Gå til innhold

Solas grublerier3.

Sola de

Anbefalte innlegg

Da har jeg nettopp utført årets mest makabre jobb :dåne:Brekke vingene eller hva det er oppunder kalkunen :grine: Like ekkelt hvert år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøleskapsdelen av kombiskapet mitt trekker et letthetens sukk. Endelig fått svære fuglekadaveret ut av seg. Får la det komme seg i noen dager før det igjen får påfyll. 

Ser man skal steke det i en halv time pr kg. Kan det stemme :klo: Trodde det var en halv time pr halvkilo :S Får følge oppskriftene. Jeg stapper den med appelsin, så 3t15 minutter ca da :S tror jeg må se i dagboka hvor lenge tidligere fugler har stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (På 5.12.2022 den 12.42):

Jeg har kjøpt kalkun. 5,64 kg. Sånn. Da er det nedskrevet et sted :nikke:  Skal stekes en halv time for hvert kg på 180 grader. Ta ut av fryser 2-3 dager før. Siste timene før steking stå på benken tildekket ellers blir den tørr i følge lappen på esken. Sånn.

Måtte bla meg tilbake til tidligere juler i dagboken. Svarer meg selv. Forhåpentligvis slipper jeg å lete så lenge neste gang :)

Halvtime altså. Jaha. Bra man kan lese seg tilbake i tid. 180 grader.

Sola de skrev (På 6.12.2022 den 16.49):

Har hentet pakken på nærbutikken. Var noen par med sko. Likte bare 2 av dem. Ene var skechers go walk arch fit. Beina mine liker dem :sjokkblå: De var litt store, men om jeg legger en ekstra såle inni, blir de nok bra. Skal bestille et par til om de går greit å gå med over tid. Kanskje skechers hvordan nå enn det skrives :S kan være løsningen for mine gnagsårutsatte bein :S

Det var det. Hvertfall noen av dem. Disse og noen andre, sånne man tråkker rett ned i. Step in eller hva de heter.

Sola de skrev (På 31.12.2022 den 13.23):

Tror kanskje jeg satte fuglen inn litt for tidlig :S Den har stått i ovnen en time allerede, men er jo over 5 kg, så om den skal steke halvtime pr halvkg, så blir det vel sånn i 17 tiden den er ferdig, og så skal den hvile en stund også.

Ok. Hmmm. Middagen skal være i 17- tiden. Da må den i ovnen sånn ca 13.30 ish da :klo:

Sola de skrev (På 31.12.2022 den 13.55):

Jeg googlet litt og så mange langtidsstekte den på lavere temperaturer, så da bør 170 gå :vetikke:

Jeg steker sjampinjong, varmer mandelpotet. ( har kjøpt fra fjordland, sånne ferdigkokte man bare varmer. Blir bare mos alltid når jeg skal koke ellers :risterpåhodet:) Gulrot, pastinakk, brokkoli og rosenkål steker jeg i smør i ovnen. Har ertestuing, fløtesaus med stekesjy i og tyttebær til :spise:

Sjampinjong! Det har jeg helt glemt! :klaske: Får klare oss uten. Det var kjipt. Liker så godt å ha fløtegratinerte poteter og stekt sopp til fuglen 1 nyttårsdag når jeg varmer opp 😕 

Sola de skrev (På 26.12.2023 den 19.11):

Da har vi spist middag hos søskenet mitt. Pinnekjøtt, kålrabistappe og mandelpotet :dåne: Er sååååååååååå fullstendig langt forbi overmett! Var så godt! Det hadde satt på julemusikk, som var på i bakgrunnen. Det har også ommøblert litt etter at familiepusen gikk bort tidligere i år. Gamle sofaen det arvet etter meg var byttet ut med en mindre og fancyere sak og satt mot den veggen hvor tv og slikt før var. Var veldig fint der :nikke: På vei hjem i taxien, så kjørte vi forbi mange julekledde hus. Et hadde laget et skikkelig julevindu ved bruk av bare blomster og lys. Nydelig rett og slett. Gardinene var trukket igjen, og det man så var røde amaryllis, julestjerner og disse var belyst opp så nydelig. Skulle gjerne hatt noe slikt. Har en vegg som bare er vindu, så er vanskelig å få noe gjort uten at det blir overdimensjonert.

Dette kan jeg kanskje gjøre neste år.

Sola de skrev (På 31.12.2023 den 13.47):

Jeg er sliten. Begynte morgen med å slå meg gul og blå. Jeg trenger mer plass! :opplyser:

Etter frokost tok jeg oppvasken og tok fuglen ut av kjøleskapet. Lot den stå på oppvaskbenken balanserende, mens jeg begynte å rydde i "hobbykroken" min i stua :dåne: En sekk med hobbysement har stått der i over 4 år nå. 4 år! :dåne:Den gikk i søppelet. Jeg begynte med å sortere, men til slutt måtte jeg bare kaste for hard hånd. Var ute med 2 søppelsekker :risterpåhodet: Det vises knapt at jeg har ryddet der. Har allerede fra før av pakket ned flere plastkasser med hobbyting. Bakdelen med å interessere seg for neste alt mulig rart, gjerne alt samtidig er at ting veldig raskt flyter over. Jeg hadde en ryddestund før jeg flyttet inn i denne leiligheten. Var samme greia da. Etter å ha vært ute med søppelet, så fikk jeg brekt stakkars vingene på fuglen eller hva det er oppunder den og så hatt hyssing på lårene. Stappet den med appelsiner og krydret den. Har stått i ovnen i 45 minutter nå. Blir nok senkveld før den blir ferdig. Men det er ok.

Skal stappe den med appelsiner i år også.

Skjønner ikke hvordan jeg kunne tro den skulle steke en halv time pr halvkg, da jeg tydeligvis har stekt den en halvtime pr kg hele tiden :klo: Jaja.

Var så stressa i fjor til nyttår. Er i grunn ikke noe mindre stressa denne julen, men er glad for å ha kommet meg vekk fra der jeg bodde :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det fullstendig uten hobbyting :juhu: Kvittet meg med absolutt alt. Godt kvitt. Jeg kan ikke drive med det meste lenger likevel.

Har aldri sett stua di så ryddig og umøblert får jeg høre av alle :fnise: Bra. Jeg er lei av overmøblerte hjem. Plass til å bevege seg er hva jeg føler for. Har kvittet meg med det meste jeg eier. Har fremdeles mange ting, men dere skulle sett alt som jeg kvittet meg med :risterpåhodet: Hadde jeg hatt noe tilhørlighet til dette stedet jeg bor, ville jeg kanskje beholdt noe av det, da det ikke ville vært så kostbart å få flyttet tingene, men når jeg ikke har det, så kvittet jeg meg heller med det.

Er veldig høyt under taket her, så er litt akustikk. Vurderer å skaffe meg et gulvteppe for å hjelpe litt på det. Får se. Pga møbelforretningers prisløfter, så kan jeg kjøpe meg alt jeg trenger av resterende ting inkludert gulvteppe uten å måtte betale en eneste krone. Det er jeg rimelig fornøyd med :ler:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow...for en skriveglede og mye hendelser i livet som godt kan fortelles om. Lykke til med å få alt ferdig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (5 timer siden):

Wow...for en skriveglede og mye hendelser i livet som godt kan fortelles om. Lykke til med å få alt ferdig. :) 

Kalkunen var for høy for stekeovnen :dåne:

Måtte partere den :dåne:

Ble bedre enn forventet,  men så mye styr. Hadde stuffet den, krydret og hatt smør på. Skulle sette den i ovnen og den kræsjet i taket til ovnen. Måtte google litt hvordan jeg da skulle steke den, men ble om mulig bedre enn når jeg steker den som hel fugl. 

Er skikkelig dårlig snøvær her nå, så usikker på om man i det hele og store vil se noe til rakettoppskyting. Forsvarlig er det nok neppe slik det blåser nå. Sikkert like greit. Er alltid så redd for raketter.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med fuglen. Jeg mistenker at kvelden vil bli meget bra jeg. :nikke:  Har ikke hørt en eneste rakett her til nå i dag
og det er noe som ikke stemmer. Folk er alltid skyteglade lenge før tolv. :klo:  OIjjjjjj! DER sa det pang! :fnise: De hørte meg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (2 minutter siden):

Grattis med fuglen. Jeg mistenker at kvelden vil bli meget bra jeg. :nikke:  Har ikke hørt en eneste rakett her til nå i dag
og det er noe som ikke stemmer. Folk er alltid skyteglade lenge før tolv. :klo:  OIjjjjjj! DER sa det pang! :fnise: De hørte meg. 

Her smeller det jevnt og trutt :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (2 minutter siden):

Takk for det gamle, håper dere får en fin kveld :blomst2:

Takk skal du ha og det samme til deg, trivelige Rumlemor. ❤️ Planen min er å legge meg rundt ti og sove når alt går i gang, men sov ufattelig lite i natt...det blir vel som det blir. Akk ja sann. :)  God nyttårskveld til Sola mi også. Det har vært en glede å følge deg dette året og det neste kommer til å bli enda litt bedre. Det kjenner jeg på gikta mi. ;) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden):

Takk skal du ha og det samme til deg, trivelige Rumlemor. ❤️ Planen min er å legge meg rundt ti og sove når alt går i gang, men sov ufattelig lite i natt...det blir vel som det blir. Akk ja sann. :)  God nyttårskveld til Sola mi også. Det har vært en glede å følge deg dette året og det neste kommer til å bli enda litt bedre. Det kjenner jeg på gikta mi. ;) 

Håper du får sove godt gjennom rakettbråket! :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det har skjedd før om årene, så det er ikke helt umulig. :) Så er planen å få meg inn i stå tidlig opp-rutiner og fortsette å legge meg rundt ti. Så mange tanker krever mat kan jeg kjenne og hermed skal jeg ha årets siste knekkebrød med brunost på. :nikke: 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

Hører raketter smelle hele tiden her nå :( Hadde håpet været skulle sette en stopper for galskapen, men den gang ei. Synes det er så mye uvettig oppskyting. Var en som smalt like utenfor her, og er ingen som skyter opp utenfor :(

Rumle skrev (2 timer siden):

Takk for det gamle, håper dere får en fin kveld :blomst2:

Takk for det gamle :klem:

Skal være inne. Jeg er redd for fyrverkeri, så tror ikke jeg skal våge meg ut. Blir bare til å hyle vettskremt hver gang en rakett er for nær. Ikke beste måten å bli kjent med nye naboer på :ler: Har hilst på noen av dem fra før, men likevel :ler: 

Har du noen planer?

Rumle skrev (2 timer siden):

Her smeller det jevnt og trutt :sukk:

Her og.

Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

Håper du får sove søtt. Godt nytt år til deg også. Virkelig lov å håpe. :klem:

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Takk, det har skjedd før om årene, så det er ikke helt umulig. :) Så er planen å få meg inn i stå tidlig opp-rutiner og fortsette å legge meg rundt ti. Så mange tanker krever mat kan jeg kjenne og hermed skal jeg ha årets siste knekkebrød med brunost på. :nikke: 

Håper du får kommet i god gammeldags hoppedur igjen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sola de skrev (2 timer siden):

Hører raketter smelle hele tiden her nå :( Hadde håpet været skulle sette en stopper for galskapen, men den gang ei. Synes det er så mye uvettig oppskyting. Var en som smalt like utenfor her, og er ingen som skyter opp utenfor :(

Takk for det gamle :klem:

Skal være inne. Jeg er redd for fyrverkeri, så tror ikke jeg skal våge meg ut. Blir bare til å hyle vettskremt hver gang en rakett er for nær. Ikke beste måten å bli kjent med nye naboer på :ler: Har hilst på noen av dem fra før, men likevel :ler: 

Har du noen planer?

Her og.

Håper du får sove søtt. Godt nytt år til deg også. Virkelig lov å håpe. :klem:

Håper du får kommet i god gammeldags hoppedur igjen.

Samme her. Skal bare slappe av og følge sjakken :jepp:

Håper du får en fin kveld og start på det nye året :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var visst i seng rundt halv ni, hørte noen smell hist og pist, sovnet, våknet av flere smell, opp og drikke vann, legge seg igjen og sovne på dypet...hørte ingenting av midnattssmellene. Kjempefint! Året startet godt, takket være snille menneskers gode ønsker for starten av mitt år. :hoppe: 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (12 timer siden):

Samme her. Skal bare slappe av og følge sjakken :jepp:

Håper du får en fin kveld og start på det nye året :klemmer:

Den satt jeg og så på jeg også. Gikk ut ved midnatt :dåne: Hyyyl! Hyyyyyyyl! Så mye uvettig oppskyting! Var noen idioter som fant ut at å skyte opp raketter når det er vind, var lurt. Glørne var bare få meter fra hvor jeg sto. Var så isende kaldt ute. Fikk neglebitt :ler: Det er ikke ofte jeg får :ler: Håper nye året vil bli bedre enn det som var :klem: 

Hoppetaujenta skrev (47 minutter siden):

Jeg var visst i seng rundt halv ni, hørte noen smell hist og pist, sovnet, våknet av flere smell, opp og drikke vann, legge seg igjen og sovne på dypet...hørte ingenting av midnattssmellene. Kjempefint! Året startet godt, takket være snille menneskers gode ønsker for starten av mitt år. :hoppe: 

God start på nye året for hoppleloppen min det :klem: Du trenger gode netter med søvn :nikke:

Phoenix Heart skrev (27 minutter siden):

Godt Nytt år 2025 – Apper på Google Play

Godt nytt år 2025 til deg også :klem:

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...