Gå til innhold

Glukosebelastning for gravide. jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har rett på fri med lønn. Dette regnes som svangerskapsoppfølging, på lik linje med vanlige kontroller. 

Jeg ble ikke dårlig noen av gangene med mine. Null problem, satt og koste meg med en bok mens jeg ventet. 

Anonymkode: d9eb9...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja så da nevner jeg det bare for arbeidsgiver? Får jeg fri hele dagen eller bare de 3 timene? Ikke særlig kult å være dårlig resten av dagen på jobb, men må jeg gå så går jeg selvfølgelig.

Anonymkode: b32c7...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at du skal ta glukosebelastning som du trenger fri til, og så si at du ringer når du får sett an formen etterpå. Det er ganske vanlig å bli i halvveis form etter å både faste, drikke lite, få i seg noe helt hinsides med sukker og så vente i et par timer. Jeg ble kvalm iaf. Kanskje hjemmekontor funker den ettermiddagen, og hvis ikke bør de være klar over at du kanskje ikke er like sprek som vanlig slik at det bemannes etter det.

Anonymkode: fd7a6...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja så da nevner jeg det bare for arbeidsgiver? Får jeg fri hele dagen eller bare de 3 timene? Ikke særlig kult å være dårlig resten av dagen på jobb, men må jeg gå så går jeg selvfølgelig.

Anonymkode: b32c7...e8b

Du får bare fri de tre timene, og om du blir dårlig etterpå melder du deg syk 😊 Men forklar hva du skal - så legger de nok tilrette for at det ikke er krise at du er borte ettermiddagen også om du trenger det.

Anonymkode: fd7a6...c3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja så da nevner jeg det bare for arbeidsgiver? Får jeg fri hele dagen eller bare de 3 timene? Ikke særlig kult å være dårlig resten av dagen på jobb, men må jeg gå så går jeg selvfølgelig.

Anonymkode: b32c7...e8b

Du får bare fri for selve testen,  ja.  Jeg ga bare beskjed til arbeidsgiver. Hvis du er dårlig i ettertid og ikke kan jobbe, får du alternativt gi beskjed om det da 🙂 De fleste klarer nok jobbe helt fint etter testen. 

Anonymkode: 3aa77...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja så da nevner jeg det bare for arbeidsgiver? Får jeg fri hele dagen eller bare de 3 timene? Ikke særlig kult å være dårlig resten av dagen på jobb, men må jeg gå så går jeg selvfølgelig.

Anonymkode: b32c7...e8b

Du sier bare ifra ja. Du har bare rett til fri akkurat for testen. Om du blir dårlig og ikke kan jobbe etterpå (svært lite sannsynlig) må du bruke egenmelding/avspasering. 

 

Anonymkode: d9eb9...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Prøv å få det til på slutten av dagen i tilfelle du blir dårlig av det :) 

Anonymkode: 1f52a...d1e

Jeg anbefaler heller morgen siden du må faste, så får du heller ta egenmelding resten av dagen hvis du blir dårlig :)

Anonymkode: 8f222...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt det to ganger, og ble ikke dårlig etterpå av noen av dem. 

På Haukeland tok de en dråpe sitron i drikken, slik at den ble noe lettere å drikke og mindre kvalmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har du krav på fri for dette. Det er legetime - det går under permisjon med lønn.

Anonymkode: e2639...c70

Må bare påpeke at det er opp til hver enkelt arbeidsgiver eller tariffavtale om man får fri med lønn til legetimer sånn til vanlig. MEN man har egne rettigheter som gravid og alle svangerskapskontroller har man rett til å få fri med lønn til. Så du gir bare beskjed om at du har en kontroll i forbindelse med svangerskapet den dagen. Samme gjelder de andre kontrollene du har hos jordmor osv. Blir du dårlig etter testen må du bruke egenmelding. Jeg ble ikke noe dårlig :) Tok med matpakke som jeg spiste etter testen. 

Anonymkode: 4837f...446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...