Gå til innhold

Hvorfor er menn ensomme egentlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke bare å få dame. Damer stiller høyere og høyere krav til menn. Krav som mange menn aldri klarer å nå. 

Kvinners krav er som boligprisene i Oslo. De stiger raskere enn menn klarer å holde følge. 

Anonymkode: d517b...a37

Man MÅ ikke ha dame for å ikke være ensom. 

Anonymkode: 10a17...bc3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

danbanan skrev (14 timer siden):

Merket i tråder som dette at kvinner har en tendens til å undervurdere eller ikke forstår helt hvordan mens seksualitet fungerer. 

Det å ha tilgang til sex eller ha muligheten til å få det, da enten via ett forhold eller mindre seriøse relasjoner, er ganske viktig for menn flest. Det kan påvirke menn veldig negativt å forstå at man er  en "taper" på dette området. Det går også hardt utover stoltheten og selvfølelsen. Handler nok om vår biologi og ekstrem driv til å kunne formere oss. Det er jo også kjent at sex og intimitet er sunt for psyken

Forventer ikke at kvinner, som har litt annen type seksualitet, skal forstå dette helt ut, men overrasket over mangel på sympati for en del menn her inne, helt ærlig. 

Kanskje vi trenger "manneguiden"?

Men tilfeldige pulevenninner fra byen gjør deg ikke mindre ensomme. Hvorfor er single menn ensomme, selv om de har sex i ny og ne? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Manneguiden tror jeg oppriktig ee en god ide. Menn trenger å snakke med andre menn om forventninger, følelser og løsninger.

Anonymkode: 3d73e...c13

Det finnes allerede fora for menn. Men dere går til kvinneguiden i stedet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har forkastet to andredater med to menn fordi de bragte kjønn på banen og påstå at menn og kvinner var veldig forskjellige, ja. 1) Det kom ut av det blå. 2) Ofte er de meningene som kommer med den oppfatningen dårlige. 3) Det vitner om dårlig sosiale antenner når han bringer det opp utenfor noen god kontekst eller han allerede har et inntrykk av at jeg mener det samme. 4) Min vennegjeng består av menn og kvinner med like interesser. Jeg ønsker ikke et forhold med en mann som er veldig opptatt av sånne spørsmål. Konklusjon: Han ryker. Det blir ikke noen andredate.

Anonymkode: 673d3...4f8

Så du mener at mennene bør holde sitt følelsesliv for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har erfart å være på første date med menn som plutselig, som en foss bare tømmer seg helt med følelser og ballast. 

Det er en forskjell på å være emosjonelt velutviklet, og på å dumpe følelsene dine på første og beste person som tilfeldigvis er kvinne. Wow. Vi er jo ikke psykologer heller. 

Anonymkode: 9090f...156

Det du skriver her er hva jeg kan trekke frem som hovedårsaken til at at en første date aldri ble en andre date, selv om de menn som øste hele sin indre ballast over meg ved første anledning konsekvent anså det som en veldig trivelig date, og syntes det var veldig uforståelig og dumt at jeg ikke var "der". Vi hadde jo slik kjemi, og snakket så godt sammen. 

Sammen? Jeg ble satt direkte i lytterrollen, omsorgsrollen og i rollen som skulle forstå, trøste og oppmuntre. Det ble ingen dialog, gjensidighet, og det er faktisk ikke veldig ok å forvente en hyggelig date, og så bli brukt som terapeut av en egentlig temmelig ukjent mann. 

Jeg er riktig nok et menneske som liker å snakke om erfaringer og refleksjoner, og jeg er en flink lytter, på grunn av at jeg er et empatisk menneske med interesse for andre, men det er likevel ikke greit å bruke enhver kvinne som gir deg tid og to ører som psykolog. Det må være en balanse, samt at det må være trivelig på en date for begge to. At ene da benytter sjansen til å dumpe absolutt alt som har vært vondt og krevende i livet på den andre blir ingen date. Jeg følte at jeg var på jobb i slike tilfeller. Jeg ble satt i rollen jeg har ovenfor kunder; Å være vennlig innstilt, tilgjengelig, lyttende, årvåken for den andres ønsker og behov, og å sette meg selv til side. Interesse tilbake, for meg som person, utover bekreftelse på egne tanker, følelser og meninger, det var det ikke. At jeg var en hyggelig dame å prate med, og tiltrekkende nok til å fenge deres seksuelle interesse, det var visstnok det de mente var tiltrekkende å GI av interesse. 

Utrolig hyggelig mente de menn som fikk en god lytter. Det var ikke det for min del. Slikt er generelt ikke ok. Slikt er forferdelig kjipt også om den andre er kvinne. En dialog skal gå begge veier. En relasjon skapes ikke ved ensidighet. 

De smartere menn venter til kvinner også er smurt litt før de dumper alt over henne. Det virker tydeligvis bedre, men jeg har til gode å møte en mann som ikke gjør det veldig ubalansert, utover en homofil venn og en mannlig kollega, som er usedvanlig nysgjerrig på mennesker. 

At menn ikke snakker om følelser er et ukjent fenomen for meg, utover når menn er sure, men påstår seg ikke sure for at kvinnen skal bedrive tankelesning, kosemose for å blidgjøre og dilldalle litt med dem. At det er ønskelig iallefall. Personlig bedriver jeg ikke slikt lenger. Det har jeg gått lei av for lenge siden. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (6 minutter siden):

Det å hevde at menn og kvinner er veldig forskjellige er ikke en del av noens følelsesliv. Det er rimelig frekt å innlede et nytt bekjentskap ved å påstå noe om motparten, du ser det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flintis skrev (12 minutter siden):

Helst, ja. Har fått nok av sippehistorier. Jeg vil se fremover. 

Anonymkode: 01e5d...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 timer siden):

Nærmest alle menn snakker mye om sine tanker, følelser og behov ovenfor KVINNER de stoler på, som partner. Det er tull at menn ikke gjør det. Det er også tull at kvinner stikker om menn deler sine følelser, MEN både kvinner og menn tenderer til å stikke av angående folk som er kroniske negative energityver. Det handler ikke om å dele følelser, det handler om å suge folk tomme ved å kreve/ønske å bli lyttet til og forstått konstant, uten å gi tilsvarende tilbake. Da suger man mennesker tom til slutt. 

Ja, holder man på slik blir man forlatt. Som kvinne av venninner også. 

Vi kvinner får også jevnlig beskjed om å bare ta oss sammen. 

Vi kvinner bruker ofte urimelig mye av vårt liv på å lytte til menn som vrenger sin sjel ovenfor oss. Det er rent bullshit at menn ikke snakker om følelser. Dere snakker kanskje ikke med hverandre om det, men du verden som dere øser slikt over oss kvinner. 

At du sier at mine og andre menns erfaringer er "bullshit" og "tull" beviser jo bare poenget mitt med innlegget. Menns følelser og erfaringer avvises og skal helst ikke prates om. Hvordan forklarer du at menn blir mer lukket jo eldre de blir? Når de er barn så deler de jo følelsene sine, men de blir programmet allerede fra barn at gutter ikke skal vise følelser.

Anonymkode: 5ebcf...0a4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At du sier at mine og andre menns erfaringer er "bullshit" og "tull" beviser jo bare poenget mitt med innlegget. Menns følelser og erfaringer avvises og skal helst ikke prates om. Hvordan forklarer du at menn blir mer lukket jo eldre de blir? Når de er barn så deler de jo følelsene sine, men de blir programmet allerede fra barn at gutter ikke skal vise følelser.

De skal dele følelsene sine, men de skal også lyttetil andres, samt ta et visst intellektuelt ansvar for å reflektere rundt egne følelser. Og det er vanligvis ikke greit at noen snakker om seg selv 80% av tida, det trenger de å lære seg å regulere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke jenter som programmerer gutter til ikke å snakke om følelsene sine. Oppfatningen om at det er umandig og lite maskulint, mer kvinnelig og irrasjonelt etc. er fordi vi som samfunn skaper en oppfatning av det og dette bidrar også menn til. De fleste ganger jeg hører noen snakke negativt om følelser, er det menn. Det er til og med blitt populært å slå sin meningsmotstander i hodet med begrepet «følelser» liksom motsatt av ens egen rasjonalitet og logikk. Følelser er generelt uglesett og folk pisser på dem overalt.

Anonymkode: 673d3...4f8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Menn kan jo snakke om følelser med hverandre. 🤔

Anonymkode: 01e5d...09f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

1. Kan dere seriøst slutte å tro at alt handler om sex for menn? Det gjør jo ikke det! De det handler om sex for er gjerne de som får sex i hytt og pine overalt, og som kvinner vil ha! Ikke ensomme menn... Sex er knapt nok en verdi hos sistnevnte.

2. Menns ensomhet er like kompleks og individuelt som kvinner som har falt utenfor samfunnets ensomhet. Så tenk som en ensom kvinne som har falt utenfor fellesskapet, og prøv å finn nye svar utifra dette...

Anonymkode: afc4d...22b

Jeg nummererte disse avsnittene for å kommentere.

1. Jeg vil gjerne tro at ikke alt handler om sex for menn; likevel er min erfaring at menn selv gjerne får det til å virke slik. Som menneske av hunkjønn merker man dette tidlig i livet, hvordan mennesker av hankjønn har et voldsomt fokus på sex, og at deres interesse eller manglende interesse for en kvinne som menneske, avhenger av hvorvidt han er seksuelt interessert i henne. "Kvinner duger bare til én ting" og "Hva annet skal man liksom bruke kvinner til?" - jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har overhørt menn si slike ting.

Eller mange(nei, ikke alle) av de ensomme menn som begrunner sin ensomhet med at de ikke har noen å ha sex med. At de kanskje først og fremst trenger gode venner, gjerne av eget kjønn, og en grunnleggende opplevelse av tilhørighet i verden og i samfunnet - det virker ofte å ikke falle dem inn. Det er som om de har låst seg på én tanke: "Bare jeg får en dame og sex, blir alt bra." Men livet er jo mer komplisert enn som så.

2. Som ensom kvinne kan jeg tenke mye på hvordan andre ensomme har det, og har kommet fram til at det nok er mange årsaker til ensomhet og mange forskjellige skjebner. Det er nok også mange forskjellige hverdager for ensomme, hvordan de takler eller ikke takler ensomheten, hva slags liv de egentlig har i hverdagen. Igjen - dette er mitt inntrykk, men jeg har sett mye av at ensomme kvinner først og fremst ønsker seg venninner før de evt. vil ha kjæreste; og sett mye av at ensomme menn først og fremst vil ha en elskerinne og muligens kjæreste, mens venner ser de som mindre viktig.

Slik ensomme kvinner kan finne hverandre for vennskap, kunne ensomme menn også finne hverandre for det samme. Forstå og støtte hverandre, bidra til at alle får det bedre og er mindre ensomme.

Anonymkode: dd418...e23

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor er så mange menn ensomme?

Kan de ikke bare logge på tinder eller gå på byen for å få en dame?.

Anonymkode: 6824e...1f2

Hadde det bare vært så enkelt. Har prøvd meg på tinder i håp om å finne noe seriøst. Over en periode på 3 år har jeg vært på 5 forskjellige dater. Alle 5 kun er ute etter en ting og har mange "jern" i ilden samtidig så gidder jeg ikke..

Jeg har gitt opp hele greien. Om universet vil at jeg skal ha meg en partner så får det bli på gamlemåten.

Tinder er og blir et yndet sted for one night stands og svindlere. Jeg har gitt det nok sjanser.

Anonymkode: bf9a7...81a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men tilfeldige pulevenninner fra byen gjør deg ikke mindre ensomme. Hvorfor er single menn ensomme, selv om de har sex i ny og ne? 

Jeg tror du blander litt. Mange av de som har "puleveninner" er ofte populære menn som velger selv å være single. Husk, det er ikke så lett for den normale mann å ha en litt useriøs relasjon kun for sex, som det er for mange kvinner . Syntes da dette burde vært allmenn kunnskap nå i 2022.

Jeg tror også dessverre at denne mangelen på tilgang til sex og forhold hos en del menn er en av årsakene til at flere menn tar sitt eget liv. Men det blir bare spekulasjoner, siden jeg ikke har sett noe forskning eller undersøkelser på dette.

Poenget er at sex-drivet til menn, og da spesielt unge menn, er ekstremt sterkt. Sånn rent biologisk sett, så er jo "meninga" med livet å formere seg å spre sine genere, sånn satt på spissen.

Endret av danbanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fordi de ikke trives i eget selskap. Så forventer de at kvinner skal trives i deres selskap...

Anonymkode: 24c29...8fb

Spot on!

Mange menn forventer å bli behandlet som baby og som horekunde samtidig. De vil bli dubletter med, vasket klær og hus for og når kvelden kommer skal de ha sex. Kvinnen får ingenting, hun gir og gir.

Anonymkode: a81ae...d17

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvordan er de to tingene motstridende? Hva tror du nevnte menn (innlegget mitt etter det du siterte) som åpnet sjelen for meg og ble avvist lærte av det?  Tror du de reflekterte godt og kom frem til at balansen hadde blitt feil- ikke det å åpne seg egentlig,men at det ble for mye, for tidlig- eller kan det tenkes at de konkluderte med at dersom de åpnet seg om sine følelser blir de valgt bort? 

For det er faktisk ikke at menn er åpne om følelser vi kvinner velger bort, men vi mennesker velger generelt bort mennesker som ikke klarer å holde det å gi og kreve i en bra balanse. Vi kvinner ønsker menn som deler sine tanker og følelser, men i alle relasjoner må det være en viss balanse i slikt. Ene kan ikke øse ut, mens andre skal ha rollen som lytter, trøster, bekrefter og terapeut. 

For mye av det gode er ikke alltid helt fantastisk.

PS! Samtlige menn i mitt liv har blitt flinkere til å kommunisere med alderen, men så er de fleste av dem i langvarige forhold. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Muffin man
Trolltunge skrev (19 minutter siden):

For det er faktisk ikke at menn er åpne om følelser vi kvinner velger bort, men vi mennesker velger generelt bort mennesker som ikke klarer å holde det å gi og kreve i en bra balanse. Vi kvinner ønsker menn som deler sine tanker og følelser, men i alle relasjoner må det være en viss balanse i slikt. Ene kan ikke øse ut, mens andre skal ha rollen som lytter, trøster, bekrefter og terapeut. 

Er enig i dette. Kan fort fort ende på med over til et barn-mor dynamisk hvis man setter partneren sin i en rolle som omsorgsperson i stedet for en likeverdig man deler med, gir og får støtte fra. Balansegangen her går litt inn i sosiale koder i forhold til hvordan man opptrer med en partner og hvordan man hanskes med livet generelt.

Når det kommer til ensomhet hos menn tror jeg den sammensatte grunnen er kompleks og veldig individuell. De fleste jeg kjenner som er utsultet på intimitet er de som sitter hjemme og ikke beveger seg ut der de kan få kontakt med kvinner i frykt for avvisning. Evnen til å vise interesse og kommunisere med det motsatte kjønn blir aldri satt på prøve og egenskapene er heller aldri lært.. Flotte menn, men ville aldri klandret  kvinner for å ikke bryte seg inn hos dem og ta all initiativet + oppdra dem til kunne kommunisere.

Tror faktisk at mange menn fraskriver seg ansvaret fra å gjøre sitt i forhold til kvinner er en stor del grunnen til at mange  er ensomme i dag.. Vi menn kan kun ta ansvar for de vi gjør istedet for å spekulere i alt "kjøttmarked/status/nummerrangering"-greiene jeg leser om dette temaet her.. Har lest her inne at mange menn setter kraftige veisperrer for seg selv når det kommer til forhåndsmentalitet. "kvinner bryr seg kun om ditten og datten" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, danbanan said:

Jeg tror du blander litt. Mange av de som har "puleveninner" er ofte populære menn som velger selv å være single. Husk, det er ikke så lett for den normale mann å ha en litt useriøs relasjon kun for sex, som det er for mange kvinner . Syntes da dette burde vært allmenn kunnskap nå i 2022.

Jeg tror også dessverre at denne mangelen på tilgang til sex og forhold hos en del menn er en av årsakene til at flere menn tar sitt eget liv. Men det blir bare spekulasjoner, siden jeg ikke har sett noe forskning eller undersøkelser på dette.

Poenget er at sex-drivet til menn, og da spesielt unge menn, er ekstremt sterkt. Sånn rent biologisk sett, så er jo "meninga" med livet å formere seg å spre sine genere, sånn satt på spissen.

Sånn rent biologisk sett, resulterer pulinga før eller senere i unger - og dét er noe som skremmer vettet av de unge, sexgira menn, da er biologien plutselig noe som fornektes. Og det virker å være et økende fenomen, at flere unge menn oppgir å ikke ville ha barn; leste et sted at det er nærmere en tredjedel av menn rundt 30-års alder som oppgir å ikke ville ha barn.

Det kræsjer temmelig mye med hva de fleste kvinner på rundt samme alder ønsker i et forhold.

Anonymkode: dd418...e23

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin man skrev (1 minutt siden):

Er enig i dette. Kan fort fort ende på med over til et barn-mor dynamisk hvis man setter partneren sin i en rolle som omsorgsperson i stedet for en likeverdig man deler med, gir og får støtte fra. Balansegangen her går litt inn i sosiale koder i forhold til hvordan man opptrer med en partner og hvordan man hanskes med livet generelt.

Når det kommer til ensomhet hos menn tror jeg den sammensatte grunnen er kompleks og veldig individuell. De fleste jeg kjenner som er utsultet på intimitet er de som sitter hjemme og ikke beveger seg ut der de kan få kontakt med kvinner i frykt for avvisning. Evnen til å vise interesse og kommunisere med det motsatte kjønn blir aldri satt på prøve og egenskapene er heller aldri lært.. Flotte menn, men ville aldri klandret  kvinner for å ikke bryte seg inn hos dem og ta all initiativet + oppdra dem til kunne kommunisere.

Tror faktisk at mange menn fraskriver seg ansvaret fra å gjøre sitt i forhold til kvinner er en stor del grunnen til at mange  er ensomme i dag.. Vi menn kan kun ta ansvar for de vi gjør istedet for å spekulere i alt "kjøttmarked/status/nummerrangering"-greiene jeg leser om dette temaet her.. Har lest her inne at mange menn setter kraftige veisperrer for seg selv når det kommer til forhåndsmentalitet. "kvinner bryr seg kun om ditten og datten" 

Du er inne på mye klokt her. Å bli avvist er vondt, men å takle det er helt nødvendig i livet generelt. Den som intet våger intet vinner. Det er heller ikke slik at vi kvinner kan trippe lett gjennom livet uten erfaringer med å bli avvist. Fra vennskap, til jobb, til menn er avvisninger også noe vi kvinner må takle, og en del kvinner også sliter med å takle, med samme redsel som du beskriver hos menn som resultatet. Samme bitterhet også veldig ofte. 

Disse veisperringene du nevner... altså jeg forstår psykologien bak at det er enklere å skylde på noe enn å ta tak i egne utfordringer, men det er jo bare å se seg rundt litt, så ser man FLEST helt normale/ordinære mennesker som har både venner og partner, og det er absolutt synlig i samfunnet at det ikke er kun statusmennesker som finner sin partner. Hvordan klarer enkelte å opprettholde illusjonen om vanvittige krav, når annet er så synlig, det har jeg derimot litt problemer med å forstå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du misforsto innlegget du siterte.

Det sier jo litt at du som mann ikke forstår at poenget var at disse mennene sier for mye for tidlig.

Jeg er også en dame som mannfolk åpner seg til, men herregud så utålmodige de blir hvis man skulle nevne noe om seg selv, da drar de samtalen rett over på seg selv igjen.

Får ofte høre at de aldri har hatt sånn kjemi med noen før, at jeg er så fin og at de vil møte meg igjen. Tre stykker, på et år, sa at de måtte slette meg fra alle some fordi det var for vondt at vi hadde kontakt etter at jeg avviste et forhold med dem. Så sier de til våre felles venner at de enten får be meg eller dem i bursdager osv.

Felles med dem er at jeg overhodet ikke følte noen kjemi. Men fordi jeg gav de tiden min så ble de interesserte. For meg virket det sånn hvertfall, for jeg følte at de ikke visste noe om meg, de hadde jo bare snakket om seg selv.

Altså handler dette om sosiale koder, ikke følelser. Og der har menn mye å lære, de fleste er rimelig egosentriske.

Anonymkode: a81ae...d17

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...