Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Orly skrev (8 timer siden):

Det er flere damer i det kommentarfeltet som støtter Gjert

Har observert det, victimblaming og forsvar av voldsutøveren. Heldigvis får de svar på tiltale av mange.

Det samme har jeg sett i Marius B H-saken. Gjerne eldre damer som anklager ofrene for å ønske oppmerksomhet og publisitet. Pinlig å bagatellisere vold under fullt navn, det er regelrett å drite seg ut uten at de evner å skjønne det selv.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ninaen skrev (1 minutt siden):

Det er godt å høre, for i starten var det som du sier ikke sånn. Derfor måtte jeg bare slutte å lese kommentarfelt av hensyn til egen helse. Twitter var et helvete den første helga det sprakk.

Samme her. Ble vanvittig provosert da jeg leste kommentarfeltet etter at Narve vant på 1500m for noen måneder siden. Da var facebook fylt med dette: 

«Bra Narve knuser de løgnerguttene», «Man får gode resultater med en slik trener», «gratulerer til utøver og TRENER»

Altså folk som kommenterte kun for å poengtere at de støttet Gjert. Veldig glad det har snudd i kommentarfeltene. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VitaSana skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det er et veldig viktig poeng.  Jeg sitter igjen med et inntrykk av at også flere i tråden her forsvant etterhvert som det ble tydeligere for flere at det som hadde skjedd var mer alvorlig enn "et håndkle en gang". Det sender et signal til alle som har vært utsatt for vold i nære relasjoner om at man ikke bør snakke om det. 

"Trist for alle parter" gir et inntrykk av at man fortsatt skal ta mer hensyn til den/de som utsatte en for vold og alle som synes det er ubehagelig å forholde seg til hva som har skjedd, enn seg selv. 

Jeg har ikke det jeg oppfatter er din erfaring, jeg var godt voksen før jeg fikk personlige opplevelse vold i nære relasjoner. Jeg har selv valgt å ikke fortelle om hva som skjedde annet enn til helsepersonell. Både av hensyn til vedkommende og av hensyn til familie og venner. Noen har nok forstått en del, men det er tydelig at de bare ønsker å viske ut årene. De vil helst ikke forholde seg til at det har gitt senskader, og signalene slik jeg oppfatter de er at jeg bare må gå videre og ikke la det påvirke meg.

Det ser også ut som om noen i tråden her som jeg opplevde som veldig påståelige i forhold til nedvurdering av alvorlighet og samtidig dømmende overfor brødrene bare forsvant når mer informasjon kom ut. Jeg personlig mener det hadde vært mer rakrygget å innrømme at de ikke burde uttalt seg så bastant og ta lærdom av det. 

Godt skrevet. Jeg tror vold i nære relasjoner er så komplekst at de som ikke har hatt det tett innpå seg har problemer med å se hva det innebærer, hva det gjør med et menneske og ikke minst et barn, og hvordan det påvirker hvordan man tenker og handler. Ikke minst det Kristoffer beskriver som den konstante redselen for at noe du sier/gjør skal utløse det som er så vondt og vanskelig. Du går på tå hev med en konstant alarmklokke og en konstant beredskap. Det er utrolig skadelig, ikke minst for barn, men også utrolig vanskelig å forstå tror jeg hvis du ikke har opplevd det selv eller er tett innpå det i forbindelse med jobb feks. Hyggelige stunder og fine ting blir også overskygget av konstant frykt for at stemningen skal snu. 

For mange tror jeg også det handler om at det blir for vanskelig å ta det innover seg og da er det lettere å si at dette får man ta i familien. Hvor mange er det ikke man ser skriver « foreldrene kjenner sine barn, de gjør nok det som er best»! Det finnes utrolig mange naive mennesker der ute. 

Jeg tenker det er utrolig viktig at man snakker om det, deler kunnskap og får det opp i lyset. Vi må faktisk tåle å høre at mange barn har det utrolig vanskelig, og det er viktig å oppfordre barn til å snakke med en de stoler på. 

Og det er helt horribelt at det er foreldringsfrist på disse sakene! Håper virkelig noen tar tak i det! 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (13 minutter siden):

Har observert det, victimblaming og forsvar av voldsutøveren. Heldigvis får de svar på tiltale av mange.

Det samme har jeg sett i Marius B H-saken. Gjerne eldre damer som anklager ofrene for å ønske oppmerksomhet og publisitet. Pinlig å bagatellisere vold under fullt navn, det er regelrett å drite seg ut uten at de evner å skjønne det selv.

Boomer-generasjonen som er veldig aktive på facebook vokste opp i en tid der oppdragervold var ansett som helt vanlig og sosialt akseptert. Mange av dem slo også sine egne barn. Og mange av dem har valgt å i stedet for å tenke at det er fint at verden går fremover, bli provosert over at det ikke lenger er OK. Litt som de gamle damene som forsvarer Trond Giske. "Da jeg var ung ble jeg kløpet i rumpen på jobb hele tiden og du ser ikke meg klage".... 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel og podcast i Aftenposten har sunket inn med full tyngde. Dette vi vet nå har politiet visst fra første avhør. Hvordan i alle dager slipper Tone tiltale?! Hun slipper til og med å forklare seg for politiet. Hva er det de driver med egentlig? Hva med rettssikkerheten til barn. Foreldre slipper jo unna det meste virker det som. Foreldelse på barnemishandling? Jeg visste ikke det fantes før denne uka. Nei, fysj

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnsvine skrev (Akkurat nå):

Boomer-generasjonen som er veldig aktive på facebook vokste opp i en tid der oppdragervold var ansett som helt vanlig og sosialt akseptert. Mange av dem slo også sine egne barn. Og mange av dem har valgt å i stedet for å tenke at det er fint at verden går fremover, bli provosert over at det ikke lenger er OK. Litt som de gamle damene som forsvarer Trond Giske. "Da jeg var ung ble jeg kløpet i rumpen på jobb hele tiden og du ser ikke meg klage".... 

Det er en grov overforenkling. Ingen i hverken min foreldregenerasjon eller besteforeldregenerasjon anser oppdragervold som  akseptabelt.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (1 minutt siden):

Det er en grov overforenkling. Ingen i hverken min foreldregenerasjon eller besteforeldregenerasjon anser oppdragervold som  akseptabelt.

At ikke de personlig synes det var greit, betyr ikke at man ikke som samfunn aksepterte det. Det var (som det fortsatt er i land som Storbritannia og USA) fortsatt tillat å slå ungene sine, og (populær)kulturen var fulle av referanser av hverdagslige og bagatelliserende beskrivelser av unger som ble utsatt for dette. Barneloven gjorde forbud mot å slå egne barn først helt klart i 1987

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

Jeg følger mor TI på Instagram, i dag har hun lagt ut turbilde med hunden, og skriver: «Flott morgentur på en fantastisk dag.» For få dager siden leste «hele landet» om hennes rolle i barneoppdragelsen, og vet at hun har valgt bort fire sønner og sin eneste datter, samt (antagelig også) fem barnebarn, og at hun står nesten alene igjen på ektemannens side, med unntak av en sønn og yngstemann.
For meg er det ufattelig, selv om jeg kjenner til de ulike mekanismene som kan ha virket inn på henne. På samme måte forstår jeg heller ikke hvordan NGN kan fortsette med sin trener. Og trenerfaren sin atferd er aller mest uforståelig, han hadde alle muligheter til å reparere forholdet til sine barn, men å fortsette trenerjobben syntes viktigere. Hele veien - hardt mot hardt… 

Endret av Bestemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aricia said:

Her handler det også om alvoret av volden. Hvor grov den er, hvor små barna har vært(2-3 år og får foten til faren presset mot hodet), at barna ikke trenger å ha gjort mer enn å ikke ville bli verdensmester eller ha nattskrekk for å bli utsatt for vold som får dem til å frykte for livet. Slik vold har aldri vært sosialt akseptert. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (57 minutter siden):

Jeg følger mor TI på Instagram, i dag har hun lagt ut turbilde med hunden, og skriver: «Flott morgentur på en fantastisk dag.» For få dager siden leste «hele landet» om hennes rolle i barneoppdragelsen, og vet at hun har valgt bort fire sønner og sin eneste datter, samt (antagelig også) fem barnebarn, og at hun står nesten alene igjen på ektemannens side, med unntak av en sønn og yngstemann.
For meg er det ufattelig, selv om jeg kjenner til de ulike mekanismene som kan ha virket inn på henne. På samme måte forstår jeg heller ikke hvordan NGN kan fortsette med sin trener. Og trenerfaren sin atferd er aller mest uforståelig, han hadde alle muligheter til å reparere forholdet til sine barn, men å fortsette trenerjobben syntes viktigere. Hele veien - hardt mot hardt… 

Gjert og Tone har en haug med barnebarn i nabolaget. Barnebarna blir nok ikke involvert av sine foreldre, så de springer sannsynligvis fritt ut og inn dørene hos sine besteforeldrene. Jeg tror Tone og Gjert har det helt fantastisk med tingenes tilstand. De har bare mistet de «svikefulle» voksne barna sine og det er nok ikke noe særlig tap for dem. 

Endret av Sveits35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (59 minutter siden):

Gjert og Tone har en haug med barnebarn i nabolaget. Barnebarna blir nok ikke involvert av sine foreldre, så de springer sannsynligvis fritt ut og inn dørene hos sine besteforeldrene. Jeg tror Tone og Gjert har det helt fantastisk med tingenes tilstand. De har bare mistet de «svikefulle» voksne barna sine og det er nok ikke noe særlig tap for dem. 

Tviler på de lar ungene løpe inn og ut dørene der med det de har opplevd i oppveksten…

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (1 time siden):

Svikefulle barn? Det er alltid voldsutøveren/misbrukeren som svikter barna, ikke motsatt.

Mener du at barn skal godta mishandling/misbruk av foreldre eller andre voksne? Skal de tvinges til taushet for alltid? Godta at yngre søsken må gå gjennom det samme?

Eller tror du fem vitner/ofre lyver? 

Og barnebarna får selvsagt ikke være i det huset, Kristoffer hadde jo med balltre og var redd faren da han hentet ut lillesøsteren.

Endret av Tartufo
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (1 time siden):

Hadde du latt barna dine besøke besteforeldre som var voldelige mot deg som barn? Det hadde ALDRI jeg gjort.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sol79 skrev (2 minutter siden):

Hadde du latt barna dine besøke besteforeldre som var voldelige mot deg som barn? Det hadde ALDRI jeg gjort.

Nei du ville ikke. Mine foreldre var verdens beste besteforeldre til mine barn. Det var som de gjorde en sport av å gni det inn. Så mine barn ble vinnerne i det spillet. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tartufo skrev (45 minutter siden):

Svikefulle barn? Det er alltid voldsutøveren/misbrukeren som svikter barna, ikke motsatt.

Mener du at barn skal godta mishandling/misbruk av foreldre eller andre voksne? Skal de tvinges til taushet for alltid? Godta at yngre søsken må gå gjennom det samme?

Eller tror du fem vitner/ofre lyver? 

Og barnebarna får selvsagt ikke være i det huset, Kristoffer hadde jo med balltre og var redd faren da han hentet ut lillesøsteren.

Les nøyere før du sender hissige meldinger

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (2 timer siden):

Les nøyere før du sender hissige meldinger

Ser nå at du mener at Tone og Gjert ser på barna som svikefulle, ikke du. Det er dessverre lett å misforstå ting som skrives, og også ironi, siden flere i media og kommentarfelt har helt utrolige meninger, forsvarer Gjert, og skriver stygge ting om ofrene.

Det er lett å bli hissig og frustrert når så mange forsvarer og står ved Gjerts side, spesielt etter at mye av det han har gjort har kommet frem. Uforståelig at Nordås, Svela og voksne folk med barn og barnebarn vil framstå som noen som støtter en barnemishandler i media og kommentarfelt. Det eneste naturlige ville være å ta avstand.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (3 timer siden):

Jeg er enig, jeg syns det er helt uforståelig at mor her blir hos far. En ting er fornektelse tidligere, og at hun ikke har skjønt hvor ille det har vært/eller muligens vært under hans kontroll. Men at hun nå, etter alt som har kommet frem, velger å stå ved hans side? At hun ikke allerede har løpt til dem og lagt seg flat og vist sin uforbeholdne støtte? Å velge bort alle sine barn for en mann som har skadet barna dine? Det er for meg helt ubegripelig. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ValarMorghulis said:

Team Ingebrigtsen avpubliseres av NRK etter samtaler med medvirkende familiemedlemmer. På tide. 

https://www.nrk.no/rogaland/nrk-avpubliserer-_team-ingebrigtsen_-1.17031916

Elden mener avpubliseringen gjør at NRK tar part i straffesaken og angriper uskyldspresumsjonen. 

https://www.vg.no/sport/i/wgR5AP/elden-reagerer-paa-avpublisering-av-team-ingebrigtsen

Gjert valgte nok Elden som advokat siden Elden er en som elsker å prosedere i mediene. Hadde Gjert virkelig ønsket at saken skulle bli avgjort kun i rettssalen så hadde han nok både latt vær å lage den podcasten med Raja og han hadde valgt en advokat som er mindre opptatt av å prosedere i mediene. 

Det er selvsagt ikke sånn at NRK må eller burde ha et støtende program oppe frem til det er kommet en dom i saken. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...