I Grosny Skrevet 12. august 2022 #41 Del Skrevet 12. august 2022 jabx skrev (2 timer siden): Feil. For det første var det ikke noe kupp i 2014, det var en protest i den ukrainske befolkningen, som presidenten svarte på med å begynne å myrde demonstranter før han stakk av til Russland. USA har ikke noe med dette å gjøre. Alt koker ned til Russlands nazistiske imperialisme. USA har ingenting med dagens "spesialoperasjon å gjøre", men de var innblandet i maidankuppet. Skytterne på hotel Ukraina var ikke Janukovich sine menn , og de skjøt faktisk også på Berkutpoliti. Men maidankuppet var 8 år siden, og det har vært avholdt to presidentvalg etter det, så jeg forholder meg nå til Zelensky som en helt lovlig valgt president. Han hadde ingenting med maidankuppet å gjøre. Dagens krig mener også jeg at koker ned til Russlands imperialisme, og den har USA ingen ting med å gjøre selv om Putin prøver å dytte skyld på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 15. august 2022 #42 Del Skrevet 15. august 2022 I Grosny skrev (På 12.8.2022 den 18.57): USA har ingenting med dagens "spesialoperasjon å gjøre", men de var innblandet i maidankuppet. Skytterne på hotel Ukraina var ikke Janukovich sine menn , og de skjøt faktisk også på Berkutpoliti. Det var ikke noe kupp. Det var en bred folkelig protest mot presidenten. USA var ikke innblandet. Det var det ukrainske folket selv som protesterte mot den russiske nikkedukken til han stakk av til Russland. Den prorussiske nikkedukken skjøt mot demonstranter jo. Sitat Men maidankuppet var 8 år siden, og det har vært avholdt to presidentvalg etter det, så jeg forholder meg nå til Zelensky som en helt lovlig valgt president. Han hadde ingenting med maidankuppet å gjøre. Dagens krig mener også jeg at koker ned til Russlands imperialisme, og den har USA ingen ting med å gjøre selv om Putin prøver å dytte skyld på dem. Det var altså ikke noe kupp. Det var dessuten kun presidenten som stakk. Resten av regjering og nasjonalforsamling var fortsatt der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SugarCoated Skrevet 7. september 2022 #43 Del Skrevet 7. september 2022 Godt å lese at noen veit litt mer enn det som vises i nyhetene. Hele greia starten av Ukraina for lenge sida, så jeg skjønner ikke hvorfor Russland blir beskyldt for krig sånn plutselig? Det eskalerte jo like etter at USA/NATO valgte å sende våpen og stridsvogner til Ukraina, noe de brukte mot østsiden + grensa til Russland. Ukraina dreper sine egne, og har gjort dette i 8-ish år. Zelensky tåler ikke at folka fra øst ikke vil være en del av Ukraina Det er bare først i år at Norge (og andre land) har begynt å snakke om alle de sivile som har blitt skadet, men det er fortsatt kun de fra vestsiden som får hjelp - de som ikke visste at det var konflikt i sitt eget land før nå 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 8. september 2022 #44 Del Skrevet 8. september 2022 SugarCoated skrev (20 timer siden): Godt å lese at noen veit litt mer enn det som vises i nyhetene. Hele greia starten av Ukraina for lenge sida, så jeg skjønner ikke hvorfor Russland blir beskyldt for krig sånn plutselig? Det eskalerte jo like etter at USA/NATO valgte å sende våpen og stridsvogner til Ukraina, noe de brukte mot østsiden + grensa til Russland. Ukraina dreper sine egne, og har gjort dette i 8-ish år. Zelensky tåler ikke at folka fra øst ikke vil være en del av Ukraina Det er bare først i år at Norge (og andre land) har begynt å snakke om alle de sivile som har blitt skadet, men det er fortsatt kun de fra vestsiden som får hjelp - de som ikke visste at det var konflikt i sitt eget land før nå Russland blir ikke beskyldt for krig "sånn plutselig". De blir beskyldt for krig fordi de startet krigen. Det var Russland som invaderte Øst-Ukraina, og som drepte folk der. Det var 25 dødsfall i de østlige områdene i løpet av hele 2021, så å påstå at Russland invaderte og startet massedrap på tusenvis av ukrainere på grunn av dette virker mildt sagt merkelig. Man har snakket om sivile som har blitt skadd av Russlands invasjon i 2014 i mange år. Det er en hel Wikipedia-artikkel om det som jeg anbefaler deg å lese. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 13. september 2022 #45 Del Skrevet 13. september 2022 SugarCoated skrev (På 8.9.2022 den 0.24): Godt å lese at noen veit litt mer enn det som vises i nyhetene. Hele greia starten av Ukraina for lenge sida, så jeg skjønner ikke hvorfor Russland blir beskyldt for krig sånn plutselig? Det eskalerte jo like etter at USA/NATO valgte å sende våpen og stridsvogner til Ukraina, noe de brukte mot østsiden + grensa til Russland. Ukraina dreper sine egne, og har gjort dette i 8-ish år. Zelensky tåler ikke at folka fra øst ikke vil være en del av Ukraina Det er bare først i år at Norge (og andre land) har begynt å snakke om alle de sivile som har blitt skadet, men det er fortsatt kun de fra vestsiden som får hjelp - de som ikke visste at det var konflikt i sitt eget land før nå Godt at flere og flere innser dette nå🙏 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 13. september 2022 #46 Del Skrevet 13. september 2022 SugarCoated skrev (På 8.9.2022 den 0.24): Godt å lese at noen veit litt mer enn det som vises i nyhetene. Hele greia starten av Ukraina for lenge sida, så jeg skjønner ikke hvorfor Russland blir beskyldt for krig sånn plutselig? Det eskalerte jo like etter at USA/NATO valgte å sende våpen og stridsvogner til Ukraina, noe de brukte mot østsiden + grensa til Russland. Ukraina dreper sine egne, og har gjort dette i 8-ish år. Zelensky tåler ikke at folka fra øst ikke vil være en del av Ukraina Det er bare først i år at Norge (og andre land) har begynt å snakke om alle de sivile som har blitt skadet, men det er fortsatt kun de fra vestsiden som får hjelp - de som ikke visste at det var konflikt i sitt eget land før nå De blir beskylt for å gå til krig fordi det er det de har gjort. Russland har gått til angrepskrig mot et naboland. At nordmenn, som burde vite bedre, blir påvirket til å tro noe annet av russiske trollfabrikker, er skremmende. Logg av internett. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 17. september 2022 #47 Del Skrevet 17. september 2022 On 9/8/2022 at 12:24 AM, SugarCoated said: Godt å lese at noen veit litt mer enn det som vises i nyhetene. Hele greia starten av Ukraina for lenge sida, så jeg skjønner ikke hvorfor Russland blir beskyldt for krig sånn plutselig? Det eskalerte jo like etter at USA/NATO valgte å sende våpen og stridsvogner til Ukraina, noe de brukte mot østsiden + grensa til Russland. Ukraina dreper sine egne, og har gjort dette i 8-ish år. Zelensky tåler ikke at folka fra øst ikke vil være en del av Ukraina Det er bare først i år at Norge (og andre land) har begynt å snakke om alle de sivile som har blitt skadet, men det er fortsatt kun de fra vestsiden som får hjelp - de som ikke visste at det var konflikt i sitt eget land før nå Jeg har ikke fulgt så nøye med på denne sida, men det skal jeg gjøre heretter. Ukraina har ikke kriget mot sine egne i åtte år. Separatistopprører i øst-Ukraina ble startet og støttet av Russland samtidig med annekteringen av Krim i 2014. Før det var det ingen væpnet konflikt. Til å begynne med var Ukraina på god vei til å slå ned opprøret, men så satte Russland inn styrker på separatistenes side. Russland har benektet at de var regulære russiske styrker, men alle som har fulgt med litt skjønner at dette var vanlige russiske soldater som ble satt inn med uniformer uten nasjonale kjennetegn. Siden det har separatistene fått våpenstøtte fra Russland og klart å opprettholde et slags selvstyre. Jeg skal innrømme at jeg ikke har fulgt med i detalj på hvordan ting har gått der siden 2014, men jeg leste en artikkel fra en norsk journalist som hadde tilbrakt noen dager i separatistkontrollert territorium. Separatistene skrøt blant annet av at det ikke var noen homofile igjen der. Ethvert land har rett til å slå ned på væpnet opprør innenfor sine internasjonalt anerkjente grenser. Ukraina har nok ikke vært noe mønsterdemokrati, men om man er misfornøyd med tingenes tilstand betyr ikke det at man har rett til å gå til væpnet opprør. Er du virkelig forbauset over hvorfor Russland blir beskyldt for å ha gått til krig "sånn plutselig"? De gikk jo over fra hybrid krigføring på lavbluss i Donbas til fullskala krig 24. februar 2022. Putin trodde det russiske militæret var i stand til å erobre hele Ukraina med lynkrig på en snau uke, men der tok han heldigvis grundig feil. Russland har to hovedproblem: For å erobre land viser historien at man må gå inn med en tallmessig overlegenhet på 3:1 eller 4:1. Russland hadde 24. februar omtrent like mange soldater som Ukraina. Dessuten er Russland gjennomsyret av korrupsjon. Mye av de budsjettøkningene som har vært bevilget til hæren det siste tiåret har gått i lommene på offiserer og byråkrater, pluss at mange verdifulle deler fra f. eks. nye, avanserte tanks har blitt solgt på svartebørsen. Nå har ukrainas offensiv den siste drøye uka heldigvis vist at vi kan håpe på et russisk nederlag før jul. Russland taper nok ikke rent militært før jul, men kombinasjonen av militære tap hittil og at økonomien sliter med sanksjoner og synkende oljepris (ned fra maks på 122 USD per fat i juni til rundt 85 USD nå) gjør at jeg ser det som en realistisk mulighet at Russland må be om fredsforhandlinger før jul en gang. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 20. september 2022 #48 Del Skrevet 20. september 2022 Purple Basil skrev (På 13.9.2022 den 13.22): Godt at flere og flere innser dette nå🙏 Bare så synd at det er feil: "Russland blir ikke beskyldt for krig "sånn plutselig". De blir beskyldt for krig fordi de startet krigen. Det var Russland som invaderte Øst-Ukraina, og som drepte folk der. Det var 25 dødsfall i de østlige områdene i løpet av hele 2021, så å påstå at Russland invaderte og startet massedrap på tusenvis av ukrainere på grunn av dette virker mildt sagt merkelig. Man har snakket om sivile som har blitt skadd av Russlands invasjon i 2014 i mange år. Det er en hel Wikipedia-artikkel om det som jeg anbefaler deg å lese." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 26. september 2022 #49 Del Skrevet 26. september 2022 Ryddet for brukerdebatt og svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå