Gå til innhold

Å ringe en prest hvis det skjer uforklarlige ting i huset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dette vanlig? har inntrykk av at man gjorde dette før, sånn for rundt 100 år siden? Men det kan da ikke stå i stillingsbeskrivelsen til prester at de skal "rense" hus? Tror prester i det hele tatt på det overnaturlige?

Anonymkode: e5355...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om hvor vanlig det er å ringe en prest i dag for å be om en rensing av huset. Det ble nok gjort en del før. Fra gammelt av kunne man visst legge frem bibler rundt om i huset, gjerne en åpen bibel under senga. Dette for å få bort det vonde. Det kan vel egentlig bare prester selv svare på, om de tror på det overnaturlige. Mitt inntrykk, som igjen bare er mitt inntrykk og ikke en fasit, er at prester tror på det gode (Gud) og det vonde (Djevelen) og at det er det vonde som roter rundt i huset ditt når det er ting du ikke kan forklare. Det er vel ikke mange prester her inne på kvinneguiden, så kanskje en tur i kirka for å spørre om det hadde vært en greie hvis du genuint er interessert i et ordentlig svar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 20.04):

Er dette vanlig? har inntrykk av at man gjorde dette før, sånn for rundt 100 år siden? Men det kan da ikke stå i stillingsbeskrivelsen til prester at de skal "rense" hus? Tror prester i det hele tatt på det overnaturlige?

Du kan jo ringe og forhøre deg.  Du kan evt.  ringe imam.  Islam tror på det samme som kristne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Vatikanstaten driver med eksorsisme fortsatt, men er usikker på hvordan dette kan hjelpe deg. Dette med imam synes jeg var en god ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lokale kirke har åpen dag på torsdager vet jeg. Ville kanskje sjekket ut om kirken din har noe lignende, evt tatt turen innom en søndag og tatt en prat med presten. De er nok åpne for å være behjelpelig og svare på spørsmål.

Ellers finnes det massevis av medium som tar husrens - men for klekkelig betaling, så ville sjekket litt rundt om det er en seriøs aktør først. Vet at Lilli Bendriss holdt på med det før, men hun har sluttet å ta private oppdrag. 

Anonymkode: d9b38...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min er prest,  og han gjør dette kanskje et par ganger i året. Tror ikke han har noe klart bilde av hva det er alltid, men det hjelper visst folk.

Anonymkode: 7c311...c8b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen prester i den norske statskirke tar slike oppdrag. De er teologer først og fremst. Det du beskriver er overtro. Kontakt en klarsynt eller noe annet alternativt. Da bidrar du til deres inntektskilder 👍 Eventuelt psykolog.

Anonymkode: b7a64...60e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prester tror på det overnaturlige. Det overnaturlige er en virkelig og sann ting, men du må først oppleve og realisere det og super dekonstruksjone sinnet ditt. 

Jesus var full-mode overnaturlig; ta ut demoner fra folk, fristet av Satan i ørkenen, går i vannet osv osv.

Forskjellen mellom Jesus og de fleste av hans følgere er at Jesus opplevde shit, de andre bare tror.

Quranen sier at du må tro på det usette som en av dens pillars of faith.

Er ingenting som er usett, jeg har sett og opplevd alt.

#Det overnaturlige er naturlig 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, jeg har sett "spøkelser" minst 15-20 ganger dette året, i min egen leilighet og hos moren min.

Tro det eller ei, så en dark-spirit nå bare for ca 4 min siden, grunnen til at jeg skriver dette nå.

Men jeg har allerede begravd 2 av dem...

La han komme...

Kommer til å crucifié karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - pass på at du ringer en med samme trosretning som ondskapen du evt har i hus 🙈 Finnes tusenvis av trosretninger i verden og over hundre i Norge 🙏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Akryl said:

Islam tror på det samme som kristne. 

Det er nok å ta litt hardt i.

Jeg kjenner til at folk her i landet har fått prest til å lese bønner og velsigne hus der noen har dødd; dette var ca. 30 år siden. Ikke fordi de opplevde noe plagsomt, men fordi de ønsket å være sikre på at avdødes sjel fikk fred og gikk videre. Dette ut fra troen på at om en sjel ikke finner fred, kan den bli værende igjen "på denne siden".

Kjenner også til et tilfelle der en mann ble drept på fælt vis, dette var for over 100 år siden. Kortversjon: Historien forteller at mannen gikk igjen på stedet der han tilbrakte sin siste stund, og folk i bygda kunne høre skrikene hans. De fikk hentet en prest til å lese bønner og velsigne avdødes sjel, og siden har ingen hørt noen skrik.

Jeg vet ikke hva som er praksis i Den Norske Kirke i dag, men siden en prest er ment å arbeide for de gode kreftene, så jeg kan tenke meg at noen i hvert fall er villige til å velsigne(eller rense) steder som anses for å være hjemsøkte.

Anonymkode: 95683...8c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal være noen vits i å ringe presten om det skjer uforklarlige ting i huset, fordrer jo dette at 

1) Man er overtroisk, og

2) Man tror på Gud og at dessuten at presten har overnaturlige evner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Conal skrev (12 timer siden):

Ja, prester tror på det overnaturlige. Det overnaturlige er en virkelig og sann ting, men du må først oppleve og realisere det og super dekonstruksjone sinnet ditt. 

Jesus var full-mode overnaturlig; ta ut demoner fra folk, fristet av Satan i ørkenen, går i vannet osv osv.

Forskjellen mellom Jesus og de fleste av hans følgere er at Jesus opplevde shit, de andre bare tror.

Quranen sier at du må tro på det usette som en av dens pillars of faith.

Er ingenting som er usett, jeg har sett og opplevd alt.

#Det overnaturlige er naturlig 😉

At Jesus gikk i vannet, det tror jeg også på faktisk. 

Alt det andre der — not so much.

Anonymkode: be5ff...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (11 timer siden):

Tja - pass på at du ringer en med samme trosretning som ondskapen du evt har i hus 🙈 Finnes tusenvis av trosretninger i verden og over hundre i Norge 🙏

Trenger ikke å være av samme tro

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prester kan fortsatt gjøre dette. Husrens, enten ved innflytting eller etter ønske fra dem som bor i huset. 
Det finnes et eget rituale (liturgi KR 53.1/12) for dette, med retningslinjer for hvordan dette skal gjøres. Liturgien heter "Velsignelse av hus og hjem". 

Det er presten eller en annen kirkelig medarbeider som kan utføre liturgien og det er en forutsetning at denne på forhånd har hatt en samtale med dem som ber om forbønnshandling.

Så ikke vær redd for å ta kontakt med ditt nærmeste kirkekontor :)

Anonymkode: d1b31...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 23.31):

Ingen prester i den norske statskirke tar slike oppdrag. De er teologer først og fremst. Det du beskriver er overtro. Kontakt en klarsynt eller noe annet alternativt. Da bidrar du til deres inntektskilder 👍 Eventuelt psykolog.

Anonymkode: b7a64...60e

Jo de gjør det :D

1 Denne liturgien kan brukes når noen ber presten eller en annen kirkelig medarbeider komme og velsigne deres hjem ved innflytting eller ved en annen anledning. Liturgien kan også brukes på arbeidsplasser eller lignende, der det er ønske om det. Det er en forutsetning at de som bor i eller bruker huset er til stede under handlingen.

VELSIGNELSE AV HUS OG HJEM

https://www.kirken.no/globalassets/kirken.no/migrering/kr_53_1_12_liturgien.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...