AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Del Skrevet 16. august 2022 Jeg MÅ ned i vekt. Veier over 90 kilo og er bare 165 høy. Hjelp!! Anonymkode: 8f3e0...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege q Skrevet 16. august 2022 #2 Del Skrevet 16. august 2022 Last ned Pinterest app og få inspeksjons på oppskrifter der, men du burde prøve linsesuppe fra kolonial, det er en sånn boks med linsesuppe koster 58 kr super godt, det blir 3 supper til sammen, du kan helle litt av det og koke, deretter adder du på grønnsaker og bønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Del Skrevet 16. august 2022 Men 1300 kcal om dagen er ikke måten å gjøre det på. Det vet du også. Lag mat av råvarer og kutt ut utraprosessert mat. Boken «Hva og når skal vise spise» kan være nyttig. Dietter og slanking fungerer ikke, og det ødelegger forbrenningen din, som gjør at du legger på deg når du slutter. Med 1300 kcal om dagen vil du gå på en smell. Anonymkode: 19e07...9e4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Del Skrevet 16. august 2022 1300 kcal er ikke forsvarlig.... Men logg maten du spiser i MyFitnessPal eller lignende.. Så ser du FORT hvor lite 1300kcal er. Typ: middag med: 150 gram karbonadeig, 50 gram cottage cheese og 23 gram mandler og en lett salat: 440 kcal. Anonymkode: a3d5a...313 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Del Skrevet 16. august 2022 Det finnes noen subtedditer om dette, se r/1200isplenty og r/1200isplentyketo Men hvorfor vil du så langt ned på kalorier? Har du prøvd å ligge litt over dette? Anonymkode: e904b...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Del Skrevet 16. august 2022 Slanking fungerer aldri. Du kan sikkert rase ned 10 kg mens motivasjonen er på topp, men ulvehungeren vil kicke inn og du vil legge på deg alt gjen. Jeg er usikker på hvor mange kcal du pleier å få i deg, for å opprettholde vekten du har nå. Men du bør vel ta utgangspunkt i den og legge deg noe lavere. La oss si du spiser f eks 4000 kcal daglig nå. Da kan du heller legge deg på 3000. Da vil du gå sakte men sikkert ned, uten å sulte deg. Men det aller viktigste er jo å finne ut av hvorfor du overspiser, og se om du kan gjøre noe for å endre på disse grunnene. Trøstespiser du fordi det er noe du plages med, slik at du heller burde oppsøke f eks en psykolog? For man spiser med følelsene og ikke med fornuften når man har blitt såpass tung 💙 Anonymkode: 081bf...30f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 16. august 2022 #7 Del Skrevet 16. august 2022 Gjør det til en livsstilsendring. Jeg har 1600kcal om dagen, gått ned 17kg på et år og 3 mnd. Fornøyd med det jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Del Skrevet 16. august 2022 Lær deg hva du bør spise i stedet for å fokusere på kalorier. https://www.dietdoctor.com har mye bra og er skrevet og kvalitetssikret av leger med lang erfaring innen vektnedgang og metabolsk helse. Anonymkode: 49002...f2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #9 Del Skrevet 16. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Lær deg hva du bør spise i stedet for å fokusere på kalorier. https://www.dietdoctor.com har mye bra og er skrevet og kvalitetssikret av leger med lang erfaring innen vektnedgang og metabolsk helse. Anonymkode: 49002...f2c Du finner forresten mer enn nok gratis informasjon der, i tilfelle du ikke ønsker å betale for kostholdsplan e.l. Anonymkode: 49002...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Del Skrevet 16. august 2022 Dette hadde ikke sett ut, den type kcal er for EKSTREM FEDME. Type 150-200kg med din høyde. For deg gjelder det å spise helt vanlig, men tenk heller på HVA og MENGDE. Ca 1600-1800kcal+. Her må du søke hjelp hos noen som kan lage et matplan sammen med deg, for de fleste har null peiling på vektnedgang. Det ser man utfra det du skriver også. Anonymkode: 0e5a3...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Del Skrevet 16. august 2022 Takk for tips. Jeg ser hva dere sier. Hvor mye jeg spiser er veldig variert dessverre. Men har gått ned i sommer fra 96-91 kg ved å spise noe sunt og lite generelt, samtidig som jeg har unnet meg noe ganske ofte også. Jeg ønsker litt fortgang på det, det har plutselig gått opp for meg hvor langt jeg har latt dette gå. Har aldri vært så tung som dette. Jeg vil samtidig fokusere på å bli mer aktiv. Så handler jo om en livsstilsendring, men tenker jeg fint kan endre livsstil med en streng diett først, for så å slakke ned på den med tiden. Med den 1300 kalorier så tenker jeg at jeg ønsker å spise sunt og gi kroppen det den trenger. Men kommer nok ikke til å være nazi hele veien. Jeg faster gjerne fra morgenen og liker å ha en spisedag i helgene. Skulle nok hatt en kostholdsveileder.. HI Anonymkode: 8f3e0...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #12 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for tips. Jeg ser hva dere sier. Hvor mye jeg spiser er veldig variert dessverre. Men har gått ned i sommer fra 96-91 kg ved å spise noe sunt og lite generelt, samtidig som jeg har unnet meg noe ganske ofte også. Jeg ønsker litt fortgang på det, det har plutselig gått opp for meg hvor langt jeg har latt dette gå. Har aldri vært så tung som dette. Jeg vil samtidig fokusere på å bli mer aktiv. Så handler jo om en livsstilsendring, men tenker jeg fint kan endre livsstil med en streng diett først, for så å slakke ned på den med tiden. Med den 1300 kalorier så tenker jeg at jeg ønsker å spise sunt og gi kroppen det den trenger. Men kommer nok ikke til å være nazi hele veien. Jeg faster gjerne fra morgenen og liker å ha en spisedag i helgene. Skulle nok hatt en kostholdsveileder.. HI Anonymkode: 8f3e0...976 Så flott at du har gått ned 5 kg i sommer 🙌 nå som du vet hva som fungerer, er det jo bare og fortsette og spise slik i høst? 1300 kalorier er altfor lite, du vil få en fortgang, for så og være tilbake til 96+ innen jul med 90% sikkerhet, fordi slik slanking aldri fungerer, kun livsstil. Hvis du er fornøyd med hvordan du har spist i sommer, og synes det er realistisk og levd med vil du jo veie 70 -75 kg neste sommer? Er ikke det kjempe bra? og bli mer aktiv er lurt. Ofte er det og gå turer en fin start, fordi alle klarer det og har « utstyret» . Hvis du ikke har trent noe særlig før, start med det og gå lenger og lenger, raskere og raskere og Finn motbakker på sikt ettersom formen blir bedre. Hvis du er litt trent kan du jo også gå rett på treningsenter, eller starte med og trene litt styrke hjemme. Tilgang til svømmehall? Her også.. ikke gå for fart fram så du blir lei, får belastningsskader osv. sett små ukes eller månedsmål. ja, mulig kostholdsveileder hadde vært noe 👍 Anonymkode: 090f2...4a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men har gått ned i sommer fra 96-91 kg ved å spise noe sunt og lite generelt, samtidig som jeg har unnet meg noe ganske ofte også. Jeg ønsker litt fortgang på det, det har plutselig gått opp for meg hvor langt jeg har latt dette gå. Har aldri vært så tung som dette. Alt sitter mellom ørene og det handler mest om viljestyrke og disiplin. Last ned et par apper, både for kosthold og bevegelse. Gjennomfør det du skal, ikke unn deg noe "ganske ofte", velg heller en kveld i uka med litt utskeielser. Beveg deg, drikk mye vann, spis grønne grønnsaker til du sprekker og vær disiplinert. Hadde lagt meg på 15-1600 kcal i stedet for 1300 og heller prøvd å bli svett og andpusten tre, fire ganger i uka. Det betyr altså trening i en eller annen form. Det er fasiten, enkelt sagt og jævlig vanskelig å gjennomføre. Gjør du dette, vil du gå ned raskt. Så gjelder det å holde seg der, da er det snakk om en livsstilforandring, det er ofte like vanskelig. Men bestemmer du deg, klarer du det. Tar det for gitt at du er frisk og ikke har noen sykdommer av noe slag. Anonymkode: 90325...fbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #14 Del Skrevet 16. august 2022 Ville ikke bang startet på 1300 kcal fordi det er så lett å gå på en smell og det kan være ødeleggende for kroppens funksjoner (hormonbalansen osv). Start på minst 1600 kcal (gjerne 1800) i ca 2 uker før du reduserer ca 70-90 kcal pr uke til du er nede i 1300 kcal. Når du har gjort det, så reverserer du - altså øker med 70-90 kcal pr uke til du er tilbake på normalt kaloriinntak til å holde vekten. Spis kun råvarebasert og ingenting ultraprossesert. Anonymkode: 3e48b...8dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Del Skrevet 16. august 2022 For meg er det enklere å spise sjeldnere. Jeg spiser ikke før lunsj, da jeg har fasteperioder, slik at dagen blir ca slik; Frokost: Masse vann med en gang jeg står opp. Lunsj: Lavkarbolunsj, enten salat med egg og grønnsaker eller lavkarboknekkebrød med mye proteinrikt pålegg eller 2-3 rugsprø med mye proteinrikt pålegg. Smoothie med grønnsaker og noe fett etc. er også godt, men har da noen kokte egg i tillegg. Middag: Fisk/kjøtt/kylling - så rent som mulig, men bruker kjøttdeig og av og til pølser med mer kjøtt. Grønnsaker (jeg lager ofte stappe av blomkål og sellerirot som erstatning for poteter), av og til poteter, men unngår ris og pasta. Bruker jeg ris og pasta, er det grove sorter + at jeg ikke spiser mer enn 80-100 gram. Fett er viktig, og det kan være enten meierismør å steke i, olivenolje eller sauser. Spiser masse grønnsaker til, som blomkål og brokkoli og pittelitt gulrot. Kvelds: Hvis jeg absolutt ikke klarer meg uten; 1-2 knekkebrød, lavkarbo eller rugsprø, med proteinrikt pålegg. Eller youghurt naturell med bær, f.eks. Stort sett faster jeg fra middag til lunsj dagen etter. Følger samme opplegg i helgene, men unner meg litt chips og litt vin om fredagen eller lørdagen, samt at jeg spiser det vi har til kveldsmat lørdagskvelden, som pizza eller hamburgere. Greien min er å prøve å spise mest mulig ren mat. Har funnet ut at det kanskje er det aller viktigste med all mat i tillegg til å redusere endel på karbohydratene. De fleste kan med fordel kun kutte i karbohydrater og likevel gå ned i vekt, da de aller fleste overvektige spiser for mye brød og for mye pasta/potet/ris til et måltid. I stedet for 3 tykke skiver, kan man spise 1-2 grove brødskiver med MYE proteinrikt pålegg. Anonymkode: ecf03...4d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #16 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Alt sitter mellom ørene og det handler mest om viljestyrke og disiplin. Last ned et par apper, både for kosthold og bevegelse. Gjennomfør det du skal, ikke unn deg noe "ganske ofte", velg heller en kveld i uka med litt utskeielser. Beveg deg, drikk mye vann, spis grønne grønnsaker til du sprekker og vær disiplinert. Hadde lagt meg på 15-1600 kcal i stedet for 1300 og heller prøvd å bli svett og andpusten tre, fire ganger i uka. Det betyr altså trening i en eller annen form. Det er fasiten, enkelt sagt og jævlig vanskelig å gjennomføre. Gjør du dette, vil du gå ned raskt. Så gjelder det å holde seg der, da er det snakk om en livsstilforandring, det er ofte like vanskelig. Men bestemmer du deg, klarer du det. Tar det for gitt at du er frisk og ikke har noen sykdommer av noe slag. Anonymkode: 90325...fbb Jeg er ganske enig med deg. Jeg veide 92 kilo i flere år, så klarte jeg å gå fort ned i vekt, og la på meg igjen noen mnd etter, da gikk jeg opp til ca 96-97 kilo, men stoppet der. Gikk noen år igjen og jeg prøvde fullt av slankekurer. Endte faktisk med at jeg la på meg nesten 10 kilo. Det handler om å finne en måte å leve på i dagliglivet, være litt striks og bestemme når du kan skeie litt ut, men samtidig huske på at det er umulig å være perfekt. Det handler litt om å finne noe som "du slår deg litt til ro med". Slik føler jeg at jeg har gjort nå, men har brukt mange år på å komme dit, og har vel brukt hele voksenlivet til å ønske å "bli tynn". Det er så mye tankeskjør rundt slankingen som gjør at det blir vanskelig å lykkes. Men - det er sinnsykt vanskelig å gå ned i vekt, og enda vanskeligere å holde den. Anonymkode: ecf03...4d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 17. august 2022 #17 Del Skrevet 17. august 2022 (endret) Tråden er ryddet for helseskadelig råd og svar til dette. - Matas, mod. Endret 17. august 2022 av Matas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 18. august 2022 #18 Del Skrevet 18. august 2022 http://kalkulator.melk.no/helse-og-livsstil/verktoy/bmi-kalkulator/bmi-artikler/1300/dagsmeny-1-1300-kcal/ Slik kan det se ut. Men ville nok gått opp litt som flere andre her anbefaler. Har ca samme utgangspunkt som deg! Skriv gjerne til meg om du er interessert i noen å sparre med 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #19 Del Skrevet 24. februar Har ønske om å gå ned til 53 kg som er idealvekten min. Veier nå 65 og det er ulidelig. Fant ut et sted jeg kunne nå den innen april i år ved å holde meg til 1253-1300 kalorier om dagen. Jeg har en ganske sedat livsstil og spiser generelt lite, men har en sterk forkjærlighet for godteri (som med fordel kan strupes). Jeg er også sterkt allergisk mot en rekke matvarer så om noen hadde lagt ved matvarer som inneholdt det jeg er allergisk mot, så hadde det ikke hjulpet. Mine nemisis: nøtter, selleri, purre, gulrøtter, kiwi, fersken (både hermetisert og fersk) og sesamfrø og sesamolje. Noen med tips? Anonymkode: ded41...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogsfugl Skrevet 26. februar #20 Del Skrevet 26. februar Jeg spiser rundt 1300 kalorier om dagen. Jeg må spise noe enkelt så jeg slipper å veie. Min dag er sånn: Frokost: havregrøt (1,5 dl havregryn og 50/50 med vann og lettmelk) ELLER 2 brødskiver med magert pålegg (magerost, gulost 16%, lettere nøkkelost, kalkunpålegg, kokt skinke etc) Lunsj: 2 brødskiver med magert pålegg (magerost, gulost 16%, lettere nøkkelost, kalkunpålegg, kokt skinke etc), paprika/tomat/agurk til pynt, og 1 frukt (pære, appelsin eller gulrot) Middag: 1 potet eller 1 liten posjon ris , 1 kjøtt/fiskebit (type 1 kotelett, 1 kyllingfilet, 1 laksefilet, 1 karbonade, 1 liten porsjon gryte etc), MASSE grønnsaker. Har gjerne både salat (salat, agurk, tomat, mais, paprika UTEN dressing), og kokte eller ovnsbakte grønnsaker. Grønnsaker er så og si ingen kalorier. Men de må ikke stekes i fett eller dynkes i olje/dressing. Kveldsmat: ingenting eller 1 rugsprø med magerost. Eller ei pære/eple(appelsin/gulrot Foreslår å logge kaloriene i feks vektklubb.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå