Bacteria Skrevet mandag kl 08:35 #4321 Del Skrevet mandag kl 08:35 Lineaaa skrev (På 28.3.2025 den 12.11): Utrolig vondt at mammaen velger å stå ved mannens side, og med det miste kontakten med sine 5 barn. Ett barn i fosterhjem over år, hvor hun selv helst ville bodd med mammaen om hun gikk fra mannen/pappa. Utrolig vanskelig å forstå valgene som er tatt. Kan G virkelig bli dømt? Synes det er få saker om fysisk vold i rettssaken, mange om psykisk vold. Finnes andre dommer om psykisk vold? Det er vondt ja 😢 Men er jo et mindre barn her også… hva om han vil bo med begge foreldrene? Her er det mye vi ikke vet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet mandag kl 08:41 #4322 Del Skrevet mandag kl 08:41 Ninaen skrev (3 minutter siden): Sånne folk skjønner ikke den logikken. Og fansen vil få sympati og få bekreftet «bortskjemte og utakknemlige drittunger»-inntrykket sitt. Som jo har vært en gjenganger i kommentarfeltene. Takk for mange gode kommentarer. NÅ tar jeg pause. 🙈 Jeg skal også ta pause nå, men vil bare være (altfor) personlig først; jeg var også dette utakknemlige og vanskelige barnet; fortsatt sliter jeg med dette midt i livet, og jeg måtte bli over 40 før jeg forstod at jeg HADDE det vanskelig, jeg var ikke vanskelig… Men det preger meg ennå… 7 30 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet mandag kl 08:47 #4323 Del Skrevet mandag kl 08:47 En voksen mann som peker på hvordan vold og leker med vold ikke hadde en plass i deres hus, i samme åndedrag som han beskriver hvordan han bedrev materiell vold med å kaste PlayStation ut vinduet. 27 2 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JustAsking Skrevet mandag kl 09:12 #4324 Del Skrevet mandag kl 09:12 Dypt forstyrrende sak, men også potensielt viktig for mange. Husker jeg leste en sak om familien for mange år siden, i et helgebilag, og tenkte «fy søren, så perfekt familie! Tenk å få syv barn og alle er like vellykkete!». Når man kommer fra noe helt annet selv, så vil slike idylliske fremstillinger være superfascinerende. Men så sprekker fasaden, og man får innblikk i ulik dynamikk. De fleste familier har noen spøkelser hvis man står tett nok på og ser nøye etter, men de fleste klarer å holde en fin fasade utad. Vår iboende trang til å tro det beste og ikke ville lage ubehag, gjør at det kan skje mye problematiske og tragiske ting i de tusen hjem. Ingen av de sju barna har noe som helst å vinne på dette, tvert i mot. Her ryker relasjoner og husfred fra ende til annen. Hvordan noen kan tro de lyver er helt utrolig. Det er bra dette kommer frem, og jeg håper det bidrar til mer kunnskap og oppmerksomhet til særlig «barne»-vernet og alle som jobber med barn og unge. Andre vil kanskje få mot til å si fra. Moren må ha gått i overlevelsesmodus, for et mareritt. Anbefaler å se episoden hvor Gjert er med Lars Monsen på tur. Han klarer ikke å skjule hvem han er. Interessant å se hvordan det utspiller seg. 19 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tove77 Skrevet mandag kl 09:15 #4325 Del Skrevet mandag kl 09:15 Jobbermedbarn skrev (39 minutter siden): 🙏❤️ Må bare skrive under det her, det er så klassisk og gjenkjennelig. Jeg må holde meg unna så godt jeg kan disse dagene kjenner jeg. Jeg kjenner også at jeg må ta pause fra media nå, leser litt her inne, men har denne uka tenkt å ikke lese mye om saken. Alt jeg leste forrige uke traff meg mye hardere enn jeg trodde det skulle gjøre, jeg kjente meg igjen i så mye. ❤️❤️❤️Til alle som har det vanskelig og føler på samme måte. Ta vare på hverandre. 2 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kikio Skrevet mandag kl 09:16 #4326 Del Skrevet mandag kl 09:16 Krimskrans skrev (1 time siden): Man kan jo undre seg over hvilken rolle H spiller i kulissene her også… Hvorfor kan ikke folk skrive navnet tll den dere snakker om, istedenfor H, F (hvem er liksom F??), G, I. Mye lettere for folk å skjønne hva dere skriver + det kan da umulig koste dere så mye tid? 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet mandag kl 09:20 #4327 Del Skrevet mandag kl 09:20 Jobbermedbarn skrev (30 minutter siden): Jeg skal også ta pause nå, men vil bare være (altfor) personlig først; jeg var også dette utakknemlige og vanskelige barnet; fortsatt sliter jeg med dette midt i livet, og jeg måtte bli over 40 før jeg forstod at jeg HADDE det vanskelig, jeg var ikke vanskelig… Men det preger meg ennå… Jeg har en unge som nok er det utakknemlige barnet i de som ikke vet bedre sine øyne og bare får de som stod bak omsorgssvikten sin side. Og jeg har hørt andre barn i den utvidende familien bli omtalt som det. Jeg ser også hvor ødelagt det ene barnet (som ikke er mitt) er blitt, og hvor vanskelig det er for andre å forholde seg til dette barnet (som ikke er barn lengre). Men det mitt barn og dette barnet har vært utsatt for har gjort dem til dem de er. Og det åreger deres relasjoner til både dem som utsatte dem for omsorgssvikt og til andre. Jeg har stått i ufattelig mye sinne fra mitt barn med PTSD, fordi jeg er den hen vet alltid er der, og som tåler å stå i det. Barnepsykiatrisk har kalt meg ankeret, den som har stoppet hen de gangene hen har villet ta livet av seg. Fordi hen ikke vil at jeg skal oppleve den sorgen. Barn som er utsatt for psykisk og fysisk vold kan virke ganske ufyselige og kalde for dem som ikke vet hvorfor de er som de er. 3 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anno19 Skrevet mandag kl 09:24 #4328 Del Skrevet mandag kl 09:24 Han tegner ikke akkurat et positivt bilde av seg selv nå…… Der er som et eksempel rett fra skoleboken - fasade, fasade, fasade. Kjøpe materielle ting for at andre skal synest at han er fantastisk, ikke fordi han er snill. Ingenting var gitt av godhet, men fordi barna skulle komme i takknemlighetsgjeld, og nå viser han at han bruker det mot de. Han har ikke skjemt bort de barna på noen måte, tvert i mot. Nå leker han bare offer i et problem som han har konstruert selv. 29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsdame Skrevet mandag kl 09:27 #4329 Del Skrevet mandag kl 09:27 Dette er klassisk.. Selvmedlidenhet: Jeg har gjort alt, er glad i alle barna mine og er ikke bitter Mangel på empati: Sier ikke at jeg beklager at de har opplevd det sånn, det er helt forferdelig Grøsser🥺 19 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prelunia Skrevet mandag kl 09:44 #4330 Del Skrevet mandag kl 09:44 anno19 skrev (14 minutter siden): Han tegner ikke akkurat et positivt bilde av seg selv nå…… Der er som et eksempel rett fra skoleboken - fasade, fasade, fasade. Kjøpe materielle ting for at andre skal synest at han er fantastisk, ikke fordi han er snill. Ingenting var gitt av godhet, men fordi barna skulle komme i takknemlighetsgjeld, og nå viser han at han bruker det mot de. Han har ikke skjemt bort de barna på noen måte, tvert i mot. Nå leker han bare offer i et problem som han har konstruert selv. Helt enig.. Han hadde tjent på å være litt mer ydmyk , eller anerkjenne barnas følelser. Hvilken som helst forelder gjør jo det selv om de kan være uenig, og lytter til barna sine om hvordan de opplevde de ulike situasjonene. Akkurat som å høre min far, som også var av den autoritære typen (dog ikke like ekstreme eksempler som Gjert), men brukte fysisk avstraffelse, mye kjeft, kasting av gjenstander og frykt for å få oss barna til å høre. Hver gang han kjøpte noe til oss, kunne dette bli brukt mot oss - og tatt fra oss uten forvarsel hvis vi ikke hørte. Nå i ettertid lener han seg på bildet om "dere hadde jo alt dere trengte materielt. Dere sultet aldri, hadde alltid rene klær og fikk alt dere trengte". Og hver gang vi sier han imot, eller ikke har mulighet til å hjelpe han med en ting på timen - får vi høre hvor bortskjemte vi er, og hvor lite takknemlig vi er for alt han har gjort for oss.. 9 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RachelGreen Skrevet mandag kl 10:02 #4331 Del Skrevet mandag kl 10:02 Gjert Ingebrigtsen kommer ikke til å innrømme at han har gjort noen ting feil, merk mine ord. De ting han vil vektlegge som har gjort at saken har blitt som den har blitt, kommer til å være alle andre enn han selv sin skyld. Og skulle det mot all formodning komme en innrømmelse om dårlige avgjørelser av han selv, så vil det bli myntet på hvor synd det er i han, og hvor tragisk han hadde det i egen oppvekst. Tviler sterkt på at vi vil se en angrende synder i retten. Heller en passiv-aggressiv mann i konstant forsvarsposisjon som kun har rett. Han er en klassisk «beklager hvis du føler det sånn»-fyr. 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capri Skrevet mandag kl 10:09 #4332 Del Skrevet mandag kl 10:09 Mollebolle skrev (2 timer siden): At noen forhåndsdømmes er ikke greit, men blir han funnet skyldig, bør han få den straff han fortjener. Det som jeg ikke liker, er at H og F ville at retten skulle gå for åpne dører. En slik sak hører ingen sted hjemme i media...dette har tatt helt av. Burde gått for lukkede dører, uten en eneste journalist til stede. Gjert har jo vanligvis hatt god regi på hva som skal ut i media, og slik Jakob hsr gitt uttrykk for, hatt kontroll med narrativet om seg selv og familieforhold. Jeg forstår at søsknene ønsker å unngå at Gjert får manipulere og bruke medier som han pleier. Skulle Gjert frikjennes og saken gått for lukket rett, kunne det blitt til at det ikke har skjedd mer enn én beviselig hendelse, og "for noe tøys å belaste rettsapparatet med en liten dask med håndkle". Nå får de fortalt litt av historien sin, forhåpentlig gjør også andre søsken dette. De får også stoppet Gjerts indvaderende oppførsel mot Jakob og forsøk på å ødelegge for ham. 13 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet mandag kl 10:09 #4333 Del Skrevet mandag kl 10:09 Synes jeg så en overskrift som handlet om at barna hadde overtatt en tradisjon med juleselskaper de tidligere hadde hjemme hos foreldrene. Men dette finner jeg ikke igjen i noen av «live-kommentarene» fra verken tv2 eller vg. Har dere sett noe av dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet mandag kl 10:09 #4334 Del Skrevet mandag kl 10:09 Henrik har filmet noe hjemme der uten at Gjert og kona visste. Og i stedet for å ta tak i det Henrik filmet, så er problemet til Gjert at selve filmingen er et svik..? Det sier ikke rent lite om tiltalte 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1600 Skrevet mandag kl 10:22 #4335 Del Skrevet mandag kl 10:22 Trubadur skrev (11 minutter siden): Henrik har filmet noe hjemme der uten at Gjert og kona visste. Og i stedet for å ta tak i det Henrik filmet, så er problemet til Gjert at selve filmingen er et svik..? Det sier ikke rent lite om tiltalte Ja, han er sur fordi han er filmet i å oppføre seg som en tulling, i stede for å innse at han oppfører seg som en tulling. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet mandag kl 10:30 #4336 Del Skrevet mandag kl 10:30 1600 skrev (7 minutter siden): Ja, han er sur fordi han er filmet i å oppføre seg som en tulling, i stede for å innse at han oppfører seg som en tulling. Nettopp.. Skjønner ikke hvordan han kan tenke sånn 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet mandag kl 10:31 #4337 Del Skrevet mandag kl 10:31 Henrik er den som ligner mest på Gjert. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiBullshit Skrevet mandag kl 10:31 #4338 Del Skrevet mandag kl 10:31 Sprøtt å høre hvordan han beskriver at barna "krevde at han skulle trene dem", og at han opplever at de har hatt sånn kontroll på han og husholdningen at de har redusert han fra pappa til Gjert til tiltalte fordi de er så bortskjemte. Det krasjer jo noe enormt med beskrivelsen hans av foreldrestilen sin som "tradisjonell, konservativ og patriarkalsk". Med tanke på at han begynte talen sin med å beskrive sin egen oppvekst preget av at han tidlig hadde en opplevelse av at han måtte være 'husets herre' og ha kontroll og redusere all risiko, og at dette ble videreført i barneoppdragelsen til barna hans - så tviler jeg sterkt på at han på noe tidspunkt har lagt seg ned og blitt en dørmatte for barna - det ville jo innebære enormt med risiko all den tid barn ikke kan ha lederroller eller makt når man befinner seg i et patriarkalsk system og tankesett. Han veksler mellom å fremstille seg som en med ekstremt kontrollbehov og lav risikovilje når det ser bra ut, og når han har gjort feil så har han liksom vært en puppet for barna som har fått herje vilt og styrt han rundt og blitt så bortskjemte at de av vond vilje har redusert han til 'tiltalte'. If it walks like a duck, sounds like a duck and looks like a duck, it's likely a duck... 21 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet mandag kl 10:35 #4339 Del Skrevet mandag kl 10:35 1600 skrev (8 minutter siden): Ja, han er sur fordi han er filmet i å oppføre seg som en tulling, i stede for å innse at han oppfører seg som en tulling. Tror ikke det er film, det er lydopptak. Henrik tok lydopptak av samtalen han hadde med foreldrene da han var hos dem for å fortelle at de brøt samarbeidet. Jeg antar at det var for å kunne dokumentere hva som ble sagt til de to brødrene som ikke var der. Det er også tatt lydopptak en annen gang. Jeg vil anta at det som blir sagt der ikke taler til Gjerts fordel. Ellers biter jeg meg merke i at Gjert sin forklaring er at det er han som er offeret her. Det er ungene som har fortalt ham hvor verdiløs og ubrukelig han er. Det er jo ganske tvert i mot det som alle som har sett Team Ingebrigtsen sitter igjen med av inntrykk da, og det som det Henrik filmet av krangelen om spillekonsollen viste. Der sa jo Gjert med rene ord at han visste alt Jacob ingenting….tror virkelig a gjett at vi skal tro han når han påstår at det er HAN som har blitt utsatt for psykisk mishandling?? 20 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet mandag kl 10:45 #4340 Del Skrevet mandag kl 10:45 (endret) Han virker opprørt over tonen han mener barna har ovenfor ham, med å kalle ham verdiløs og at han ikke har peil på noe også videre. Han tar nok ikke inn over seg at det er ham selv som har introdusert den tonen å snakke til hverandre på i familien, helt fra barna var små. Ingen stor ungeflokk ender opp med å snakke slik til foreldrene sine med mindre de har lært det et sted. Det er ingen grunn til å tvile på at de har behandlet ham respektløst. Men det viktige er jo hvor det kommer fra. Har man ikke blitt behandlet med respekt i barndommen, blir man ofte respektløs i ungdommen. Man høster som man sår, rett og slett. Endret mandag kl 10:47 av lurker 14 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå