Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

- mange av disse mennene ikke evner å gi uttrykk for sine preferanser uten å samtidig rakke ned på kvinner som ikke passer inn i disse, altså eldre/godt voksne kvinner, noe som burde være unødvendig. 

Vel, jeg har lest mye på dette forumet over lengre tid, og mitt klare inntrykk er at noen menns preferanser når det kommer til yngre kvinner blir latterliggjort lenge før de samme mennene har ytret noe som helst negativt om eldre kvinner. Du ser jo f.eks hvor raskt pedokortet ble dratt opp bare i denne tråden. Å kalle noen for pedofil er heller ikke så risikofritt som enkelte synes å tro.

https://www.ung.no/oss/248445

Anonymkode: 594cf...2b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kristen skrev (20 timer siden):

I tillegg hetser dere eldre her på forumet angående intime relasjoner, utseendet, væremåte osv. Det er tydelig at ageshaming er trendy, siden hets av folk pga kjønn, seksuell legning og religion og etnisitet er forbudt og det har dere skjønt. Ikke bare er det feigt og slår tilbake på dere selv i det lange løp, men dere skaper en avstand mellom mennesker som er uheldig. Dessuten blir dere alle gamle ganske snart. Et menneskeliv går raskt avgårde. 

Har aldri sett så mange kvinner skrive om hengeballer, mannerynker og slapp pung som her inne. Totalt mangel på respekt og folkeskikk. Kan selvsagt være samme kvinnen som går igjen i flere tråder, da, ettersom det alltid er AnonymBruker. støttes, det er for mye ageshaming her inne.

Anonymkode: 0743d...fc1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (16 timer siden):

Har ikke unge i alle tider skylt på de eldre? Og ofte er i alle fall en del sv kritikken berettiget.

Antagelig. Det nye er kanskje idoliseringen av unge, også fra eldre. For min del er det alltid noe absurd over å skryte av høy andel unge blant politiske grupper, partier osv. og det fremstår som en utrolig nedvurdering av erfaring.

Kanskje enda snurrigere er det å se voksne mennesker som messer om at vi må ‘lytte til de unge’. For det første bør ikke de med aller minst erfaring være de hvis mening en setter høyest i tilfeller der det ikke er noe spesifikt relatert til å være ung, og gjennom oppveksten har en slik innstilling alltid slått meg som noe infantil og smiskete. Litt som ‘den kule forelderen’ som aldri helt klarer å vinne ungdommens respekt. Men like rart er det å høre voksne mennesker si dette om unge som strengt tatt bare gjentar det de selv sier og har fortalt dem. 

Det er mulig mye av dette er resultat av at opprørsgenerasjonene i dag sitter i maktposisjoner og idoliserer egen ungdomstid mens de til dels forakter gruppen de tilhører. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Kristen
Skrevet

Det er evig single menn som er bitre, fordi de er barnløse, fordi de ikke får sex. Dette skyver dere over på eldre kvinner som klarer seg helt fint både med og uten. Dere kommer med personangrep i tråden og gjør antakelser om TS sitt liv uten å vite at jeg egentlig har det storartet. 

Angående idoliseringen av de unge: Ja, hvorfor har samfunnet gjort det? Mediesamfunnet, den misforståtte snillismen i skolene, «kule» foreldre, skaper alt i alt en mentalitet blant mange unge som er skadelig for dem, når de må ut i storsamfunnet og klare seg selv. Det er mulig jeg her er for gammeldags, men jeg ser utviklingen og her har foreldregenerasjonen per i dag sviktet totalt. 

Når det gjelder de som prater om fitte her tråden er det så lavmåls, at det knapt er noen vits i å verdige noen kommentar. 

Så til denne evolusjonsbiologiske kvasivitenskapen: Den er både kulturløs og historieløs og de som messer på den avslører din manglende innsikt i disse emnene, samt viten om at denne såkalte «forskningen» har liten respekt i fagmiljøene. Det er svært mange år siden at denne typen «vitenskap» ble sterkt imøtegått, og regnes som biased og usikker. Funnene sier egentlig mer om den kulturelle konteksten vi er i med patriarkiet, enn om ren biologi. 

Seriøs forskning viser at psykologisk og biologisk er vi mennesker uhyre situasjonsbestemte. Vi har ikke nødvendigvis en boks, en ramme du kan putte vår personlighet inn i, eller et selv om du vil kalle det for det. Vi reagerer i høy grad ut fra situasjonen og kognitivt sett ut fra en kostnad-nyttevurdering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du tror at voksne kvinner blir såret/fornærmet/snurt/lei seg/bitre (gode, norske synonymer til "butthurt"), fordi menn blir tiltrukket av unge kvinner, så har du virkelig ikke fulgt med i timen. Det som derimot får oss til å reagere, er at;

- mange av disse mennene ikke evner å gi uttrykk for sine preferanser uten å samtidig rakke ned på kvinner som ikke passer inn i disse, altså eldre/godt voksne kvinner, noe som burde være unødvendig. 

- en del av disse mennene på en eller annen måte mener at det er eldre kvinners feil at de selv ikke har draget på (mye( yngre kvinner.

- at en del av disse mennene mangler selvinnsikt og ikke innser at de ikke akkurat er noen fruktfat selv, samtidig som de benytter enhver anledning til å påpeke hvor stygge/slappe/rynkete/bitre etc. godt voksne kvinner er.

- at en del av disse studiene det vises til, ser ut til å være hentet fra populærvitenskapelige amerikanske nettsider og likevel fremstilles som faktisk forskning.

Anonymkode: b4c2f...7cc

Og dessuten, en fyr på 50 som sikler på en 20-åring hadde vært totalt uinteressant fir meg. Hadde sett på det som et særs usexy utslag av umodenhet og manglende selvinnsikt. Fint dere avslører dere med en gang, ikke noe å bruke en kalori på. Heldigvis er de fleste menn relativt normale.

Anonymkode: dd68b...bbc

• Liker 5
Gjest Kristen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dessuten, en fyr på 50 som sikler på en 20-åring hadde vært totalt uinteressant fir meg. Hadde sett på det som et særs usexy utslag av umodenhet og manglende selvinnsikt. Fint dere avslører dere med en gang, ikke noe å bruke en kalori på. Heldigvis er de fleste menn relativt normale.

Enig i at folk i 20-årene er for unge, ja. 

Skrevet
Kristen skrev (2 timer siden):

Dere mæler på det samme kvasivitenskapelige tøvet hele tiden uten at dere har bakgrunn som forskere og derfor ikke er i stand til vurdere relevansen av funnene, eller sette korrelasjonene inn i en større kulturell kontekst. Evolusjonsbiologiske spekulasjoner er sterkt kritisert og vi mennesker er mer situasjonsbestemte og pragmatiske enn dere tror. 

De gutta der sliter litt med omgang med forskning...

• Liker 5
Gjest Kristen
Skrevet

De gutta der sliter litt med omgang med forskning...

De misbruker forskningen totalt for å undertrykke en hel gruppe i befolkningen. 

Skrevet
Kristen skrev (1 minutt siden):

De misbruker forskningen totalt for å undertrykke en hel gruppe i befolkningen. 

Helt enig, men de har nok lav utdanning og kommer til kort på omtrent alle fronter. Får si som Jesus, Kristen: "Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør."😊

• Liker 3
Gjest Kristen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig, men de har nok lav utdanning og kommer til kort på omtrent alle fronter. Får si som Jesus, Kristen: "Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør."😊

Vel, ydmykhet er også en kristen verdi 😊 Kanskje de hadde dradd mer damer da. 

Skrevet
Kristen skrev (Akkurat nå):

Vel, ydmykhet er også en kristen verdi 😊 Kanskje de hadde dradd mer damer da. 

Bare så enig😊. Håpløst med den mangelen på ydmykhet, de stikker virkelig kjepper i hjula for seg sjøl.

• Liker 2
Skrevet

Bare så enig😊. Håpløst med den mangelen på ydmykhet, de stikker virkelig kjepper i hjula for seg sjøl.

Skyver damene bort ja. 

Anonymkode: 2b3da...60a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skyver damene bort ja. 

Anonymkode: 2b3da...60a

Ja. Lurer på hvor de har fått det fra at damer ikke liker ydmyke menn? Vil jo ha en mann som ikke trenger å virke skråsikker hele tida, og så skjønner jeg (og de fleste andre damer) at de slett ikke er det

• Liker 2
Gjest Kristen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja. Lurer på hvor de har fått det fra at damer ikke liker ydmyke menn? Vil jo ha en mann som ikke trenger å virke skråsikker hele tida, og så skjønner jeg (og de fleste andre damer) at de slett ikke er det

Litt mindre skråsikkerhet er nok best for alle parter ja. Det jeg blir så lei av er denne evinnelige aggresjonen: «Fordi jeg ikke får sex og barn, må jeg spy ut eder og galle mot kvinner». Hva er vitsen med det? 

Årsaken til at mange, også kvinner, er single og enslige er jo mange og sammensatte. Jeg tror menn og kvinner kan komme langt med bedre kommunikasjon, men da nytter det ikke å slå den andre parten i hodet med trakkasering, hets og diskriminering. 

Når det gjelder biologi er jo vi mennesker som apekatter og det virker som om vi humper i vei på det meste. 😅 Så å gnåle om altfor unge kvinner, blir for dumt. La ungjentene være i fred, for etter det jeg kan huske var gamlingene bare plagsomme da jeg var 20 pluss. 

Og nei, jeg er hverken sur eller bitter eller føler meg utdatert. Har det som plommen i egget uten at jeg vil si for mye om det. 

En klok mann sa en gang: 

Når du er i 20-årene da er du opptatt av utdanning og karriere. 
Når du er i 30-årene vil du etablere deg. 
Når du er 40 da begynner du å sitte godt i det. 
Når du er 50 da bryr deg ikke om noe lenger og det er bare å kjøre på. Du er fri igjen. 

Endret av Kristen
Skrevet
Kristen skrev (4 timer siden):

Dere mæler på det samme kvasivitenskapelige tøvet hele tiden uten at dere har bakgrunn som forskere og derfor ikke er i stand til vurdere relevansen av funnene, eller sette korrelasjonene inn i en større kulturell kontekst. Evolusjonsbiologiske spekulasjoner er sterkt kritisert og vi mennesker er mer situasjonsbestemte og pragmatiske enn dere tror. 

Nå har ikke jeg tilgang på akademiske søkedatabaser for tiden, men jeg fant nå denne som bekrefter det jeg skreiv: https://forskning.no/evolusjon-kjonn-og-samfunn-kultur/kvinner-og-menn-velger-partnere-idag-som-de-gjorde-for-30-ar-siden/1684308 En kan ikke bruke kvasivitenskap bare for det at det ikke passer inn i ens eget narrativ.

Motsatt var prioriteringen av utseende. I 34 av 37 kulturer mente menn at «godt utseende» var viktigere enn kvinner gjorde. Menn valgte altså i større grad etter utseendet, noe som kan skyldes at det er biologisk lønnsomt å få flere attraktive barn.

Kvinner i alle kulturer foretrakk oftere eldre menn som partnere, mens menn foretrakk yngre kvinner.

Men i 36 av 37 kulturer mente kvinner at «gode økonomiske muligheter» var viktigere enn menn gjorde. 

Anonymkode: f8251...936

Skrevet

Som godt voksen kvinne synes jeg det er veldig lite hets av modne damer selv på Kvinneguiden. Og hvorfor bry seg om hets fra yngre i det hele tatt? Jeg kunne ikke bry meg mindre. Jeg har mye bedre selvtillit og selvfølelse nå og er ikke lenger avhengig av andres synspunkter heldigvis.

Anonymkode: 9b4ca...0ca

Gjest Kristen
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå har ikke jeg tilgang på akademiske søkedatabaser for tiden, men jeg fant nå denne som bekrefter det jeg skreiv: https://forskning.no/evolusjon-kjonn-og-samfunn-kultur/kvinner-og-menn-velger-partnere-idag-som-de-gjorde-for-30-ar-siden/1684308 En kan ikke bruke kvasivitenskap bare for det at det ikke passer inn i ens eget narrativ.

Motsatt var prioriteringen av utseende. I 34 av 37 kulturer mente menn at «godt utseende» var viktigere enn kvinner gjorde. Menn valgte altså i større grad etter utseendet, noe som kan skyldes at det er biologisk lønnsomt å få flere attraktive barn.

Kvinner i alle kulturer foretrakk oftere eldre menn som partnere, mens menn foretrakk yngre kvinner.

Men i 36 av 37 kulturer mente kvinner at «gode økonomiske muligheter» var viktigere enn menn gjorde. 

Anonymkode: f8251...936

Leser du «The Lucifer Principle» av Howard Bloom som er et sammenfattende verk innen disse tåpelige evolusjonpsykologiske teoriene, ser du at det tar 1000 år å endre en kultur altså et kulturelt meme. 30 år er følgelig IKKE et langt nok perspektiv. Psykologi er i bunn og grunn en rimelig unøyaktig vitenskap, og ofte går de i baret med hensyn til vurdering av samspillet mellom arv og miljø. Evolusjonspsykologi er en grein dom i alle år med god grunn blir kraftig kritisert og det er ikke bare mitt narrativ. 

Gjest Kristen
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som godt voksen kvinne synes jeg det er veldig lite hets av modne damer selv på Kvinneguiden. Og hvorfor bry seg om hets fra yngre i det hele tatt? Jeg kunne ikke bry meg mindre. Jeg har mye bedre selvtillit og selvfølelse nå og er ikke lenger avhengig av andres synspunkter heldigvis.

Anonymkode: 9b4ca...0ca

Jeg diskuterer generasjonskløften generelt og ikke kvinner spesielt. Er bare det at disse kvasievolusjonshobbypsykologene dukker opp hele tiden. 

Skrevet
Kristen skrev (1 minutt siden):

Leser du «The Lucifer Principle» av Howard Bloom som er et sammenfattende verk innen disse tåpelige evolusjonpsykologiske teoriene, ser du at det tar 1000 år å endre en kultur altså et kulturelt meme. 30 år er følgelig IKKE et langt nok perspektiv. Psykologi er i bunn og grunn en rimelig unøyaktig vitenskap, og ofte går de i baret med hensyn til vurdering av samspillet mellom arv og miljø. Evolusjonspsykologi er en grein dom i alle år med god grunn blir kraftig kritisert og det er ikke bare mitt narrativ. 

Og nettopp derfor velger folk flest mer tradisjonelt enn man liker å tro selv. For tusen år siden var man i høymiddelalderen, altså en tid der nettopp styrke, rikdom og posisjoner var viktig. 

Anonymkode: 96c27...8b1

• Nyttig 1
Skrevet

Næmmen hva i alle dager, da? Det er KLART at ungdom synes vi over 40 er gamle - det skulle da bare mangle! Tenk tilbake da dere selv var unge - jeg vet hvertfall med sikkerhet at jeg synes folk/foreldre var gamle, utdaterte og fryktelig voksne. Vi må da ikke bli såret og kalle det age-shaming, det burde vi da være for voksne til! Vi må finne oss i å bli ledd litt av, gjort litt narr av for at vi er gamle - for i ungdommens øyne ER vi nettopp det: gamle. Så kan vi føle oss som 25 åringer så mye vi vil, men fakta er at joda, vi er blitt voksne. Med voksne meninger, voksne oppfatninger og voksne rygger som tåler litt motstand. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...