Gå til innhold

Baneheia-saken - skyldspørsmål, gjenopptakelse og etterspill

Lord Friendzone

Anbefalte innlegg

Millimani skrev (16 minutter siden):

Bøkene til Jahr, men også det hun over meg nevner. Vil tro den kommende fra Eivind Pedersen også har mye interessant i seg

Lord Friendzone skrev (11 minutter siden):

Begge til Jahr, men den siste er favoritten min. «Prosessen mot Viggo Kristiansen»

Jeg tror egentlig at TV-dokumentaren er det beste stedet å begynne for de fleste. Den ligger på Discovery+.

Aliquis skrev (5 minutter siden):

Jeg tror nok Jahr sin andre bok er den beste om man vil komme så up to date på saken som mulig gjennom en bok. 

Hans første bok går fra det jeg vet litt mer detaljert inn i hendelsene i 2000/2001, men dette dekkes også i tilstrekkelig grad i den siste boken. 

Jeg skal se hva jeg finner!

Men dette leder meg til ett annet spørsmål; er bøkene skrevet for å belyse saken, eller for å belyse VK´s uskyld? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CMHuser skrev (1 minutt siden):

Men dette leder meg til ett annet spørsmål; er bøkene skrevet for å belyse saken, eller for å belyse VK´s uskyld? 

Føler at jeg kan si begge deler. Hans ståsted i saken skinner tydelig igjennom, og han er tydelig på at han ikke kunne ha skrevet bøkene hvis han ikke var overbevist om VKs uskyld. Men jeg vil si at fremstillingen er ganske balansert, og med bred horisont. Han presenterer mye informasjon, og det er absolutt rom for å trekke egne slutninger.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (43 minutter siden):

Belyser man saken så belyser man også VK's uskyld. Det er null bevis for hans skyld. Han har til og med alibi. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (1 time siden):

Hvilke bøker anbefaler dere om denne saken?

Begge bøkene til Jahr. Den første tror jeg at jeg har lest 4 ganger? Spennende lesing!! Liker Jahr sin skrivestil. Andre boken til Jahr er tyngre, men mye å bli sinna over i den også. Mye er i grunnen trist lesning, om man har levd i troen om at mennesker i ulike institusjoner vil mennesker det beste,og innehar moral og etikk til å vite når man bør stå opp for mennesker som åpenbart er utsatt for urett.

Savnet i Baneheia finnes også, men den er skrevet med helt annen vinkel,naturlig nok. Noe kjedelig skrevet.

Venter spent på siste boken som snart kommer, den har visst noen sprengladninger. Så er litt spent på om den blir bra!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (1 time siden):

Jahr belyser saken, og etter å ha lest boken tenkte jeg ' jøss, var det slik det egentlig var??". Det er så mye nytt som blir belyst, at det er vanskelig å tenke at vi har ett stygt justismord. Bare opplysningene og fortellingen rundt Jan Helge sin kveld i Baneheia kvelden før, er ganske sjokkerende lesing. Det var helt nytt for meg, hadde aldri hørt om det før. Det samme med alle vitnene som hørte rasling og støy fra åstedet. For å bruke samme retorikk som retten gjorde" dersom det ikke var gjerningsmannen som raslet og laget støy, hvem var det da?"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, CMHuser said:

Hvilke bøker anbefaler dere om denne saken?

"Prosessen mot Viggo Kristiansen". Den gir et grundig, solid overblikk. 

Anbefaler lydboka på det sterkeste, fordi han er en særdeles god formidler. (Leses av forfatteren selv, og det gir et ekstra "lag" :Nikke:)  

Endret av Tradegy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser inne på FB gruppen Baneheia saken Hva er Sannheten?

Dette ser ut til å være enda verre en det jeg noen gang hadde forstilt  😳 Redd for å gjengi her inne, bli tatt for ryktespredning

Ser ut som det slipper en stor bombe snart. For dette kommer til å slippe ut. Finnes bla mail

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (10 minutter siden):

Leser inne på FB gruppen Baneheia saken Hva er Sannheten?

Dette ser ut til å være enda verre en det jeg noen gang hadde forstilt  😳 Redd for å gjengi her inne, bli tatt for ryktespredning

Ser ut som det slipper en stor bombe snart. For dette kommer til å slippe ut. Finnes bla mail

Måtte sjekke opp. Saftige greier. hvordan har de fått tak i de mailene ? det der er jo vannvittig..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tradegy said:

"Prosessen mot Viggo Kristiansen". Den gir et grundig, solid overblikk. 

Anbefaler lydboka på det sterkeste, fordi han er en særdeles god formidler. (Leses av forfatteren selv, og det gir et ekstra "lag" :Nikke:)  

1 hour ago, Lord Friendzone said:

Føler at jeg kan si begge deler. Hans ståsted i saken skinner tydelig igjennom, og han er tydelig på at han ikke kunne ha skrevet bøkene hvis han ikke var overbevist om VKs uskyld. Men jeg vil si at fremstillingen er ganske balansert, og med bred horisont. Han presenterer mye informasjon, og det er absolutt rom for å trekke egne slutninger.

Dette var veldig bra formulert. :klappe:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (3 timer siden):

Jeg skal være helt ærlig med deg, bøkene til Jahr, dokumentaren og sannsynligvis boken som kommer ut snart, skrevet av Eivind Pedersen, er rene forsvars skriverier for VKs uskyld, og på ingen måte en objektiv fremstilling av saken.

Hvis du vil lese noe langt mer objektivt, foreslår jeg Gjenopptagelse rapporten, selv om den kanskje ikke er like spennende, ensidig og fantasifull.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Callisto83 said:

Jeg skal være helt ærlig med deg, bøkene til Jahr, dokumentaren og sannsynligvis boken som kommer ut snart, skrevet av Eivind Pedersen, er rene forsvars skriverier for VKs uskyld, og på ingen måte en objektiv fremstilling av saken.

Hvis du vil lese noe langt mer objektivt, foreslår jeg Gjenopptagelse rapporten, selv om den kanskje ikke er like spennende, ensidig og fantasifull.

Hva er utelatt fra bøkene til Jahr?

Kan du liste opp tre faktafeil i bøkene som er av betydning for saken?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Kardemommete said:

Måtte sjekke opp. Saftige greier. hvordan har de fått tak i de mailene ? det der er jo vannvittig..

Hvor på gruppen er mailene omtalt? Var inne for å sjekke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 timer siden):

Hvilke faktafeil finnes i bøkene? som krasjer med bevisene i saken? hva er fantasi i bøkene ?

Jeg har ikke lest de.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Callisto83 said:

Hva med podcasten?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hannabanna skrev (15 timer siden):

Jeg var bare 12 år i 2000, så i flere år trodde jeg at Viggo var skyldig. Men par år før boken til Jahr kom ut så fikk jeg høre at broren til Viggo var sikker på at han var uskyldig, synes dette var rart og begynte å lese om saken. Etter dette begynnte jeg å tvile på at han var skyldig og når boka til Jahr kom ble jeg ganske sikker på at han var uskyldig i Baneheia. Det hadde vært interessant å høre om når og hvorfor flere her skiftet mening om saken?

Jeg var 7 år, og fikk vel ikke med meg noe av rettssaken. Jeg husker sommeren 2000, for vi ferierte i Kristiansand, og min eldre søster fortalte meg hva som hadde skjedd med to jenter der.

Da dommen falt var jeg 9 år, så satte meg jo ikke inn i saken akkurat, det var vel bare informasjon jeg fikk med meg når voksne pratet eller fra overskriften på avisene. Jeg kan huske at vi pratet om det, for barn lurer jo, men det var jo sånn "Dette skjedde, og det er skummelt, men de som gjorde det sitter i fengsel nå".

Har jo bare vokst opp med at det var sånn, og aldri satt meg inn i saken. Jeg tenkte nok mange ganger at Viggo var skikkelig dum, for han innrømmet det aldri blablabla. Jeg har alltid hatt tro på rettsvesenet, for man kan jo ikke dømmes uten bevis, og siden jeg aldri satte meg inn i det senere så har jeg gått ut i fra at det er bevis. 

Det var først før denne gjenopptagelsen at jeg satte meg ned og leste. Det var vel noen nyheter om det, også tenkte jeg sikkert "herregud, har han ikke gitt seg enda", men så ble jeg veldig sjokkert da jeg leste om mangelen på bevis. Den tråden som ble stengt var jo en overbevisning i seg selv. All den informasjonen jeg ikke hadde da fordi jeg var så ung, og som jeg bare overså i senere tid fordi jeg anså saken som avsluttet.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media i 2000: "Begge er skyldig". Alle er enige. 

Media i 2022: "VK er uskyldig". Alle er enige. 

Endret av stemorsblomsten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemorsblomsten skrev (4 minutter siden):

Media i 1999: Begge er skyldig. Alle er enige. 

Media i 2022: VK er uskyldig. Alle er enige. 

Det var vel i år 2000, ikke 1999, men er forsåvidt enig. Det har noen fellesnevnere 🙂

En merkbar forskjell er sosiale medier. Det fantes ikke på samme måte da, som nå. De fleste nyhetssakene den gang kom i kjølvannet av rettssaken. Nå er det bøker, dokumentar, Facebook grupper, podcast osv osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemorsblomsten skrev (10 minutter siden):

Media i 1999: Begge er skyldig. Alle er enige. 

Media i 2022: VK er uskyldig. Alle er enige. 

2022 En HAUG med nye momenter i saken som peker mot JHA som eneste gjerningsperson.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...