Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Gjest Måsies
Fremmed fugl skrev (42 minutter siden):

Ser at en del bruker prinsippet om uskyldspresumpsjon ensidig til fordel for Gjert. Den prinsippet må selvfølgelig også gjelde hans barn. Dem er uskyldige i løgn og bedrag frem til det er bevist at dem lyver. Så hvis man ikke syns at man vet nok om fakta i saken for å døme, er det to mulige sanninger som man må ta høyde for parallelt. 

Barna har vokst opp med en far som har utsatt dem for psykisk og fysisk mishandling. 

Barna har ikke blitt utsatt for mishandling av sin far. 

Tilbake til Narve versus brødrene. Brødrene kan ikke velge bort å være sønner til sin far og kan ikke velge bort sin oppvekst. Narve kan velge enn annen trener som kan bli med helt inn. Sånn sett syns jeg ikke det friidrettsforbundet har gjort er noe rart. Fremstår som en rimelig og fornuftig håndtering av usikkerheten kring hvilken fortelling som er sann. PS. Narve har null og niks bevis for at han er avhengig av å ha Gjert som trener. 

Uskyldspresumpsjonen brukes kun i fordel voldsutøver, sånn er det alltid. Ideen om at den eneste tidspunktet drittoppførsel skal kunne ha konsekvenser for folk er når samme drittoppførsel kan få deg dømt i en rettssak, er en sånn klassisk norsk greie som brukes først og fremst for å unnskylde at man ikke gjør noe i møte med voldspersoner, mobbere, folk som trakasserer, overgripere. 

Dette burde nok for lengst vært en sak i idrettens egne organer, men brødrene har nok hatt en berettiget bekymring for lekkasjer. Og de har vel trodd faren kanskje hadde vett til å trekke seg da. Den gang ei. Nå er saken blåst og de kan kjøre en sånn sak

Endret av Måsies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Måsies

Eller så må alle som raller om injurier bare slutte med det. Jeg forstår at det er mer komfortabelt å tenke på enn at det skal være sant, men gi en hvilken som helst sakkyndig på familievold fire sesonger med en familie som herses rundt, bagatelliseres, skrikes til, drites ut og går på eggeskall rundt patriarken og en halvtime i retten til sin faglige vurdering av dette innholdet så kan jeg gjette hva det er på  forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Jada! said:

Men hvordan stiller du deg da til at Henrik får akkreditering? Han har utøvd handlinger ovenfor Narve som skaper usikkerhet og ubehag for Narve, bør ikke det samme gjelde for Narve som for Jacob? Hvis Narve og Jacob stiller likt må Henrik etter din logikk ikke få akkreditering da Narve også må skjermes.

Henrik får akkreditering automatisk i kraft av å være utøver. Det er vanskelig å delta i konkurranse uten å være utøver. Du kan, dessverre for deg, ikke sammenligne rettighetene en trener og en utøver har. 

Jeg er helt enig i at Narve også må beskyttes. Men hvis guttene sier sannheten er det ikke han som har stått i de største traumene de siste 2-10 årene. Han må dessverre ta konsekvensene av at treneren er et rævhål. Det rettferdiggjør ikke ufin atferd fra Henrik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Frøken Ludvig said:

Ehh mistenker du troller, mye av det du kommer med er jo bare fjas og blir nesten irritert på meg selv for at jeg biter på. Det hadde vel vært bedre om Gjert la trenerkarrieren på hylla den gang de brøt med hverandre. Han har jo tross alt en annen jobb han er god på, jobbet jo fulltid der inntil noen få år tilbake og kunne sikkert jobbet der fulltid igjen om han hadde prioritert annerledes. Narve er så god at tipper han får det veldig bra til med en annen trener også, på samme måte som Jakob har klart seg fint uten Gjert. Heier på Narve, men kan ikke forstå hvorfor det må være med Gjert om Gjert noen gang ønsker å få en relasjon til sønnene sine igjen. 

Det er ikke bare fjas hvis man tar utgangspunkt i Narve sitt ståsted. Han ønsker den beste treneren, og han mener og har også fått bevis for det i sommer at han får ut sitt beste med Gjert. Det er ingen grunn at han skal gi seg selv dårligere vilkår da han ikke er en del av konflikten som er i Ingebrigtsen familien. Når det kommer til at Gjert burde på eget iniativ avslutte sin trenerkarriere så er det en sak som Gjert selv må vurdere og avgjøre og det er også kanskje rett, men igjen det er ikke Narve sin avgjørelse.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig mine tanker er OT. Jeg har lest i tråden noen måneder selv om jeg ikke har fulgt norsk (fri)idrett på mange år. Jeg har heller ikke sett tv-serien om familien. For meg har det vært et interessant innblikk i hvordan "flying monkeys" kan og er villige til å gjøre stor skade uten å innse det selv, samtidig som de moralsk setter seg på en relativt høy hest og mener de ser objektivt på saken - uten å være villige til å innse at de kanskje er en forlenget arm av en voldsutøver. Gårsdagens informasjon fra brødrene kom ikke som en overraskelse.

Jeg har selv erfaring med vold i nære relasjoner, og vet hvordan en del reaksjoner på det lett avskrives og fordømmes av mennesker som ikke vet hva som skjer/har skjedd og derfor brukes til å så tvil - når det egentlig er et tegn på at de har vært utsatt for vold. Så jeg er nok ikke objektiv i forhold til hva jeg har lest.

Endret av VitaSana
  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! skrev (11 minutter siden):

Det er ikke bare fjas hvis man tar utgangspunkt i Narve sitt ståsted. Han ønsker den beste treneren, og han mener og har også fått bevis for det i sommer at han får ut sitt beste med Gjert. Det er ingen grunn at han skal gi seg selv dårligere vilkår da han ikke er en del av konflikten som er i Ingebrigtsen familien. Når det kommer til at Gjert burde på eget iniativ avslutte sin trenerkarriere så er det en sak som Gjert selv må vurdere og avgjøre og det er også kanskje rett, men igjen det er ikke Narve sin avgjørelse.

Hadde jeg vært Narve, hadde jeg ikke ønsket å bli assosiert med en person som Gjert og kuttet han ut tvert. Det finnes andre gode trenere her i verden.

Jeg synes gutta fortjener applaus for å stå opp for både seg selv og familien som har blitt utsatt for Gjert. Ikke alle tør, klarer og orker det de har gjort.

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva som er sant i denne saken eller ikke, det forsvarer på ingen måte den ufyselige oppførselen til Henrik overfor Narve. Den er rett å slett forkastelig.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (2 timer siden):

Er der hensynet til trenere eller utøvere som bør være viktigest på et landslag? Er vel ddt store spm.

Slik jeg ser det gjør landslaget det helt riktig iht å stenge ute Gjert . Fordi det er slik de har valgt å gjøre det, etter flere saker om bla sex misbruk osv. Da blir mannstengt ute. Vold mot andre innenfor gruppen, skal selvsagt også stenges ute. Og her bør terskelen være lav.

Hensynet til utøvere her bør bære større enn iht trener.

Uten dom, så bør dette håndteres  konfidensielt. I denne saken så blir de tvunget til å si mer enn det de ønsker, fordi Gjert selv er ute å sutrerer og klager i media. Og det virker jo ikke som at han er så uviten om hva konflikten egentlig ligger hen , som han prøver å få det til å fremstå.  

For min del tenkte jeg på han som en voldelig fyr etter å ha sett programmet deres i 5 minutter.  Så for min del har jeg 0 problemer med å tro på gutta iht det.

En mann med litt respekt for seg selv, ville ha sett hvor mye dette skadet forbundet han er så glad i. Og enten trukket seg eller akseptert forholdene der han trener,  men ikke blir akkreditert.  

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (3 timer siden):

Hva hadde skjedd dersom Gjert hadde akseptert at han ikke fikk akkreditering? At dersom han gjentatte ganger hadde unngått å uttale seg i media som et offer og fortalt hvor såret han er osv? Han kunne ha instruert Narve om at han som trener vil akseptere ikke-akkreditering og at det er sånn deres trener/utøver rolle blir, da hadde man trolig unngått dette her. Jeg forstår ikke at han våger å risikere så mye. Har han tenkt at gutta aldri kommer til å uttale seg i media om hva som er årsaken til bruddet, eller har han tenkt at det driter jeg i? Eller videre at den mediekrigen, den vinner jeg? 

Hva gjelder guttas relasjon til Narve, så virker dette også merkelig og mye mediefokuset kunne vært unngått. De kan da ikke kreve av en annen utøver at han ikke skal ha deres far som trener? Videre burde de akseptere at de bruker de samme lokalene (når de konkurrerer)og ha en voksen og fattet relasjon, eller også holder brødrene seg  bevisst unna.   

Når det gjelder Narve så burde han virkelig ha unngått å komme med gjentatte stikk i media.  Det har jo medført til å eskalere det hele. 

Må si at jeg oppfatter Henrik som en løs kanon på dekk. Ja, han er selvfølgelig såret og vonbroten, men han fremstår rett og slett som litt kort i toppen, i alle fall har han en meget kort lunte. Jeg tipper at når idrettskarrieren hans er over, så kommer han til å skrive bok om bla hans relasjon til sin far og hvordan det var å vokse opp i et hus hvor trening betydde alt.  Han elsker mediefokuset og kommer til å melke dette for alt det er verdt.  Mannen er voksen og det har han vært i mange år, han kunne glatt ha brutt med sin far som trener for mange år siden. Men han har valgt dette igjen og igjen. 

Dette er en suppe og hele gjengen burde fått profesjonell hjelp til å rydde opp for lenge siden, dette inkluderer selvfølgelig også Gjert!!

Helt enig. Men er jo Gjert som sitter med hovedansvaret. Som du sier, tenk om han hadde akseptert dette med akkreditering så hadde han vel sluppet denne situasjonen han står i. Tror ikke brødrene er særlig glade for å gå ut med dette offentlig.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt om mor/kone ikke har grepet inn? Har hun bare stilltiende akseptert alt dette? At han har vært voldelig? 
Hun burde ha grepet inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måsies
Mollebolle skrev (29 minutter siden):

Uansett hva som er sant i denne saken eller ikke, det forsvarer på ingen måte den ufyselige oppførselen til Henrik overfor Narve. Den er rett å slett forkastelig.

Jeg forstår man griper etter halmstrå her, og anbefaler deg å høre for eksempel på noen episoder fra det lange løp der Narve Gilje Nordås forteller om hvordan det var å være en del av denne satsingen fra 2014-2018. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måsies
Stargaze skrev (4 minutter siden):

Veldig spesielt om mor/kone ikke har grepet inn? Har hun bare stilltiende akseptert alt dette? At han har vært voldelig? 
Hun burde ha grepet inn.

Jeg tror du stavet "han burde ikke brukt vold mot familien sin" feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som forsvarer Gjert. Er det ok å bruke  old mot sin egen familie? 

Isåfall burde dere gi fra deres unger/holde dere langt vekk fra andre mennesker, da dere utgjør stor trussel mot den vanlige mann.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (22 minutter siden):

Hun burde ha grepet inn.

Det finnes mange former for vold. Ikke bare fysisk vold, men og psykisk. Hun har nok opplevd sitt hun og, og da er det ikke bare å gripe inn!

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Måsies said:

Jeg forstår man griper etter halmstrå her, og anbefaler deg å høre for eksempel på noen episoder fra det lange løp der Narve Gilje Nordås forteller om hvordan det var å være en del av denne satsingen fra 2014-2018. 

Mye mulig, men å jage noen fra bordet blir for barnslig. Har ingenting med noe av det andre å gjøre, slik oppfører man seg ikke. Halmstrå eller ei.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måsies
Mollebolle skrev (3 minutter siden):

Mye mulig, men å jage noen fra bordet blir for barnslig. Har ingenting med noe av det andre å gjøre, slik oppfører man seg ikke. Halmstrå eller ei.

Men det kan jo være at dagen etter en person har stått frem med sine to brødre og fortalt om å vokse opp under en voldelig far kanskje ikke er tidspunktet å hamre på dette poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (4 timer siden):

Hva hadde skjedd dersom Gjert hadde akseptert at han ikke fikk akkreditering? At dersom han gjentatte ganger hadde unngått å uttale seg i media som et offer og fortalt hvor såret han er osv? Han kunne ha instruert Narve om at han som trener vil akseptere ikke-akkreditering og at det er sånn deres trener/utøver rolle blir, da hadde man trolig unngått dette her. Jeg forstår ikke at han våger å risikere så mye. Har han tenkt at gutta aldri kommer til å uttale seg i media om hva som er årsaken til bruddet, eller har han tenkt at det driter jeg i? Eller videre at den mediekrigen, den vinner jeg? 

Hva gjelder guttas relasjon til Narve, så virker dette også merkelig og mye mediefokuset kunne vært unngått. De kan da ikke kreve av en annen utøver at han ikke skal ha deres far som trener? Videre burde de akseptere at de bruker de samme lokalene (når de konkurrerer)og ha en voksen og fattet relasjon, eller også holder brødrene seg  bevisst unna.   

Når det gjelder Narve så burde han virkelig ha unngått å komme med gjentatte stikk i media.  Det har jo medført til å eskalere det hele. 

Må si at jeg oppfatter Henrik som en løs kanon på dekk. Ja, han er selvfølgelig såret og vonbroten, men han fremstår rett og slett som litt kort i toppen, i alle fall har han en meget kort lunte. Jeg tipper at når idrettskarrieren hans er over, så kommer han til å skrive bok om bla hans relasjon til sin far og hvordan det var å vokse opp i et hus hvor trening betydde alt.  Han elsker mediefokuset og kommer til å melke dette for alt det er verdt.  Mannen er voksen og det har han vært i mange år, han kunne glatt ha brutt med sin far som trener for mange år siden. Men han har valgt dette igjen og igjen. 

Dette er en suppe og hele gjengen burde fått profesjonell hjelp til å rydde opp for lenge siden, dette inkluderer selvfølgelig også Gjert!!

Eg trur at dei tre alternativene du beskriver i første avsnitt er feil alle tre. På ein måte har det vore oppdragarvold. Han ser ikkje på det som mishandling men på god gammeldags oppdragelse. Det er ikkje eineståande at ulike partar ser heilt forskjellige ting ut i fra ulike briller. Han er ein hissigpropp, har kort lunte. Sagt på fagspråk: Smalt toleransevindu. Når eg såg serien såg eg psykisk vold. Hadde tårer i augene fleire ganger. Alle andre skrytte av Gjert. Fekk hederspris. Det sjokkerte meg. NÅr me såg såpass i serien, kor mykje måtte det då ikkje vere når kameraene var avslått. Tipper det var godt å ha kjærestene boende med seg og filmteam med seg for då beskyttet de seg selv.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Måsies said:

Men det kan jo være at dagen etter en person har stått frem med sine to brødre og fortalt om å vokse opp under en voldelig far kanskje ikke er tidspunktet å hamre på dette poenget?

Nei, vet du hva! Dette er et diskusjonsforum.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...