AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #1 Del Skrevet 9. august 2022 Dere boomere er den mest bortskjemte generasjonen i menneskehetens historie. Det var beinharde tider i mellomkrigstiden. For ikke snakke om krigen. Anonymkode: 32107...886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #2 Del Skrevet 9. august 2022 Ok. Anonymkode: 199f7...9aa 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #3 Del Skrevet 9. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Dere boomere er den mest bortskjemte generasjonen i menneskehetens historie. Det var beinharde tider i mellomkrigstiden. For ikke snakke om krigen. Anonymkode: 32107...886 Hvis du tror at livet var hardt i mellomkrigstiden, med biler, fly, telefon og billig elektrisk strøm, aner du ikke hvor hardt livet var under Napoleonskrigene og obligatorisk utedass i 25 kuldegrader - det var harde tider, det. Anonymkode: 425cf...79e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 9. august 2022 #4 Del Skrevet 9. august 2022 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 9. august 2022 #5 Del Skrevet 9. august 2022 Rart å tenke på at de født i 1946, altså ett år etter krigens slutt, ikke ville overlevd krigen. Snakk om flaks med fødselstidspunkt! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Del Skrevet 9. august 2022 Så du er altså født lenge før 1946 siden du kan uttale deg om dette? Sånn omkring 1920 da eller, siden du husker så mye fra hvordan det var under krigen, ja om det er 2.verdenskrig du babler om. Anonymkode: cafb8...351 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Del Skrevet 9. august 2022 Vil tro at de som ble født under krigen, altså Den stille generasjonen, husker fint lite av okkupasjonen. Anonymkode: c9994...039 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #8 Del Skrevet 9. august 2022 Jeg har alltid syntes det er så rart nordmenn ser tilbake på krigen med så voldsom skrekk og gru. Tyskerne så på oss som et broderfolk, og det var knapt noen nordmenn som dauet i det hele tatt. Det er noe særdeles ynkelig med å tenke tilbake på en hendelse for nesten 80-år siden og tenke at "det var harde tider det" når det verste som Ola og Kari Nordmann opplevde var litt midlertidig sult. For ordens skyld er jeg er forresten nordmann i minst 4+ generasjoner tilbake i tid på ene siden, og 10+ på andre. Anonymkode: fe171...d5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 9. august 2022 #9 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så du er altså født lenge før 1946 siden du kan uttale deg om dette? Sånn omkring 1920 da eller, siden du husker så mye fra hvordan det var under krigen, ja om det er 2.verdenskrig du babler om. Anonymkode: cafb8...351 Ts må være den eldste brukeren på KG 🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har alltid syntes det er så rart nordmenn ser tilbake på krigen med så voldsom skrekk og gru. Tyskerne så på oss som et broderfolk, og det var knapt noen nordmenn som dauet i det hele tatt. Det er noe særdeles ynkelig med å tenke tilbake på en hendelse for nesten 80-år siden og tenke at "det var harde tider det" når det verste som Ola og Kari Nordmann opplevde var litt midlertidig sult. For ordens skyld er jeg er forresten nordmann i minst 4+ generasjoner tilbake i tid på ene siden, og 10+ på andre. Anonymkode: fe171...d5d Minst 10 262 er knapt noen nordmenn? Anonymkode: 2f614...992 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Del Skrevet 9. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Minst 10 262 er knapt noen nordmenn? Anonymkode: 2f614...992 https://no.wikipedia.org/wiki/Dødsfall_under_andre_verdenskrig Her er det 0,32% døde nordmenn og hvis en trekker fra jødene og folk som døde i strid er det enda færre. Så jeg fast på at ordet "knapt" er passende. Det var ikke den voldsomme katastrofen det har blitt skildret som i løpet av hele min oppvekst og liv. Anonymkode: fe171...d5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Del Skrevet 9. august 2022 Anonymkode: a8e86...5bd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): https://no.wikipedia.org/wiki/Dødsfall_under_andre_verdenskrig Her er det 0,32% døde nordmenn og hvis en trekker fra jødene og folk som døde i strid er det enda færre. Så jeg fast på at ordet "knapt" er passende. Det var ikke den voldsomme katastrofen det har blitt skildret som i løpet av hele min oppvekst og liv. Anonymkode: fe171...d5d Det er 10 262 for mange og totalt unødvendig. Hvor i Norge bodde du under krigen, forresten? Anonymkode: 2f614...992 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 9. august 2022 #14 Del Skrevet 9. august 2022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 9. august 2022 #15 Del Skrevet 9. august 2022 Athena Catalina skrev (Akkurat nå): Ja dere er litt mer laidback. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Del Skrevet 9. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er 10 262 for mange og totalt unødvendig. Hvor i Norge bodde du under krigen, forresten? Anonymkode: 2f614...992 Jeg var ikke født. Selvsagt er det for mange og unødvendig osv, men skadene var betydelig mye større andre plasser og vårt "bidrag" er en dråpe i havet iløpet av et 80-års tidsløp. Hvis det var viktig å ha et høyt antall av norske liv gående hadde vi gjort noe med fødselsraten vår, men den har vært i dass i 50 år og vi driter fullstendig i det. Anonymkode: fe171...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Del Skrevet 9. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg var ikke født. Selvsagt er det for mange og unødvendig osv, men skadene var betydelig mye større andre plasser og vårt "bidrag" er en dråpe i havet iløpet av et 80-års tidsløp. Hvis det var viktig å ha et høyt antall av norske liv gående hadde vi gjort noe med fødselsraten vår, men den har vært i dass i 50 år og vi driter fullstendig i det. Anonymkode: fe171...d5d Legger også til at nå er det leggetid, så dette ble siste svaret fra meg. Kanskje jeg fortsetter i morgen hvis jeg ser fanen Anonymkode: fe171...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Del Skrevet 9. august 2022 God natt alle sammen Anonymkode: fe171...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var ikke født. Selvsagt er det for mange og unødvendig osv, men skadene var betydelig mye større andre plasser og vårt "bidrag" er en dråpe i havet iløpet av et 80-års tidsløp. Hvis det var viktig å ha et høyt antall av norske liv gående hadde vi gjort noe med fødselsraten vår, men den har vært i dass i 50 år og vi driter fullstendig i det. Anonymkode: fe171...d5d Ja, drit i om folk blir drept når vi ikke får mange barn 🤦♀️ Når man trodde det ikke kunne komme tåpligere innlegg på KG, så kommer dette. Anonymkode: 2f614...992 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Del Skrevet 9. august 2022 Var ganske ille her omkring hvertfall under krigen. Det døde flere barn i et bomberaid. Glemmer aldri den gamle dama som med tårer i øynene fortalte sin historie om når hennes bror og mor døde rett før hans konfirmasjon. En slektning (barn) ble vitne til at en mann ble skutt. En 17-årig kamerat av mamma ble henrettet av tyskerne etter mislykket flukt til England. Et titalls jøder, barn og voksne ble skipet til Tyskland, for å forsvinne for godt. Nei, hele landsbyer ble ikke skutt og kasta i massegraver, tyskerne så på nordmenn som «supergermanere» og oppførte seg stort sett eksemplarisk i møte med vanlige nordmenn. Men ille, det var det. Mamma fortalte hvor redde barn var for at de skulle si noe feil, røpe noe slik at foreldre kom i trøbbel. Og da har vi ikke kommet til krigsseilerne, de som overlevde var ofte fulle av PTSD. Tyskerbarna, folk som pga tilfeldigheter havna på feil side osv osv. Hilsen generasjon X, barn av «the greatest generation». Likte memen noen la ut over forresten. 😉 Anonymkode: da151...53b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå