Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

totti_1 skrev (46 minutter siden):

Jeg sier jo uttrykkelig at den tolkningen/konklusjonen er mindre sannsynlig. Les på nytt 

Men leser man slutten av intervjuet, blir jeg langt ifra sjokkert om Narve forlater Gjert. Det er hvordan intervjuet ender som er interessant:

Der snakkes det om forsoning med brødrene om de vil. Ville han åpnet for det om han ikke skulle forlate Gjert? Vi får se. 

NB! Husk at Gjert er "berømt" for hvite løgner. Alle som følger friidrett vet at Marius Bakken oppfant "Ingebrigtsen-metoden". Marius Bakken har selv sagt at Gjert har jugd på seg altfor mye av æren for metoden:

Gjert påstod i boken sin at han hadde minimalt med kontakt med Marius. Men på Bakkens hjemmeside har han skrevet et innlegg der dette motbevises. 

Hvilke meritter har Bakken sammenliknet med Gjert Ingebrigtsen? Det er vel relativt klart at Gjert må ha gjort noe annerledes all den tid hans resultater overgår alt det Bakken noensinne har fått til. Først med sønnene, nå med Narve. 

Litt vanskelig dermed å ta dette som «bevis» på at Gjert er en løgner. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, NordreSving said:

Hvilke meritter har Bakken sammenliknet med Gjert Ingebrigtsen? Det er vel relativt klart at Gjert må ha gjort noe annerledes all den tid hans resultater overgår alt det Bakken noensinne har fått til. Først med sønnene, nå med Narve. 

Kan være en god ide å lese Bakkens blogginnlegg (og på hvem han er, om du tenker han er uten meritter). Han påpeker mange ganger hvor imponerende prestasjonene til Ingebrigtsen-familien er. Samtidig beskriver han detaljert hvordan fundamentet har blitt bygd opp over tid, og ikke bare av Gjert selv (som de har likt å fremstille det som). Han refererer til treningsmodellen som «norsk» og gir Eric Toogood mye av æren - han var også Henriks trener lenge:

That type of candid knowledge transfer and open discussion is what drives a training model forward. Many have generously helped develop the model into its current use – notably and in particular, Toogood mentioned above that initially transferred the training over.

https://www.mariusbakken.com/the-norwegian-model.html

Det ligger skjermdumper der, av noe av Bakkens og Gjerts utvekslinger. De viser godt at Gjerts uttalelse om at han kun kontaktet Bakken for å høre hva han gjorde feil er, vel, feil. Bakken var prøvekanin for seg selv, og la, sammen med mange andre sentrale aktører, fundamentet for mange av de gode resultatene vi ser i norsk friidrett i dag. Å late som noe annet er «at best» kunnskapsløst. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest Gjerts bok «Kunsten å oppdra en verdensmester» (2018), men basert på omtalen av boken om «galskapen og genialiteten i Team Ingebrigtsen», er det jo allerede der en erkjennelse fra Gjert om at det tøffe regimet som sønnene hans utsettes for gjør at forholdet mellom dem er hardt prøvet og kanskje ikke er verdt det i det lange løp. Det samme har Gjert gjentatt senest i den ferske podkasten «Skyld og skam». I podkasten beskriver han også at det i utgangspunktet er sønnene som tok ansvar for å redde stumpene av relasjonen. Til tross for det klarte han ikke å stoppe før det smalt.

Basert på det som Gjert selv har formidlet av erkjennelser, anger og ønsker har jeg vanskelig for å forstå hvorfor han fortsatte å strekke strikken. Å koble på Elden til å røre opp konfliktnivået med sine kyniske utspill, var det verste han kunne foretatt seg. Uff, dette er trist. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capri skrev (41 minutter siden):

Jeg har ikke lest Gjerts bok «Kunsten å oppdra en verdensmester» (2018), men basert på omtalen av boken om «galskapen og genialiteten i Team Ingebrigtsen», er det jo allerede der en erkjennelse fra Gjert om at det tøffe regimet som sønnene hans utsettes for gjør at forholdet mellom dem er hardt prøvet og kanskje ikke er verdt det i det lange løp. Det samme har Gjert gjentatt senest i den ferske podkasten «Skyld og skam». I podkasten beskriver han også at det i utgangspunktet er sønnene som tok ansvar for å redde stumpene av relasjonen. Til tross for det klarte han ikke å stoppe før det smalt.

Basert på det som Gjert selv har formidlet av erkjennelser, anger og ønsker har jeg vanskelig for å forstå hvorfor han fortsatte å strekke strikken. Å koble på Elden til å røre opp konfliktnivået med sine kyniske utspill, var det verste han kunne foretatt seg. Uff, dette er trist. 

Hvordan da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsies skrev (10 timer siden):

Det virker som en del tror at utspillet til broren for å "sette saken i et annet lys" skulle bety at det er helt sikkert at anklagene er løgn, som bare avslører at mange folk ikke skjønner helt grunnleggende greier med mekanismer i familier som opplever ulike typer mishandling og vold.

De lever med en fortelling der vold eller mishandling er noe som skjer en gang, og så reagerer alle i familien umiddelbart med knallsterk fordømmelse og utfrossing av den det gjelder. En pakker kofferten, skiller seg, tar med barna og ser seg aldri tilbake. Deretter møtes de av uforbeholden støtte fra resten av familien. Noe av denne fortellingen er medieskapt, noe av den er bare beleilig å tenke på for en selv.

"Hvis JEG hadde blitt slått, ville jeg gått på dagen. Ingen ville gjort noe med MEG for jeg skaper tydelige grenser, og er dessuten snill og flink."

På ekte er det jo veldig ofte det stikk motsatte som skjer. Offeret klandrer ofte seg selv. Mange voldsutøveres modus operandi er å gjøre det svært tydelig for dem de utsetter for vold at dette ville de ikke gjort om de ikke ble presset, om ikke offeret hadde "provosert". Om de i det hele tatt anerkjenner volden da, i stedet for å bare blånekte at det skjer. "Dette gjorde jeg ikke" "du lyver" "du innbiller deg ting", kanskje best oppsummert i dette diktet her. 

That didn’t happen.

And if it did, it wasn’t that bad.

And if it was, that’s not a big deal.

And if it is, that’s not my fault.

And if it was, I didn’t mean it.

And if I did, you deserved it.

Når det gjelder relasjonen til folk rundt så er de fleste livredde for å lage dårlig stemning. Den som blir utsatt for noe bærer hele bevisbyrden overfor familien, som ikke ønsker å ta inn over seg at folk som de har helt andre oppfatninger om kan oppføre seg slik. At familier der vold eller overgrep skjer som "deler seg i to" er snarere regelen enn unntaket.

Svært ofte blir ikke barn trodd, heller ikke av egne foreldre og søsken. Man kan ønske å ignorere hva folk har gjort mot andre familiemedlemmer fordi det blir for vanskelig å tenke på. Det som skjer blir vonde familiehemmeligheter som alle har jobb om å holde skjult, og man blir sint når noen plutselig sier det høyt og bryter avtalen. Man kan bli redd for at egen tilstedeværelse skulle gjøre deg "medskyldig" fordi en ikke grep inn før. osv.

+

Friluftsdame skrev (9 timer siden):

Takk, du skriver så presist om hvordan dette er og oppleves.

Jeg tenker det var svært uklokt av bror å gå ut offentlig og si at han ikke har opplevd det samme. Det skaper ekstra splittelse, slik det ofte blir i slike tilfeller. For det er ikke uvanlig at vold går utover noen av barna, men ikke alle. 

Det eneste riktige å gjøre for en rettskaffen far i et sånt tilfelle, er å trekke seg fra trenerrollen og beklage at barna har opplevd dette - selv om det ikke var sånn han mente at det skulle bli.

Han må sette barna sine foran seg selv, og det har jeg vanskelig for å se at han gjør ved å legge seg på en offentlig konfliktlinje med sine egne barn - med Elden som spydspiss. At Elden står fram som han gjør, kan i beste fall unnskyldes med at han ikke forstår seg på vold mot barn i nære relasjoner - ref det du har beskrevet over. Elden fremstår for meg som en særdeles dårlig rådgiver for far. Det denne familien trenger, er ikke en kynisk advokat. De trenger profesjonell hjelp fra en psykolog som kan forsøke å gjenopprette familierelasjonen, selv om jeg tror det vil bli vanskelig og verre for hver dag Elden er på banen. 

Jeg opplever det som en uhyrlig handling fra en far å gå fram som han gjør nå. En far som etter min mening kun har ett mål i livet: Å vinne. Koste hva det koste vil. 

❤️👏

• Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capri skrev (56 minutter siden):

Er du sikker på at Eldens oppdrag var å røre opp konfliktnivået?  Hvilke kyniske utspill sikter du til. Jeg har ikke fått de med meg.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måsies

Ja det finnes jo så mange steder denne situasjonen kunne blitt deeskalert av Gjert men han VIL jo tydeligvis ikke da. 

Han kunne, da han trakk seg som trener for barna droppet å følge sin nye protegé på internasjonale mesterskap, for eksempel. Forbundet kunne helt garantert stilt med en "handler" i sitt apparat, eller man kunne valgt en annen. I stedet insisterer han på å være til stede, og dermed også skape bråk og energilekkasje om hvem som skal bo på hvilke hoteller, og akkreditering og hva det skulle være.

Når Narve gjør et bra løp, terger Gjert på Instagram, vel vitende om at det vil bli plukket opp av sportsjournalister som har som jobb å følge nøye med på disse SOME-kontoene.  Samme når han ikke er invitert i bryllupet. Hva sier vel "anger" som det å poste noe litt kryptisk på SOME som gjør at det blir masse medieblest og sympati.

For uansett om brødrene når de ønsket bort fra faren presiserte at de ønsket et forhold med ham der han var var og ikke trener så skal han på død og liv følge sønnene i sin trenerrolle, han står på sitt og krever sin plass, og i den siste runden bestemmer han seg for å gå inn med profesjonell hjelp i form av Elden, stiller opp i Podcast for å "snakke ut" og saker som setter brødrene i et dårlig lys lekkes til mediene. Jeg tror oppriktig at brødrene ble presset hit. Men jeg kan selvfølgelig ta feil. Det jeg vet ikke er feil, er at denne saken kunne man unngått dersom han hadde tatt de 2 millionene i finansinntekter han har årlig og sin formue på rundt og vel 25 mill og trakk seg tilbake og holdt seg unna friidretten til sønnene la opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Er du sikker på at Eldens oppdrag var å røre opp konfliktnivået?  Hvilke kyniske utspill sikter du til. Jeg har ikke fått de med meg.

Dersom målet kun var å løse saken i minnelighet fremfor å kaste mer bensin på bålet, ville det etter min oppfatning vært naturlig fra Gjert og Eldens side å ikke starte med å sende ut en pressemelding før man i det hele tatt hadde møtt motparten. Elden og Gjert ver selvsagt at medier elsker konfliktstoff fordi det gir klikk og annonseinntekter, så dette er et strategisk utspill for å vise muskler og på den måten forsvare Gjerts ære og i samme slengen være spydig mot de «trassige» sønnene. 

«Voksne menn skal ikke kunne trasse seg til en utestengelse av andre seriøse utøvere eller trenere.»

Endret av Capri
Endret skriftstr.
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capri skrev (22 minutter siden):

Dersom målet kun var å løse saken i minnelighet fremfor å kaste mer bensin på bålet, ville det etter min oppfatning vært naturlig fra Gjert og Eldens side å ikke starte med å sende ut en pressemelding før man i det hele tatt hadde møtt motparten. Elden og Gjert ver selvsagt at medier elsker konfliktstoff fordi det gir klikk og annonseinntekter, så dette er et strategisk utspill for å vise muskler og på den måten forsvare Gjerts ære og i samme slengen være spydig mot de «trassige» sønnene. «Voksne menn skal ikke kunne trasse seg til en utestengelse av andre seriøse utøvere eller trenere.»

Den fikk jeg ikke med meg. Jeg synes dette var søplete advokathåndverk.

Endret av I Grosny
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsen skrev (3 timer siden):

Kan være en god ide å lese Bakkens blogginnlegg (og på hvem han er, om du tenker han er uten meritter). Han påpeker mange ganger hvor imponerende prestasjonene til Ingebrigtsen-familien er. Samtidig beskriver han detaljert hvordan fundamentet har blitt bygd opp over tid, og ikke bare av Gjert selv (som de har likt å fremstille det som). Han refererer til treningsmodellen som «norsk» og gir Eric Toogood mye av æren - han var også Henriks trener lenge:

Det ligger skjermdumper der, av noe av Bakkens og Gjerts utvekslinger. De viser godt at Gjerts uttalelse om at han kun kontaktet Bakken for å høre hva han gjorde feil er, vel, feil. Bakken var prøvekanin for seg selv, og la, sammen med mange andre sentrale aktører, fundamentet for mange av de gode resultatene vi ser i norsk friidrett i dag. Å late som noe annet er «at best» kunnskapsløst. 

Å henvise til Bakkens blogg er jo kanskje ikke det jeg vil kalle kildekritisk innafor når det gjelder å definere hvem av dem som er den beste. 

Gjerts løpere sine resultater i EM, VM og OL er derimot udiskutabelt bedre objektivt sett. Det er slike meritter jeg snakket om. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, NordreSving said:

Å henvise til Bakkens blogg er jo kanskje ikke det jeg vil kalle kildekritisk innafor når det gjelder å definere hvem av dem som er den beste. 

Gjerts løpere sine resultater i EM, VM og OL er derimot udiskutabelt bedre objektivt sett. Det er slike meritter jeg snakket om. 

Jeg prøvde ikke å definere hvem av dem som er «best». Det er ikke det Bakken prøver å argumentere for heller. Og det var ikke det du selv skrev, men det var kanskje det du egentlig ville skrive? I så fall diskuterer vi to forskjellige ting.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (5 timer siden):

Imsen skrev (14 minutter siden):

Jeg prøvde ikke å definere hvem av dem som er «best». Det er ikke det Bakken prøver å argumentere for heller. Og det var ikke det du selv skrev, men det var kanskje det du egentlig ville skrive? I så fall diskuterer vi to forskjellige ting.

Da får du lese innlegget mitt på nytt. Begrepene «meritter» og «resultater» lar seg ikke omdefinere, så det får du ta på egen leseforståelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsen skrev (5 timer siden):

Nå er så godt all den kunnskap mennesker besitter et resultat av hva de har lært av andre, at Gjert har hentet kunnskap hos andre tenker jeg at er helt naturlig, for så å sette sammen det hele til hva som etter hvert har blitt hans måte å organisere treningen på... Som åpenbart er veldig bra med tanke på å skape resultater.

Jeg ser ingen svakhet i at noen henter inspirasjon fra og tar lærdom av andre, snarere er det en styrke og noe man må når man utvikler metoder. Igjen sitter Gjert med sin måte å organisere treningen på, mye indikerer at han trolig er den beste mellomdistansetreneren i Verden for øyeblikket.

Og det er hva jeg mener at Norge må nyte godt av, altså at Gjert fikk en større rolle overfor andre. Løpersønnene hans er uansett så godt inne i Gjerts treningsfilosofi at de vil klare seg greit på egenhånd, de kan man la få drive med sitt isolert fra rollen Gjert burde ha overfor andre, det bør etterstrebes at de kan styre med sitt paralelt med at Gjert trener andre (alltså to grupper som ikke har med hverandre å gjøre).

Det er begrenset hvor forstyrrende Gjerts tilstedeværelse kan være dersom det foreligger greie retningslinjer for hvordan de to gruppene skal forholde seg til hverandre på treningsleirer og i mesterskap, det er så mange andre til stede ved slike anledninger at de ikke har noe å frykte. Løperguttene gjør seg til skjørere offer enn hva godt er slik ståa er nå, og da går det ut over andre som satser og som åpenbart ønsker å ha Gjert rundt seg som den ressursen han jo er.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
M.H85 skrev (14 timer siden):

Søsken kan være like ulike som dag og natt, ha ulikt syn på foreldre, ulik oppvekst. Har selv søsken som forguder et familiemedlem som jeg av gode grunner HATER🙈 MEN om det handler om VOLD ( slag/spark osv) , og denne Martin er jevngammel med flere av disse brødene BØR han ha sett noe om det er vold i den forstand da det må ha skjedd i hjemme. Tror neppe faren sparket/slo guttene på trening der andre foreldre var vitner. Men mistenker at gutta gjerne mener vold som i psykisk vold inkludert  en ørefik og litt dytting på trening....hvem vet......som sagt. 

Jeg og min søster ble utsatt for vold av vår far, mens minste sønnen ikke ble det. Vår yngste bror har et helt annet forhold, og en helt annen opplevlese av vår far enn hva vi eldste har. Han har ingen dårlige minner, og husker ikke noe av de tilfellene hvor han var veldig liten og vi forsøkte å skjerme han heller. Han var heldig, for vår far mildet med årene, og han opplevde ikke det vi gjorde. Det er fem år mellom min søster og min bror, så det er ikke snakk om en generasjo liksom - men mye skjedde de årene. 

Barn kan ha veldig ulik opplevelse av foreldre, og at ett barn har det fælt mens det andre ikke betyr ikke at begge har det vondt eller fint. 

Familier er komplekse, og vi kan ikke slutte fra en opplevelse til at alle skal ha opplevd det likt. 

• Liker 25
  • Hjerte 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 timer siden):

Jeg og min søster ble utsatt for vold av vår far, mens minste sønnen ikke ble det. Vår yngste bror har et helt annet forhold, og en helt annen opplevlese av vår far enn hva vi eldste har. Han har ingen dårlige minner, og husker ikke noe av de tilfellene hvor han var veldig liten og vi forsøkte å skjerme han heller. Han var heldig, for vår far mildet med årene, og han opplevde ikke det vi gjorde. Det er fem år mellom min søster og min bror, så det er ikke snakk om en generasjo liksom - men mye skjedde de årene. 

Barn kan ha veldig ulik opplevelse av foreldre, og at ett barn har det fælt mens det andre ikke betyr ikke at begge har det vondt eller fint. 

Familier er komplekse, og vi kan ikke slutte fra en opplevelse til at alle skal ha opplevd det likt. 

Slik jeg ser det så er det ingen grunn til å skulle betvile at de aktivt satsende brødrene, at de opplevde en Gjert som var mer etter dem, klart de skal få ha all mulig rett til å føle at de har hatt en vanskelig og negativ oppvekst med faren. De har som kjent brutt med faren som trener, noe de skal få ha full frihet til og som er deres eget valg. De må gjerne kutte han ut av deres liv privat også om de ønsker det, for øyeblikket er det jo slik da det virker å være full isfront.

At konflikten derimot skal gå ut over andre, altså en uskyldig tredjepart, det synes jeg at er ille. Uavhengig av hva som er skjedd og ikke skjedd innad i den familien, klart at Gjert skal få ha en trenerkarriere og enda viktigere blir det at utøvere han fortsatt trener sine interesser ivaretas.

Og det er det jeg ønsker at skal kommes til enighet om og settes premisser for, altså hvordan sønnene satser videre alene (uten Gjert) samtidig som andre får satset videre med Gjert. Jeg tenker at skal de beskyttes mot Gjert så er ikke faren de opplever på landslagssamlinger og i mesterskap (hvor det er mange rundt dem og presse til stede hele tiden), det er i det daglige hverdagslivet. Klart at dersom det foreligger gode retningslinjer for begge parter, til hvordan å forholde seg til hverandre på samlinger og i mesterskap, at da kan de to gruppene forholde seg til hverandre på en god og avtalt måte.

Altså må forbundet finne en løsning på denne floken, ikke som nå å skyve det hele under teppe og tenke at nå er alt løst, da det er det jo ikke...

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (8 timer siden):

Ikke fått med meg de kyniske utspillene jeg heller, og jeg leser det jeg kommer over av denne saken.

Så nå er jeg spent på hva vedkommende vil vise til, men har dessverre ikke popcorn og cola i hus, men det trenger jeg heller ikke for dette skal bli interessant å få et innblikk i. Gleder ikke du deg til å få vite?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt usikker på om jeg skulle skrive om dette.

Jeg var et par meter fra Gjert, Narve, og hele presskorpset før og etter et løp på lørdag. 

Gjert svarte villig vekk til de fleste medier ettet Narves løp, Narve var relativt tilbaketrukken.

Narve klokket inn 4 sek bak Jakob Ingebrigtsens bestetid for dette løpet, og avanserte sin egen tid med med 20 sek.

Hele opplegget føltes litt som Twilight Zone. Ingen tvil om at Gjert er en god trener, og en rævva pappa.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...