Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hej! 

På min arb plass jobber man man-fre 08-16, inkl 30 min ubet lunsj. 

Arb krever også at ansatte 3 dgr i uken er på "beredskapsvakt" hvor vi må være tilgjengelig og jobbe (ca 2 effektive timer) fra 16-23 via mobil/pc. Dette skal vistnok være inkludert i årslønna (som allerede er veldig mye lavere enn en tilsvarende tittel/stilling). 

Er dette i det heletatt lov?

Jobber jo gratis da?

Anonymkode: 1264a...156

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les kontrakten din

Anonymkode: c5e2d...375

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les kontrakten din

Anonymkode: c5e2d...375

Har lest. 

Står bare "arbeidstaker er kjent med og inngår i den beredskapsvakt utenfor arbeidssted arbeidsgiver har i tillegg til den allminnelige arbeidstid" 

Trodde slikt var ulovelig, så falt meg aldri inn at de skulle pålegge såpass mye "overtid" uten å kompensere i form av avspass eller lønn. Dumme meg.. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere stempler ikke inn så det blir timer på timekonto engang?

Anonymkode: 0c2ad...93a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere stempler ikke inn så det blir timer på timekonto engang?

Anonymkode: 0c2ad...93a

Nei. Ingen overtid eller noe registreres. 

Får bare beskjed om å komme 08-16 man-fre, også informerer de om hvem som skal ha beredskapsvakt (også lørdager og søndager fra 08-23).

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier fagforeningene?

Anonymkode: 95b14...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fagforeningen!

Anonymkode: f3447...e76

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kontakt fagforeningen!

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva sier fagforeningene?

Anonymkode: 95b14...6c7

Sendt mail til de jeg er organisert hos. Men arbplassen er ikke organisert i noe da, har det noe å si for om jeg kan få hjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver forventer at all ekstra tid vi bruker på jobb er "frivillig ufakturert innsats" selv om vi er pålagt beredskapsvakt 365 dager i året. 

I mrg f.eks er det forventet at jeg jobber 2 timer overtid for å være med på noe slags infomøte (de skjuler det i form av "teambuilding") det er ikke betalt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiver forventer at all ekstra tid vi bruker på jobb er "frivillig ufakturert innsats" selv om vi er pålagt beredskapsvakt 365 dager i året. 

I mrg f.eks er det forventet at jeg jobber 2 timer overtid for å være med på noe slags infomøte (de skjuler det i form av "teambuilding") det er ikke betalt.

Om det er "frivillig" så er det helt innafor å si at det ikke passer.

Anonymkode: 71df7...7fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det er "frivillig" så er det helt innafor å si at det ikke passer.

Anonymkode: 71df7...7fa

Dårlig formulert, ikke frivillig - vi er pålagt disse beredskapsvaktene.

Men all tid vi bruker på jobb utenfor 08-16 mener du inngår i årslønna som er satt. 

Hvis jeg sitter på jobb til 18 - ja, det inngår i årslønna

Hvis jeg sitter på jobb til 23 - ja, det inngår. 

Disse beredskapsvaktene skal vi være tilgjengelig på tlf og må svare på mail innen 1 min. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har overtidsbetalt er det fordi du har en «særskilt selvstendig stilling». Og da skal du ha mulighet til å styre din egen arbeidstid, og ikke bli pålagt vakter. I tillegg skal slike stillinger være lønnet bedre enn tilsvarende stillinger der man ikke styrer egen arbeidstid.

For meg høres det ut som din arbeidsgiver ikke er innenfor lovgivningen. Det letteste for deg å gjøre med det er å bytte jobb.

Anonymkode: a41ba...4ff

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sendt mail til de jeg er organisert hos. Men arbplassen er ikke organisert i noe da, har det noe å si for om jeg kan få hjelp?

Neida, det har ikke noe å si. Det som er viktig er at du er organisert 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du ikke har overtidsbetalt er det fordi du har en «særskilt selvstendig stilling». Og da skal du ha mulighet til å styre din egen arbeidstid, og ikke bli pålagt vakter. I tillegg skal slike stillinger være lønnet bedre enn tilsvarende stillinger der man ikke styrer egen arbeidstid.

For meg høres det ut som din arbeidsgiver ikke er innenfor lovgivningen. Det letteste for deg å gjøre med det er å bytte jobb.

Anonymkode: a41ba...4ff

Lønnen er dårligere enn gjennomsnittslønn innen yrket. Altså 200K mindre i året. 

Kan absolutt ikke styre egne arbeidstider. 

Ja, må nok se meg om etter en annen jobb. Bare synd, for neste de ansetter blir jo like grovt utnyttet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lønnen er dårligere enn gjennomsnittslønn innen yrket. Altså 200K mindre i året. 

Ja, må nok se meg om etter en annen jobb. Bare synd, for neste de ansetter blir jo like grovt utnyttet. 

Alternativet er jo at dere som jobber der nå snakker sammen, velger en plasstillitsvalgt som representerer fagforeningen deres, kobler inn sentral fagforening og kjører prosess. Men dere er avhengige av at antallet ansatte som ikke har baller til å kreve sin rett er få.

Anonymkode: 3df0a...f36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alternativet er jo at dere som jobber der nå snakker sammen, velger en plasstillitsvalgt som representerer fagforeningen deres, kobler inn sentral fagforening og kjører prosess. Men dere er avhengige av at antallet ansatte som ikke har baller til å kreve sin rett er få.

Anonymkode: 3df0a...f36

Nei, det funker ikke. Virker rett og slett som om de andre ansatte ikke har noe liv utenom jobben 😅 de bruker gladelig 14 timer på jobben 7 dager i uken uten ekstra lønn 😳

Er jeg + en annen som reagerer. Så er kun 2 av oss.

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er års lønna di? 

Jeg har sett gang på gang ansatte og fagforeninger si at det og det er ulovlige, dere har krav på det og det. Men så viser det seg brått at det er helt lovlig og det dere lissom har krav på. Gjelder ikke ditt felt

Anonymkode: 012d0...86e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, det funker ikke. Virker rett og slett som om de andre ansatte ikke har noe liv utenom jobben 😅 de bruker gladelig 14 timer på jobben 7 dager i uken uten ekstra lønn 😳

Er jeg + en annen som reagerer. Så er kun 2 av oss.

Virker som du trenger en veldig tilrettelagt arbeidsplass med stemplingsur

Har en jobb med mye frihet og god lønn. Det forventes at man er tilgjengelig, til gjengjeld er det mye frihet. 

Vi er forskjellig 

Anonymkode: 7398e...003

AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk ikke lov. 
Dersom arbeidstiden er fastsatt har du ikke en særlig uavhengig stilling, ergo er dette overtid og skal kompenseres. Det er heller ikke lov til å planlegge med overtid på denne måten, dersom dette behovet er konstant må arbeidsgiver faktisk bemanne opp. 

Ta kontakt med fagforening eller Arbeidstilsynet. Og sørg for å spare på all dokumentasjon på merarbeidet slik at dere kan kreve dette kompensert.

Anonymkode: 53488...c4a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...