AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #61 Del Skrevet 13. august 2022 Det var et behagelig og frodig miljø i Egypt ca 4000 år siden . Så kom varmen trørke og forandringer i jorda . Norge har vært kun is. Doggerland var et sted fruktbart sted nå er der under vann. Jorden er i konstant forandring . Ingen ting er varig. Vi er ikke udødelige. Og sånn har det vært i jorden lange historie inka søramerikanske histore . Osv . Anonymkode: 5d6cf...6eb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 13. august 2022 #62 Del Skrevet 13. august 2022 Lurer på hvordan verden er om 100 år. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 13. august 2022 #63 Del Skrevet 13. august 2022 I Trøndelag var det sommer i mai og juni. Store deler av juli og august har regnet bort. Å tenke på klima og gjøre små endringer, er noe de fleste gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #64 Del Skrevet 13. august 2022 Altså, vi har ett par fine sommerdager her på østlandet også er det krisemaksimering om at jorda går til helvete? Resten av landet sitter vel inne med ullgenser og raggsokker og lurer på om det er sosialt akseptert å fyre i peisen midt på sommeren med lave strømpriser fordi det har regna non-stop i seks måneder? Du får dra ned til Kina, India og de andre verstinglandene på utslipp og forurensning med bekymringene dine. Det er svært lite lille Norge, med et innbyggertall på størrelse med en småby i utlandet, får gjort. Anonymkode: 99dc1...341 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #65 Del Skrevet 13. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Altså, vi har ett par fine sommerdager her på østlandet også er det krisemaksimering om at jorda går til helvete? Resten av landet sitter vel inne med ullgenser og raggsokker og lurer på om det er sosialt akseptert å fyre i peisen midt på sommeren med lave strømpriser fordi det har regna non-stop i seks måneder? Du får dra ned til Kina, India og de andre verstinglandene på utslipp og forurensning med bekymringene dine. Det er svært lite lille Norge, med et innbyggertall på størrelse med en småby i utlandet, får gjort. Anonymkode: 99dc1...341 Grunnen til "krisemaksimering" er ikke ett (sic!) par fine sommerdager , men et par fem tiår med vitenskap og fakta. heten er et resultat av klimaproblemene, ikke årsaken /forklaringen på dem. ja det var varmt før og hetebølger før, Norge slipper ut like mye/mer enn kina pr innbygger, og det hjelper like mye at en nordmann reduserer sitt forbruk som at en kineser gjør det. med din "logikk" ville det hjelpe å dele kina opp i 500 mindre land - da kunne hvert enkelt av de si "det har ikke noe å si hva vi gjør" men usikker på om du egentlig er interessert i fakta for å være ærlig....? Prove me wrong! Anonymkode: 5adb5...335 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #66 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Grunnen til "krisemaksimering" er ikke ett (sic!) par fine sommerdager , men et par fem tiår med vitenskap og fakta. heten er et resultat av klimaproblemene, ikke årsaken /forklaringen på dem. ja det var varmt før og hetebølger før, Norge slipper ut like mye/mer enn kina pr innbygger, og det hjelper like mye at en nordmann reduserer sitt forbruk som at en kineser gjør det. med din "logikk" ville det hjelpe å dele kina opp i 500 mindre land - da kunne hvert enkelt av de si "det har ikke noe å si hva vi gjør" men usikker på om du egentlig er interessert i fakta for å være ærlig....? Prove me wrong! Anonymkode: 5adb5...335 Per innbygger har egentlig ikke så mye å si all den tid det er industri og produksjon som står for mesteparten av utslippene. Kina står alene for 30%. Hvis du først skal klage på rettskrivningen min (dårlig skjult hersketeknikk) så får du passe på at det du skal pirke på faktisk er feil. Jeg skrev ett par med vilje fordi jeg faktisk mente ett par. Som i to. To dager. At vi har noen få (var det bedre ordvalg for deg?) sommerdager på slutten av sommeren er slett ikke noen krise. Resten av landet fryser jo ballene av seg med temperaturer under normalen. Det er faktisk verre å forklare enn at vi endelig har en halv uke med sommer på østlandet. Anonymkode: 99dc1...341 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 14. august 2022 #67 Del Skrevet 14. august 2022 Deilig! Da blir det helårs-cabrioletsesong snart. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #68 Del Skrevet 14. august 2022 Jeg tror absolutt på klimaendringene, men de politikerne som bestemmer avgifter, bilfri by, bompenger og det ene og det andre kan begynne først med å gå foran med et godt eksempel selv med å slutte å fly jorda rundt på alle mulige møter, konferanser ol. Og så kan de gi alle de som er avhengige av bil et reelt alternativ til bilen. I dag virker det som om de er mer opptatt av å gjøre det vanskelig for folk framfor å gjøre det lettere å leve klimavennlig. Jeg har ikke barn som får oppleve eventuelle klimaendringer så fram til de gjør det lettere å leve klimavennlig tar jeg det heelt rolig. Anonymkode: f2f7a...e76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #69 Del Skrevet 15. august 2022 A-hunter skrev (På 13.8.2022 den 18.38): Så det du sier er at de naturlige klimaendringene plutselig har stoppet etter sånn ca 4.500 millioner år med voldsomme variasjoner. Og at etter det er endringene primært (!) menneskeskapte? Jeg noterer, men foreløpig fremstår dette litt vel tabloid. Naturlige klimaendringer har ikke stoppet, men det er stadig mer som tyder på at det mennesker gjør akselererer disse endringene, til ugunst for mennesker generelt. Anonymkode: be3c3...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 15. august 2022 #70 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Naturlige klimaendringer har ikke stoppet, men det er stadig mer som tyder på at det mennesker gjør akselererer disse endringene, til ugunst for mennesker generelt. Anonymkode: be3c3...cdc Det er godt mulig det er "mye som tyder" på det. Men altså; menneskeheten greier ikke å la være å dumpe titusenvis av tonn søppel rett ut i havet, vi overforbruker en masse greier som krever store mengder av knappe naturressurser (utarming) for å virke og vi raserer alt av natur. Vi er altså en vandrende miljøkatastrofe. Men i stedet for å rydde opp i ting som vi faktisk kan rydde opp i så skal vi visst heller konsentrere oss om å endre på været om hundre år ved å banke gjennom enda mer miljøoverbelastning og utarming av knappe naturressurser. Det er tåpelig. Det er fordummende. Og det er massivt ødeleggende. Så det er mulig det er en kommende klimakrise - for all del. Men om vi ikke endrer fokuset til den miljøkatastrofen vi selv har all skyld i så kommer vi ikke til å få oppleve den. 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 15. august 2022 #71 Del Skrevet 15. august 2022 Det er helt sykt, var 31 grader her i tidligere, i skyggen. Nå er det 24 og klokka er snart 22.30. Heldigvis ikke lenge til høst nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PanteneProVVV Skrevet 18. august 2022 #72 Del Skrevet 18. august 2022 A-hunter skrev (På 13.8.2022 den 18.38): Så det du sier er at de naturlige klimaendringene plutselig har stoppet etter sånn ca 4.500 millioner år med voldsomme variasjoner. Og at etter det er endringene primært (!) menneskeskapte? Jeg noterer, men foreløpig fremstår dette litt vel tabloid. Det er nettop dette jeg også har problemer med å forstå. Hvorfor menneskeskapt klima? Jeg tviler ikke på at klimaet forandrer seg, vi befinner oss i en mellomistid nå hvor neste vil komme om 5-10000 år. Siste istid sluttet for 10-12000 år siden og det var da steinalderen begynte her oppe i Skandinavia. Steinalderen varte i 9000 år og det var et par grader varmere, det vokste for eksempel granskog på store deler av finnmarksvidda mener jeg å ha lest. En hypotese er at i menneskehetens historie har mange sivilisasjoner gått tapt grunnet klimaendringer. Dette gjelder i stor grad for de som er bofaste på ett sted, driver med jordbruk. Når avlingene slår feil flere år på rad har det katastrofale følger. Dette skjedde også på slutten av 1500-tallet, med flere uår på rad, det snødde om sommeren osv. Det er mange som linker denne klimaendringen direkte til heksebrenningene som fant sted i samme tidsrom, mennesker trenger noen å skylde på når det går galt avsted. Jeg mener også at overbefolkningen er problemet her og ikke minst overforbruket. Når det er sagt har jeg liten tro på at det er oss som forbrukere som skal eller kan ha ansvaret for å gjøre en endring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 18. august 2022 #73 Del Skrevet 18. august 2022 Vera skrev (På 13.8.2022 den 18.18): Det som gjør meg forbannet er klima-angsten som blir påført barna..av dobbeltmoralistiske lærere og politikere (som har brukt sommeren i syden og på rivieraen må vite)..og dette er egentlig det som provoserer meg mest av alt i hele debatten - det innføres pissetiltak til milliarder, mens de som innfører tiltakene lever akkurat som før. For meg sender det et signal om hvor alvorlig klimakrisen egentlig er.. Ja 100% enig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 18. august 2022 #74 Del Skrevet 18. august 2022 Det er for viktig med fasade. Viktig å følge siste trend innen alt. Det er den ene delen. Den andre er at jeg føler mer og mer at klimagreiene er delvis skremselspropaganda. Det var faktisk endringer før i tiden og, og vi hadde veldig varme somrer når jeg var barn. Husker august var helt grusomt varmt et par år. August de siste årene har vært ganske kalde, så dette her er den første aug som jeg kan kalle skikkelig sommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #75 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 22.00): Grunnen til "krisemaksimering" er ikke ett (sic!) par fine sommerdager , men et par fem tiår med vitenskap og fakta. heten er et resultat av klimaproblemene, ikke årsaken /forklaringen på dem. ja det var varmt før og hetebølger før, Norge slipper ut like mye/mer enn kina pr innbygger, og det hjelper like mye at en nordmann reduserer sitt forbruk som at en kineser gjør det. med din "logikk" ville det hjelpe å dele kina opp i 500 mindre land - da kunne hvert enkelt av de si "det har ikke noe å si hva vi gjør" men usikker på om du egentlig er interessert i fakta for å være ærlig....? Prove me wrong! Anonymkode: 5adb5...335 Ingen av disse som spør "jeg lurer bare på" har prøvd noe videre hardt å finne svar på det de spør om. Alt dette har vært godt kjent lenge, de kunne bare ha sett på "Newton" eller noe sånt. De lurer ikke, de bare leter etter argumenter for å fortsette som før. Anonymkode: 8c062...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 18. august 2022 #76 Del Skrevet 18. august 2022 Eneste måten å få ned utslipp er om myndighetene setter krav til store selskaper som utnytter naturressursene og forårsaker stor forurensning. Enkeltpersoner kan ikke gjøre noen ting av betydning så lenge Hydro ødelegger jorda i Amazonas og Bolsonaro fortsetter å selge unna og ødelegge regnskogen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #77 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 15.03): Når skal vi mennesker ta klimaendringene på alvor?? Hvorfor må vi absolutt gjøre alt vi vil selv om klimaet tar stor skade og snart ikke er mulig å redde?? Vi må omstille oss nå, aller helst i går! Alle ser hvor dette ender, er nok ikke lenge før denne verden går under og det er pga våres egoisme til å forurense med dieselbiler og annen drit. PÅ TIDE Å FÅ OPP ØYNENE, JEG VIL IKKE AT VERDEN SKAL GÅ UNDER SELV OM DERE ØNSKER DET! det er masse miljøvennlig nå som kan ta over alt svineriet som forurenser! Forby alt med forbrenningsmotorer, da er mye gjort!!!! Anonymkode: aa892...a17 Det har vært 28 grader på sommeren maaaaange år tilbake.... Anonymkode: 2fe27...96a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 18. august 2022 #78 Del Skrevet 18. august 2022 Hver gang Jeg leser slikt som i HI, store bokstaver, "skrikende" viser ofte til en random artikkel som ikke har noe hold i seg. Så gjør jeg det stikk motsatte, jeg kommer aldri til å ta folk som roper og skriker uten noe relevant å komme med seriøst. Mer olje, mer eksos ja det er resultatet en kan vente seg hver gang en skal stå å rope "vi har bare 10 år igjen" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #79 Del Skrevet 18. august 2022 On 8/14/2022 at 11:30 AM, TheHairyToothfairy said: Deilig! Da blir det helårs-cabrioletsesong snart. Når en halv milliard klimaflykninger banker på døra så har du kanskje ikke råd til noen cabriolet. Anonymkode: 0a5b0...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #80 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 15.03): Når skal vi mennesker ta klimaendringene på alvor?? Hvorfor må vi absolutt gjøre alt vi vil selv om klimaet tar stor skade og snart ikke er mulig å redde?? Vi må omstille oss nå, aller helst i går! Alle ser hvor dette ender, er nok ikke lenge før denne verden går under og det er pga våres egoisme til å forurense med dieselbiler og annen drit. PÅ TIDE Å FÅ OPP ØYNENE, JEG VIL IKKE AT VERDEN SKAL GÅ UNDER SELV OM DERE ØNSKER DET! det er masse miljøvennlig nå som kan ta over alt svineriet som forurenser! Forby alt med forbrenningsmotorer, da er mye gjort!!!! Anonymkode: aa892...a17 Vil ikke at verden skal gå under... Uansett om vi redder global oppvarming eller ei , så vil nok jorda dø ut en dag. Alle stjerner og planeter og organismer dør. Sola vil dø om noen milliarder år. Og det er litten sjansje for at vi rekker så langt. Om 1 milliard år kan jorden ha mangel av oxygen og levende organismer blir utryddet. Om mange år hvis dette fortsetter vil vannet fordampe seg og vi vil terminal dehydrere. Vi kan dø ut på samme måte som dinosaurene. Og jeg er sikker på at jeg og du er dø før menneskene dør ut. Så JEG tenker uansett hvor mye vi brye oss spiller det ingen rolle døden kommer en dag og jorden kan ikke leve evig , heller ikke solen. Månden den beveger seg stadig lengre og lengre vekk. Så klima er det siste jeg tenker på . Jeg tenker ikke så mye på det og prøver og få ha et gøyalt liv mens jeg et her. Anonymkode: fb691...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå