Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
timbar skrev (6 minutter siden):

Elden gjør bare jobben sin, var etter mitt syn en dårlig prosedyre men har ikke noe med saken og gjøre. Dette er hans oppgave uansett hva han tenker. Litt verre er det å forsvar TI, som valgte side istedenfor i det minste å stille seg nøytral. Tror også hun på et tidligere tidspunkt kunne løst dette med datteren på en langt mer hensiktsmessig måte. Viser til annen kommentar. Så er dette kvinneguiden, sikkert noen menn her også, men for de fleste mødre er det i utgangspunktet vanskelig å forstå at en mor tar fars side mot sin datter da.c

Jeg er ikke bort i fra at TI kan "ha vært en dårlig mor" når det gjelder å forholde seg til datterens opplevelser. Mitt ankepunkt her i diskusjonen er imidlertid at hun av enkelte blir sterkt kritisert som vitne i straffesaken når vitnemålet går i favør av tiltalte.

• Liker 3
Skrevet
anonym 4545 skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke bort i fra at TI kan "ha vært en dårlig mor" når det gjelder å forholde seg til datterens opplevelser. Mitt ankepunkt her i diskusjonen er imidlertid at hun av enkelte blir sterkt kritisert som vitne i straffesaken når vitnemålet går i favør av tiltalte.

Hun blir kritisert for å komme med et vitnemål som mangler troverdighet og som kaster barna under bussen. Hadde hun snakket sant i favør av tiltalte, så hadde det jo vært en litt annen sak.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
TigerK skrev (5 timer siden):

Man kan jo håpe at denne rettssaken har bidratt til mer selvinnsikt hos siktede, men som noen andre presiserte, så er ikke en angrende synder fritatt fra straffeansvar. Selv ikke intensjon fritar for ansvar. Veien til helvete er, som vi vet, brolagt med gode intensjoner. 

Hadde nok hjulpet hans sak om han hadde klart å se seg selv ja. Hadde sikkert blitt sak uansett, men han hadde kommet bedre ut av det. Men manglet man selvinnsikt er det endel av personligheten, så han har åpenbart ikke skjønt at det ville hjulpet hans egen sak om han hadde lagt seg litt mer flat.

• Liker 1
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Jeg får veldig vondt av Tone. Hun er fanget mellom barken og veden, og det var garantert ikke slik hun så for seg at det kom til å bli med familien sin. Dette påvirker sikkert hennes forhold til barnebarna også. For ikke å snakke om det medietrykket de nå står i. Trist det hele.

Jeg synes også Jakob sin kronikk var rørende fin. Jeg kjenner jeg ikke er helt klar til å gjøre Jakob Ingebrigsten til "poster boy" for vold og mishandling i oppveksten, men jeg har forståelse for at det de har gått igjennom har vært veldig krevende. Den eller de som hjalp han med å skrive den fikk sagt det på en fin måte synes jeg.

Tone er ikke fanget mellom barken og veden. Hun har valgt veden. Hun har ikke gjort en dritt for å støtte barna sine. Hun støtter bare Gjert. Jeg syntes synd på henne før rettssaken. Men hun klarte å vise hvordan hun er. Snakk om å utføre karakterdrap på seg selv!

• Liker 22
  • Nyttig 8
Skrevet
timbar skrev (Akkurat nå):

Hadde nok hjulpet hans sak om han hadde klart å se seg selv ja. Hadde sikkert blitt sak uansett, men han hadde kommet bedre ut av det. Men manglet man selvinnsikt er det endel av personligheten, så han har åpenbart ikke skjønt at det ville hjulpet hans egen sak om han hadde lagt seg litt mer flat.

Helt enig. Han viser veldig godt hvem han er når han omtaler barna sine slik han har gjort og nå til slutt ønsker han kontakt med dem. Hadde han ønsket kontakt med dem hadde han ordlagt seg på en helt annen måte selv om de er uenige i hendelsene. 

• Liker 15
Skrevet
timbar skrev (43 minutter siden):

Og hun burde faktisk holdt seg til det hun startet med å la vær å forklare seg i det hele tatt, det hadde stilt henne i bedre lys tror jeg.

Det viktigste for rettsikkerheten er at vi får vitnemål som kan belyse saken. Et vitne bør ikke tenke på hvorvidt et vitnemål stiller vedkommende i et dårlig lys.

• Liker 5
Skrevet (endret)
anonym 4545 skrev (6 minutter siden):

Det viktigste for rettsikkerheten er at vi får vitnemål som kan belyse saken. Et vitne bør ikke tenke på hvorvidt et vitnemål stiller vedkommende i et dårlig lys.

Man belyser jo ikke saken når man nekter å svare på barnas spørsmål gjennom bistandsadvokaten? Og de som snakker sant kan snakke foran en hel rettssal (i alle fall foran alle dine egne barn). Det er vanskelig og kjempe tungt, men når du snakker sant klarer du å stå i det. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
anonym 4545 skrev (9 minutter siden):

Hva forventer hun? Å ta parti I en slik sak er alvorlig for relasjonen til barna. Innbiller meg også at hun kunne løst iallefall saken i forhold til datteren lenge før dette kom så langt. Ingen god mor velger vekk å gå i dialog med sin datter for å finne løsninger før det kommer så langt at hun velger å flytte I fosterhjem. Og har ikke lest et pip om at hun prøvde å finne en løsning før det kom så langt jeg.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Nettrollet skrev (23 minutter siden):

Den oppdragelsen de har fått var vel slik T og G selv vokste opp, uten tanke om hvor skadelig det er. Kontrollerende og krenkende oppdragelse var vanlig før. Jeg vet ikke om psykisk vold anses som like ille som fysisk vold, men man skjønner jo at barns har tatt skade når de velger å ta avstand fra sine egne foreldre. Uavhengig av voldsaspektet så lurer jeg på hva som fikk T og G til å få 7 barn?!? De kan ikke hatt sjans til å følge alle opp godt nok. Ser for meg det er enklest å være mer en logistikken enn en varm og nær forelder når du oppdrar 7 enn 1-2.

Jeg er over 60 år, og kan aldri huske at det var vanlig å krenke eller slå sine barn da jeg var barn. Det forekommer sikkert, og jeg fikk noen få ganger ris med et skohorn husker jeg, men skulle mye til. Var ikke spesielt vondt da. Men hadde foreldrene mine drevet å krenket meg og kalt meg dum, evneveik etc.ellet knipset meg på kinnet hadde jeg nok reagert mye. Spesielt om de hadde sagt krenkende ord som evneveik og dum og lignende. Alle oppegående mennesker vet jo at slik snakker man ikke til sine barn.

Man ønsker jo å bygge opp selvtilli til sine barn, og si slike ting bygger jo selvtilliten ned. Folk som ikke skjønner noe så innlysende burde jo aldri fått barn. Er jo nesten verre enn å vokse opp med rus/ alkoholmisbrukere til foreldre, uten at jeg forsvare det da.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (3 minutter siden):

Man belyser jo ikke saken når man nekter å svare på barnas spørsmål gjennom bistandsadvokaten? Og de som snakker sant kan snakke foran en hel rettssal. Det er vanskelig og kjempe tungt, men når du snakker sant klarer du å stå i det. 

Jo hun har belyst saken ved sitt vitnemål helt uavhengig hvilke spørsmål hun har svart på. Det er opp til dommerne å vurdere hennes troverdighet og "tolke hennes krig" mot bistandsadvokaten. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym 4545 skrev (22 minutter siden):

Det er jo det som er det verste, kan nesten ikke tenke meg noen mødre jeg kjenner som hadde lagt seg på en slik linje med mindre de selv har motiver for det. Å vitne til fordel for G er vel det verste sviket en mor kan gjøre. Da er det mye bedre å la vær å si noe. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
anonym 4545 skrev (3 minutter siden):

Jo hun har belyst saken ved sitt vitnemål helt uavhengig hvilke spørsmål hun har svart på. Det er opp til dommerne å vurdere hennes troverdighet og "tolke hennes krig" mot bistandsadvokaten. 

Er ikke enig i at hun har belyst saken da (kun delvis), men enig i at dommerne må vurdere hennes troverdighet. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 11
Skrevet
anonym 4545 skrev (27 minutter siden):

Problemet var vel mer det at hun åpenbart snakket som om hun ikke hadde skrevet en bok som fortalte en hel del om hjemmeforholdene. Ergo ikke helt troverdig. Og det er ikke greit når motparten er barna dine

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
timbar skrev (5 minutter siden):

Jeg er over 60 år, og kan aldri huske at det var vanlig å krenke eller slå sine barn da jeg var barn. Det forekommer sikkert, og jeg fikk noen få ganger ris med et skohorn husker jeg, men skulle mye til. Var ikke spesielt vondt da. Men hadde foreldrene mine drevet å krenket meg og kalt meg dum, evneveik etc.ellet knipset meg på kinnet hadde jeg nok reagert mye. Spesielt om de hadde sagt krenkende ord som evneveik og dum og lignende. Alle oppegående mennesker vet jo at slik snakker man ikke til sine barn.

Man ønsker jo å bygge opp selvtilli til sine barn, og si slike ting bygger jo selvtilliten ned. Folk som ikke skjønner noe så innlysende burde jo aldri fått barn. Er jo nesten verre enn å vokse opp med rus/ alkoholmisbrukere til foreldre, uten at jeg forsvare det da.

Jeg vil si at det var ikke normalen før heller, men at det var mer vanlig og ikke minst mer akseptert, og at man ikke la seg oppi hvordan andre foreldre «håndterte ungene sine», i tillegg til lite kunnskap om konsekvensene av vold, særlig psykisk vold. Husk at det er ikke så mange år siden det ble forbudt etter norsk lov å slå barn… Men at det ikke var normen før heller, det er jeg enig i.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nettrollet skrev (39 minutter siden):

Den oppdragelsen de har fått var vel slik T og G selv vokste opp, uten tanke om hvor skadelig det er. Kontrollerende og krenkende oppdragelse var vanlig før. Jeg vet ikke om psykisk vold anses som like ille som fysisk vold, men man skjønner jo at barns har tatt skade når de velger å ta avstand fra sine egne foreldre. Uavhengig av voldsaspektet så lurer jeg på hva som fikk T og G til å få 7 barn?!? De kan ikke hatt sjans til å følge alle opp godt nok. Ser for meg det er enklest å være mer en logistikken enn en varm og nær forelder når du oppdrar 7 enn 1-2.

Psykisk vold anses som mer skadelig enn fysisk faktisk, men altså dessverre mye vanskeligere å bevise. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Nettrollet skrev (38 minutter siden):

Psykisk vold anses faktisk i dag som hovedregel som mer skadelig enn fysisk vold, spesielt om det foregår gjentatt og over tid. Mye høyere risiko for å utvikle dissosiativ lidelse m.m. Man ødelegges innenfra, får ødelagt identitet, verdensbilde, forståelse av seg selv, relasjonell kompetanse m.m. Barn som utsettes for psykisk vold, og særlig gaslighting, fra tidlig alder utvikler i praksis ofte en hjerneskade der noen deler av hjernen overutvikles og andre underutvikles, inkl forbindelser mellom hjernedeler, dette er påvist bl.a. på PET-scan. Så kan heldigvis noe av disse skadene reverseres med god og riktig hjelp, men det er krevende og langvarig arbeid. Man må koble om store deler av hjernen og etablere nye forbindelser og det krever hard jobbing og mye tid, og ikke minst trygge rammer. 

• Liker 5
  • Nyttig 15
Skrevet

Slik jeg er det skal alle vitner i en sak hvor det er tatt ut en alvorlig tiltale "behandles med respekt" av oss utenforstående. 

• Nyttig 3
Skrevet
oss-to skrev (3 minutter siden):

Om Gjert blir dømt , so er det jo noko. Logikken din heng ikkje sammen.

Menn blir alltid dømt, også for ingenting. Kvinner blir sjeldent dømt, og ingen trenger å si at det sikkert er "noko". Men den morens mishandling, det er "noko". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...