Honey Dew Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 (endret) Vg skriver at han ble stukket i halsen mens han muligens holdt et foredrag. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/oWjj3a/salman-rushdie-knivstukket-paa-scenen Og dette kaller de kjærlighetens religion... Endret 12. august 2022 av Honey Dew 9 5
Gjest Krokanrullene Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 Forferdelig. Håper han klarer seg
Bag Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 2 hours ago, Honey Dew said: Vg skriver at han ble stukket i halsen mens han muligens holdt et foredrag. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/oWjj3a/salman-rushdie-knivstukket-paa-scenen Og dette kaller de kjærlighetens religion... Vet du noe vi andre ikke vet? Har du noe kunnskap fra et annet sted enn linken du har delt? 1
Entern Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 Så fikk de jævla gærningene tak i han til slutt ☹️ 14
Purple Basil Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 Nå er det vel et forstyrret menneske og ikke en religion som har knivstukket Rushdie. 5 1
Blitz21 Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Honey Dew skrev (2 timer siden): Vg skriver at han ble stukket i halsen mens han muligens holdt et foredrag. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/oWjj3a/salman-rushdie-knivstukket-paa-scenen Og dette kaller de kjærlighetens religion... Rart å vri dette til å handle om religion. Jeg driter i hvilken religion gjerningsmannen hadde! 7
Gjest Sarkus Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 (endret) 5 minutter siden, Purple Basil said: Nå er det vel et forstyrret menneske og ikke en religion som har knivstukket Rushdie. Nei, her er det snakk om en av religionens øverste ledere (ayatollaen) som har utlyst en drapsordre på vedkommende. Dersom Biskopen av Trøndelag utlyste en drapsordre på noen tror jeg nok du ville anerkjent det som et problem ved selve religionen, og ikke bare individet. Endret 12. august 2022 av Sarkus
- Brian Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 Alle nordmenn er ikke like, liksom alle muslimer heller ikke er like, men til å være fredens religion får man si at islam bidrar med rimelig mye vold og konflikter ute i verden ... 11 2 5
Påkrevd Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Blitz21 skrev (Akkurat nå): Rart å vri dette til å handle om religion. Jeg driter i hvilken religion gjerningsmannen hadde! Nå har vel fatwaen som ble utstedt mot ham kun med religionen å gjøre, så om dette er et resultat av den, bør man drite i alt annet enn religionen. 16 3 7
Blitz21 Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 Sarkus skrev (Akkurat nå): Nei, her er det snakk om en av religionens øverste ledere (ayatollaen) som har utlyst en drapsordre på vedkommende. Dersom Biskopen av Trøndelag utlyste en drapsordre på noen tror jeg nok du ville anerkjent det som et problem med selve religionen, og ikke bare individet. Ayatollaen er en politisk leder. Og ikke demokratisk valgt for å si det sånn 2
Entern Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Sarkus skrev (1 minutt siden): Nei, her er det snakk om en av religionens øverste ledere (ayatollaen) som har utlyst en drapsordre på vedkommende. Dersom Biskopen av Trøndelag utlyste en drapsordre på noen tror jeg nok du ville anerkjent det som et problem ved selve religionen, og ikke bare individet. Jepp. 4
Purple Basil Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 Sarkus skrev (1 minutt siden): Nei, her er det snakk om en av religionens øverste ledere (ayatollaen) som har utlyst en drapsordre på vedkommende. Dersom Biskopen av Trøndelag utlyste en drapsordre på noen tror jeg nok du ville anerkjent det som et problem med selve religionen, og ikke bare individet. Ikke skyld på alle muslimer for noe en person har gjort. 2
Entern Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Blitz21 skrev (Akkurat nå): Ayatollaen er en politisk leder. Og ikke demokratisk valgt for å si det sånn Politisk og religiøs leder. Teokrat. 14
Ichiko Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 3 minutter siden, Bag said: Vet du noe vi andre ikke vet? Har du noe kunnskap fra et annet sted enn linken du har delt? Ikke meg du spør, men såvidt jeg vet er Khomeinis fatwa(drapsordre) utstedt i 1989 mot Salman Rushdie fortsatt gjeldende, og mennesker har tidligere blitt drept og forsøkt drept pga. den. Så det er nærliggende å tenke at det er dette som er motivet for angrepet. Eller mener du det er noen andre og mer sannsynlige grunner? 16 7
Gjest Sarkus Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 2 minutter siden, Purple Basil said: Ikke skyld på alle muslimer for noe en person har gjort. Jeg skylder ikke på alle muslimer. Muslimer er mennesker som alle andre; jevnt over mer gode enn onde, og klarer derfor som regel å finne de finurligste mentale krumspring rundt de mer uhyrlige aspektene ved sin religion. Men jeg skylder helt klart på islam som religion, som filosofi og som politisk ideologi.
Fru Solsikke Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 Purple Basil skrev (5 minutter siden): Ikke skyld på alle muslimer for noe en person har gjort. Her skylder man vel på Islam, ikke muslimer. Sliter du med å forstå det skillet? 13 1 7
Bag Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 28 minutter siden, Ichiko said: Ikke meg du spør, men såvidt jeg vet er Khomeinis fatwa(drapsordre) utstedt i 1989 mot Salman Rushdie fortsatt gjeldende, og mennesker har tidligere blitt drept og forsøkt drept pga. den. Så det er nærliggende å tenke at det er dette som er motivet for angrepet. Eller mener du det er noen andre og mer sannsynlige grunner? Jeg har ingen behov for å spekulere før jeg vet. Og jeg forstår ikke folks behov for å spekulere med en gang i stedet for å vente noen timer, en dag eller to. Det er så mange som har driti seg ut ved å gå tidlig ut både den ene og den andre veien. 3
Ichiko Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 21 minutter siden, Bag said: Jeg har ingen behov for å spekulere før jeg vet. Og jeg forstår ikke folks behov for å spekulere med en gang i stedet for å vente noen timer, en dag eller to. Det er så mange som har driti seg ut ved å gå tidlig ut både den ene og den andre veien. Akkurat det kan jeg være enig i, men samtidig forstår jeg meget godt at det spekuleres som det gjør, for Salman Rushdie er verdensberømt og i eksil pga. utstedt drapsordre av én eneste grunn - og den grunnen er å finne i den islamske ideologi, hvordan denne av mange praktiseres, og hvordan hans bok ble møtt av islamske ledere. Det jeg ikke kan forstå, er hvorfor noen andre skulle prøve å drepe Rushdie. 6 10
Kipling Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 1 hour ago, Bag said: Vet du noe vi andre ikke vet? Har du noe kunnskap fra et annet sted enn linken du har delt? En mann med en fatwa, en islamsk drapsordre, mot seg blir forsøkt drept... det er ikke akkurat som om det er urimelig å anta at det er en muslim som har prøvd å handle på fatwaen. Ikke 100% sikkert, men overveldende sannsynlig 13 6
Muskath Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 35 minutter siden, Bag said: Jeg har ingen behov for å spekulere før jeg vet. Og jeg forstår ikke folks behov for å spekulere med en gang i stedet for å vente noen timer, en dag eller to. Det er så mange som har driti seg ut ved å gå tidlig ut både den ene og den andre veien. Det er ikke noe å spekulere i, det er sant. Dette er ikke noe tilfeldig angrep - alle vet hvem som er ute etter Rushdie, og alle vet hvorfor. Det er ingen nyhet akkurat. 12 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå