Gå til innhold

De som laget Pompel & Pilt, var de sadistiske psykopater?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 23.10):

Arne B. Mylkle var lærer, og han mente barne-TV hadde blitt for pedagogisk. Han og hans kone, Bjørg, som var kunstner, (og lagde de berømte dukkene), bestemte seg for et "real fuck you" til barne-TV og NRK. De var to fine folk.

Anonymkode: 451c6...78b

Versjonen jeg har hørt, er at det opprinnelig ikke var ment som barne-tv i det hele tatt, men at ledelsen i NRK tenkte «dukker? Sikkert for unger».

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ullvott skrev (23 timer siden):

De var neppe sadistiske psykopater, men jeg er temmelig sikker på at de hadde røyka sokkene sine. 

Av ukjente grunner ble jeg aldri skremt av Pompel og Pilt. Taremareby, derimot... 😱 Sånn var det med barn fra Innlandet på 1970-tallet. Ting fra havet var dødsskummelt. :hoho:

:fnise:

Her var det Pernille og Mr. Nelson :haar:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (2 minutter siden):

Skjønte aldri greia med den serien, mislikte faktisk Pernille enda mer enn Nelson 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at dette er litt på siden, men jeg merker at jeg absolutt ikke er klar for å slutte med det språklige virkemiddelet 'overdrivelse' av hensyn til de som har PTSD. Kanskje en dag har jeg plutselig blitt woke nok, eller jeg og min ufølsomme generasjon har dødd ut. Men ikke i dag. 

Anonymkode: 7bedf...f30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (19 minutter siden):

Pernille og Mr. Nelson var skumle. 

Så det ble dobbelt opp med skrekk&gru: Pompel og Pilt - og Pernille og Mr. Nelson. 

Ikke rart noen av oss som vokste opp med dem har blitt litt sære....🤔?  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri sett en episode med pompel og pilt, så det kan jeg ikke si noe om. Mr Nelson og Perniller derimot…..det var så lite pedagogisk at det lærte oss barn å mobbe andre - det programmet gav oss opplæring i  kallenavn til de som brukte briller og høreapparat🙄 Pedagogene på den tiden burde kanskje ha henvendt seg til foreldre😆

Anonymkode: 86a6e...36d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (4 minutter siden):

Så det ble dobbelt opp med skrekk&gru: Pompel og Pilt - og Pernille og Mr. Nelson. 

Jaha der dukket grunnen opp hehe😁til min særhet😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (5 minutter siden):

Ikke rart i det hele tatt! :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Pompel og Pilt var kjempespennende da de kom på barne-TV. Husker ingen av mine venner som fikk problemer i ettertid, men heller at vi etterapte Gorgon vaktmesterassitent. Var forøvrig seks år første gang serien ble vist og da var de barne-TV fra 1800 til 1830 og da satt man som regel klistret foran tv’n. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1972, og så Pompel & Pilt da jeg var ganske liten. Gjorde ikke særlig inntrykk, faktisk så lurte jeg alltid på hva folk mente  da jeg ble ungdom og de snakka om skumle BT. 
Som de andre her sier var Pernille og Mr. Nelson skummel. Men Romlingane var dem som skremte meg mest, var noe med den lyden😱

Anonymkode: ccf1f...2c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det da jeg gikk i barnehagen. Syns det var så vannvittig kjedelig og hjernedødt. Var bare tull og mørkt og fjas. Har samme mening nå. 

Anonymkode: 3da64...1c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

eh det var vel Mykle?    Ellers forstår jeg ikke (TS)hvilken gamling jeg endte opp med å være...?🤔

Anonymkode: b8a0a...f05

Det var Mykle ja.

Anonymkode: 45b6f...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var voksen før jeg fikk med meg at mange syntes Pompel & Pilt var skumle. Jeg er født i -71 og syntes Pompel & Pilt var kult og gøy. 

Jeg skjønner ikke hva det var man fikk traumer av over P & P. Noen sier dørene som svingte og noen sier Gorgon eller vaktmesterkona. Jeg syntes Gorgon var kul og kona var masete og litt irriterende samtidig som hun var morsom. 

Anonymkode: 8ce74...0ec

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traumer av noe på tv, du kan slå av? Var ungdommen første gang jeg så pompel og pilt. På video hos datteren til de som hadde laget den. Veldig hyggelige , tror ikke de var sadistiske psykopater 😅 selvom de hadde figurene i glassmonter i gangen i huset. synes ikke de var skumle, null traumer)  ble aldri veldig imponert av pompel og pilt, annet enn at dette var annerledes. Sett det igjen som voksen og tenker det samme, det er annerledes og tror det er derfor ble så populært om omtalt. 
pernille og mr nelson var bare irriterende 😅 

Anonymkode: 45b6f...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rart at vi opplever ting så forskjellig. Jeg likte det veldig godt som barn og som voksen kjøpte jeg de få VHS-episodene som ble laget...pluss to t-skjorter med hhv. pompel/pilt og Gorgon. De er flotte, sære figurer og jeg liker dem den dag i dag. :rodmer: 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pompel og Pilt er blitt noe "alle" elsker å påstå å ha fått traumer av.

På den tiden hadde vi trauste,  kjedelige og pedagogisk barnetv slik som Leikestove.

De var motsetninger,  det beste og verste, og er vel derfor det huskes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pompel og pilt som barnehagebarn. Ikke litt skummelt en gang.

Anonymkode: 49862...b2b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...