Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Det vil jo aldri bli annet enn ord mot ord, om noe som har skjedd for mange år siden. 

Ikke nødvendigvis. Det kan tenkes at det for eksempel finnes video, tekstmeldinger, uavhengige vitner eller lignende. Det er jo nettopp dette politiet må undersøke før de eventuelt legge saken vekk. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (5 minutter siden):

Det vil jo aldri bli annet enn ord mot ord, om noe som har skjedd for mange år siden. 

Er jo bare to år siden den siste angivelige hendelsen. Var jo den som fikk brødrene til å bryte med faren.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (3 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Det kan tenkes at det for eksempel finnes video, tekstmeldinger, uavhengige vitner eller lignende. Det er jo nettopp dette politiet må undersøke før de eventuelt legge saken vekk. 

Det kan finnes bevis på vold, men vanskelig å finne bevis på ingen vold. (Bevis på psykisk vold er det jo flust av i serien.)

Fravær på bevis er ikke bevis på fravær.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (16 minutter siden):

For at noen skal skal kunne dømmes må påstanden som legges frem være hevdet over enhver rimelig tvil. Skal man legge frem en sak for domstolene må man altså skaffe ganske gode bevis. Det er ikke sånn at Gjert kan dømmes bare fordi han mest sannsynlig er skyldig, man må fjerne all rimelig tvil. Altså må man foreta ganske detaljerte avhør av alle vitner i forkant sånn at man er sikret en god sak før det blir tatt ut tiltale. 

Det må jo selvsagt utføres avhør. Men om 3 sier at det har skjedd, og 1 nekter for det, så vil vel 3 ha mer troverdighet enn 1? Og da har man vel fjernet all tvil? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (7 minutter siden):

Det kan finnes bevis på vold, men vanskelig å finne bevis på ingen vold. (Bevis på psykisk vold er det jo flust av i serien.)

Fravær på bevis er ikke bevis på fravær.

Det er påtalemyndighetene som sitter på bevisbyrden, ikke den som eventuelt blir tiltalt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (13 minutter siden):

Det ligger vel mange timers opptak fra serien.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe det er verdt å merke seg i denne siste artikkelen fra VG (politiet oppretter skåla mot ingebringtsen) er det som står mot slutten: Det at politiet åpner etterforskning innebærer ikke det foreligger skjellig grunn til å mistenke Ingebrigtsen for noe straffbart. Ingebrigtsen er ikke siktet i saken. En etterforskning skal belyse alle sider av en sak, både det som taler til fordel og ulempe for den mistenkte, og ivareta Ingebrigtsens grunnleggende rettssikkerhet» skriver advokatselskapet.

Greit å forsøke å beholde dette i bakhodet, uansett hvem en tror på og hva en mener om dette :) 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (3 minutter siden):

Det ligger vel mange timers opptak fra serien.....

Ja, men det vil være veldig subjektivt hvordan en oppfatter de ulike scenene: hva er ment som humor og ironi? Hvordan følte guttene det da det ble sagt? Oppfatter guttene atferden som skremmende, irriterende, eller bare «typisk Gjert». Hva er ok og hva er ikke ok mtp verbale utsagn; når går det over til å bli psykisk vold? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste vitnet, bortsett fra alle barna, vil vel være moren? Så da spørs det hvordan hun vil forholde seg til et evt avhør. Det kommer vel an på hvilket forhold hun har til Gjert. Om hun f. eks. er redd ham på noen måte.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smos1 skrev (2 timer siden):

Dette viser hvor lite de som ikke har blitt utsatt for liknende situasjoner, forstår. 

Dette er snakk om toppidrettsutøvere som skal prestere i verdensklasse. De skal kunne være i bobla si og kun fokusere på å prestere, framfor å  måtte forholde seg til han som har styrt dem med jernhånd fra de ble født. De som ikke har vært utsatt for liknende situasjoner forstår ikke hvor mye sånt går på psyken til ofrene. 

Jeg tror det hadde vært mye enklere for alle parter om Gjert hadde forsonet seg med at han ikke hadde akkreditering framfor å rope høyt om det i media. 
Bare måten han har håndtert dette på viser at han setter seg selv foran sønnene. Hvorfor vil han i det hele tatt risikere å spolere deres vinnersjanser ved å være tilstede ? 

Problemet med det du skriver er at du kaller guttene «ofre». Da har du allerede dømt Gjert for det guttene hevder at han har gjort. Hvem vet om han blir dømt, men saken er ikke så opplagt når han og kona fremdeles er gift, og en av sønnene forsvarer faren i media. Og uansett er man i en rettsstat uskyldig til det motsatte er bevist. 

Om Gjert burde holdt en lavere profil er en annen sak, men det er hans jobb å bestemme det, og ikke friidrettsforbundets. Slik ståa er nå forskjellsbehandler forbundet utøvere på en måte som ikke er grei. Og pga. måten friidrettsforbundet begrunnet akkrediteringsnekten, forstår jeg absolutt at Gjert kontaktet advokat. Jeg ville ikke ønsket å ha sånne beskyldninger hengende over meg i all offentlighet hvis jeg var så kjent, og mente at jeg var uskyldig. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viki6 skrev (1 time siden):

Det nærmeste vitnet, bortsett fra alle barna, vil vel være moren? Så da spørs det hvordan hun vil forholde seg til et evt avhør. Det kommer vel an på hvilket forhold hun har til Gjert. Om hun f. eks. er redd ham på noen måte.

Det er jo ikke sikkert volden har skjedd når hun var til stede?

Lykkelia skrev (13 minutter siden):

Problemet med det du skriver er at du kaller guttene «ofre». Da har du allerede dømt Gjert for det guttene hevder at han har gjort. Hvem vet om han blir dømt, men saken er ikke så opplagt når han og kona fremdeles er gift, og en av sønnene forsvarer faren i media. Og uansett er man i en rettsstat uskyldig til det motsatte er bevist. 

Om Gjert burde holdt en lavere profil er en annen sak, men det er hans jobb å bestemme det, og ikke friidrettsforbundets. Slik ståa er nå forskjellsbehandler forbundet utøvere på en måte som ikke er grei. Og pga. måten friidrettsforbundet begrunnet akkrediteringsnekten, forstår jeg absolutt at Gjert kontaktet advokat. Jeg ville ikke ønsket å ha sånne beskyldninger hengende over meg i all offentlighet hvis jeg var så kjent, og mente at jeg var uskyldig. 

Uenig. De er uansett ofre for psykisk vold, som er dokumentert i serien, uavhengig av påstandene om fysisk vold. De fleste jeg kjenner som har sett serien har blitt uvel av hvor stygt han behandler barna sine og derfor sluttet å se serien.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (6 timer siden):

Noe det er verdt å merke seg i denne siste artikkelen fra VG (politiet oppretter skåla mot ingebringtsen) er det som står mot slutten: Det at politiet åpner etterforskning innebærer ikke det foreligger skjellig grunn til å mistenke Ingebrigtsen for noe straffbart. Ingebrigtsen er ikke siktet i saken. En etterforskning skal belyse alle sider av en sak, både det som taler til fordel og ulempe for den mistenkte, og ivareta Ingebrigtsens grunnleggende rettssikkerhet» skriver advokatselskapet.

Greit å forsøke å beholde dette i bakhodet, uansett hvem en tror på og hva en mener om dette :) 

Dette er det altså advokatselskapet Elden som sier, de som forsvarer Gjert, ikke VGs journalist. 

Endret av Smos1
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelia skrev (42 minutter siden):

Ja, jeg mener de er ofre. Jeg personlig har min fulle rett til å gjøre meg opp en mening om denne saken før en evt rettssak. I en rettsstat vil han ikke få fengselsstraff før han er dømt, men jeg personlig kan absolutt si at jeg er overbevist om at han er skyldig og brødrene er ofre. 

Forskjellsbehandlingen her er at de andre utøverne kan fokusere på seg og egen prestasjon, mens brødrene har en voldelig far som trigger dem psykisk som på død og liv skal være til stede når de skal prestere. Det er ikke rettferdig ovenfor brødrene. 
Jeg syns det er flott at forbundet griper inn og tar grep for å passe på brødrene når faren åpenbart ikke tar hensyn 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjert Ingebrigtsen risikerer 6 års fengsel om påstandene om vold er mulig å dokumentere. Men er de det og er de sanne ? Hvorfor velger både Jakob og Henrik å bosette seg i nabolaget om det er ubehagelig å ha Gjert i nærheten? Hvorfor har ikke eldre bror lagt merke til noe ?  Hvorfor har ikke kona satt en stopper for angivelig vold ? Hun virker da ganske så ressurs sterk. Har gutta egentlig noe med om Gjert velger å være trener for Narve, kan de forlange at han skal la være å gå opp i den trener rollen ? Er det den egentlige årsaken til at de nå går ut i media og anklager sin far, dvs sin gamle trener, som forholdet deres bærer preg av ? Tenkte de på sine søsken eller sin mor når de gikk ut i media ? Hvorfor kunne de ikke bare anmeldt Gjert for vold, media ville fått vite om han ble dømt. Hva er egentlig greia med alt Ingebrigtsen styret ? En guttegjeng (inkl. mann) med altfor stort ego og altfor lite selvinnsikt ?

Endret av eeqaz
Tillegg
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smos1 skrev (23 minutter siden):

Ja, jeg mener de er ofre. Jeg personlig har min fulle rett til å gjøre meg opp en mening om denne saken før en evt rettssak. I en rettsstat vil han ikke få fengselsstraff før han er dømt, men jeg personlig kan absolutt si at jeg er overbevist om at han er skyldig og brødrene er ofre. 

Forskjellsbehandlingen her er at de andre utøverne kan fokusere på seg og egen prestasjon, mens brødrene har en voldelig far som trigger dem psykisk som på død og liv skal være til stede når de skal prestere. Det er ikke rettferdig ovenfor brødrene. 
Jeg syns det er flott at forbundet griper inn og tar grep for å passe på brødrene når faren åpenbart ikke tar hensyn 

Jeg har ikke skrevet noe om hva jeg mener om hvorvidt han er skyldig. Du og jeg og andre enkeltpersoner kan mene hva vi vil, eller hevde at Gjert er voldelig, men det er annerledes når forbundet gjør det. Det er ingen tvil om at de har forhåndsdømt Gjert i media. (Hvis de mener at det som vises i TV-serien er ille nok, burde de vel tatt avstand fra Gjert som trener lenge før.)  

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Det er jo ikke sikkert volden har skjedd når hun var til stede?

Uenig. De er uansett ofre for psykisk vold, som er dokumentert i serien, uavhengig av påstandene om fysisk vold. De fleste jeg kjenner som har sett serien har blitt uvel av hvor stygt han behandler barna sine og derfor sluttet å se serien.

Hvis forbundet mener at guttene i serien ble utsatt for psykisk vold, burde de tatt avstand til Gjert som trener for mange år siden. Hva du og jeg personlig tror og mener er irrelevant. Poenget er at forbundet har forhåndsdømt Gjert i media gjennom sine uttalelser, og det er ikke greit. Jeg håper rettsapparatet får en avklaring som er lettere å leve med for alle parter, selv om ingen uansett er vinnere i denne saken.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
totti_1 skrev (Akkurat nå):

Sikkert lurt å gjøre det den måten. Tipper det ender med en siktelse snart.

Ja for den part som er uskyldig er det bra hvis dette blir skikkelig etterforsket.

Dritt for Gjert å ha mistanken mot seg hvis han ikke har brukt vold, dritt for brødrene på at det blir satt tvil på deres historie hvis den er sann.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (18 minutter siden):

Ja så kanskje ett av barna som ikke nevnes med navn fordi det ikke har vært offentlig ,og kanskje mindreårig. Blir dog spekulasjon, men hadde det vært en av de 3 kunne de kanskje skrevet navnet?🤔 siden det allerede er offentlig mener jeg.

Uansett begynner rykter og uttaleser og gå veldig ihop, så vet ikke helt hva jeg skal si om de som angriper brødrene og at akkrediteringen er det viktigste i verden.

Endret av hahaha
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...