AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Del Skrevet 4. august 2022 Gir to eksempler for å illustrere: 1. Sangen Hompetitten av den folkekjære multikunstneren Alf Prøysen: «Ja, nå har'n Per fått det slik som han vil Jakke og bukse og nå kjører'n bil» Men «vil» og «bil» rimer jo ikke, selv det på papiret ser slik ut! 2. Diktet «Valg» av den folkekjære dikteren Bjørnstjerne Bjørnson, nobelprisvinner i litteratur: «Jeg velger meg april I den det gamle faller, i den det ny får feste; det volder litt rabalder,- dog fred er ei det beste, men at man noe vil. Jeg velger meg april, fordi den stormer, feier, fordi den smiler, smelter, fordi den evner eier, fordi den krefter velter,- i den blir somren til!» Men «april» rimer jo verken på «vil» eller «til»! Anonymkode: 50ba1...fe2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #2 Del Skrevet 4. august 2022 De to siste bokstavene i ordet er lik, derav blir det definert som rim. Anonymkode: 488db...834 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Del Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 18.46): De to siste bokstavene i ordet er lik, derav blir det definert som rim. Anonymkode: 488db...834 Du mener hvordan det ser ut på papirer trumfer uttalen? Sludder. Anonymkode: 50ba1...fe2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Del Skrevet 23. august 2022 En til! Postmannn Pat! Postmann Pat! Med sin svarte og hvite katt! «Pætt» rimer ikke med «katt»! Anonymkode: 50ba1...fe2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Del Skrevet 23. august 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: En til! Postmannn Pat! Postmann Pat! Med sin svarte og hvite katt! «Pætt» rimer ikke med «katt»! Anonymkode: 50ba1...fe2 Det rimer på engelsk, og er nok først og fremst et resultat av oversettelse. Ellers liker jeg at det virker som om du tror at du har avslørt noe enormt her 😂 Anonymkode: f6238...16a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #6 Del Skrevet 23. august 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det rimer på engelsk, og er nok først og fremst et resultat av oversettelse. Ellers liker jeg at det virker som om du tror at du har avslørt noe enormt her 😂 Anonymkode: f6238...16a Den virkelig store konspirasjonen: Rim som tilsynelatende rimer, men i virkeligheten ikke gjør det. Ingen tvil om at de utenomjordiske reptilene må ha en finger med i spillet her, og CIA og frimurerne er sikkert involvert. Anonymkode: 10dde...a03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #7 Del Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det rimer på engelsk, og er nok først og fremst et resultat av oversettelse. Ellers liker jeg at det virker som om du tror at du har avslørt noe enormt her 😂 Anonymkode: f6238...16a Jeg vet selvsagt at det rimer på engelsk, men en kreativ sjel ville nok greid å omskrive slik at det kunne fungert bedre på norsk. Ja, det virker ikke som om det er andre som har tenkt på disse tingene. Anonymkode: 50ba1...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #8 Del Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Den virkelig store konspirasjonen: Rim som tilsynelatende rimer, men i virkeligheten ikke gjør det. Ingen tvil om at de utenomjordiske reptilene må ha en finger med i spillet her, og CIA og frimurerne er sikkert involvert. Anonymkode: 10dde...a03 For noe tøv. Det dreier seg kun om late diktere/oversettere, og at de får lov til å holde på slik uten at noe. Reagerer. Alf Prøysen er vel en hellig ku. Anonymkode: 50ba1...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #9 Del Skrevet 23. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: For noe tøv. Det dreier seg kun om late diktere/oversettere, og at de får lov til å holde på slik uten at noe. Reagerer. Alf Prøysen er vel en hellig ku. Anonymkode: 50ba1...fe2 Ingen reagerer fordi det er helt uten betydning, det er vanlig med kunstneriske friheter, nødrim og rare omskrivninger i både dikt og sangtekster. Anonymkode: f6238...16a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #10 Del Skrevet 25. august 2022 On 8/4/2022 at 6:42 PM, AnonymBruker said: Men «vil» og «bil» rimer jo ikke, selv det på papiret ser slik ut! Men «april» rimer jo verken på «vil» eller «til»! Anonymkode: 50ba1...fe2 Det rimer "nok" til at det fungerer. Kunstnerisk lisens går begge veier. Anonymkode: fb4ef...cc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå