Gå til innhold

Hvorfor er det en økning av single, ensomme menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magnus90
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har heller aldri klaget på jobben eller noe sånt. Dere har ikke barn. Når dere får barn, blir det helt annet kjør enn bare jobb, sminke og dilldall.

Anonymkode: 2dc3e...e9d

Altså, slik at du forstår: Hun er fra et land hvor arbeidsgiver forventer at du kommer på jobbmøte kl 07.00 sminket og i pene klær (for damer) og nybarbert og pene klær for menn i henhold til arbeidsplassens reglement. Hun jobbet i en bank tidligere. Arbeidsgiver driter I om du har 2-3 barn, løsninger må du finne selv. Besteforeldre må stille opp, ellers så må du betale for en barnehage som åpner veldig tidlig på morgenen.

Når du har vokst opp med et slikt tøft arbeidsmiljø fortoner norske forhold seg som en lek. Kan også nevne at USA praktiserer noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nisselue skrev (6 timer siden):

Var det mannlige vinnere i den situasjonen? Ingen av de fikk velge hvem de skulle gifte seg med heller.

Dette gikk da begge veier i absolutt like stor grad. Det var ikke slik at sønnen fikk noe mer valg enn datteren i huset. Han fikk på akkurat samme måte utdelt en kvinne han måtte tilbringe resten av livet med akkyrat som kvinnen fikk utlevert en mann hun måtte tilbringe resten av livet med.

Det var både mannlige vinnere og mannlige tapere i den situasjonen også. Biologisk sett var det imidlertid ganske forskrudd hvem som ble vinnere og hvem som ble tapere. 

Du er ganske historieløs dersom du mener at kvinner i den situasjonen (ble betraktet som eiendom far og så ektemann eide, og vektet i verdi etter utseende og dydighet/lydighet) og menn var i. Du mener at kvinner og menn i de deler av verden som fremdeles holder fast i dette er likestilte? At hvordan kvinner behandles i slike kulturer er greit og helt som det skal være? At mennene i disse kulturene er like begrenset som kvinner? 

Jeg er forsåvidt enig i at slike situasjoner ikke er ideell for alle menn heller, egentlig, men makten menn har over kvinner i slike kulturer er likevel så tilfredsstillende for såpass mange menn at tilstrekkelig mange menn er villige til å kjempe for å beholde situasjonen slik. 

Anonymkode: b4035...e3a

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig dette fokuset på single menn. Det er da like mange single kvinner og...de fleste av mine venninner på 45+ er single...

Anonymkode: 23544...e48

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus90
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Igjen, statistikken viser at det er rekordmange single, ensomme menn i Norge. Utlandet har ingenting med underdanighet å gjøre. Som sagt, jeg er selv utenlandsk og flyttet til Norge i voksen alder. Jeg vasker ikke for mannen min og betjener ham ikke. 

Jeg vet det ikke har noe med underdanighet å gjøre, er som sagt halvt utenlandsk selv 🙂 Men det har med å gjøre at endel andre kulturer ikke har noe i mot å behandle partneren sin litt på samme måte som det som var vanlig her på 60 tallet, fordi de er oppdratt slik og mener det er viktig for et sterkt og godt samliv.

Snur man på det så vil gjerne menn fra andre land være mer gentleman enn norske menn fordi det er helt vanlig og forventet i deres kultur. Noen norske kvinner synes dette er litt sært, kvinner i mennenes hjemlandet synes det er romantisk.

Ingen fasit her altså, bare ulike land med ulike skikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PanteneProVVV

Kan det ha noe med mindre svinn i den mannlige populasjonen å gjøre? I et langtidsperspektiv har arbeidsplasser og dagliglivet i seg selv blitt mye tryggere. Før i tiden druknet man eller ble klemt ihjel på byggeplassen osv. 

så, øø, konklusjon: de er single fordi de ikke er daue?

Endret av PanteneProVVV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus90 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet det ikke har noe med underdanighet å gjøre, er som sagt halvt utenlandsk selv 🙂 Men det har med å gjøre at endel andre kulturer ikke har noe i mot å behandle partneren sin litt på samme måte som det som var vanlig her på 60 tallet, fordi de er oppdratt slik og mener det er viktig for et sterkt og godt samliv.

Snur man på det så vil gjerne menn fra andre land være mer gentleman enn norske menn fordi det er helt vanlig og forventet i deres kultur. Noen norske kvinner synes dette er litt sært, kvinner i mennenes hjemlandet synes det er romantisk.

Ingen fasit her altså, bare ulike land med ulike skikker.

Sånn bortsett fra at de banker damene litt og forbyr abort og driver med åpenlys seksuell trakassering av tenåringsjenter på gata er latinamerikanske menn noen skikkelige gentlemenn og gullgutter.

Anonymkode: a44dc...917

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnus90
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så begynner disse mennene å drikke og denge kjerringa. Som sagt, sjekk statistikk over partnervold og partnerdrap i disse landene. 

Flere enn hver tredje drepte kvinne myrdes av partner (forskning.no) Her har vi statistikk fra blant annet Brasil og Panama, der det er rett og slett farlig å være kvinne. Men hvis ditt ideal av et samfunn er samfunnet der vold og drap mot den kvinnelige partneren er dagligdags, så deg om det.

Jeg vet ikke hvor mange mange jeg skal gjenta meg selv: Jeg er selv halvt utenlandsk. Ingen idealiserer drap, men det er nok en gang slik det har blitt i disse landene og det er vanskelig å gjøre noe med. Landene i seg selv er flotte ferieland å feriere i med en haug familier og turister som besøker de hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus90
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og ifølge artikkelen som er opphavet til denne tråden, syter mennene og bærer seg i media om at de ikke får mus, og ingen kvinner vil ha dem. Så kommer oppfordring til kvinner om å senke kravene sine for å unngå vold og hat. Vakkert!

For å finne en dame på Sørlandet (altså, bibelbeltet), må du være kristen. Det betyr at dere som har pult rundt i deres glade dager, er utelukket som partnere for disse kvinnene ganske automatisk.

Har vært sammen med ei fra Evje så det er ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Merkelig dette fokuset på single menn. Det er da like mange single kvinner og...de fleste av mine venninner på 45+ er single...

Anonymkode: 23544...e48

Forskjellen er at kvinner ikke ser det som samfunnets ansvar å finne dem den partneren de synes de fortjener. 

Anonymkode: 0f25f...f06

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus90
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn bortsett fra at de banker damene litt og forbyr abort og driver med åpenlys seksuell trakassering av tenåringsjenter på gata er latinamerikanske menn noen skikkelige gentlemenn og gullgutter.

Men mange damer i Latin Amerika er også i mot abort, visste du det? Det er bare å google demonstrasjonstogene fra Colombia når de nå endelig fikk fri abort. Mange av motstanderne MOT abort var kvinner, noen så ung som 20 år. Kona er også skeptisk til abort, men ikke i mot. Jeg mener årsakene er knyttet til katolisismen.

Mange damer synes plystring på gata i Latin Amerika er artig fordi de får oppmerksomhet og noen hater det. Igjen: Hva som ikke er akseptert i Norge kan være fullt ut vanlig og akseptert i andre land, når skal nordmenn begynne å FORSTÅ det?

Btw, du drar altfor mange over en kam i en verdensdel med over 200 millioner innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I tillegg til å forgripe seg på esler.

Anonymkode: a9a32...e57

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskjellen er at kvinner ikke ser det som samfunnets ansvar å finne dem den partneren de synes de fortjener. 

Anonymkode: 0f25f...f06

Og det sier du menn mener, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var både mannlige vinnere og mannlige tapere i den situasjonen også. Biologisk sett var det imidlertid ganske forskrudd hvem som ble vinnere og hvem som ble tapere. 

Du er ganske historieløs dersom du mener at kvinner i den situasjonen (ble betraktet som eiendom far og så ektemann eide, og vektet i verdi etter utseende og dydighet/lydighet) og menn var i. Du mener at kvinner og menn i de deler av verden som fremdeles holder fast i dette er likestilte? At hvordan kvinner behandles i slike kulturer er greit og helt som det skal være? At mennene i disse kulturene er like begrenset som kvinner?

Jeg er forsåvidt enig i at slike situasjoner ikke er ideell for alle menn heller, egentlig, men makten menn har over kvinner i slike kulturer er likevel så tilfredsstillende for såpass mange menn at tilstrekkelig mange menn er villige til å kjempe for å beholde situasjonen slik. 

Det du snakket om var hvordan man valgte hverandre, og "i de deler av verden" har ikke menn (sønner) noe mer de skal ha sagt i valget enn kvinner (døtre). Om du vil snakke om også alle andre ting i de kulturene kan vi selvfølgelig det, men som du selv skrev "Nå kan kvinner igjen velge hvem de vil ha avkom med" og det var nærliggende å tro det var dette du snakket om - og der har altså ikke menn "i de deler av verden" heller noe de skal ha sagt noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nisselue skrev (21 minutter siden):

Det du snakket om var hvordan man valgte hverandre, og "i de deler av verden" har ikke menn (sønner) noe mer de skal ha sagt i valget enn kvinner (døtre). Om du vil snakke om også alle andre ting i de kulturene kan vi selvfølgelig det, men som du selv skrev "Nå kan kvinner igjen velge hvem de vil ha avkom med" og det var nærliggende å tro det var dette du snakket om - og der har altså ikke menn "i de deler av verden" heller noe de skal ha sagt noe om.

Nå har jeg jobbet i "de deler av verden ", og det du skriver er absolutt feil. Menn kan velge mellom kvinner, og sjekker (ikke som i sjekke opp, men som i å undersøke/betrakte) og velger og vraker i potensielle koner på samme måte som de handler kveg. En eldre mann som blir enkemann for eksempel reiser gjerne bare ut på landsbygda og kjøper seg en kone, og en sau  i samme slengen. "Har gode tenner " er et vanlig kriterie for begge kjøp. Pen nok, jomfru og lydig kun for kvinnen. Sauen skal de trossalt bare spise. 

Angående første ekteskap, når menn er yngre, er ofte foreldre mer involvert for å guide mannen i å ta seg en god kone. Fordi han regnes som uerfaren med hva han Bøe se etter. En kvinne mannen ikke vil ha blir det likevel ikke, men kvinner kan bare si nei om de har fedre som er litt villig til å lytte til slikt. De fleste har ikke fedre som vil lytte til slikt, fordi menn vet best, hevder seg klokest, og bestemmer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus90 skrev (8 timer siden):

Lothepus er et flott ideal for en knallhard arbeidskar som bidrar med mye, han skaper nye arbeidsplasser og bidrar med mye skatt. Det er derfor Fjorden Cowboys ble så populær, fordi Lothepus representerer noe annet enn det mann finner på løkka i Oslo.

Da en alvorlig Jaquesson flimrer over skjermen på lanseringsfesten til Fjorden Cowboys, reiser Lothepus seg triumferende, til jubel fra salen. Han tror mange seere sympatiserer med hans syn på kjønnsrollene.

– Innerst inne vet folk at jeg snakker rett. Så jævlig enkelt er det. Det finnes damer som takler det jeg kaller mannearbeid, men det er jævla få.

– Tror du mange menn egentlig vil være som deg?

– Jo, men folk kan ikke være sånn. Normalt sett må du hjelpe til hjemme. Men ikke alle har en sånn jobb som meg. Jeg drar grytidlig om morgenen og kommer hjem sent om kvelden. Da står middagen på bordet, javel, og klærne mine blir vasket. Neste morgen reiser jeg igjen og er kanskje vekk i tre dager. Dette vet hun som bor med meg. Skal jeg da komme hjem og begynne å vaske på klær og prøve å legge på sengen? Ikke faen!

LothePus er jo dritpinlig. 😅

Anonymkode: 4fee7...6e6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (På 16.8.2022 den 0.19):

Det er det jo ikke...

For eksempel i Oslo mellom 19-29 sier SSB at det er 63.182 menn og 57.340 kvinner.

La oss si at ~80% er "borte fra markedet" av ulike grunner (for enkelhets skyld, la oss kalle dem "par". Litt overforenklet, men det blir da 50.000 borte fra hver gruppe og vi har ~13000 enslige menn og bare ~7000 kvinner. Skjevfordelingen i kjønn ser kanskje liten ut, men i realiteten går ikke regnestykket opp og etter at alle kvinner har funnet en mann er det fortsatt en stor andel menn til overs.

Ikke alle kvinner kan velge og vrake, men med få unntak kan alle få en "fast partner" (selv om det kanskje bare er for sex og mannen ikke vil ha forhold). Det samme gjelder ikke menn, siden det er så skjev kjønnsfordeling.

Det er mange grunner til at ting er som de er, men en av dem er kjønnsfordeling, og ting hadde nok vært veldig annerledes om det plutselig var et massivt overskudd av single kvinner som måtte kjempe om et begrenset antall menn.

Dette var vel omvendt på 90 tallet om jeg ikke husker feil og det er vel fortsatt kvinneoverskudd i USA og i endel andre land? Om det var eller er veldig annerledes der kan en spørre seg, joda rent subjektivt fikk jeg en klem engang jeg var ute i Oslo på 90 tallet og det var ikke vanlig for meg så kanskje det hadde noe å si.

I distriktene på 90 tallet var det kvinneunderskudd og dette skapte vel grobunn for ungkarsfestivalen i Lierne tror jeg det var. 

Det var også stort fokus på kvinnearbeidsplasser. Nå er vel de fleste komunale funksjonene ofte besatt av kvinner i de små kommunene. Om dette har gjort noe med kvinneunderskudd har jeg ikke undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange menn er livredd for forpliktelser. De vil kun ha sex. Når ting blir seriøst, får de hetta og stikker! Blir dama gravid, så ber de henne bare om å ta abort. Ja, sånn er mange mannfolk, dessverre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mo1234 skrev (22 minutter siden):

Mange menn er livredd for forpliktelser. De vil kun ha sex. Når ting blir seriøst, får de hetta og stikker! Blir dama gravid, så ber de henne bare om å ta abort. Ja, sånn er mange mannfolk, dessverre. 

Slik er mannfolka disse kvinnene velger.  Det er så lett å bare peke og generalisere alle menn når det gjelder det dårlige mønsteret en kvinne har ved partnervalg. En bør starte med seg selv.  De fleste menn er ikke likegyldig til graviditet og ber dama tar abort. Det er fjernt.  

Anonymkode: 090c9...f52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (På 16.8.2022 den 0.19):

Det er det jo ikke...

For eksempel i Oslo mellom 19-29 sier SSB at det er 63.182 menn og 57.340 kvinner.

Morsomt at denne fikk stå uimotsagt, men her har du byttet om på tallene. 

Anonymkode: bcda3...a5c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...