Gå til innhold

Hvordan sjekke fertilitet? Hva hvis vi ikke kan få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Min samboer og jeg har prøvd å bli gravid i åtte måneder, og begynner å bli utålmodig.

Spesielt siden jeg er i 30-årene, og ønsker å få to-tre barn før fertiliteten er nesten ikke-eksisterende (jeg har ingen fra før).

Så hvis det er noe galt med meg eller partner, vil vi finne ut av det fort, så vi får gjort de tiltakene som trengs.

Neste eggløsning er i slutten av neste uke. Jeg tenker å ta meg en ringerunde for å høre om noen gynekologer har tid for meg tidlig neste uke. Jeg har ekstreme smerter første dag i ny syklus, så kanskje jeg har noen problemer som bør sjekkes?

Noen her som har sjekket fertilitet hos gynekolog? Hvordan gikk det?

Min samboer bør sikkert ta en sædtest, men hvordan gjøres det? Vi har googlet litt kjapt, og ser at det ofte gjøres på fertilitetsklinikker. Dette finnes ikke her vi bor.

Hvis han bestiller seg en legetime, blir han da henvist et annet sted, sånn at ting tar ekstra lang tid? Eller hvor henvender man seg? :)

Og hvis han har dårlige/få sædceller, hva gjør man da?

Vi vil jo helst ha 100 % egne, men hva gjør man hvis den ene ikke kan? Bruker man donor? Hva koster i så fall det? Og er det en lang prosess? Hva er andre muligheter?

Vi tar gjerne i mot gode råd for å forbedre sjansen for graviditet på egenhånd også! 👇

• Jeg har regelmessig mens og syklus på rundt 28 dager hver måned.

• Vi bruker ikke eggløsningstest hver måned, men de ganger vi gjør det får vi alltid positiv. Så "produserer" vi mange dager i forveien og i ettertid, bare sånn i tilfelle...

• Ingen av oss er overvektige eller røyker.

• Noen ganger har vi hatt sex hver dag, andre annen hver dag. Vi har også prøvd å ikke "bry oss så mye", for å se om det hjelper å ikke være så fiksert. Vi har også tatt en pause på to måneder (mest for å ikke få baby i jula, men også litt for å ta en pause).

• Jeg har vært gravid før. Da var jeg ung og singel, så det ble abort. Så jeg har i hvert fall hatt muligheten for å bli gravid.

• Han har en tenåring fra før, men det er altså mange år siden. Blant annet er han fotballspiller, og har fått seg noen trøkk.

• Vi bruker ikke glidemiddel, men har prøvd fertilitetsvennlig glidemiddel i to måneder for å teste.

• Jeg er 31 år. Han er seks år eldre enn meg.

Hilsen to rådville, dårlige babylagere 🥺

Anonymkode: 470bb...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om du har mensen og eggløsningstester slår ut, betyr det ikke at et egg legger ut på vandring for og bli befruktet. Eller at det ender med og bli befruktet. Dere kan dra til en vanlig gynekolog, og spørre om og ta tester. Det må ikke være en fertilitetsklinikk. 

Du kan ta for og sjekke egglager, eggkvalitet og diverse andre hormoner, i tillegg til en fysisk sjekk, han kan ta sædprøve. I tillegg anbefales det og ta et panel for HIV, klamydia osv. 

Anonymkode: 7955b...9b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos privat gynekolog hos spiren,  betalte vel et par tusenlapper. Der ble både sperm sjekket samt meg, både med blodprøver først og så innvendig ul der. De var gode til å informere og tilby medikamenter man kan prøve etc. hvis mannen din har dårlig sperm kan dere prøve skikkelig tilskudd av vitaminer og kosthold, vi har to barn selv om min har dårlig sperm. Er den altfor dårlig vil de kanskje foreslå prøverør. Oftest kan man bruke mannens sperm siden de da henter ut en bra spermcelle. Dersom spermen er totalt ubrukelig kan man bruke donor. Det er sjeldent den er så dårlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi tok steget og bestilte oss time hos «fertilitetsjekk» i 2021. Da hadde vi prøvd å bli gravide i 12 mnd (Jeg var da 28 og Sambo 30).

Jeg vil så absolutt anbefale dere å ta kontakt med en gynekolog / fertilitetsklinikk så raskt som mulig. Vi angrer på at vi ikke gjorde det tidligere, selv om man oftest anbefaler par å prøve i minst 1 år før man utreder barnløsheten. Om dere trenger hjelp via assistert befruktning så kan det ta litt tid før dere kommer i gang (offentlig). 

Vi var hos Medicus for fertilitetssjekk. Først ble det tatt blodprøver hos fastlege (kun av meg), og når medicus hadde mottatt disse var jeg inne for en enkel gyn-undersøkelse. Samboer leverte sædprøve under samme time. Dette var altså rimelig fort gjort.  Hos oss var det mannlig faktor som gjorde at det ikke klaffet. Etter mange herrens egguttak og 2 innsett ble vi endelig gravide, og venter ei lita jente om 4 dager. I vårt tilfelle var det faktisk så alvorlig at mannen hadde _0_ sædcelller i spermprøven, da han tydeligvis er født med «ødelagte» sædledere. Allikevel kunne de gå direkte inn i testiklene hans med en liten nål å hente ut sædceller - så jenta vår er 100% biologisk vårt barn med hjelp av ICSI. Så, dersom det feks skulle være dårlig sædkvalitet så trenger ikke det å være et kjempeproblem okke som. 

Jeg skjønner at dere har 10.000 spørsmål, men dere må ikke ta eventuelle sorger på forskudd. Bestill en time nå, så får dere er svar ganske så raskt❤️

Anonymkode: 1d94f...51f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei!

Vi tok steget og bestilte oss time hos «fertilitetsjekk» i 2021. Da hadde vi prøvd å bli gravide i 12 mnd (Jeg var da 28 og Sambo 30).

Jeg vil så absolutt anbefale dere å ta kontakt med en gynekolog / fertilitetsklinikk så raskt som mulig. Vi angrer på at vi ikke gjorde det tidligere, selv om man oftest anbefaler par å prøve i minst 1 år før man utreder barnløsheten. Om dere trenger hjelp via assistert befruktning så kan det ta litt tid før dere kommer i gang (offentlig). 

Vi var hos Medicus for fertilitetssjekk. Først ble det tatt blodprøver hos fastlege (kun av meg), og når medicus hadde mottatt disse var jeg inne for en enkel gyn-undersøkelse. Samboer leverte sædprøve under samme time. Dette var altså rimelig fort gjort.  Hos oss var det mannlig faktor som gjorde at det ikke klaffet. Etter mange herrens egguttak og 2 innsett ble vi endelig gravide, og venter ei lita jente om 4 dager. I vårt tilfelle var det faktisk så alvorlig at mannen hadde _0_ sædcelller i spermprøven, da han tydeligvis er født med «ødelagte» sædledere. Allikevel kunne de gå direkte inn i testiklene hans med en liten nål å hente ut sædceller - så jenta vår er 100% biologisk vårt barn med hjelp av ICSI. Så, dersom det feks skulle være dårlig sædkvalitet så trenger ikke det å være et kjempeproblem okke som. 

Jeg skjønner at dere har 10.000 spørsmål, men dere må ikke ta eventuelle sorger på forskudd. Bestill en time nå, så får dere er svar ganske så raskt❤️

Tusen takk for godt utfylt svar! 

Jeg har nå bestilt meg time hos gynekolog. Så gjenstår det å finne ut hvor og hvordan man avleverer sædprøve.

Gratulerer så masse med baby ❤️ ❤️ For en glede!

Kostet det mye penger å gjøre det slik som dere gjorde? Og tok det lang tid?

Og kommer dere til å gjøre prosessen på nytt for å få flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg setter stor pris på det ❤️ Har lest mye om dette, men det er noe annet når det kommer fra mennesker med egne erfaringer.

Jeg har nå bestilt meg time hos gynekolog, så jeg får sjekket meg et par dager fra angivelig eggløsning.

Så gjenstår det å finne ut av hvordan man får sjekket mannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for godt utfylt svar! 

Jeg har nå bestilt meg time hos gynekolog. Så gjenstår det å finne ut hvor og hvordan man avleverer sædprøve.

Gratulerer så masse med baby ❤️ ❤️ For en glede!

Kostet det mye penger å gjøre det slik som dere gjorde? Og tok det lang tid?

Og kommer dere til å gjøre prosessen på nytt for å få flere barn?

Nei, vi valgte å gå igjennom prøverørsprosessen offentlig, og det «eneste» man betaler offentlig er en egenandel for medisiner (rundt 18.000 mener jeg det var), også får man jo raskt frikort. Så det kostet oss kanskje 22.000,- ish.

Tok ca et år fra oppstart til vi var gravide (6 egguttak og 2 innsett). 
Vi har fortsatt 3 blastocyster på frys, så vi håper vi har et søsken eller to liggende hos St.Olavs slik at vi slipper å gå igjennom en eller flere nye runder. 

Men uansett, prøv å ikke google og prøv å koble av. Det er absolutt ikke sikkert at dere har behov for hjelp, og alle spørsmålene gjør egentlig bare vondt verre. Avvent inntil dere har fått svar fra gyn nå, så kan du heller lese deg opp litt på prosessen videre (og snakke med lege selvfølgelig)☺️Har selv brukt alt for mye tid på å gruble å tenke worst case, og det tærer veldig på. Masse, masse lykke til videre🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg setter stor pris på det ❤️ Har lest mye om dette, men det er noe annet når det kommer fra mennesker med egne erfaringer.

Jeg har nå bestilt meg time hos gynekolog, så jeg får sjekket meg et par dager fra angivelig eggløsning.

Så gjenstår det å finne ut av hvordan man får sjekket mannen...

Han må bestille en egen time :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han må bestille en egen time :) 

Men hvor? 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, vi valgte å gå igjennom prøverørsprosessen offentlig, og det «eneste» man betaler offentlig er en egenandel for medisiner (rundt 18.000 mener jeg det var), også får man jo raskt frikort. Så det kostet oss kanskje 22.000,- ish.

Tok ca et år fra oppstart til vi var gravide (6 egguttak og 2 innsett). 
Vi har fortsatt 3 blastocyster på frys, så vi håper vi har et søsken eller to liggende hos St.Olavs slik at vi slipper å gå igjennom en eller flere nye runder. 

Men uansett, prøv å ikke google og prøv å koble av. Det er absolutt ikke sikkert at dere har behov for hjelp, og alle spørsmålene gjør egentlig bare vondt verre. Avvent inntil dere har fått svar fra gyn nå, så kan du heller lese deg opp litt på prosessen videre (og snakke med lege selvfølgelig)☺️Har selv brukt alt for mye tid på å gruble å tenke worst case, og det tærer veldig på. Masse, masse lykke til videre🥰

Takk for at du deler din erfaring ❤️ Det settes stor pris på! Om jeg skal gå gjennom det samme eller ikke, er det flott å lære litt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sædprøve; enten kan han kontakte fastlegen som kan henvise ellers kan han kontakte Volvat feks. Samboeren min ble først henvist til sædprøve, men ventetid var 4 mnd, så han ringte Volvat og spurte. Fikk time samme uken og svar etter to timer.

Anonymkode: 2b393...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...