etapper fra 80-tallet og utover. Siste lovendringen ble vel gjort i 2008? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 4. juli #2546 Del Skrevet 4. juli Man blir da ikke mer åpen for andres voldsbruk mot barn om man ble utsatt for det selv. Ærlig talt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 4. juli #2547 Del Skrevet 4. juli Kollontaj skrev (10 minutter siden): Man blir da ikke mer åpen for andres voldsbruk mot barn om man ble utsatt for det selv. Ærlig talt. Jo, det kan man faktisk bli. Det er en grunn for at det er noe som kalles arvesynd. Og en del kan utvikle «jeg måtte tåle det, da bør andre tåle det», særlig om man ikke har erkjent at det er vold man er blitt utsatt for og ikke har bearbeidet det. Dette er et velkjent fenomen i psykologien. Selvsagt gjelder ikke dette alle som blir utsatt for vold, det er nesten litt enten eller. Men at en viss andel reagerer og utvikler et sånt «syn» er faktisk et velkjent fenomen, og egentlig ganske logisk da det kan ses på som en forsvarsmekanisme. 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 4. juli #2548 Del Skrevet 4. juli Ninaen skrev (5 minutter siden): Jo, det kan man faktisk bli. Det er en grunn for at det er noe som kalles arvesynd. Og en del kan utvikle «jeg måtte tåle det, da bør andre tåle det», særlig om man ikke har erkjent at det er vold man er blitt utsatt for og ikke har bearbeidet det. Dette er et velkjent fenomen i psykologien. Selvsagt gjelder ikke dette alle som blir utsatt for vold, det er nesten litt enten eller. Men at en viss andel reagerer og utvikler et sånt «syn» er faktisk et velkjent fenomen, og egentlig ganske logisk da det kan ses på som en forsvarsmekanisme. Jeg er klar over det du skriver, men du mente at disse er mer åpne for at andre bruker vold mot barn, selv om de ikke gjør det selv. Det er noe annet enn at vold går i arv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 4. juli #2549 Del Skrevet 4. juli 33 minutter siden, Kollontaj said: Jeg er klar over det du skriver, men du mente at disse er mer åpne for at andre bruker vold mot barn, selv om de ikke gjør det selv. Det er noe annet enn at vold går i arv. Jeg tror nok man kan være det. Hvis en selv opplevde ris på baken da man var liten og sitter igjen med et inntrykk av at det ikke gjorde så mye så kan man jo være mer tilgivende ovenfor de som bruker slike virkemidler. Mange av de som har opplevd dette kan jo samtidig ha et godt forhold til foreldrene sine og totalt sett ha en opplevelse av at de hadde en god oppvekst. Det er jo ikke noen automatikk i at hvis man har blitt slått så har man hatt det dårlig i oppveksten. Da er det jo lettere å se det på den måten at Gjert er en god og omsorgsfull far, selv om han har vært streng mot barna sine og slått de. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 4. juli #2550 Del Skrevet 4. juli Må vi virkelig se alle Ingebrigtsen fjesene i avisene hver forbannet dag? Jeg er så inderlig lei! Fint at sønnene har anmeldt. La nå dette gå bak lukkede dører slik at rettsystemet kan avgjøre skyldsspørsmålet! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 4. juli #2551 Del Skrevet 4. juli Gliffy skrev (29 minutter siden): Jeg tror nok man kan være det. Hvis en selv opplevde ris på baken da man var liten og sitter igjen med et inntrykk av at det ikke gjorde så mye så kan man jo være mer tilgivende ovenfor de som bruker slike virkemidler. Mange av de som har opplevd dette kan jo samtidig ha et godt forhold til foreldrene sine og totalt sett ha en opplevelse av at de hadde en god oppvekst. Det er jo ikke noen automatikk i at hvis man har blitt slått så har man hatt det dårlig i oppveksten. Da er det jo lettere å se det på den måten at Gjert er en god og omsorgsfull far, selv om han har vært streng mot barna sine og slått de. Anekdotisk, men jeg kjenner to som fikk fysisk avstraffelser som barn, begge tror på barna i denne saken. Det er særdeles vanskelig å stå frem med noe så skamfullt, særlig når man tilhører en av landets mest kjente familier. Jeg har ikke lest kommentarfelt om saken, men kan tenke meg at ganske mange har utviklet samme forhold til Gjert som andre gjør til influencere. TV-serien sørget jo for et innblikk i det «private og personlige», da kan det være vanskelig å innse at man har tatt feil om denne faren og forsvarer han, omtrent som vi ser hard core-influencerfølgere gjøre. Man vil bare ikke innse at det bildet man har av personen gjennom media og SoMe, er feil. Man føler at man kjenner personen, ref parasosiale forhold. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 4. juli #2552 Del Skrevet 4. juli (endret) Heartgirl skrev (På 29.6.2024 den 11.03): Vi har et rettssystem i Norge som fungerer slik en som ikke er dømt er uskyldig til det motsatte er bevist. At folk sitter og forhåndsdømmer Gjert ut fra det de har lest og sett i ulike medier synes jeg er trist. Det er ikke alltid heldig og være trenet til egne barn og en far/mor som trener egne barn kan nok pushe sine barn hardere enn enn en utenforstående trener. Jeg velger og holde meg nøytral til det kanskje foreligger en dom. Inntil da er mye av konflikten medieskapt. At det er en konflikt der skjønner man og ser man. Selvsagt skal ikke noen forhåndsdømmes, men det er da mer trist at de mulige ofrene i denne saken forhåndsdømmes som løgnere. Det er også skremmende at mange bagatelliserer saken, uten å vite om hva som har skjedd. Siktelsen som gjelder lillesøsteren, handlet aldri om kun slag med et vått håndkle (som mange trodde), men mishandling over fire år. Det at brødrene anmeldte og gikk ut med sin side av saken, for å støtte lillesøsteren, er veldig forståelig. De satt på liknende opplevelser, og ønsket selvsagt ikke at hun skulle føle seg alene og mistrodd. Selv om noen av sakene er henlagt, betyr ikke det at det ikke skjedde, men at sakene er foreldet eller mangler bevis. Henleggelsen i saken som gjelder Jacob er dessuten omgjort av en grunn. Håper folk som uttaler seg negativt om brødrene, og/eller bagatelliserer saken, forstår hva dette gjør med personer som utsettes for vold i nære relasjoner. Redsel for å ikke bli trodd, gjør at mange aldri anmelder. Endret 4. juli av anonym111111 10 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 4. juli #2553 Del Skrevet 4. juli Kollontaj skrev (44 minutter siden): Anekdotisk, men jeg kjenner to som fikk fysisk avstraffelser som barn, begge tror på barna i denne saken. Det er særdeles vanskelig å stå frem med noe så skamfullt, særlig når man tilhører en av landets mest kjente familier. Jeg har ikke lest kommentarfelt om saken, men kan tenke meg at ganske mange har utviklet samme forhold til Gjert som andre gjør til influencere. TV-serien sørget jo for et innblikk i det «private og personlige», da kan det være vanskelig å innse at man har tatt feil om denne faren og forsvarer han, omtrent som vi ser hard core-influencerfølgere gjøre. Man vil bare ikke innse at det bildet man har av personen gjennom media og SoMe, er feil. Man føler at man kjenner personen, ref parasosiale forhold. Her tror jeg du er inne på noe veldig viktig ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet 4. juli #2554 Del Skrevet 4. juli De som forsvarer Gjerts oppdragerstil og mener at den er innenfor normalen, virker ikke som om tar innover seg at det allerede er offentliggjort hvor krenkende og grenseoverskridende Gjert kan oppføre seg. Men siden det er vist frem som koselig familieunderholdning, er det også lett å tolke alt som mer uskyldig enn det faktisk er. Noen tror jo også at hele livet til familien har foregått foran kamera, og det som ikke er vist der, ikke kan ha skjedd. Jeg håper at media kan la saken ligge nå. Detaljene som lekkes fra vitnebeskrivelser har ikke offentlighetens interesse og burde aldri vært skrevet om. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea59 Skrevet 4. juli #2555 Del Skrevet 4. juli 1 minutt siden, Capri said: De som forsvarer Gjerts oppdragerstil og mener at den er innenfor normalen, virker ikke som om tar innover seg at det allerede er offentliggjort hvor krenkende og grenseoverskridende Gjert kan oppføre seg. Men siden det er vist frem som koselig familieunderholdning, er det også lett å tolke alt som mer uskyldig enn det faktisk er. Noen tror jo også at hele livet til familien har foregått foran kamera, og det som ikke er vist der, ikke kan ha skjedd. Jeg håper at media kan la saken ligge nå. Detaljene som lekkes fra vitnebeskrivelser har ikke offentlighetens interesse og burde aldri vært skrevet om. Når man så serien for flere år siden - så regnet man jo litt med at det var gjort med humor og at det nærmest var litt parodi av Gjert og hans oppførsel. At guttene himlet med øynene og lo av ham og regimet, det var jo litt sånn det var framstilt. Nettopp fordi man ikke regnet med at man ville laget dokumentasjon av psykisk vold som underholdning for hele nasjonen… Så, man (eller i alle fall jeg) så det som underholdning, nettopp fordi det var kjente, norske folk og laget av norsk media. Man stolte på at det var i alle fall litt humor som lå under. Hadde det vært fra et annet land, noen man ikke kjente så godt til, så hadde man nok reagert på en annen måte. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet 4. juli #2556 Del Skrevet 4. juli (endret) Andrea59 skrev (7 minutter siden): Når man så serien for flere år siden - så regnet man jo litt med at det var gjort med humor og at det nærmest var litt parodi av Gjert og hans oppførsel. At guttene himlet med øynene og lo av ham og regimet, det var jo litt sånn det var framstilt. Nettopp fordi man ikke regnet med at man ville laget dokumentasjon av psykisk vold som underholdning for hele nasjonen… Så, man (eller i alle fall jeg) så det som underholdning, nettopp fordi det var kjente, norske folk og laget av norsk media. Man stolte på at det var i alle fall litt humor som lå under. Hadde det vært fra et annet land, noen man ikke kjente så godt til, så hadde man nok reagert på en annen måte. Enig i det du skriver. Jeg reagerte heller ikke så mye, annet enn mot slutten av serien. Endret 4. juli av Capri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 4. juli #2557 Del Skrevet 4. juli Capri skrev (38 minutter siden): Enig i det du skriver. Jeg reagerte heller ikke så mye, annet enn mot slutten av serien. Mens jeg som først så serien etter at de hadde brutt med faren satt med kulerunde øyne og tenkte «rødt flagg, rødt flagg!!» om mye av oppførselen til Gjert. Ekstremt kontrollerende. Det burde vært åpenbart for alle at det ikke var sunt for noen å bo sammen 24/7 med en som alltid var trener og fokuserte på hva som var bra for deg som idrettsutøver, og ikke hvilke behov du hadde som barn/ungdom. Vanligvis får man jo et slags skille mellom trening og hverdag, men her var jo det helt utslettet. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea59 Skrevet 4. juli #2558 Del Skrevet 4. juli 2 minutter siden, HSV50 said: Mens jeg som først så serien etter at de hadde brutt med faren satt med kulerunde øyne og tenkte «rødt flagg, rødt flagg!!» om mye av oppførselen til Gjert. Ekstremt kontrollerende. Det burde vært åpenbart for alle at det ikke var sunt for noen å bo sammen 24/7 med en som alltid var trener og fokuserte på hva som var bra for deg som idrettsutøver, og ikke hvilke behov du hadde som barn/ungdom. Vanligvis får man jo et slags skille mellom trening og hverdag, men her var jo det helt utslettet. Ja, det kan jeg tenke meg - at man så den på en helt annen måte når man så den såpass sent for første gang… 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 4. juli #2559 Del Skrevet 4. juli HSV50 skrev (1 time siden): Mens jeg som først så serien etter at de hadde brutt med faren satt med kulerunde øyne og tenkte «rødt flagg, rødt flagg!!» om mye av oppførselen til Gjert. Ekstremt kontrollerende. Det burde vært åpenbart for alle at det ikke var sunt for noen å bo sammen 24/7 med en som alltid var trener og fokuserte på hva som var bra for deg som idrettsutøver, og ikke hvilke behov du hadde som barn/ungdom. Vanligvis får man jo et slags skille mellom trening og hverdag, men her var jo det helt utslettet. Og jeg som vet hva traumer er satt med svær klump i magen under hele serien (begynte å se sesong 1 da siste sesong kom på tv) og prøvde febrilsk å lete etter bevis på at han «egentlig var grei» mot særlig Ingrid og kjefta på meg selv fordi «nå må du slutte å se spøkelser på høylys dag din jævla traumehjerne», og sa selvfølgelig ikke noe til noen. Viser seg i ettertid at vi var flere i samme båt… 9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 4. juli #2560 Del Skrevet 4. juli Dette er litt på siden av det som diskuteres her inne akkurat nå, men jeg har tenkt på Jakob i det siste. Har nettopp sett serien for første gang og hadde lite til ingen kjennskap til familien før dette. Jakob har brukt hele livet sitt på løpig og har hatt lite "liv" utenom dette. Han giftet seg med sin første kjæreste og har nå blitt far i en alder av 23. Det vil si at når han legger opp som løper, vil han gå rett over til å være far. Nå står han også i en situasjon hvor han ser at hele livet hans har vært "feil", altså det han vokste opp med og trodde var normalt ikke er det. Man ser også et tydelig image skifte mtp klær, bil osv. Jeg tror Jakob går mot en stor livskrise hvor han kommer til å bryte ut av denne "gjør som dine brødre" malen og gjøre litt opprør. Litt Northug style. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå