Gå til innhold

Å ta kontakt med føden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mammatil3gutter skrev (På 11.8.2022 den 16.33):

Svigerinnen min og broren min bor 4 min unna sykehuset, og hun var 1 gangsfødene. Vannet går og hun får beskjed om å ta kontakt ved tette rier, hun har bare litt vondt i ryggen og går for å ta seg en dusj, det er da lenge i mellom hver rie. 10 min etterpå roper hun på meg, da er hode på vei ut, ingen smerte ved rier og hun føder i dusjen. Ved neste fødsel får hu komme inn når vannet går.

Du skal ta kontakt når du er usikker, en sjekk for mye er bedre enn en for lite

Dette er mitt verste mareritt, bor 1 time fra sykehuset, så hadde nok født i bilen på vei til sykehuset… 😬😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har stått på krava. Første fødsel fikk jeg beskjed om å ta en paracet (...) og bli hjemme en del timer til. Jeg hadde stormrier. Sa at jeg kom inn likevel, de var motvillige til det. Jeg var jo førstegangs og dette kom til å ta laaang tid må vite. Var i full fødsel da jeg kom inn og hadde fryktelig vondt. Andre fødsel var jeg enda mer bestemt, selv om riene var uregelmessig og med lange pauser mellom. De mente det absolutt ikke var sjanse for at fødsel var nærstående med så lange pauser mellom riene, men jeg fødte 1,5 time etter ankomst på sykehuset. En del jordmødre som tar telefonen mener visst at alle fødsler følger en mal. Forstår at de ikke kan legge inn alle på fødeavdelingen for tidlig, men de bør likevel lytte til kvinnene og ta dem på alvor. Det er jo de som kjenner dette på kroppen.

Uansett en seiglivet myte at første fødsel tar lang tid. 

Anonymkode: 47cd8...049

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er OUS eller Ahus på deg, men hvis du ser på brevet som bydelsjordmødrene i Oslo har sendt dem, og som er publisert på Barselopprøret sin instagram, så vil du se at du i hvert fall ikke er alene om å føle deg avvist og dårlig behandlet som gravid eller fødende.

Det er helt tragisk dårlig tilbud de leverer, og jeg syns synd på de jordmødrene og helsepersonellet som må stå for det tilbudet, fordi de ikke får de ressursene som er nødvendige. 

Jeg er så fornøyd med at jeg fødte på et annet sykehus enn OUS med nummer to, for den første fødselen og barselopplevelsen var nesten dårlig nok til å få meg fra tanken på flere barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (1 time siden):

Nå vet jeg ikke om det er OUS eller Ahus på deg, men hvis du ser på brevet som bydelsjordmødrene i Oslo har sendt dem, og som er publisert på Barselopprøret sin instagram, så vil du se at du i hvert fall ikke er alene om å føle deg avvist og dårlig behandlet som gravid eller fødende.

Det er helt tragisk dårlig tilbud de leverer, og jeg syns synd på de jordmødrene og helsepersonellet som må stå for det tilbudet, fordi de ikke får de ressursene som er nødvendige. 

Jeg er så fornøyd med at jeg fødte på et annet sykehus enn OUS med nummer to, for den første fødselen og barselopplevelsen var nesten dårlig nok til å få meg fra tanken på flere barn.

Det er dessverre disse sykehusene det er snakk om ja, så lurte på om det kunne vært gunstig å bytte til Bærum eller tilogmed Kalnes, men innser jo at det kanskje er i seneste laget å bytte til de nå.

Føles fryktelig utrygt. Og ja, skjønner jo at det ikke er noe vondt i jordmødrene som er på jobb og må gjøre sitt beste for å vurdere hvert enkelt tilfelle. Håper virkelig det blir bedre nå som ferieavviklingen er over og folk er tilbake på jobb! Spent på erfaringen og kjenner at denne erfaringen vil være avgjørende både for om det blir flere barn, men også for verdien av evt reisevei til sykehuset ved neste fødsel! 

2 uker til termin og kjenner at jeg ikke har noen som helst planer om hjemmefødsel 🙈

ts

Anonymkode: 77269...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Saschi said:

Dette er mitt verste mareritt, bor 1 time fra sykehuset, så hadde nok født i bilen på vei til sykehuset… 😬😶

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er dessverre disse sykehusene det er snakk om ja, så lurte på om det kunne vært gunstig å bytte til Bærum eller tilogmed Kalnes, men innser jo at det kanskje er i seneste laget å bytte til de nå.

Føles fryktelig utrygt. Og ja, skjønner jo at det ikke er noe vondt i jordmødrene som er på jobb og må gjøre sitt beste for å vurdere hvert enkelt tilfelle. Håper virkelig det blir bedre nå som ferieavviklingen er over og folk er tilbake på jobb! Spent på erfaringen og kjenner at denne erfaringen vil være avgjørende både for om det blir flere barn, men også for verdien av evt reisevei til sykehuset ved neste fødsel! 

2 uker til termin og kjenner at jeg ikke har noen som helst planer om hjemmefødsel 🙈

ts

Anonymkode: 77269...3aa

Jeg fødte på Ullevål i 2017 og 2020 og hadde gode opplevelser begge ganger (bortsett fra på barsel-hotellet med ammeproblemer, men det er en annen historie).

Med første starte fødselen mens jeg var på sykehuset for sjekk pga lite liv. Jeg var på overtid og bekymringen min pga svakere spark ble tatt alvorlig selv om jeg slutta å telle etter 30 spark. 

Med nr 2 var jeg en gang inne pga mindre liv. Før fødselen fikk jeg sikkert beskjed om å se an da jeg ringte med rier, men ringte de bare tilbake etter noen minutter og sa bare fra at nå kommer vi for en sjekk. Ungen var ute 2t etter vi ankom sykehuset 

Anonymkode: 6acda...145

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lik erfaring som mange andre; ble bedt om å vente selv om jeg hadde tette rier. Nå hadde på en måte de på sykehuset rett, for jeg hadde bare 1 cm åpning da jeg kom inn. Samtidig ble jeg allikevel lagt inn, fordi de ville følge med på de voldsomme riene jeg hadde. Stormrier er nemlig svært uheldig for barnet over tid, og min fødsel endte til slutt i hastekeisersnitt. 

Anonymkode: 49bba...dc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...