Gå til innhold

Hvorfor er menn ensomme egentlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor kan ikke du heller si noe fornuftig om hva menn kan gjøre for å bedre situasjonen sin, i stedet for å kritisere kvinners innlegg, i tillegg til å benytte enhver anledning til å si at du mener menn og kvinner er så ulike.

Hev blikket, se på systemnivået og på den opprinnelige problemstillingen.

Anonymkode: 3d73e...c13

Fordi løsningen er enkel. Disse ensomme menn (og kvinner, vel og merke) må ta ansvar for sitt eget liv. Innse at de har mer kontroll på sin egen skjebne enn de tror, og derfra ta grep for å rette opp det de er misfornøyde med i sitt eget liv. Det kan være vanskelig i den situasjonen å se hva man faktisk selv vil fordi man har sett seg så blind på alle trærne at man ikke ser skogen, men der kan en terapeut hjelpe til for å komme over kneika om man føler det er noe man vil.

Hele vinklingen med kjønn er en avsporing og fører intet godt med seg, og tråden er i all hovedsak fokusert på å fortelle menn hvordan de i beste fall er feil for samfunnet og definitivt feil for kvinner. Jeg vet ikke helt hva man tror vil komme ut av en slik vinkling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nisselue skrev (1 minutt siden):

Fordi løsningen er enkel. Disse ensomme menn (og kvinner, vel og merke) må ta ansvar for sitt eget liv. Innse at de har mer kontroll på sin egen skjebne enn de tror, og derfra ta grep for å rette opp det de er misfornøyde med i sitt eget liv. Det kan være vanskelig i den situasjonen å se hva man faktisk selv vil fordi man har sett seg så blind på alle trærne at man ikke ser skogen, men der kan en terapeut hjelpe til for å komme over kneika om man føler det er noe man vil.

Hele vinklingen med kjønn er en avsporing og fører intet godt med seg, og tråden er i all hovedsak fokusert på å fortelle menn hvordan de i beste fall er feil for samfunnet og definitivt feil for kvinner. Jeg vet ikke helt hva man tror vil komme ut av en slik vinkling.

Så kvinner skal ta bedre valg. Fair enough og enig. Da velger de altså vekk disse mennene det er vanskelig å leve med. Hva skal menn gjøre, siden de er mer ensomme? Hvordan skal de steppe opp? Hva er dine løsninger? 

Anonymkode: 673d3...4f8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Som gruppe er menn mer frustrerte enn kvinner, noe vi ser her og der i udiskutable tall over f.eks. barnløshet, selvmord og utdanning. Et godt tips hvis du vil ha kjæreste, er å ikke overøse kvinner med din opplevelse av hvor utrolig ulike menn og kvinner er, og særlig ikke etter at damene har sagt de mener menn og kvinner er grunnleggende like. Gjør det hvis du vil polemisere på nett, men ikke hvis du vil få deg damevenner eller ny kjæreste.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er jeg ikke uten erfaring. Du trekker jo inn din egen erfaring også. At du ikke kjenner deg igjen er jo for øvrig bra. Men veien er jo da like kort til å benekte at det faktisk finnes et mønster du ikke kjenner deg igjen i. Det handler ikke om menn generelt, men at det er flere menn enn kvinner som oppfører seg emosjonelt utilgjengelige (både for seg selv og andre) på en slik måte at det blir vanskelig å ha et forhold. Kjenn deg selv er et godt uttrykk. Og det er et viktig uttrykk når man skal leve med en partner. Det må jo gå an å diskutere dette uten at du bare sier at man har valgt feil. Jeg er jo helt enig med deg, men hvis det er slik at du hver gang avfeier en faktisk diskusjon med at alle som har erfaring med denne typen menn, har valgt feil, så er det jo ingen tendens å diskutere, for din del. Det er jo sånn at også fagfolk diskuterer dette også i tilknytning til hvem som tar det største emosjonelle arbeidet i en relasjon, i gjennomsnitt. Flere artikler peker altså på at kvinnen ofte initierer bruddet og at det er fordi hun ikke føler seg hørt eller at hennes behov blir tatt hensyn til og at kommunikasjonen er dårlig. Så kan man mene hva man vil om de valg hun tar, men det betyr ikke at det ikke er en tendens.

Ryddig nok det. Jeg mener likevel at tendensen her inn er at "Menn er kjipt. De må fikse seg selv." Det er ikke et forsøk på verken debatt eller diskusjon, men et forsøk på ansvarsplassering. Og når man går på ansvarsplassering før man ser på de underliggende grunnene så er min oppfatning at man ikke egentlig er så interessert i å løse noe men bare vil at ting skal fikses uten at man blir plaget med den ubehagelige prosessen som leder opp til det. Helst uten at man blir tildelt noe ansvar selv.

Et godt eksempel er dette med å bare stadfeste at menn er emosjonelt utilgjengelige. Ansvarsplassering og ingenting annet. Der er ikke jeg enig, og jeg mener jeg forklarte meg utfyllende.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så kvinner skal ta bedre valg. Fair enough og enig. Da velger de altså vekk disse mennene det er vanskelig å leve med. Hva skal menn gjøre, siden de er mer ensomme? Hvordan skal de steppe opp? Hva er dine løsninger? 

Jeg skrev det i den posten du svarte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddig nok det. Jeg mener likevel at tendensen her inn er at "Menn er kjipt. De må fikse seg selv." Det er ikke et forsøk på verken debatt eller diskusjon, men et forsøk på ansvarsplassering. Og når man går på ansvarsplassering før man ser på de underliggende grunnene så er min oppfatning at man ikke egentlig er så interessert i å løse noe men bare vil at ting skal fikses uten at man blir plaget med den ubehagelige prosessen som leder opp til det. Helst uten at man blir tildelt noe ansvar selv.

Et godt eksempel er dette med å bare stadfeste at menn er emosjonelt utilgjengelige. Ansvarsplassering og ingenting annet. Der er ikke jeg enig, og jeg mener jeg forklarte meg utfyllende.

Jeg mener selv jeg har forklart på en utfyllende måte. At du er uenig, betyr ikke at jeg ikke har argumentert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev det i den posten du svarte på.

Ja, men jeg tenkte om du hadde noen mer presise forslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får passe på at du tilpasser deg og blir en av de mennene damer vil ha da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svaret. Som gruppe er menn mer frustrerte enn kvinner, noe vi ser her og der i udiskutable tall over f.eks. barnløshet, selvmord og utdanning. Et godt tips hvis du vil ha kjæreste, er å ikke overøse kvinner med din opplevelse av hvor utrolig ulike menn og kvinner er, og særlig ikke etter at damene har sagt de mener menn og kvinner er grunnleggende like. Gjør det hvis du vil polemisere på nett, men ikke hvis du vil få deg damevenner eller ny kjæreste.

Jeg må innrømme jeg lo litt av den siste setningen :)

Ingenting er mer drepende enn folk som forteller hvordan man er. Forhåpentligvis snakker vi om uerfarne folk som lærer av sine feil etterhvert og blir brukbare etter et par forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Feil.

Veldig feil. 

Feil.

Mye fordomsfulle stråmenn her. Menns ensomhet har ingenting med at de ikke trives i eget selskap, tenker kun på sex eller skal være tøff og lite sårbar. 

Kan dere seriøst slutte å tro at alt handler om sex for menn? Det gjør jo ikke det! De det handler om sex for er gjerne de som får sex i hytt og pine overalt, og som kvinner vil ha! Ikke ensomme menn... Sex er knapt nok en verdi hos sistnevnte.

Menns ensomhet er like kompleks og individuelt som kvinner som har falt utenfor samfunnets ensomhet. Så tenk som en ensom kvinne som har falt utenfor fellesskapet, og prøv å finn nye svar utifra dette...

Anonymkode: afc4d...22b

Sex er det viktigste for menn som skriver på forumet her i alle fall. Buhu, hvorfor får ikke jeg pule? Seriøst, det er oftest det som er hovedbudskapet. Hadde de skrevet at de var ensomme og savnet ei å være glad i, så hadde de sanket mer forståelse og sympati. Men nei, det er bare gnål om at kvinner kan få sex på timen om de vil, om kuk-karuseller og allslags svada.

Anonymkode: c1033...170

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du får passe på at du tilpasser deg og blir en av de mennene damer vil ha da.

Nei takk. Er alenepappa og trives med det. Har intet ønske om å dra en ny dame inn i familien.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke så forferdelig mye mer komplisert enn at kvinner krever mer av partner enn det menn gjør, spesielt for kortvarige relasjoner og tilfeldig sex. Det betyr at gjennomsnittskvinnen har langt flere mulige menn å velge i, enn gjennomsnittsmannen har av kvinner, og hun velger da selvsagt de mest attraktive. Den gangen forhold varte i flere tiår eller kanskje livet ut, gikk kabalen opp. I dagens samfunn, der normen er løse seksuelle forhold og faste forhold som varer i et par år, går heller de beste mennene på rundgang.

Så enkelt er det egentlig. Det har blitt flere evig enslige menn fordi det er mindre vanlig med livslange forhold. Da kan menn deles på i større grad enn for noen tiår siden.

Det er ikke noe å gjøre med, men det er selvsagt veldig vondt for alle mennene som ikke er attraktive nok til å nå opp. Mens det er veldig bra for mennene som "går på rundgang", og for alle kvinner som da får tilgang på mer attraktive menn.

Anonymkode: edcc7...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men jeg tenkte om du hadde noen mer presise forslag.

Nei, det har jeg ikke. Presise svar til det krever mer individuelle svar da alle har ulike situasjoner, grunner, krav og forventninger. En som har fått juling av moren sin hele oppveksten vil kreve annen fremgangsmåte enn en som har lært av sin far å ikke respektere kvinner, for eksempel. Begge vil kunne slite med mye det samme når de blir voksne men løsningen for de vil være vidt forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en kombinasjon av flere ting:

"Hook-up"-kulturen og dating/forhold:

Hook-up-kulturen er bare tilgjengelig for rundt 20% av menn, men den er tilgjengelig for 100% av kvinner. Seriøs dating og forhold er tilgjengelig for en vesentlig større andel av menn, men da må han ofte finne seg i at dama har hooka mye rundt før.

Problemet med dette er at det gjør forhold og familie lite attraktivt for de menn som ikke fikk være med på "rase fra seg" - fasen. I stedet for han kjenner på nærheten fra en kvalitetsdame, blir det heller at han kjenner på det at han egentlig betaler (i tid, oppmerksomhet, penger, forpliktelse) for noe hun delte ut gratis - og mer genuint - til andre, bedre menn.

Familie har alltid vært en viktig arena for menn til å kjenne på nærhet til andre mennesker. Den nærheten er ikke der når han har gjort hustru av ei hore. Dermed utgår en viktig arena for menn til å ha fellesskap til andre mennesker, da en stor andel av dagens menn ikke syns det er verdt det å vente på ei som skal rase fra seg til hun er 32, gi sine beste år gratis til andre menn og så ta til takke med en som aldri ville vært god nok for henne da hun fortsatt var attraktiv.

"The juice isn't worth the squeeze" som det sies i dag.

Teknologi og politikk/kultur:

Teknologi gjør det alt for enkelt å la seg passivisere, og ta til takke med online substitutter for ekte sosial interaksjon med andre menn. Sosial interaksjon med andre menn er ekstremt viktig for mannlig psykisk helse, da menn har et iboende behov for å være medlem av en "klan". Det kreves rett og slett mer selvdisiplin i dag å oppsøke arenaer for å treffe andre menn ansikt til ansikt og skulder til skulder. 

I tillegg bør disse arenaene være eksklusive for menn. Det er viktig for menn å kunne være sitt mannlige selv sammen med andre menn, uten kvinners spionerende de ører og hang til utøvelse av sosial kontroll over hva som er greit for en mann å tenke, mene, si, spøke om, eller meninger om hva som er en "ekte mann" og ikke.

Slike typiske eksklusivt mannlige arenaer er ofte ansett som politisk ukorrekte, og motarbeides aktivt både politisk og kulturelt - i likestillingens navn. 

Tid;dr: Kjernefamilien er i oppløsning og i stor grad ikke verdt det for menn å begi seg ut på. Teknologi gjør menn passive. Eksklusivt mannlige sosiale arenaer forsvinner mer og mer.

Anonymkode: ff229...c4e

Her for eksempel, kun sex.

Å si at hookup-kultur er tilgjengelig for 100% av kvinner er forresten løgn.

Anonymkode: c1033...170

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

danbanan skrev (26 minutter siden):

Hva har dette med saken å gjøre og den generelle diskusjonen? Håper du er oppegående nok til å forstå at alle ensomme menn ikke er som han? Altså, herregud sier bare jeg!

Jeg angrer på at jeg ga menn en sjanse, i det hele tatt. 😄

Anonymkode: 01e5d...09f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er jeg ikke uten erfaring. Du trekker jo inn din egen erfaring også. At du ikke kjenner deg igjen er jo for øvrig bra. Men veien er jo da like kort til å benekte at det faktisk finnes et mønster du ikke kjenner deg igjen i. Det handler ikke om menn generelt, men at det er flere menn enn kvinner som oppfører seg emosjonelt utilgjengelige (både for seg selv og andre) på en slik måte at det blir vanskelig å ha et forhold. Kjenn deg selv er et godt uttrykk. Og det er et viktig uttrykk når man skal leve med en partner. Det må jo gå an å diskutere dette uten at du bare sier at man har valgt feil. Jeg er jo helt enig med deg, men hvis det er slik at du hver gang avfeier en faktisk diskusjon med at alle som har erfaring med denne typen menn, har valgt feil, så er det jo ingen tendens å diskutere, for din del. Det er jo sånn at også fagfolk diskuterer dette også i tilknytning til hvem som tar det største emosjonelle arbeidet i en relasjon, i gjennomsnitt. Flere artikler peker altså på at kvinnen ofte initierer bruddet og at det er fordi hun ikke føler seg hørt eller at hennes behov blir tatt hensyn til og at kommunikasjonen er dårlig. Så kan man mene hva man vil om de valg hun tar, men det betyr ikke at det ikke er en tendens.

Joda, jeg er enig i at det er en tendens. Nå mener jeg altså at for mange menn kommer det fra manglende oppdragelse, og ikke minst fraværende og vingeklippede fedre. Men jeg har lært etterhvert at en diskusjon om nettopp dét på KG er fånyttes da det er en solid overvekt her av folk som mener morsroller og farsroller ikke eksisterer og går fullstendig av skaftet om det nevnes. Så i all hovedsak forsøker jeg ikke bringe det mer på banen enn nødvendig.

Men det er altså hva jeg tror i hovedsak ligger bak. Og om man ikke ser på de bakenforliggende tingene er jo resten av "diskusjonen" bare øvelser i ansvarsfraskrivelser og forsøk på å frasi seg selv skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Jeg har akkurat samme erfaring. 

Bør da mennene holde det for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er enig i at det er en tendens. Nå mener jeg altså at for mange menn kommer det fra manglende oppdragelse, og ikke minst fraværende og vingeklippede fedre. Men jeg har lært etterhvert at en diskusjon om nettopp dét på KG er fånyttes da det er en solid overvekt her av folk som mener morsroller og farsroller ikke eksisterer og går fullstendig av skaftet om det nevnes. Så i all hovedsak forsøker jeg ikke bringe det mer på banen enn nødvendig.

Men det er altså hva jeg tror i hovedsak ligger bak. Og om man ikke ser på de bakenforliggende tingene er jo resten av "diskusjonen" bare øvelser i ansvarsfraskrivelser og forsøk på å frasi seg selv skyld.

Jeg har sett det blitt diskutert uten at de fleste går fullstendig av skaftet. Man kan ikke fokusere på de galeste på kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! 

Nå får ofte menn en annen sosial opplæring angående kommunikasjon enn kvinner, på grunn av kvinners krav til hverandre i vennskap og andre relasjoner enn det menns relasjoner gir tilsvarende opplæring i, men det er likevel ingen unnskyldning for å ikke lære seg å kommunisere skikkelig med en partner. 

Jevnt over påstår dessuten menn at de krever så lite, og er enkle, men det stemmer overhodet ikke. Menn krever enormt mye oppmerksomhet, støtte, omtenksomhet, å bli lyttet til og forstått, bli respektert, med mer, men har (antagelig på grunn av overnevnte) til dels dårlige evner til å gi det samme tilbake. Å leve med en mann, for eksempel i forhold til å leve med en venninne, krever derfor svært mye, og gir dessverre ofte betydelig mindre tilbake. Istedenfor at menn er innstilt på å bedre sin kommunikasjon og forståelse blir det krav om at vi kvinner skal kommunisere på mannens nivå, samt bare forstå og akseptere, selv når våre behov ikke blir forstått. 

Det er rett og slett svært krevende å leve med menn, og kun verdt det dersom det er dyp kjærlighet. Jeg har det til min mann, men å bli hørt og forstått selv må jeg ofte ty til venninner for å bli, selv om min mann er blitt veldig mye bedre over årene. At jeg skal forstå ham er derimot et ubestridelig krav, alltid, og slik har alle menn jeg har vært sammen med vært, selv om det har vært bra menn, som egentlig ønsket meg godt. 

Jeg liker menn, elsker menn, men samtidig er jeg ikke blind for at å leve med en mann i stor grad er som å leve med en sil, der jeg stadig må puttet mye oppi for at mannen skal være glad og tilfreds, mens jeg selv i stor grad må kreve tilbake på en måte som føles litt mamma- aktig (det burde skjønnes selv av et voksent menneske), samt ty til andre for å få gehør for mine tanker, følelser og behov. 

Menn er for dårlige på kommunikasjon, og det er ikke fordi vi kvinner er dårlige på å kommunisere. (Monologer er menn gode på.)

Endret av Trolltunge
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Så enkelt er det egentlig. Det har blitt flere evig enslige menn fordi det er mindre vanlig med livslange forhold. Da kan menn deles på i større grad enn for noen tiår siden.

Det er ikke noe å gjøre med, men det er selvsagt veldig vondt for alle mennene som ikke er attraktive nok til å nå opp. Mens det er veldig bra for mennene som "går på rundgang", og for alle kvinner som da får tilgang på mer attraktive menn.

Anonymkode: edcc7...e1b

Jeg kjenner faktisk en sånn en. Han har nå åtte barn med tre forskjellige damer. Han er en sånn som "lider" av at når han setter seg i en bar så kommer det alltid damer og snakker med ham, "som det alltid gjør når man sitter alene" som han sier.

Endret av nisselue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...