Gå til innhold

Null arbeidserfaring, hvordan få jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet du, det er arbeidstakernes marked nå og det ropes etter mer bemanning i mange....

Anonymkode: 5e3c8...6d0

Sa en naiv sjel, som ikke har oppdatert seg angående hva som venter oss i år 2023 når det gjelder halvering av den økonomiske veksten i Norge, samtidig som flere av Norges viktigste handelspartnere skal nærmest ned i 0% økonomisk vekst for 2023.

Skrik så mye "du" vil, det er for mange folk sammenlignet med antallet stillinger. Det er bare et faktum. Befolkningen fortsetter å øke i Norge for hvert eneste år. Det samme gjelder i verden for øvrig totalt sett. Digitalisering og automatisering river stillingene ned i dass, samtidig som alle skal prestere maks på alle arenaene, slik at det oppstår "inflasjon". Det er et passende måte å beskrive det på, i disse inflasjonstider.

 

Anonymkode: 3bf5d...537

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sa en naiv sjel, som ikke har oppdatert seg angående hva som venter oss i år 2023 når det gjelder halvering av den økonomiske veksten i Norge, samtidig som flere av Norges viktigste handelspartnere skal nærmest ned i 0% økonomisk vekst for 2023.

Skrik så mye "du" vil, det er for mange folk sammenlignet med antallet stillinger. Det er bare et faktum. Befolkningen fortsetter å øke i Norge for hvert eneste år. Det samme gjelder i verden for øvrig totalt sett. Digitalisering og automatisering river stillingene ned i dass, samtidig som alle skal prestere maks på alle arenaene, slik at det oppstår "inflasjon". Det er et passende måte å beskrive det på, i disse inflasjonstider.

 

Anonymkode: 3bf5d...537

Hæ? Det er jo viden kjent at Horeca-bransjen sliter med å finne nok arbeidstakere. Søker man der og attpåtil snakker norsk får du jobb på dagen.

Anonymkode: 87678...a97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Absolutt innafor. Men er vel svært mange om beitet, og er vel håpløst og søke med en tom CV?

Anonymkode: 449e7...a52

Nei, da hadde det ikke vært så mye ledig. Er snakk om flere tusen stillinger. 
Hva er det for en instilling du har? Snu den! De ansetter utlendinger som ikke kan norsk. Det er desperatisme der ute

Anonymkode: 375a3...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det TS lurer på: Du får nok ikke jobb, nei. Men du har ekstrem ressurssterke og rike foreldre, så de burde aktivert nettverket sitt og hjulpet deg å finne noe. Det er slik alle andre rikinger holder på med, og du har kanskje lest allerede at minst 50% av alle stillinger i Norge går "under bordet", altså de blir aldri lyst ut formelt sett.

Ellers så er det åpenbare svaret, i og med at du har foreldre med masse penger, å starte på utdanning, og kanskje holde på med noe frivillig ved siden av. 

Du har absolutt alle forutsetninger for å bygge opp en CV, når du har foreldre som har et ganske pent 2-sifret antall millioner av kroner. Så lenge du er frisk, selvsagt, både mentalt og fysisk.

Jeg ser at et par stykker foreslår lager her i tillegg til det å sitte i kassa på butikken. Sistnevnte blir tross alt automatisert i stadig større grad, så om kun noen få år vil det knapt nok være noen som sitter i kassa på matbutikken. Det blir vel bare en slik "manuell" kasse igjen per matbutikk, i tilfellet det digitale betalingssystemet skulle kollapse.

Når det gjelder lager og logistikk, så er dette blitt ganske "High Tech", i mangel på bedre uttrykk, men faktisk helt korrekt, med tanke på at man tidligere måtte bare ha truckfører bevis og et tullete fagbrev i logistikk fra VGS, som de kaller for logistikkoperatør / lagermedarbeider. Men det fagbrevet er ikke verdt papiret det er skrevet på. Kan bare bruke det til toalettpapir i 2022 - 2023.

Om du skal kunne noe rundt lager, så må du nesten starte på logistikkoordinator utdanningen ved Folkeuniversitetet, og den utdanningen kan du ta online i hovedsak. Selv dette, mener jeg er et absolutt minimum å kunne, hvis du skal være noenlunde konkurransedyktig innenfor lager og logistikk jobbsøk. 

Det optimale hadde selvsagt ha vært å starte på en bachelor i logistikk eller lignende, slik som en av disse, og da er også kvalifisert til mer enn å sniffe støv på lageret i 8 timer om dagen.

Bachelor i logistikkledelse (Gjøvik)

https://www.ntnu.no/studier/blog

Bachelor i logistikk og SCM (Molde)

https://www.himolde.no/studier/program/logistikk-scm/

Å ha truckfører bevis er heller ikke helt det store. I hovedsak er det snakk om klasse T1, T2, T3 og T4. Det er på en måte minimum en normalt oppegående person skal kunne, så dette gir deg ikke noe overtak i jobbsøkerprosessen. Da måtte du nok hatt sertifiseringer godt utover T4-klassen, kanskje noe som strekker seg helt opp i den klassen, som du kanskje har sett at de har ved havner, der de løfter svære containere. Da har man noe å slå i bordet med når det gjelder truckfører.

Her kan du se forskjellige truck klasser

https://truckutdanning.no/klasser-for-truck/

Anonymkode: 3bf5d...537

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når det gjelder det TS lurer på: Du får nok ikke jobb, nei.

Så jeg vil få avslag på alt av jobber? Selv på bemmaningsbyråer?

Anonymkode: 449e7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så jeg vil få avslag på alt av jobber? Selv på bemmaningsbyråer?

Anonymkode: 449e7...a52

Du får avslag på alle jobber du ikke melder din interesse for. 

Om du melder din interesse hos mange nok får nok du som de aller fleste andre jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/4/2022 at 1:15 PM, AnonymBruker said:

Men jeg tenker og manne meg opp og få meg en jobb nå, er det helt umulig for meg? Og drive og søke på jobber på Finn er vel helt håpløst for meg med den CVen. Må absolutt ikke være en fulltid, kan godt være en deltid! Egentlig hva som helst, uten noe som man trenger lappen til.

Om jeg drar til et jobbbyrå, kan de hjelpe meg noe? :) Tusen takk for all hjelp! 

Anonymkode: 449e7...a52

Det er billetten din. Det er mye lettere å få deltidsstillinger enn heltidsstillinger.

Ja, jobbyråer kan hjelpe deg. 

Skjønner at det ikke er lett å få jobb, men du er på riktig vei nå og det er langt fra umullig å få jobb. 

Anonymkode: e21fb...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/6/2022 at 2:15 AM, AnonymBruker said:

Det er vel forbeholdt polakker.

Anonymkode: 449e7...a52

:rolleyes:

Anonymkode: 3062a...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med bemanningsbyrå, sykehjem, barnehage, byggebransjen og sikkert i mye mer er det behov for folk og der går det uten noe bakgrunn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 19.29):

Nei, da hadde det ikke vært så mye ledig. Er snakk om flere tusen stillinger. 
Hva er det for en instilling du har? Snu den! De ansetter utlendinger som ikke kan norsk. Det er desperatisme der ute

Anonymkode: 375a3...5d3

Jeg opplever ikke denne desperatismen. Jeg har nå søkt på 60 jobber og vært på fire intervjuer. Fortsatt arbeidsledig 🤷🏼‍♀️ De jobbene jeg søker på er det 50-200 søkere pr stilling. Jeg har også begynt å søke til hotellbransjen, men ikke fått noe svar der gitt…. Jeg har 20 års arbeidserfaring innen serviceyrker og nyutdannet innen administrasjon. 

Anonymkode: ba46a...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg opplever ikke denne desperatismen. Jeg har nå søkt på 60 jobber og vært på fire intervjuer. Fortsatt arbeidsledig 🤷🏼‍♀️ De jobbene jeg søker på er det 50-200 søkere pr stilling. Jeg har også begynt å søke til hotellbransjen, men ikke fått noe svar der gitt…. Jeg har 20 års arbeidserfaring innen serviceyrker og nyutdannet innen administrasjon. 

Anonymkode: ba46a...622

Da søker du vel på utlyste stillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (6 minutter siden):

Da søker du vel på utlyste stillinger?

Ja

Anonymkode: ba46a...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja

Anonymkode: ba46a...622

Da er det jo ikke rart man havner i konkurranse med en mengde andre som søker på de samme utlyste stillingene. Man må nesten spørre om jobb om man ikke er helt sikker på at man vinner en slik konkurranse. I en konkurranse med 200 deltakere og 199 tapere er man neppe den beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg opplever ikke denne desperatismen. Jeg har nå søkt på 60 jobber og vært på fire intervjuer. Fortsatt arbeidsledig 🤷🏼‍♀️ De jobbene jeg søker på er det 50-200 søkere pr stilling. Jeg har også begynt å søke til hotellbransjen, men ikke fått noe svar der gitt…. Jeg har 20 års arbeidserfaring innen serviceyrker og nyutdannet innen administrasjon. 

Anonymkode: ba46a...622

Søker over hele landet?

Anonymkode: 3062a...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...