Gå til innhold

Å ta kontakt med føden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere opplevd kontakten med føden når fødsel begynner?

Jeg kjenner jeg begynner å bli litt nervøs. Har ringt føden 2 ganger i løpet av 3. trimester fordi jeg var bekymret for lite liv. Er førstegangs med morkake foran og synes ikke alltid det er like enkelt å kjenne. I tillegg har det vært sommer så har blitt avspist begge gangene med at det er varmt og babyen derfor er rolig. Nå har det jo gått bra, men jeg føler de har så nonchalant holdning, føler meg så lite betrygget etter å ha snakket med de.

Min mor har hatt styrtfødsler og er derfor redd for å få det selv. Kjenner at jeg nå begynner å bli litt redd for å bli totalt avvist på føden når riene kommer. Kan man evt bytte sykehus så sent som uke 38?

Anonymkode: 77269...3aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler dette er en gjenganger samme hvor man henvender seg, mtp bekymringer i hvertfall (har ikke født ennå så kan ikke si noe om når fødsel starter). Har selv vært i kontakt med kommunal jordmor/helsestasjon, legevakt og fødeavd pga en gang jeg hadde bekymring pga lite liv. Har et høyrisikosvangerskap. Alle var avvisende😅 

Hører det er en gjenganger i termingruppen på Facebook også. Ifølge nettsteder og nhi skal man ta kontakt ved ulike saker, men når man faktisk gjør det er det lite omsorg og forståelse å møte…

Anonymkode: bdbd8...aab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner jeg begynner å bli litt nervøs. Har ringt føden 2 ganger i løpet av 3. trimester fordi jeg var bekymret for lite liv. Er førstegangs med morkake foran og synes ikke alltid det er like enkelt å kjenne. I tillegg har det vært sommer så har blitt avspist begge gangene med at det er varmt og babyen derfor er rolig. Nå har det jo gått bra, men jeg føler de har så nonchalant holdning, føler meg så lite betrygget etter å ha snakket med de.

Min mor har hatt styrtfødsler og er derfor redd for å få det selv. Kjenner at jeg nå begynner å bli litt redd for å bli totalt avvist på føden når riene kommer. Kan man evt bytte sykehus så sent som uke 38?

Kjære deg💕 jeg skjønner godt at du føler på det, det er en sårbar situasjon og selvfølgelig er man nervøs og ekstra urolig for den lille i magen. Noen av oss er jo gjerne mer sensitive på hvordan folk møter oss i hverdagen 

De som jobber på føden har kanskje blitt litt herda gjennom årene, og mange glemmer nok at den informasjonen de har sittet med i mange år, kan være veldig ny og skremmende for de som er gravide for første gang, eller andre...eller tredje etc.. 

Anbefaler deg ikke å bytte sykehus. Det er nok noe helt annet når du faktisk kommer inn dit. 

Har du mor osv med styrtfødsel, bør du jo snakke med jordmor for å kanskje berolige deg litt. Synes terskelen skal være veldig lav for å ringe til sykehuset, komme for sjekk osv.. 

Anonymkode: e741c...495

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler dette er en gjenganger samme hvor man henvender seg, mtp bekymringer i hvertfall (har ikke født ennå så kan ikke si noe om når fødsel starter). Har selv vært i kontakt med kommunal jordmor/helsestasjon, legevakt og fødeavd pga en gang jeg hadde bekymring pga lite liv. Har et høyrisikosvangerskap. Alle var avvisende😅 

Hører det er en gjenganger i termingruppen på Facebook også. Ifølge nettsteder og nhi skal man ta kontakt ved ulike saker, men når man faktisk gjør det er det lite omsorg og forståelse å møte…

Anonymkode: bdbd8...aab

Men er du redd og bekymret, så synes jeg man kan stå på krava. Selvom det absolutt ikke burde være nødvendig 😢

Anonymkode: e741c...495

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte føden med en gang vannet gikk og ble satt opp til sjekk kl 9 morgenen etter med beskjed om å ringe tilbake når jeg hadde 4 minutter mellom riene (hvis jeg fikk rier før kl 9, så klart). Riene begynte i det jeg la på, med 2-3 minutter i mellom fra første rie. Ringte tilbake etter en time og fikk beskjed om å ta to gram Paracet og sove, for jeg måtte ha telt feil og det her kom til å ta laaang tid fordi jeg var førstegangs og blablabla. Ringte tilbake igjen en time etter dette fordi Paracet ikke hjalp en drit og det var fortsatt 2-3 minutter i mellom. Fikk da "lov" til å komme inn fordi det ikke var noen andre der da, men det var ikke noe vits i å ta med bagasje for jeg kom til å bli sendte hjem. Hadde "bare" 2 cm åpning, men tilfeldigvis (eller heldigvis) var pulsen til baby utenfor normalen og de hadde ikke lov til å sende meg hjem, for han kom rett etter vi kom opp på observasjonsstuen på føden. Jeg hadde da åpnet meg 8 cm på tida det tok å ta en CTG og ta heisen en etasje opp. Hadde ikke pulsen vært litt off, så hadde det blitt ufrivillig hjemmefødsel. 🥴

Anonymkode: b63df...b35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ringte føden med en gang vannet gikk og ble satt opp til sjekk kl 9 morgenen etter med beskjed om å ringe tilbake når jeg hadde 4 minutter mellom riene (hvis jeg fikk rier før kl 9, så klart). Riene begynte i det jeg la på, med 2-3 minutter i mellom fra første rie. Ringte tilbake etter en time og fikk beskjed om å ta to gram Paracet og sove, for jeg måtte ha telt feil og det her kom til å ta laaang tid fordi jeg var førstegangs og blablabla. Ringte tilbake igjen en time etter dette fordi Paracet ikke hjalp en drit og det var fortsatt 2-3 minutter i mellom. Fikk da "lov" til å komme inn fordi det ikke var noen andre der da, men det var ikke noe vits i å ta med bagasje for jeg kom til å bli sendte hjem. Hadde "bare" 2 cm åpning, men tilfeldigvis (eller heldigvis) var pulsen til baby utenfor normalen og de hadde ikke lov til å sende meg hjem, for han kom rett etter vi kom opp på observasjonsstuen på føden. Jeg hadde da åpnet meg 8 cm på tida det tok å ta en CTG og ta heisen en etasje opp. Hadde ikke pulsen vært litt off, så hadde det blitt ufrivillig hjemmefødsel. 🥴

Anonymkode: b63df...b35

Det er akkurat dette jeg er redd for og mistenker at kan skje! Jeg synes holdningen på føden er helt usmakelig! Akkurat som at de gjør alt de kan for å unngå å ta inn gravide. Skjønner ikke helt hva de vil frem til med å gjøre det på denne måten. :( 

På en måte litt «godt» å se at flere opplever det på samme måte med både bekymringer og rier, men skremmende at dette faktisk er gjengs. Jeg trodde gravide var godt ivaretatt i dette landet, men man må jo kjempe med nebb og klør for hver minste blodtrykkskontroll.

Apper, infosider osv kan ta seg en bolle når de skriver at man skal ta kontakt ved sånn og sånn tilstand, er jo knapt vits i å ringe før pressriene kommer 🙄

Men da skjønner jeg det kanskje ikke er noe poeng i å undersøke evt sykehusbytte heller? Virker ikke som det er bare mitt fødested som er ekstra avvisende? ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ber om en sjekk skal du få det. Du må være helt tydelig på at du ikke spør, men sier fra at nå kommer du.

Jeg har også født etter å ha tryglet meg til en sjekk, der jeg «hvertfall ikke trenger å ta med noen fødebag til sykehuset», og har født under en time etter at jeg henvendte meg i resepsjonen i sykehuset. 

Anonymkode: 94df5...3d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte en gang dette svangerskapet pga lite liv. Var velkommen til å komme inn meg en gang, og fikk hjelp og omsorg da jeg kom. Viste seg at baby hadde snudd seg til seteleie 🙄

Begge gangene jeg har født har jeg følt meg 100% tatt på alvor da jeg ringte. Fått høre at det bare er å komme inn når jeg føler behov for det. Så det kan gå kjempefint også!

Dette var på kk i Bergen, som ellers har så dårlig rykte

Anonymkode: 5190e...7b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette avhenger litt av hvem som tar telefonen eller har ansvaret for slike henvendelser. 

De opplever nok at mange blir sendt hjem, og at det i de aller fleste tilfellene ikke er noe galt. Likevel, hvem føler på skyld om noe skjer? Jo, den gravide. Og gravide er ikke helsepersonell, så klart man er ekstra bekymret. 

Tror nok noen sier nei til sjekk eller utsetter fordi de ikke ønsker en travel vakt med merarbeid.

Anonymkode: bb48f...df6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring, men ringte føden da vannet hadde gått og riene begynte med en gang. Fikk samme beskjed som andre skriver om å vente til det var så så mange minutter mellom hver ri. Jeg følte meg veldig usikker og utrygg siden dette var første gang, så dro inn etter 1t selv om riene ikke var tette nok. 

Min erfaring er at de tok godt imot meg og tok en sjekk selv om riene ikke var tette nok. Hadde stor nok åpning til å bli, og 9t senere var han ute. Med andre ord var det ingen hast for meg, men det føltes veldig trygt å kunne være på sykehuset istedenfor hjemme. Jeg fødte på Ullevål for 4 år siden:) 

Hvis du føler deg utrygg og har behov for å dra inn på føden når fødselen starter så hadde jeg gjort det. Jeg kjenner ikke til reglene, men tror ikke de kan nekte deg det. 

Masse lykke til! Håper bekymringene slipper litt mer nå før fødsel:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse med føden er at jeg får beskjed om å komme inn for en sjekk, om det er lite liv, mye kynnere, eller spørsmål om fødselen er i gang. Men når faktisk riene starta med 1. Så fikk jeg beskjed om å vente til det ble vondere og tettere med rier. Men jeg hadde da allerede syke smerter jeg ikke kunne snakke meg igjennom, og måtte holde meg fast å sette meg på huk (gjorde minst vondt for meg den gangen da). Men fordi familie med rask fødsel og jeg ba om en sjekk, så fikk jeg komme inn, da hadde jeg 5 cm åpning og få timer etterpå var babyen på brystet mitt.

Med 2. Svangerskap så var jeg inne mange ganger med modningsrier de siste 5 ukene. Og med historien min, så ble jeg "tvunget" inn når jeg ringte. Men ble sendt hjem med kun 2-3 cm åpning gjentatte ganger i flere uker, og riene stoppet etter en stund. Når fødselen først starta da. Så trudde jeg ikke på det. Så da ble jeg tvunget av familien inn på sykehuset, og jeg var innstilt på å dra hjem, så hadde ikke med noe, 2 timer etter ankomst så var baby på brystet. Glad ingen avviste meg de gangene.

Anonymkode: 3719b...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte inn fordi jeg var usikker på om jeg hadde kynnere eller rier. De var nemlig ganske vonde i motsetning til tidligere, men jeg var bare kommet til uke 32+4. Ble møtt på en veldig fin måte syntes jeg. Smertene var hyppige, men ikke regelmessige så vi ble enig om at jeg skulle se det an i noen timer. Når jeg ringte tilbake og sa at det hadde blitt både vondere og noe tettere fikk jeg komme inn til sjekk. Det ble fødsel den dagen, men jeg hadde egentlig vært forberedt på å bli avvist fordi det var så usannsynlig med fødsel så tidlig. Syntes de var hjelpsomme og imøtekommende både på telefon og i mottak. Dette var også på KK i Bergen, tidlig i år. 

Anonymkode: a70f1...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må stå litt på hva du trenger. Si at du vil inn til sjekk, de avviser deg ikke i døra når du har rier. En del av deres jobb er effektiv drift og ikke få inn folk for tidlig men forsøk å stol på deg selv og hva du trenger:)

Anonymkode: 69856...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med første så ble jeg ikke direkte avvist da fødselen starta, men måtte nesten mase meg til å få komme på sjekk.

Jeg hadde hatt svake murringer i noen timer før det gikk over i relativt vonde sammentrekninger som kom hvert 3 min ca og varte i nesten 1 min. Etter ca 1 time med dette ringte jeg inn, men fikk beskjed om at som førstegangsfødende var jeg nok ikke kommet langt nok i fødselen tross hyppige rier. Og det passet dårlig om jeg kom da fordi det var straks vaktskifte… Etter mye om og men så ga hun seg og sa jeg fikk komme inn, men jeg måtte regne med å vente en stund pga vaktskifte. Kom inn og ble bedt om å sette meg ned så skulle noen komme når vaktskifte var over. Prøvde å si at det presset noe helt jævlig, men fikk beskjed om at det hastet ikke, jeg var førstegangsfødende og hadde bare hatt vondt i ca 1,5 time, jeg måtte bare forberede meg på å bli sendt hjem etter sjekk. 
Heldigvis kom det ei anna jordmor forbi, tok et blikk på meg og bare «hun her må sjekkes nå!» Da ble det fart, inn på undersøkelsesrom og joda, full åpning og vannblære som presset på. Og før jordmora rakk å si at vi måtte inn på fødestue så gikk vannet og 2 min etterpå var ungen ute… Så mye for at jeg var laaaangt unna fødsel og burde forberede meg på å bli sent hjem… Det beste var etterpå når jordmora klagde på at jeg ikke hadde kommet tidligere for de likte å få de fødende inn før full åpning… Det ble stille da jeg sa at jeg fikk nesten ikke komme når jeg kom inn engang…

De andre gangene jeg har født har jeg blitt bedt om å komme inn med en gang jeg tror noe var på gang, det var bedre med en gang for mye enn en gang for lite. 
Så var nok veldig uheldig med den jeg traff på når jeg fikk første.

Anonymkode: b909f...832

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er gode erfaringer der ute også! Mitt fødested har også et veldig dårlig rykte, valgte det kun fordi det er 5 min gange hjemmefra, tenkte det ville føles trygt å være så nære, men når de nærmest hermetisk stenger seg inne og ikke tillater gravide på sjekk så hjelper jo kort reisevei lite. Skal ta opp disse bekymringene mine med jordmor på neste kontroll og forhåpentligvis bli litt beroliget der.

Krysser fingrene for at jeg ikke trenger å ta kontakt med dem før riene er i gang - og dersom de er vanskelige igjen da skal jeg vurdere å bare møte opp som flere her nevner. Kan man risikere å bli avvist i døra når man har rier? Ts

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med første så ble jeg ikke direkte avvist da fødselen starta, men måtte nesten mase meg til å få komme på sjekk.

Jeg hadde hatt svake murringer i noen timer før det gikk over i relativt vonde sammentrekninger som kom hvert 3 min ca og varte i nesten 1 min. Etter ca 1 time med dette ringte jeg inn, men fikk beskjed om at som førstegangsfødende var jeg nok ikke kommet langt nok i fødselen tross hyppige rier. Og det passet dårlig om jeg kom da fordi det var straks vaktskifte… Etter mye om og men så ga hun seg og sa jeg fikk komme inn, men jeg måtte regne med å vente en stund pga vaktskifte. Kom inn og ble bedt om å sette meg ned så skulle noen komme når vaktskifte var over. Prøvde å si at det presset noe helt jævlig, men fikk beskjed om at det hastet ikke, jeg var førstegangsfødende og hadde bare hatt vondt i ca 1,5 time, jeg måtte bare forberede meg på å bli sendt hjem etter sjekk. 
Heldigvis kom det ei anna jordmor forbi, tok et blikk på meg og bare «hun her må sjekkes nå!» Da ble det fart, inn på undersøkelsesrom og joda, full åpning og vannblære som presset på. Og før jordmora rakk å si at vi måtte inn på fødestue så gikk vannet og 2 min etterpå var ungen ute… Så mye for at jeg var laaaangt unna fødsel og burde forberede meg på å bli sent hjem… Det beste var etterpå når jordmora klagde på at jeg ikke hadde kommet tidligere for de likte å få de fødende inn før full åpning… Det ble stille da jeg sa at jeg fikk nesten ikke komme når jeg kom inn engang…

De andre gangene jeg har født har jeg blitt bedt om å komme inn med en gang jeg tror noe var på gang, det var bedre med en gang for mye enn en gang for lite. 
Så var nok veldig uheldig med den jeg traff på når jeg fikk første.

Anonymkode: b909f...832

Dette er jo et helt vanvittig argument når man jobber med akutte situasjoner! Usj, for en nedverdigende situasjon å bli satt i. Godt det gikk bra med både deg og baby ❤️ og herlig at du satte dem på plass når de klaget over at du ikke kom tidligere! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en fødsel bak meg, så ikke masse erfaring, men det skal jo ikke være sånn.

Husker da vi hadde en sånn "omvisning" og samtale på sykehuset, og da sa de at vi bare måtte ringe hvis vi ikke følte liv eller lurte på noe. Hun fortalte at i 90% av gangene hadde de gravide følt spark i det de ankom sykehuset, men sånn var det bare, og det var viktig å ta det på alvor. Husker jordmor på helsestasjonen også nevnte dette flere ganger. Vi snakket også om når man skal ringe hvis man tror fødsel er i gang, men da sa hun også at vi bare måtte ringe, og at man fikk komme inn for en sjekk. Man måtte bare være forberedt på at man ville bli sendt hjem hvis det var tidlig.

Jeg hadde morkaka foran, og da ringte jeg sent en lørdag etter å ha drøyd det lenge. Sa at jeg hadde prøvd å drikke noe kalt med sukker og ligge på venstre side (tror jeg det var?), og da fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme. Da vi satte oss i bilen så var det plutselig masse liv😅

Vannet mitt gikk i uke 35, så da fikk jeg selvfølgelig beskjed om å bare kaste meg rundt og komme inn. Jeg har venninner hvor vannet gikk om natten, og de har fått beskjed om å komme inn neste formiddag. Hos noen av de tok det seg raskt opp før det, og da fikk de komme inn tidligere.

Har rett og slett ikke erfaring med å ikke bli tatt på alvor, og har ikke noen sånne historier i vennekretsen, så det er trist å lese at flere her har opplevd noe annet.

Anonymkode: 00f2e...def

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 14.27):

Moren min hadde lange fødsler og problemfrie svangerskap. Jeg var totalt motsatt, mine fødsler har vært på 3.5t og 1.5t 

Jeg har hatt så mange problemer gjennom hele svangerskapet med begge. Jeg var innom føden ukentlig fra uke 30, ringte føden flere ganger allerede fra uke 25. For på siste var det fare for liv og helse, men sånt oppdager de. 

Anonymkode: b3eee...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte føden noen timer etter at riene hadde startet bare for å konferere litt, de kom hvert 3-5 minutt, men varte ikke lenge nok - men samboer var flere timer unna pga jobb og det var midt på natten, så ville avklare med jordmor hva hun tenkte. Hun var hyggelig på telefonen og sa at jeg var hjertelig velkommen for en sjekk om jeg ønsket, men hun trodde det var litt tidlig, noe jeg var enig i. Men fikk hvertfall ringt hjem samboer der midt på natten :)

Kvelden etter hadde ting tatt seg opp igjen med rier hvert 2-3 minutt som varte i ett minutt. Ringte da opp igjen og ble møtt av tidenes hyggeligste dame som skrøt av fremgangen min og at jeg tok kontakt på helt rett tidspunkt. Da bar det rett inn på føden :)

Skal sies at dette var på et av landets største sykehus med «dårlig» rykte ifht kontakt ved bekymringer/tidlig fødsel, så jeg ble positivt overrasket og håper flere får en like god opplevelse som meg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med å ringe om bekymringer, har blitt tatt inn hver gang. Har født tre ganger. Om du føler at noe bør sjekkes så bare sier du det. Evt får du mannen eller din mor/venninne til å gjøre det, om du føler at det er vanskelig. De er faktisk nødt til å ta en sjekk om du mener at det er grunn til det! Stort sett så går ting likevel fint, jeg ønsker deg masse lykke til med fødsel.

Anonymkode: 54934...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen min og broren min bor 4 min unna sykehuset, og hun var 1 gangsfødene. Vannet går og hun får beskjed om å ta kontakt ved tette rier, hun har bare litt vondt i ryggen og går for å ta seg en dusj, det er da lenge i mellom hver rie. 10 min etterpå roper hun på meg, da er hode på vei ut, ingen smerte ved rier og hun føder i dusjen. Ved neste fødsel får hu komme inn når vannet går.

Du skal ta kontakt når du er usikker, en sjekk for mye er bedre enn en for lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...