Eloise12345 Skrevet tirsdag kl 16:32 #6361 Del Skrevet tirsdag kl 16:32 (endret) OconMissy skrev (11 minutter siden): Kontroll er det samme som manipulasjon. Manipulasjon er ofte forbundet med psykisk vold. Vil bare minne om at psykisk vold også er ulovlig, og oftest er det nemlig her de fleste arrene sitter igjen. Når datteren uttrykker at hun ikke ønsker å fortsette med løpingen, da pisker Gjert etter henne med et lite håndkle . Dette innrømmer Gjert selv. Hva slags kontroll er dette egt? Skal sånt være lov? Å tvinge barna inn i et treningsregime, som man kan spørre seg om er barnemishandling i seg selv egentlig. For ikke mange i dette landet forstår hva noe sånt innebærer. Det er ikke for svake sjeler, såpass kan jeg si. Tilbake til håndkle episoden, han pisket etter henne. Han sier han traff fingrene og at hun bare bestemte seg for å lyve da (antar jeg?). For hun mener det traff ansiktet og at det kom et rødt merke. Er dette lov og greit? Om det kun traff fingrene, er det ikke ulovlig da? Kan jeg kaste ting etter barna mine, så lenge jeg akkurat ikke treffer, eller treffer en plass som ikke gjør så vondt? Veldig få barn går imot sine egne foreldre. Og uansett dom i denne saken, så er dette en offentlig mann, og jeg har rett til mine meninger om hvordan han har behandlet sine barn. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men jeg synes at det er trist at en så sårbar og personlig sak er blitt så offentlig. Det gjør noe med både de involverte og hvordan vi som ser på utenfra forholder oss. Jeg synes det er vanskelig at det virker som man mange tar en side. En komplisert sak. Retten får avgjøre. Endret tirsdag kl 16:35 av Eloise12345 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet tirsdag kl 16:38 #6362 Del Skrevet tirsdag kl 16:38 Doris Becker skrev (4 minutter siden): Viktig å se helheten også. De snakker om at de aldri visste hva som var lov og ikke, at humøret til faren bestemte stemningen hjemme, daglig kontroll, der søsken settes opp mot hverandre, splitt og hersk, kjeft og vold, for så å være redningsmann, pisk og gulrot. Dette er manipulasjon, og når det er daglig, så er det utrolig effektivt! Ble brukt som avhørsmetode før, noe som førte til masse falske tilståelser. Og det etter bare et par dager! Just saying. Ja, jeg er helt enig med deg her. Man ser tydelig at det har vært mye slikt i denne familien. Jeg så det da jeg så serien på nrk. Kjenner det igjen, for å si det forsiktig. De scenene da dattera skal løpe, og faren stresser med sko og det hele. Da kommer brødrene til unnsetning og forsøker å gi søstera ro og trygghet. Dette er fullstendig mangelvare hos faren. Eller når et av barna er skuffet over egen prestasjon, da er det kjeft å få.. Jeg tror også det har vært mye splitt og hersk og belønning til den som ikke sier noe og gjør som hen får beskjed om. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet tirsdag kl 16:41 #6363 Del Skrevet tirsdag kl 16:41 lurker skrev (2 minutter siden): Nei, alle har sin sannhet, sånn er det jo alltid. Jeg tror ingen i denne saken lyver. Det er derfor det har vært bra å få referert så mye av vitnemålene, slik at man får dannet seg et bilde av de ulike personlighetstypene og evnen til selvinnsikt og empati. På den måten danner vi oss alle et bilde av hvordan vi tror ting har skjedd. Men rettsvesenet skal jo ikke dømme menneskets moral eller motivasjon. De skal se etter handlinger som kan være brudd på straffeloven. Det jeg har vært interessert i, og som har vært motivasjonen for å følge saken, har vært å få vite mer om hvorvidt foreldrene her har oppført seg på en måte som har vært skadelig for barna. Og det føler jeg at jeg har fått bekreftet, ut fra mitt syn på psykisk vold. Om han skal straffes for det, aner jeg ikke og jeg har ikke noen mening om det heller. Jeg har ikke nok innsikt i den juridiske delen av dette. Hvorvidt han dømmes eller frikjennes tror jeg ikke vil endre mitt syn, med mindre dommen skulle inneholde helt ny informasjon jeg føler snur opp ned på hele bildet. Enig i dette. Jeg har jo dømt Gjert for lenge siden basert på det som har kommet fram i retten, mitt inntrykk av han i Tema Ingebrigtsen og hans oppførsel etter at han ble sparket som trener. Jeg er 100% ærlig om det. Jeg synes han er en elendig far, i mitt hode har han psykisk mishandlet ungene, og om det som er sagt om fysisk vold stemmer, så har han mishandlet dem fysisk også. Men om det er vold etter straffeloven har jeg null peiling på. Ei heller om det kan bevises over en hver tvil. Og det slipper jeg heldigvis også å ta stilling til. Og med mindre det skulle bevises at disse fem ungene og deres partnere har konspirert og lyver, alle som en, så mener jeg - personlig - at det er mishandling å behandle barn slik disse barna har blitt behandlet. Og at kommentarfeltet tar ekstremt feil når de sier at det er ok, så lenge barna er idrettsutøvere som drømmer om, og blir gode. 18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet tirsdag kl 16:41 #6364 Del Skrevet tirsdag kl 16:41 (endret) Eloise12345 skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men jeg synes at det er trist at en så sårbar og personlig sak er blitt så offentlig. Det gjør noe med både de involverte og hvordan vi som ser på utenfra forholder oss. Jeg synes det er vanskelig at det virker som man mange tar en side. Det er en super trist sak. Samtidig kunne den vært unngått, og faren kunne bare vært en pappa. Men han valgte det annerledes. Barna har jo ingen kontroll på hvem de blir født til. Det som er bra er at familievold blir satt på agendaen, og mange kan kjenne seg igjen og spørre etter hjelp eller si ifra til noen. For når alt er så privat er det ikke barna man skjermer, men de voksne. Endret tirsdag kl 16:43 av OconMissy 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet tirsdag kl 16:44 #6365 Del Skrevet tirsdag kl 16:44 lurker skrev (9 minutter siden): Nei, alle har sin sannhet, sånn er det jo alltid. Jeg tror ingen i denne saken lyver. Det er derfor det har vært bra å få referert så mye av vitnemålene, slik at man får dannet seg et bilde av de ulike personlighetstypene og evnen til selvinnsikt og empati. På den måten danner vi oss alle et bilde av hvordan vi tror ting har skjedd. Men rettsvesenet skal jo ikke dømme menneskets moral eller motivasjon. De skal se etter handlinger som kan være brudd på straffeloven. Det jeg har vært interessert i, og som har vært motivasjonen for å følge saken, har vært å få vite mer om hvorvidt foreldrene her har oppført seg på en måte som har vært skadelig for barna. Og det føler jeg at jeg har fått bekreftet, ut fra mitt syn på psykisk vold. Om han skal straffes for det, aner jeg ikke og jeg har ikke noen mening om det heller. Jeg har ikke nok innsikt i den juridiske delen av dette. Hvorvidt han dømmes eller frikjennes tror jeg ikke vil endre mitt syn, med mindre dommen skulle inneholde helt ny informasjon jeg føler snur opp ned på hele bildet. Men her er det også snakk om fysisk vold mot små barn. Vold som fort kunne endt alvorlig dersom man hadde vært uheldig. Mener du ikke at det er nok til dom, eller tenker du det blir vanskelig siden det kanskje ikke finnes bevis på dette? For som jeg har forstått deg så tror du på Kristoffers historie, der han forteller om at faren tråkket på hodet til en to-åring, spylte småbarn som våknet om natten i iskaldt vann, dytting ut i trafikkert vei, sparking i magen, slag mot hodet og kvelertak. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet tirsdag kl 16:45 #6366 Del Skrevet tirsdag kl 16:45 Eloise12345 skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men jeg synes at det er trist at en så sårbar og personlig sak er blitt så offentlig. Det gjør noe med både de involverte og hvordan vi som ser på utenfra forholder oss. Jeg synes det er vanskelig at det virker som man mange tar en side. Trekker litt på smilebåndet, for ser at din motivasjon i denne tråden er mye den samme som grunnen til at jeg engasjerte meg her - den vanvittige slagsiden i kommentarfeltene på sosiale medier, hvor søsknene slaktes på bestialsk vis. Hvor selv hyggelige oppslag om seier for Jakob blir bombet med «takk faren din for det, din utakknemlige drittunge. Håper du taper neste gang» og tilsvarende. Jeg synes forøvrig det er like ille å ønske at Narve taper basert på at han har Gjert som trener da. For å ha sagt det. 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet tirsdag kl 16:46 #6367 Del Skrevet tirsdag kl 16:46 OconMissy skrev (7 minutter siden): Ja, jeg er helt enig med deg her. Man ser tydelig at det har vært mye slikt i denne familien. Jeg så det da jeg så serien på nrk. Kjenner det igjen, for å si det forsiktig. De scenene da dattera skal løpe, og faren stresser med sko og det hele. Da kommer brødrene til unnsetning og forsøker å gi søstera ro og trygghet. Dette er fullstendig mangelvare hos faren. Eller når et av barna er skuffet over egen prestasjon, da er det kjeft å få.. Jeg tror også det har vært mye splitt og hersk og belønning til den som ikke sier noe og gjør som hen får beskjed om. Eller den gangen hun var fornøyd, og fikk spørsmål om hun syntes det var grunn til det. For meg var det egentlig enda verre. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet tirsdag kl 16:51 #6368 Del Skrevet tirsdag kl 16:51 Tartufo skrev (3 minutter siden): Men her er det også snakk om fysisk vold mot små barn. Vold som fort kunne endt alvorlig dersom man hadde vært uheldig. Mener du ikke at det er nok til dom, eller tenker du det blir vanskelig siden det kanskje ikke finnes bevis på dette? For som jeg har forstått deg så tror du på Kristoffers historie, der han forteller om at faren tråkket på hodet til en to-åring, spylte småbarn som våknet om natten i iskaldt vann, dytting ut i trafikkert vei, sparking i magen, slag mot hodet og kvelertak. Jeg oppfatter innlegget som at det som blir sagt er at uavhengig av dom, så tror lurker på det som er bevist. Og at det er vanskelig å få fellende dom i saker hvor det ikke er tekniske bevis, «bare» vitneutsagn. Og så må vi huske at det som ble begått mot Kristoffer ikke er en del av tiltalen, og heller ikke denne episoden med spyling i dusjen og tråkket på hodet. Jeg tror på Kristoffer, altså. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet tirsdag kl 17:16 #6369 Del Skrevet tirsdag kl 17:16 Eloise12345 skrev (43 minutter siden): Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men jeg synes at det er trist at en så sårbar og personlig sak er blitt så offentlig. Det gjør noe med både de involverte og hvordan vi som ser på utenfra forholder oss. Jeg synes det er vanskelig at det virker som man mange tar en side. En komplisert sak. Retten får avgjøre. Retten får avgjøre, men jeg tar et selvstendig valg på at slik behandler man ikke barna sine. Det trenger jeg heldigvis ingen rett til å fortelle meg. 10 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet tirsdag kl 17:17 #6370 Del Skrevet tirsdag kl 17:17 Eloise12345 skrev (1 time siden): Jeg synes det er viktig å huske på at dette fortsatt er en pågående sak – likevel blir Gjert allerede omtalt og behandlet som en voldsutøver i offentligheten. Det er en svært alvorlig anklage, og det er alvorlig for alle involverte. Derfor burde det være ekstra viktig å bevare prinsippet om at man er uskyldig til det motsatte er bevist. At fem søsken forteller lignende historier, er selvsagt noe man skal ta på alvor. Men samtidig finnes det også andre familiemedlemmer som støtter faren, og de fortjener også å bli hørt. Det er VELDIG mange som synes det er forferdelig å forhåndsdømme Gjert. Ungene hadde ikke kommet noen vei uten han Setningen etter så kommer det allverdens dritt og stygge ting om søsknene. Og det er visst lov Ser et par brukere her inne som gjør det samme 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet tirsdag kl 17:19 #6371 Del Skrevet tirsdag kl 17:19 (endret) HSV50 skrev (37 minutter siden): Jeg oppfatter innlegget som at det som blir sagt er at uavhengig av dom, så tror lurker på det som er bevist. Og at det er vanskelig å få fellende dom i saker hvor det ikke er tekniske bevis, «bare» vitneutsagn. Og så må vi huske at det som ble begått mot Kristoffer ikke er en del av tiltalen, og heller ikke denne episoden med spyling i dusjen og tråkket på hodet. Jeg tror på Kristoffer, altså. Ja, synd det er foreldet. Men noe bevis finnes i sakene mot J og I, da, siden det ble tatt ut tiltale, så jeg tror det ender med dom. Men som deg tror jeg på ofrene, selv om det ikke ender med dom også, og jeg tror på Kristoffer, selv om det er foreldet. Endret tirsdag kl 17:29 av Tartufo 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet tirsdag kl 17:33 #6372 Del Skrevet tirsdag kl 17:33 lurker skrev (58 minutter siden): Nei, alle har sin sannhet, sånn er det jo alltid. Jeg tror ingen i denne saken lyver. Det er derfor det har vært bra å få referert så mye av vitnemålene, slik at man får dannet seg et bilde av de ulike personlighetstypene og evnen til selvinnsikt og empati. På den måten danner vi oss alle et bilde av hvordan vi tror ting har skjedd. Men rettsvesenet skal jo ikke dømme menneskets moral eller motivasjon. De skal se etter handlinger som kan være brudd på straffeloven. Det jeg har vært interessert i, og som har vært motivasjonen for å følge saken, har vært å få vite mer om hvorvidt foreldrene her har oppført seg på en måte som har vært skadelig for barna. Og det føler jeg at jeg har fått bekreftet, ut fra mitt syn på psykisk vold. Om han skal straffes for det, aner jeg ikke og jeg har ikke noen mening om det heller. Jeg har ikke nok innsikt i den juridiske delen av dette. Hvorvidt han dømmes eller frikjennes tror jeg ikke vil endre mitt syn, med mindre dommen skulle inneholde helt ny informasjon jeg føler snur opp ned på hele bildet. Jeg synes slike saker først og fremst skal være en påminner og ha generaliseringsverdi. Dessverre blir det livesending der vi tror og mener så mangt om de spesifikt involverte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet tirsdag kl 17:46 #6373 Del Skrevet tirsdag kl 17:46 (endret) tonebelinda skrev (35 minutter siden): Det er VELDIG mange som synes det er forferdelig å forhåndsdømme Gjert. Ungene hadde ikke kommet noen vei uten han Setningen etter så kommer det allverdens dritt og stygge ting om søsknene. Og det er visst lov Ser et par brukere her inne som gjør det samme Jeg er enig i at det ikke bør være rom for hets eller stygge kommentarer om noen – verken om barna eller faren. Det er helt legitimt å ha ulike meninger om saken og være opptatt av rettferdighet og nyanser, men det må gå an å diskutere uten å dra hverandre eller de involverte ned. Forhåndsdømming i noen retning hjelper ingen. Endret tirsdag kl 17:52 av Eloise12345 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet tirsdag kl 17:48 #6374 Del Skrevet tirsdag kl 17:48 (endret) lurker skrev (1 time siden): Nei, alle har sin sannhet, sånn er det jo alltid. Jeg tror ingen i denne saken lyver. Det er derfor det har vært bra å få referert så mye av vitnemålene, slik at man får dannet seg et bilde av de ulike personlighetstypene og evnen til selvinnsikt og empati. På den måten danner vi oss alle et bilde av hvordan vi tror ting har skjedd. Men rettsvesenet skal jo ikke dømme menneskets moral eller motivasjon. De skal se etter handlinger som kan være brudd på straffeloven. Det jeg har vært interessert i, og som har vært motivasjonen for å følge saken, har vært å få vite mer om hvorvidt foreldrene her har oppført seg på en måte som har vært skadelig for barna. Og det føler jeg at jeg har fått bekreftet, ut fra mitt syn på psykisk vold. Om han skal straffes for det, aner jeg ikke og jeg har ikke noen mening om det heller. Jeg har ikke nok innsikt i den juridiske delen av dette. Hvorvidt han dømmes eller frikjennes tror jeg ikke vil endre mitt syn, med mindre dommen skulle inneholde helt ny informasjon jeg føler snur opp ned på hele bildet. Takk for et nyansert innlegg. Jeg er enig i at alle har sin opplevelse av virkeligheten, og at det ikke nødvendigvis betyr at noen lyver. Det er også viktig å skille mellom det rettsvesenet skal vurdere, og det vi som privatpersoner tenker om hva som er "riktig" eller "skadelig". For min del prøver jeg å minne meg selv på at det fortsatt er en pågående rettssak – og at det derfor er ekstra viktig å ikke konkludere for sterkt, uansett hvem det gjelder. Jeg tror det er rom for å ha spørsmål og være åpen for flere sider, uten at det betyr at man støtter vold eller ikke tror på noen. Det er en vanskelig sak, og det er naturlig at folk reagerer ulikt. Uansett om han dømmes eller ikke, så er dette en trist og vond situasjon for både han, og hele familien. Det er mulig å ha forståelse for flere sider uten å bagatellisere det noen har opplevd. Jeg tenker det er viktig å holde fast på nyanser og respekt. Endret tirsdag kl 17:51 av Eloise12345 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet tirsdag kl 18:03 #6375 Del Skrevet tirsdag kl 18:03 (endret) Eloise12345 skrev (45 minutter siden): Uansett om han dømmes eller ikke, så er dette en trist og vond situasjon for både han, og hele familien. Det er mulig å ha forståelse for flere sider uten å bagatellisere det noen har opplevd. Jeg tenker det er viktig å holde fast på nyanser og respekt. Jeg synes det blir rart å sidestille ofrene med tiltalte i en sak som dette. På bakgrunn av det som har kommet fram, er det liten tvil om hvem dette er verst for. Ville du formulert deg på samme i en annen voldssak der det var fem ofre/vitner? Du skriver at det er trist og vondt for tiltalte og hele familien, men nevner ikke engang ofrene spesifikt? Endret tirsdag kl 18:35 av Tartufo 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet tirsdag kl 18:09 #6376 Del Skrevet tirsdag kl 18:09 (endret) Tartufo skrev (14 minutter siden): Jeg synes det blir rart å sidestille ofrene med tiltalte i en sak som dette. På bakgrunn av det som har kommet fram, er det liten tvil om hvem dette er verst for. Ville du formulert deg på samme i en annen voldssak der det var fem ofre/vitner? Jeg mener ikke å bagatellisere noe som er fortalt. Samtidig tenker jeg at det er mulig å anerkjenne at dette er en vond situasjon for alle involverte i saken – også om Gjert skulle bli dømt. En familie er i oppløsning, det er sterke ord mot hverandre, og det er smertefullt uansett hva retten konkluderer med. Jeg hadde vært like forsiktig med å konkludere i en annen voldssak av denne type situasjon også. Endret tirsdag kl 18:18 av Eloise12345 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Japp Skrevet tirsdag kl 18:25 #6377 Del Skrevet tirsdag kl 18:25 Eloise12345 skrev (1 time siden): Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men jeg synes at det er trist at en så sårbar og personlig sak er blitt så offentlig. Det gjør noe med både de involverte og hvordan vi som ser på utenfra forholder oss. Jeg synes det er vanskelig at det virker som man mange tar en side. En komplisert sak. Retten får avgjøre. Uansett hva dommen måtte bli så avgjør ikke den mitt syn på G. Min sympati er uansett hos de jeg anser som ofrene: barna. G oppfører seg særdeles lite sympatisk og selv om retten eventuelt skulle komme fram til at det ikke er tilstrekkelig bevis til å domfelle, så vil mitt syn på G fortsatt være det samme - han er en person som uten skrupler kaster fem av ungene sine under bussen fordi han ikke lenger fikk ha kontrollen over dem. Det er jo ikke sånn at man ikke kan ta parti i situasjoner før en dom foreligger. De aller fleste konflikter havner ikke i rettssystemet, men man tar oftest en side uansett. 14 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollami Skrevet tirsdag kl 18:28 #6378 Del Skrevet tirsdag kl 18:28 Lillemor_Meg skrev (10 timer siden): I tillegg: Datter sa i sin forklaring at døren var åpen for kontakt hvis moren fortalte sannheten i retten. I går fikk bistandsadvokaten spørsmål om døren fremdeles var åpen, hvorpå bistandsadvokaten svarte:"vi har ikke snakket om døren, men den ser ganske låst ut". Det er også en klar indikasjon på at mor ikke støttet barnas versjon av hendelsene. https://www.dagbladet.no/nyheter/tones-forklaring-verst-tenkelig-utfall/83018952 Dessuten sa bistandsadvokaten følgende (samme link): Den setningen understreket at de ikke fikk den støtten de håpet på. Enkelte må ha det inn med teskje…Er det så vanskelig å tolke tekst?🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet tirsdag kl 18:28 #6379 Del Skrevet tirsdag kl 18:28 (endret) Eloise12345 skrev (20 minutter siden): Jeg mener ikke å bagatellisere noe som er fortalt. Samtidig tenker jeg at det er mulig å anerkjenne at dette er en vond situasjon for alle involverte i saken – også om Gjert skulle bli dømt. En familie er i oppløsning, det er sterke ord mot hverandre, og det er smertefullt uansett hva retten konkluderer med. Jeg hadde vært like forsiktig med å konkludere i en annen voldssak av denne type situasjon også. Å synes synd på ofrene i en sak som gjelder vold eller misbruk mot barn, er vanlig. Å synes synd på tiltalte i en slik sak, med flere vitner, er mindre vanlig. Jeg er for øvrig glad for rettssikkerheten vi har i Norge, og Gjert skal ikke dømmes om det ikke finnes nok bevis. Det skal bevises at tiltalte er skyldig for at han kan dømmes, men det skal ikke bevises at han er uskyldig for å frifinnes. Vi må derfor leve med at mange skyldige frifinnes, for å unngå at en uskyldig dømmes. Jeg vet hvor min sympati ligger, uavhengig av dom. Men jeg tror denne saken ender med dom. Endret tirsdag kl 18:29 av Tartufo 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet tirsdag kl 18:33 #6380 Del Skrevet tirsdag kl 18:33 Straffeskyld eller ei. Personlig oppfatter jeg Gjert som en skadelig far, og det gjorde jeg før kronikken ble publisert. At han og Tone har utgitt bøker om egen suksess som hhv oppdrager og omsorgsperson er jo ikke til tro. (Men som en anmelder av Tones mammabok sa: de skviser ingebrigtsensitronen til siste dråpe.) 15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå