Gå til innhold

Ratatouille

Millimani

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lager med kyllingfilet og stekte poteter til 

Anonymkode: 122e6...9bd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fabienne

Ja, ofte, men jeg har visst glemt det bort litt, så takk for påminnelse! :) 

Det passer etter min mening som tilbehør til det meste av kjøtt og fisk, utrolig anvendelig og man trenger ikke annen saus! Jeg bruker det også til pasta - det blir en nydelig pastarett med parmesan og nykvernet pepper over (og man kan gjerne ha i noen oliven også da, hvis man liker det). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fabienne
Millimani skrev (1 time siden):

Har du noen gang laget ratatouille?

RATATOUILLE - FRANSK GRØNNSAKSGRYTE | TRINES MATBLOGG

4-IMG_0929.jpg.48f64b9c87e285d29bc32f4055e7bc57.jpg

Vurderer å prøve denne. Er den lett å lage, og en fyldig middag i seg selv? Hvordan er den med tilbehør som pasta, fisk, eller kjøttboller? Kan den fryses?

Jeg vil kanskje ikke si at det er en fyldig middag i seg selv. Du kan ha godt brød og smør til, men for meg er det mest enten tilbehør til kjøtt/fisk eller pasta. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ratatouille er godt. :) Men jeg foretrekker at den er langkokt. Grønnsaker med "spenst" har ingenting med ratatouille å gjøre for meg. Det er ikke før den har kokt en stund at smakene får utviklet seg skikkelig og går opp i en høyere enhet (for å si det litt svulstig). ❤️ 

Anonymkode: 0d72f...650

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fabienne
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ratatouille er godt. :) Men jeg foretrekker at den er langkokt. Grønnsaker med "spenst" har ingenting med ratatouille å gjøre for meg. Det er ikke før den har kokt en stund at smakene får utviklet seg skikkelig og går opp i en høyere enhet (for å si det litt svulstig). ❤️ 

Enig. :) 

Jeg liker paprika i ulike farger (fordi det ser pent ut) og både squash og aubergine. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, jeg har brukt den til hovedrett med bakte poteter til. Men man må koke den lenger enn det. Jeg oppdaget ofte at det jeg lagde ofte ble så syrlig med tomater. Og så googlet jeg og prøvde å finne ut hvorfor de ble så sure, og fant at enten må man koke dem lang tid, over 40 minutter, eller så må man koke dem veldig kort, 5 minutter eller noe. Jeg finner ikke igjen den artikkelen nå, så jeg er litt usikker på nøyaktig tid. Men det funket i alle fall, har aldri hatt sur tomatsaus etter jeg begynte å koke veldig mye eller veldig lite. Og med ratatouille så skal smakene blande seg, det er da det blir godt.

Anonymkode: 5c52b...0a7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi bruker veldig mye ratatouille. Hovedsaklig fordi ungene elsker det, og det er en ypperlig måte å få i dem masse grønnsaker på. 

Det er ikke en rett i seg selv. Det er ingen proteinkilde i det, og det metter ikke så mye i seg selv. 

Vi bruker det som grønnsakstilbehør til ørten ulike ting. 

Fiskepinner/kylling/kyllingnuggets/koteletter med ratatouille og ris, med litt soyasaus på, for eksempel.

Anonymkode: 65ee3...ff8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg foretrekker ovnsbakt Ratatouille og vi spiser det enten som hovedre

tt med hasselbackpoteter eller som tilbehør til falafler og bulgur :) 

Anonymkode: 251cc...cbc

• Hjerte 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Millimani
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor lenge bør den koke da? :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Drizzt

Nei, foretrekker klassiske gryteretter med kjøtt. :)  Men liker filmen 😄

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fabienne
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Nei, foretrekker klassiske gryteretter med kjøtt. :)  Men liker filmen 😄

Det er ikke en gryterett i den forstand, men en type grønnsakstilbehør til fisk/kjøtt. :) 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Drizzt
Fabienne skrev (14 minutter siden):

Det er ikke en gryterett i den forstand, men en type grønnsakstilbehør til fisk/kjøtt. :) 

Den ble jo kalt for fattigmanns gryterett nettopp fordi den inneholder kun grønnsaker og ikke kjøtt. Derfor skrev jeg at jeg foretrekker den klassiske typen med kjøtt. Kjøttet gir mer smak. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi synes det er godt til fisk, spesielt kokt torsk. Vi pleier å ha poteter og kokt gulrot til, og noen ganger salat.

Med abourgin kan jeg også spise den på ris, mens mannen mener det da mangler noe.  

Anonymkode: 1c4f8...7f7

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...