G.A. Skrevet 21. november 2005 #1 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg har nettopp tatt en prat med gynekologen min, som har fått resultatene av lap-undersøkelsen. Jeg hadde en tett eggleder, som sansynligvis har kommet av en infeksjon. Da er sansynligvis den andre egglederen også skadet, selv om den ikke er tett. Så nå blir vi satt på venteliste til prøverør, der ventetiden er ca 6 måneder. Jeg kjenner jeg nesten er kvalm nå, deppa og skuffet.. Vet egentlig ikke helt hva jeg føler. Kanskje jeg får satt ord på følelsene når jeg får sortert tankene litt. Kan ikke huske jeg har lest noe sted om statistikker for resultat av prøverørsbefruktning.. Noen som vet noe om dette? Hvor stor er sjangsen for at jeg blir gravid etter 3 forsøk? Dersom 1 forsøk ikke går, må jeg da settes opp på venteliste på ny og vente i 6 måneder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 21. november 2005 #2 Del Skrevet 21. november 2005 Vet ikke helt hva jeg skal si, for jeg er ikke noen ekspert paa proeveroer...men haaper det ordner seg for dere! Ikke gi opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 21. november 2005 #3 Del Skrevet 21. november 2005 SKjønner godt at du ikke har det så bra nå. Det er en trist beskjed å få. Når du har stått i kø i de 6 mnd som sykehuset har kan du starte på det første forsøket. Hvis det trengs flere trenger du ikke å stå i kø mer, men man må ofte vente i noen mnd, det varierer fra klinikk til klinikk hvor lenge man må vente etter et forsøk, men ca 1-2 mnd. Jeg har hørt forskjellige statistikker for hvor mange som lykkes, men jeg tror det er ca 30% på et forsøk. Mange lykkes på de tre offentlige forsøkene, men mange gjør det dessverre ikke. Det kommer litt ann på hva som er galt også. Masse lykke til, dette trenger så absolutt ikke å bety at dere ikke vil klare det. Man må dessverre smøre seg med den berømte tålmodigheten i dette systemet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peony Skrevet 21. november 2005 #4 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg ville tatt en titt på www.snartgravid.com, www.barnimagen.com og www.fub.no - der ligger det mye god informasjon. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 21. november 2005 #5 Del Skrevet 21. november 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 21. november 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 21. november 2005 Dersom det er 30% sangs for å lykkes per forsøk tenker jeg slik: 30% ganger 3 forsøk er lik 90% sangs for å lykkes på 3 forsøk tilsammen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #7 Del Skrevet 21. november 2005 Ikke mist motet hehelt med en gang. Jeg kjenner ei som fikk det til å klaffe på første prøverørsforsøk (har en tett eggleder), og med andre mannen ble hun gravid spontant! Skjønner at du ikke har det lett, snakk med noen, prøv å få trøst, og ikke minst snakk med mannen din, han har det nok tøft han også. Lykke til videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 21. november 2005 #8 Del Skrevet 21. november 2005 Dersom det er 30% sangs for å lykkes per forsøk tenker jeg slik: 30% ganger 3 forsøk er lik 90% sangs for å lykkes på 3 forsøk tilsammen... ← Nei dessverre, det regnes ikke sånn. Tror ca 40-45% blir gravide etter 3 forsøk. Man må finne gullegget og det er ikke alltid like lett. Det er mange jenter i samme situasjon som deg på fub sin forum side, der er det også masse informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peony Skrevet 22. november 2005 #9 Del Skrevet 22. november 2005 Her står det at ca. halvparten av de som får IVF ender opp med barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 22. november 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg håper bare da at vi er av de 50% som er heldige og klarer det. Håper at sjangsene er enda større enn 50%, siden jeg kun er 24, og vi begge lever et sundt liv. Det eneste som egentlig er galt er jo egglederene. Hadde kanskje vært mindre sjangs for å lykkes dersom vi var eldre, og det ikke var funnet noen grunn eller en annen grunn til barnløsheten..? Prøver bare å trøste meg selv litt jeg.. Jeg skulle fortelle samboeren min om hva legen hadde sagt og at det kom til å bli prøverør på oss.. Men de ble ikke så lett: Etter jobb reiste vi på besøk på sykehuset og besøkte noen venner som nettopp hadde blitt foreldre for første gang. Sambo fikk holde et spedbarn for første gang.. På vei hjem var det eneste han pratet om hvor klar han var for å bli pappa nå, og hvor mye han gledet seg.. Klarte bare ikke ødelegge med å fortelle det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #11 Del Skrevet 22. november 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 22. november 2005 #12 Del Skrevet 22. november 2005 en kommer fra meg også. Jeg vil tro at dere har en ganske god sjanse for å lykkes med prøverør siden dere er så unge. Statistikken på prøverøsbehandling er laget ut fra alle de som gjennomgår behandling, og du må ikke glemme at en stor overvekt av de som blir behandlet er rundt 35 (var det jeg fikk høre ved St.Olavs) Sjansen for å lykkes er større jo yngre en er (fikk jeg høre) Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 22. november 2005 #13 Del Skrevet 22. november 2005 Det er riktig at sjansene deres er litt bedre når dere er unge enn hvis du hadde vært 40. Jeg skjønner godt at du er lei deg, det er en veldig trist beskjed å få vite at man ikke kan få barn på egenhånd. Mange blir gravide ved IVF/ICSI, selvom det er langt unna akkurat nå, har dere gode sjanser for å klare det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. november 2005 #14 Del Skrevet 22. november 2005 Dette er da bare positivt! Ikke at dere ikke får det til som dere vil selv, selvsagt, men at dere nå er videre i systemet og får hjelp. DET er veldig bra. Ja, så må dere vente litt for å slippe til, men det kan være greit å bearbeide litt tanker også under denne tiden. Da er dere desto mer klare når dere kommer dit dere gjør og får brev om å ringe inn mensen. Tenk også på at det første forsøket er det dere skal konsentrere dere om, ikke tenk så mye på de andre. Selv om det første forsøket ikke alltid er vellykket, så er det alltid nyttig likevel med tanke på neste forsøk. For da vet de mer om hva du tåler av hormoner, hva som hjelper akkurat dere til å få unnfanget et barn. Når det gjelder ventetid på et eventuelt forsøk nummer to, så er det ikke ventelister som betyr noe der, men at kroppen din kommer i gjenge, med mens og sykluser og sånne ting. Selvsagt kan fx ferieavvikling ha noe å si, men dere er i systemet da og det er det viktigste. Anbefaler sidene til Foreningen for ufrivillig barnløse, der treffer du mange i din situasjon som kan gi tips om ting dere kan holde på med mens dere venter, fx alternativ behandling som akupunktur, refleksologi etc. Ingen får hjelp av alt, men det kan hjelpe å ha noe å tro på. Og skade gjør det uansett ikke. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 22. november 2005 Forfatter #15 Del Skrevet 22. november 2005 en kommer fra meg også. Jeg vil tro at dere har en ganske god sjanse for å lykkes med prøverør siden dere er så unge. Statistikken på prøverøsbehandling er laget ut fra alle de som gjennomgår behandling, og du må ikke glemme at en stor overvekt av de som blir behandlet er rundt 35 (var det jeg fikk høre ved St.Olavs) Sjansen for å lykkes er større jo yngre en er (fikk jeg høre) Lykke til. ← Takk Det er slike oppmuntrende meldinger som hjelper! Føler at for hver melding jeg får i denne tråden så bli jeg sikrere på at dette skal vi klar, dette kommer vi oss gjennom. Alt kommer til å gå fint til slutt. Den dagen kommer der vi skal sitte en lille knøttet i armene og tenke tilbake på dette å være glade for at alt gikk fint til tross for bekymringer og triste perioder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå