Gå til innhold

Glukosebelastning for gravide. jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått beskjed av fastlegen at jeg må ta sånn glukosebelastning. Skal visst være på sykehuset 2-3 timer? Hva gjør jeg med jobben?  Har jeg rett på fri?

Vanskelig når jeg jobber hver dag i ukedagene.

Anonymkode: b32c7...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig å få fri som bruk av legetime ja, . Du må sette av 2,5 time

Anonymkode: fc98e...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du krav på fri for dette. Det er legetime - det går under permisjon med lønn.

Anonymkode: e2639...c70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er det legetime, det er i forbindelse med graviditet, så man har ekstra rettigheter 

 

Anonymkode: 6124f...e2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har krav på fri som ved andre kontroller i svangerskapet. Jeg dro på jobb, så til legen den tiden det tok, også tilbake på jobb. Som en helt vanlig legetime, gravid eller ei egentlig.

Legen min og jobben min er ikke langt unna hverandre da. Forsvinner hele dagen i reising og lege så er det kanskje ikke så lett å jobbe før og etter, og da må man ta mer fri. 

Anonymkode: e026b...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få det til på slutten av dagen i tilfelle du blir dårlig av det :) 

Anonymkode: 1f52a...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som gravid har du rett på fri til legeoppfølging. Jeg fikk beskjed på legekontoret å møte opp klokka halv 9 når de åpnet fordi første blodprøve skal tas fastende. Satt på venteværelse i 2 timer etterpå og ventet på blodprøve nummer to. Ble så sinnsykt dårlige av belastningen at jeg måtte ringe inn syk resten av dagen. Kvalm, svimmel, blodtrykk i taket og uvel hele resten av dagen. Hadde ikke sv.diabetes. 
greit p være forberedt på at det ikke er sikker du klarer å fullføre jobben din etterpå, spørs hvordan kroppen din reagerer på testen. 

Anonymkode: f01e8...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prøv å få det til på slutten av dagen i tilfelle du blir dårlig av det :) 

Anonymkode: 1f52a...d1e

Så ikke spise i det heletatt da frem til kl 16 på dagen?? Den skal jo tas fastende og ikke spise noe de 2 timene man venter. Høres ikke helt heldig ut. 

Anonymkode: 1f162...9f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Prøv å få det til på slutten av dagen i tilfelle du blir dårlig av det :) 

Anonymkode: 1f52a...d1e

Man skal være fastende, så det var en særdeles dårlig ide. 

Anonymkode: 9a562...b15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Prøv å få det til på slutten av dagen i tilfelle du blir dårlig av det :) 

Anonymkode: 1f52a...d1e

Det går ikke, den skal gjøres fastende og tas derfor alltid på morgenen. 

Anonymkode: 6124f...e2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som gravid har du rett på fri til legeoppfølging. Jeg fikk beskjed på legekontoret å møte opp klokka halv 9 når de åpnet fordi første blodprøve skal tas fastende. Satt på venteværelse i 2 timer etterpå og ventet på blodprøve nummer to. Ble så sinnsykt dårlige av belastningen at jeg måtte ringe inn syk resten av dagen. Kvalm, svimmel, blodtrykk i taket og uvel hele resten av dagen. Hadde ikke sv.diabetes. 
greit p være forberedt på at det ikke er sikker du klarer å fullføre jobben din etterpå, spørs hvordan kroppen din reagerer på testen. 

Anonymkode: f01e8...491

Jeg ble dårlig på samme måte. Var på vei til jobb, men måtte snu å dra hjem å legge meg. 

Anonymkode: 4eca5...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte opp på jobb etter jeg ble ferdig, spiste mat før jeg møtte opp på jobben.

så det gikk bra, drikk masse vann før du starter på jobb.  Men alle er forskjellige noen kan bli dårlige også.

Anonymkode: 7ecfe...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Prøv å få det til på slutten av dagen i tilfelle du blir dårlig av det :) 

Anonymkode: 1f52a...d1e

Jobbe hele dagen uten mat? Det er vel heller anbefalt med så tidlig som mulig.

Anonymkode: d54a6...5e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke noen problemer med å jobbe etterpå, så det varierer. Hadde med mat som jeg spiste med en gang blodprøve nr 2 var gjennomført. 

Anonymkode: d4901...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det så mye styr med prøven (legekontoret mitt hadde ikke glukosedrikken inne, så jeg måtte haste til sykehuset og laben der så jeg fikk ikke begynt på sen før 0930) at jeg ringte meg inn syk resten av dagen. Ble i dårlig form og måtte prioritere å få i meg mat framfor jobb, selv om det ble sent. 
 

Denne gangen drar jeg nok rett på laben…

Men, du har rett til og krav på fri med lønn for å ta testen, selv om den tar tid. 

Anonymkode: a9af9...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke nødvendigvis dårlig. Jeg merket ikke noe i det hele tatt. Bare lille som tok fullstendig av. Kunne lett reist rett på jobb etterpå. 

Anonymkode: 9a562...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var kvalm etter jeg først tok drikken,  men ble bra igjen etter 30-40 min med hvile.  Kjøpte meg mat på vei til jobb og jobbet som normalt resten av dagen.  Anbefaler ta det ganske tidlig,  så du får spist raskt igjen ila dagen! 

Anonymkode: 3aa77...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt ødelagt etterpå, så er veldig glad for om at jeg ble advart av en venninne på forhånd. Fikk fri til selve undersøkelsen, og avspasserte resten av dagen.

Anonymkode: 73529...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på fri fra jobb med lønn. Pga svangerskapsoppfølging. Jeg ble ikke dårlig av testen, tipp topp form og null stress å jobbe etterpå. 

Anonymkode: 10b13...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste jobber hver dag i ukedagene. Det er vanlig. Når man er gravid, har man rett på svangerskapskontroller, og en av disse er glukosebelastning. Noen blir dårlige, andre ikke. Jeg syns det var helt greit, frem til ca. 15 min ut i testen hvor hele rommet gikk rundt og jeg ble mildt kvalm, men det gav seg underveis, og jeg kunne jobbe igjen etter testen :) Husk og drikk og spis etter testen. Ta gjerne med deg noe, jeg ville tatt med noe salt, jeg kunne ikke engang tenke på sukker resten av dagen :ler:

Anonymkode: 61ca3...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...