Gå til innhold

Hvorfor er det en økning av single, ensomme menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flintis skrev (2 minutter siden):

Kvasivitenskap er vel ikke godt for annet enn at det kan gi ideer til hypoteser som kan testes ut. 

Når det gjelder vitenskap og forskning er det neppe særlig vitenskapelig å være "snørrhoven" heller som enkelte kan finne på å være. 

Eller offer for en politisk agenda.

Ordentlig ærlig og oppriktig vitenskap er bra.

Flintis skrev (3 minutter siden):

Kvasivitenskap er vel ikke godt for annet enn at det kan gi ideer til hypoteser som kan testes ut. 

Når det gjelder vitenskap og forskning er det neppe særlig vitenskapelig å være "snørrhoven" heller som enkelte kan finne på å være. 

Eller offer for en politisk agenda.

Ordentlig ærlig og oppriktig vitenskap er bra.

Er forsåvidt enig med deg i det, men så var det fet med å være edruelig i kritikken av egne kilder og antakelser da... I incelenes ekkokammer er det rom for lite annet enn deres egne gjallende stemmer, og forventningen om en kritisk drøfting av egne ideer glimrer ved sitt totale fravær. Jeg er forsåvidt ydmyk når det gjelder faget mitt nettopp fordi jeg er høyt utdanna og kjenner begrensningene innen det vi vet, men det er totalt bortkasta på gutta som vet alt etter et par timer på YouTube. Helt meningsløst å diskutere noe med dem.

Anonymkode: a44dc...917

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har to gutter og to jenter. Jeg lærer dem akkurat det samme om dynamikken i forholdet, husarbeid, samspill og selvhjelp. 

Anonymkode: 2dc3e...e9d

Jeg har troen på at dagens foreldre gjør sånn som du. Det skjedde ikke for 15-20-30 år siden. Resultatet har vi i dag. Voksne mannfolk som er mammagutter. At menn blir ensomme, ikke noe rart. De er mennesker. Men dessverre glemmer flere hva de kan bidra med selv for å få en bedre hverdag. Damer er kanskje mere bevisste. De innser at de er ensomme, og prøver aktivt å gjøre noe med det. Mitt inntrykk er at mannen setter seg i sofaen, er ensom, og ser tv. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er fortsatt ikke kvinner som må takke nei til høyere utdanning, bli sammen med menn er ikke liker og tjene disse mennene for å forebygge drap. Altså, er menn generelt egnet til å ta ansvar for sine handlinger? 

hvorfor må ting alltid være så ekstreme. enten eller tenking. 

det finnes "ikke ekstreme" løsninger også. Kvinner burde vite dette, fordi de får mye hjelp i samfunnet gjennom sosiale ordninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigma1 skrev (2 minutter siden):

hvorfor må ting alltid være så ekstreme. enten eller tenking. 

det finnes "ikke ekstreme" løsninger også. Kvinner burde vite dette, fordi de får mye hjelp i samfunnet gjennom sosiale ordninger. 

Jeg har aldri benyttet meg av sosiale ordninger for kvinner, så jeg forstår ikke helt hva du snakker om. Det eneste jeg har fått er sykepenger, barnetrygd og stipend fra Lånekassen. Samtlige ordninger er forbeholdt begge kjønn. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigma1 skrev (45 minutter siden):

Det er svært viktig for meg å se at det finnes andre der ute med samme observasjoner som meg :), jeg vurderer å delta i politikk på grunn av disse samfunnsproblemene. 

Kan du vise meg hvem politikeren er, og de "fra akademia"? 

Tenker på denne artikkelen som ble publisert for mindre enn tre uker siden.

Artikkelen av Mahmoud Farahmand, som er stortingsrepresentant for Høyre

https://www.nrk.no/ytring/na-ma-det-bli-gutta-sin-tur-1.16049921

I tillegg så har du denne ferske artikkelen også, når det gjelder akademia:

https://khrono.no/professor-advarer-kan-skape-hat-mot-kvinner/706108

Alle disse har riktig fokus, som jeg selv er opptatt av, nemlig høyere utdanning, siden dette er arenaet der grunnlaget for jobb og inntekt dannes, og det, igjen, i neste omgang har svært stor og direkte konsekvens for det å danne forhold og ikke minst ha det som kvinner liker å kalle pent for "ha alt på stell". 

Her er enda en god link, også fra akademia, og den ble publisert også ganske nylig:

https://khrono.no/bekymret-for-skjev-kjonnsfordeling/704812

Her er enda en:

Tar med et veldig godt sitat:

Det er et stort problem at den norske skolen er laget av kvinner for jenter, mener dekan.

https://www.nrk.no/nordland/sokertall-til-hoyere-utdanning_-flere-roper-varsku-om-kjonnsubalanse-1.15948437

Er så enig i sitatet 1000000%. Det kan ikke sies mange nok ganger. Facts.

Anonymkode: 73a10...3d8

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri benyttet meg av sosiale ordninger for kvinner, så jeg forstår ikke helt hva du snakker om. Det eneste jeg har fått er sykepenger, barnetrygd og stipend fra Lånekassen. Samtlige ordninger er forbeholdt begge kjønn. 

det blir for dumt å snakke om deg personlig, rett etter at vi diskuterte noe mer generelt. det er så enkelt å begynne med personlige angrep eller anekdoter, men du har glemt hva vi egentlig diskuterer her. 

når det er sagt, så er det et kjent fenomen at kvinner får mer hjelp. eksempeler: studiepoeng for tekniske studier, lite slik for menn. sosial støtte til å bli leder eller "investor". det er lettere for kvinner å adoptere. kvinner kan få kunstig befruktning, mens surrogati er ulovlig. det er bevist at jenter får bedre karakter KUN fordi det er jenter, i barneskole og vgs. går du på mannedominert yrke blir du en helt, gjør en mann det motsatte så er det "whatever". 

støtten kvinner får i livet, trenger ikke å ha med penger å gjøre, men er en utrolig viktig "arvet" ressurs. Bare se på statistikker som viser hvordan menn har det med tanke på utdanning, lønn, selvmord osv. Du kan se på hvilket som helst tall du vil, du vil ikke kunne se vekk ifra at menn har problemer som burde bli tatt seriøst. hvorfor blir kvinners problemer tatt seriøst, når alle tall sier det motsatte? 

feminister får penger for idiotisk forskning som spesifikt leter etter kvinners problemer, i norge. ikke bare finne problemer, det blir viss feil ifølge de, det er kvinner som er undertrykket. folk bruker jo sosiale medier til å bygge et narrativ om at kvinner sliter. i realiteten så er det menn, nå, som trenger et lite push. vi må stå opp for rettferdighet for alle, ikke overlegenhet for et av kjønnene. 

problemet er at kvinner ikke er villige til å annerkjenne problemet. med en gang diskusjonen starter, så er det på med hvit og svart tenking, enten eller. incel eller femenist? det blir ikke realistisk og lite nyansert. med disse taktikkene så unngår kvinner å diskutere temaet. det var det du prøvde å gjøre her. 

Endret av sigma1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnus90
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjer også i Norge. Men det betyr ikke at vi skal gi fra oss lederstillinger vi er kvalifisert til og bøye oss for mobbere. Hvis noen stiller spørsmål ved mine faglige kunnskaper, forlanger jeg å se grunnlaget for deres annerledes mening. De må forklare hvorfor jeg tar feil og ikke kan nok om det jeg prater om, ikke bare "du er dum", "det var feil" og lignende. Har de ingenting håndfast å komme med, så trenger jeg ikke å bry meg. Hvis de ler, himler med øyne og enda verre - roper til meg, så går jeg til HR og melder det. Jeg lager ikke drama, forsvarer meg ikke og griner ikke foran øynene på dem. Jeg går linja og handler i tråd med regelverk og retningslinjer. 

Når du beskriver menn som latterliggjørende, kverulerende og skrikende vesener som himler med øyne og flirer, så forstår jeg ikke hvordan du kan mene at menn er logiske. Ingen av de reaksjonene du beskriver, har et snev av logikk.

Du må lese ordentlig; Jeg beskriver ikke menn som i ALLE menn, jeg beskriver et knippe menn i kulturer der dette skjer ofte. Kona mi har riktignok ikke jobbet som leder, men har fått slengt diverse kommentarer etter seg da hun jobbet i bank i hjemlandet. Hun varslet, det ble ord mot ord, påstander om at hun løy og ingenting skjedde.

Har videre fått høre at det ofte forekommer trusler mot kvinnelige ledere/kolleger under fire øyne i dette landet, gjerne i form av: "Hvis du sier noe eller gjør det og det, så skjer det og det og jeg skal sørge for at du aldri får jobbe her igjen" Kombinert med mye korrupsjon og handlingslammelse fra myndighetenes side, så fører dette til at samfunnet i sin helhet aldri blir bedre, dessverre.

Dette er et land hvor både kvinner og menn må passe seg for hvem de starter en konflikt med, det kan i ytterste konsekvens være farlig. Ergo tør ikke folk ta kampen og det er bedre å la det skurre videre.

Endret av Magnus90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er forsåvidt enig med deg i det, men så var det fet med å være edruelig i kritikken av egne kilder og antakelser da... I incelenes ekkokammer er det rom for lite annet enn deres egne gjallende stemmer, og forventningen om en kritisk drøfting av egne ideer glimrer ved sitt totale fravær. Jeg er forsåvidt ydmyk når det gjelder faget mitt nettopp fordi jeg er høyt utdanna og kjenner begrensningene innen det vi vet, men det er totalt bortkasta på gutta som vet alt etter et par timer på YouTube. Helt meningsløst å diskutere noe med dem.

Det er vel det med ekkokammer og å dra konklusjonen først og underbygge med det som passer som gir grobunn for ideologier og en politisk styrt agenda.

Hvordan en skal motvirke dette, det er vel kanskje da filosifien kommer inn?

Incellene har jo kommet i den situasjonen de er av en eller annen årsak og søkt sammen på nettet. Hvordan få bukt med årsaken bør jo være spørsmålet og jeg har sverget til sjekkekurs i skolen der en lærer å ta initiativ og å bli avvist og at damene lærer å avvist på en pen måte. Noe jeg har fått motbør på. Jeg har dannet meg et bilde av at det er mer komplekst og dreier seg om å være gutt og bli mann. Dette er det lite rom for i dagens skole og da får en "snill mann" som ikke får sex som blir incell eller "snill mann" som får sex og kjærester, men kanskje ikke er så snill. Eller snill mann som er tøffel uten egne meninger. Eller bad boy som bryter alle reglene. På tross av dette vil du også få den mannen som har egne meninger står for dem setter seg mål og gjennomfører dem. Slike vil jeg ha, men det er ikke ønsket i skolen i dag fordi det er brysomt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigma1 skrev (20 minutter siden):

det blir for dumt å snakke om deg personlig, rett etter at vi diskuterte noe mer generelt. det er så enkelt å begynne med personlige angrep eller anekdoter, men du har glemt hva vi egentlig diskuterer her. 

når det er sagt, så er det et kjent fenomen at kvinner får mer hjelp. eksempeler: studiepoeng for tekniske studier, lite slik for menn. sosial støtte til å bli leder eller "investor". det er lettere for kvinner å adoptere. kvinner kan få kunstig befruktning, mens surrogati er ulovlig. det er bevist at jenter får bedre karakter KUN fordi det er jenter, i barneskole og vgs. går du på mannedominert yrke blir du en helt, gjør en mann det motsatte så er det "whatever". 

støtten kvinner får i livet, trenger ikke å ha med penger å gjøre, men er en utrolig viktig "arvet" ressurs. Bare se på statistikker som viser hvordan menn har det med tanke på utdanning, lønn, selvmord osv. Du kan se på hvilket som helst tall du vil, du vil ikke kunne se vekk ifra at menn har problemer som burde bli tatt seriøst. hvorfor blir kvinners problemer tatt seriøst, når alle tall sier det motsatte? 

feminister får penger for idiotisk forskning som spesifikt leter etter kvinners problemer, i norge. ikke bare finne problemer, det blir viss feil ifølge de, det er kvinner som er undertrykket. folk bruker jo sosiale medier til å bygge et narrativ om at kvinner sliter. i realiteten så er det menn, nå, som trenger et lite push. vi må stå opp for rettferdighet for alle, ikke overlegenhet for et av kjønnene. 

problemet er at kvinner ikke er villige til å annerkjenne problemet. med en gang diskusjonen starter, så er det på med hvit og svart tenking, enten eller. incel eller femenist? det blir ikke realistisk og lite nyansert. med disse taktikkene så unngår kvinner å diskutere temaet. det var det du prøvde å gjøre her. 

På universitetet er alle besvarelser anonymisert. Så nei, man får ikke en bedre karakterer på eksamen fordi man er jente, fordi sensor rett og slett ikke ser hvem du er. Lønn? Menn tjener fortsatt mer en kvinner i samme stilling. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus90 skrev (12 minutter siden):

Du må lese ordentlig; Jeg beskriver ikke menn som i ALLE menn, jeg beskriver et knippe menn i kulturer der dette skjer ofte. Kona mi har riktignok ikke jobbet som leder, men har fått slengt diverse kommentarer etter seg da hun jobbet i bank i hjemlandet. Hun varslet, det ble ord mot ord, påstander om at hun løy og ingenting skjedde.

Har videre fått høre at det ofte forekommer trusler mot kvinnelige ledere/kolleger under fire øyne i dette landet, gjerne i form av: "Hvis du sier noe eller gjør det og det, så skjer det og det og jeg skal sørge for at du aldri får jobbe her igjen" Kombinert med mye korrupsjon og handlingslammelse fra myndighetenes side, så fører dette til at samfunnet i sin helhet aldri blir bedre, dessverre.

Dette er et land hvor både kvinner og menn må passe seg for hvem de starter en konflikt med, det kan i ytterste konsekvens være farlig. Ergo tør ikke folk ta kampen og det er bedre å la det skurre videre.

Og likevel så hyller du kulturen i slike land. Hvorfor?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

På universitetet er alle besvarelser anonymisert. Så nei, man får ikke en bedre karakterer på eksamen fordi man er jente, fordi sensor rett og slett ikke ser hvem du er. Lønn? Menn tjener fortsatt mer en kvinner i samme stilling. 

du leser ikke hva jeg skriver. vi har forskning på dette, fordi jeg snakket om vgs og barneskole. vær så snill. 

slutt å være en ikke tenkende person. jeg mener det er egentlig hovedgrunnen til alt dette. folk vil ikke tenke, du vil bare angripe det jeg skriver med en gang uten refleksjon. 

Endret av sigma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigma1 skrev (1 minutt siden):

du leser ikke hva jeg skriver. vi har forskning på dette, fordi jeg snakket om vgs og barneskole. vær så snill. 

slutt å være en ikke tenkende person. jeg mener det er egentlig hovedgrunnen til alt dette. folk vil ikke tenke, du vil bare angripe det jeg skriver med en gang uten refleksjon. 

Det er ikke karakterer på barneskolen 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigma1 skrev (24 minutter siden):

Kvinner får ekstrapoeng på utvalgte tekniske studier. Ikke mange. Menn får på noen men burde få på langt flere, for eksempel sykepleie, lærer, barnehagelærer, etc.

Ikke kom her med påstander om at det forskes så veldig mye på kvinner og ikke noe på menn!! Den enorme majoriteten av forskning er gjort på menn, med det resultat at man ikke vet hvordan kvinner reagerer på enkelte medisiner, de har større risiko for å dø i bilulykker fordi biler er designet for en mannekropp. En lang rekke kvinnesykdommer er grovt underprioritert og forskning underfinansiert. For ja, kvinner sliter mer med helsen. De har en mer hormonelt komplisert kropp.

Menn har bedre lønn, hva er det du prater om?

Anonymkode: f6ff3...6f7

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner får ekstrapoeng på utvalgte tekniske studier. Ikke mange. Menn får på noen men burde få på langt flere, for eksempel sykepleie, lærer, barnehagelærer, etc.

Ikke kom her med påstander om at det forskes så veldig mye på kvinner og ikke noe på menn!! Den enorme majoriteten av forskning er gjort på menn, med det resultat at man ikke vet hvordan kvinner reagerer på enkelte medisiner, de har større risiko for å dø i bilulykker fordi biler er designet for en mannekropp. En lang rekke kvinnesykdommer er grovt underprioritert og forskning underfinansiert. For ja, kvinner sliter mer med helsen. De har en mer hormonelt komplisert kropp.

Menn har bedre lønn, hva er det du prater om?

jeg er enig, det burde være mye mer poeng for menn, det viser hva samfunnet tenker at er greit. det er greit at kvinner får ekstra fordeler, når de allerede dominerer i feltet. 

medisinsk forskning er ikke relevant her. det fremmer ikke et kjønns styrket i samfunnet. 

lønn er lik blant kjønnene for samme arbeid, så der tar jeg nok feil XD

men, jeg venter fortsatt på noen som vil diskutere, fremfor å rive hvert enerste ord fra hverandre i håp om comeback. jeg er mer interessert i å diskutere poenget bak hele greien. Har kvinner flere eller mindre "goder" i samfunnet som vi lever i, norge? fordi statistikken sier at menn sliter. 

Endret av sigma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigma1 skrev (27 minutter siden):

jeg er enig, det burde være mye mer poeng for menn, det viser hva samfunnet tenker at er greit. det er greit at kvinner får ekstra fordeler, når de allerede dominerer i feltet. 

medisinsk forskning er ikke relevant her. det fremmer ikke et kjønns styrket i samfunnet. 

lønn er lik blant kjønnene for samme arbeid, så der tar jeg nok feil XD

men, jeg venter fortsatt på noen som vil diskutere, fremfor å rive hvert enerste ord fra hverandre i håp om comeback. jeg er mer interessert i å diskutere poenget bak hele greien. Har kvinner flere eller mindre "goder" i samfunnet som vi lever i, norge? fordi statistikken sier at menn sliter. 

Allerede dominerer i feltet? De gjør jo ikke det på tekniske retninger.

Medisinsk forskning er svært relevant her, selvsagt. Og selvsagt fremmer det et kjønns styrke og posisjon i samfunnet... Når omtrent alle kvinner sliter med ett eller annet kvinnehelseproblem!

Joa, kvinner har noen goder som menn ikke har  - og motsatt. Menn slipper å føde barn, for eksempel. De slipper å bli diskriminert på grunn av det i arbeidslivet. De slipper livsvarige plager relatert til barnefødsler som det er vanskelig å få hjelp for. De slipper å tape penger på å produsere barn.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som debatten har sporet helt av. Den skal handle om hvorfor menn ikke får seg dame!

Endret av mo1234
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir greit nysgjerrig på hvem kvinnene her inne egentlig er hvis det eneste dere får tak i er menn som ikke klarer å både jobbe, rydde/vaske, være grei mot dama osv.. det høres ikke veldig sprekt ut.. I min vennekrets finnes det ingen av de som er i forhold. Finnes knapt en jeg kjenner som er slik. Selvsagt finnes det en og annen som ikke er så ryddig, på samme måter som ikke alle damer heller er det. Og jeg har aldri trodd det er noe spesielt med meg/mitt liv. 

Anonymkode: 30303...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg jobbet i "de deler av verden ", og det du skriver er absolutt feil. Menn kan velge mellom kvinner, og sjekker (ikke som i sjekke opp, men som i å undersøke/betrakte) og velger og vraker i potensielle koner på samme måte som de handler kveg. En eldre mann som blir enkemann for eksempel reiser gjerne bare ut på landsbygda og kjøper seg en kone, og en sau  i samme slengen. "Har gode tenner " er et vanlig kriterie for begge kjøp. Pen nok, jomfru og lydig kun for kvinnen. Sauen skal de trossalt bare spise. 

Angående første ekteskap, når menn er yngre, er ofte foreldre mer involvert for å guide mannen i å ta seg en god kone. Fordi han regnes som uerfaren med hva han Bøe se etter. En kvinne mannen ikke vil ha blir det likevel ikke, men kvinner kan bare si nei om de har fedre som er litt villig til å lytte til slikt. De fleste har ikke fedre som vil lytte til slikt, fordi menn vet best, hevder seg klokest, og bestemmer. 

Anonymkode: b4035...e3a

Ah. Så du snakker ikke om arrangerte ekteskap altså. Da misforsto jeg. Men du snakket om historie, gjorde du ikke? Der er vel arrangerte eksteskap det absolutt ledende da de som regel var til for å konsolidere penger og/eller makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Slik er mannfolka disse kvinnene velger.  Det er så lett å bare peke og generalisere alle menn når det gjelder det dårlige mønsteret en kvinne har ved partnervalg. En bør starte med seg selv.  De fleste menn er ikke likegyldig til graviditet og ber dama tar abort. Det er fjernt.  

Anonymkode: 090c9...f52

Denne "trenden" er vel også vist å være betraktelig hyppigere hos jenter som vokser opp uten en farsfigur. Bare sånn for å komme tilbake til farsrollen jeg snakket om tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (1 time siden):

Det er vel det med ekkokammer og å dra konklusjonen først og underbygge med det som passer som gir grobunn for ideologier og en politisk styrt agenda.

Hvordan en skal motvirke dette, det er vel kanskje da filosifien kommer inn?

Incellene har jo kommet i den situasjonen de er av en eller annen årsak og søkt sammen på nettet. Hvordan få bukt med årsaken bør jo være spørsmålet og jeg har sverget til sjekkekurs i skolen der en lærer å ta initiativ og å bli avvist og at damene lærer å avvist på en pen måte. Noe jeg har fått motbør på. Jeg har dannet meg et bilde av at det er mer komplekst og dreier seg om å være gutt og bli mann. Dette er det lite rom for i dagens skole og da får en "snill mann" som ikke får sex som blir incell eller "snill mann" som får sex og kjærester, men kanskje ikke er så snill. Eller snill mann som er tøffel uten egne meninger. Eller bad boy som bryter alle reglene. På tross av dette vil du også få den mannen som har egne meninger står for dem setter seg mål og gjennomfører dem. Slike vil jeg ha, men det er ikke ønsket i skolen i dag fordi det er brysomt.

Du, et kompliment: Du skriver så klokt og fint og nyansert at jeg faktisk trodde du var kvinne. Måtte sjekke profilen din i stad, og da fikk jeg meg en overraskelse da jeg så du var en mann. Jeg tror du må være en ordentlig hyggelig fyr, så hyggelig og klok at du ikke burde trenge sjekkekurs.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...