Gå til innhold

Ukomfortabel på minnestund.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var nylig i begravelse en god venn var gått bort. Det var minnestund etterpå med veldig mange mennesker. En av de pårørende reiste seg og sa: Vi håper alle som er her i dag vil resie seg og si noen minneord om den avdøde. Hvor lenge har der kjent hverandre, hvordan ble dere kjent, hva slags relasjon hadde dere osv.

Jeg kjente jeg fikk klump i magen, er ikke komfortabel med å snakke i store forsamlinger i det hele tatt. De andre reiste seg i tur og orden, jeg og et par andre ble sittende. Satt og skalv og svettet og var livredd for at den pårørende skulle si: Skal ikke du også si noen ord "Kari"? Heldigvis skjedde det ikke.

Jeg har aldri opplevd noe sånt som dette i en minnestund før. Tar man det for gitt at dette er noe alle er komfortable med?

Anonymkode: f5498...a63

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var sikkert godt ment

Anonymkode: 203c5...6c0

Ja, det var nok helt sikkert det. Men mange har angst for å snakke i store forsamlinger. Meg selv inkludert.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri opplevd noe sånt i en minnestund. 

Anonymkode: ef02d...d4a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri opplevd noe sånt i en minnestund. 

Anonymkode: ef02d...d4a

Det har ikke jeg heller, så jeg ble helt satt ut da den pårørende ba oss om det.

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri opplevd. Høres helt snodig ut. 

Anonymkode: 27045...447

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var sikkert godt ment

Anonymkode: 203c5...6c0

Enig i dette. Skjønner at mange syns det er ubehagelig, men dersom dette var en som sto avdøde nært, så var nok tanken bare godt ment, og tanken var nok mer på at hn ville minnes den avdøde. 

Når det er sagt så har jeg ikke opplevd det selv. 

Anonymkode: 85e0f...67e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri opplevd. Høres helt snodig ut. 

Ja, ikke sant?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det bare var uheldig formulert å at de mente at alle som hadde lyst til å fortelle kunne det? 

Anonymkode: 87505...12b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i dette. Skjønner at mange syns det er ubehagelig, men dersom dette var en som sto avdøde nært, så var nok tanken bare godt ment, og tanken var nok mer på at hn ville minnes den avdøde. 

Når det er sagt så har jeg ikke opplevd det selv. 

Anonymkode: 85e0f...67e

Tanken var god den, jeg skjønner så klart det. Men ikke alle er like komfortable med å snakke i store forsamlinger.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det bare var uheldig formulert å at de mente at alle som hadde lyst til å fortelle kunne det? 

Det virket ikke sånn, men mulig det var det de egentlig mente. Jeg vet ikke...

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virket ikke sånn, men mulig det var det de egentlig mente. Jeg vet ikke...

TS

Skjønner at det var ubehagelig for deg. Jeg hadde heller ikke klart å reise meg og fortelle noe i en forsamling. Tenker du bare skal glemme dette og gå videre :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at det var ubehagelig for deg. Jeg hadde heller ikke klart å reise meg og fortelle noe i en forsamling. Tenker du bare skal glemme dette og gå videre :) 

Ja, det skal jeg :)

Men lurte bare på om dette var blitt vanlig, derfor skrev jeg her.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger å tro at det bare var en uheldig formulering. Det er jo vanlig i minnestund at en av de pårørende reiser seg, sier noen ord og sier at de som ønsker det er velkommen til å si noen ord under minnestunden. Ikke sikkert at vedkommende som sa dette selv er så vant til å snakke i store forsamlinger. Da kan ordene lett stokke seg litt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pillarguri skrev (Akkurat nå):

Jeg velger å tro at det bare var en uheldig formulering. Det er jo vanlig i minnestund at en av de pårørende reiser seg, sier noen ord og sier at de som ønsker det er velkommen til å si noen ord under minnestunden. Ikke sikkert at vedkommende som sa dette selv er så vant til å snakke i store forsamlinger. Da kan ordene lett stokke seg litt.

Det har du nok helt rett i :)

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det skal jeg :)

Men lurte bare på om dette var blitt vanlig, derfor skrev jeg her.

TS

Det tviler jeg på. Det høres heller ut som om denne pårørende ikke har vært i så mange begravelser/minnestund før. Litt som den ene forloveren i et bryllup jeg var i for noen år siden. han ringte alle inviterte gjester på forhånd (70 stykker) og spurte om de ville holde tale eller levere et innslag. Det resulterte i verdens lengste (og verste) bryllupsmiddag noen sinne. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg var nylig i begravelse en god venn var gått bort. Det var minnestund etterpå med veldig mange mennesker. En av de pårørende reiste seg og sa: Vi håper alle som er her i dag vil resie seg og si noen minneord om den avdøde. Hvor lenge har der kjent hverandre, hvordan ble dere kjent, hva slags relasjon hadde dere osv.

Jeg kjente jeg fikk klump i magen, er ikke komfortabel med å snakke i store forsamlinger i det hele tatt. De andre reiste seg i tur og orden, jeg og et par andre ble sittende. Satt og skalv og svettet og var livredd for at den pårørende skulle si: Skal ikke du også si noen ord "Kari"? Heldigvis skjedde det ikke.

Jeg har aldri opplevd noe sånt som dette i en minnestund før. Tar man det for gitt at dette er noe alle er komfortable med?

Hvorfor trodde du det?

Vedkommende sier jo «jeg håper». Dette er et håpe en enkelt person i en forsamling har. Selvsagt er det ok å ha håpe noe. At du tolker ordet «håp» som et krav er ikke andre sitt ansvar. Håp er et meget mildt ord uten krav. «Jeg håper der kommer i bursdagen min» feks betyr jo at noen ønsker deg der. Sier du nei? Ok. Lov det.

Anonymkode: 8dd81...9ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tviler jeg på. Det høres heller ut som om denne pårørende ikke har vært i så mange begravelser/minnestund før. Litt som den ene forloveren i et bryllup jeg var i for noen år siden. han ringte alle inviterte gjester på forhånd (70 stykker) og spurte om de ville holde tale eller levere et innslag. Det resulterte i verdens lengste (og verste) bryllupsmiddag noen sinne. 

Beklager, men nå måtte jeg le :ler:

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, det var nok helt sikkert det. Men mange har angst for å snakke i store forsamlinger. Meg selv inkludert.

TS

Men herregud da

Anonymkode: 5a472...484

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor trodde du det?

Vedkommende sier jo «jeg håper». Dette er et håpe en enkelt person i en forsamling har. Selvsagt er det ok å ha håpe noe. At du tolker ordet «håp» som et krav er ikke andre sitt ansvar. Håp er et meget mildt ord uten krav. «Jeg håper der kommer i bursdagen min» feks betyr jo at noen ønsker deg der. Sier du nei? Ok. Lov det.

Anonymkode: 8dd81...9ab

Det virket ihvertfall som at alle trodde de burde gjøre det. Nesten alle reiste seg jo.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...