PetterKanin Skrevet 3. august 2022 #41 Del Skrevet 3. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Veldig mange veterinærkontorer har dyrlegevakt hele døgnet. Det hadde ikke krevd så mye innsats å forsøkt å ringe nærmeste veterinærkontor. Og det er ikke så veldig vanlig med halsbånd på katt. De aller fleste er chippet. Det kunne dyrlegen sjekket. Kollegaen ditt har helt rett!!!! Man kan ikke overvåke en utekatt 24/7 så nei man skal ikke bare ta høyde for at de blir påkjørt. Herlighet for en tankegang. Du er åpenbart ikke et dyremenneske. Anonymkode: 6773f...712 Selvsagt må man ta høyde for at en utekatt kan bli påkjørt. Det handler ikke om å overvåke dem 24/7, men være klar over at dette kan være årsaken om katten ikke kommer hjem. Endret 3. august 2022 av PetterKanin 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #42 Del Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 17.43): Det tenkte jeg ikke på en gang. Tar ikke de katter som er dumpet og ikke døde? Det var en ganske alminnelig i fargen. Helt vanlig grå Vet ikke hvor du bor men her er ikke veterinærene åpne 24/7. Og de prioriterer nok ikke døde dyr. Hadde katta blitt liggende på dyrelegekontoret hadde det gått enda lenger tid før de skjønte hvor det ble av katta enn når jeg la den synlig i grøfta. Jeg synes det er synd at noen mistet kjæledyret sitt samtidig sliter jeg med å ha veldig dårlig samvittighet ovenfor dyreeier som slipper ut dyret sitt uten tilsyn og sikring på nattestid.. Jeg kunne aldri latt mine dyr gå løse på den måten. Jeg hadde en destinasjon så katten hadde blitt liggende i bilen i ca 10 timer. Det fristet bare ikke. Eske eller ei. Å vekke ett helt boligfelt pga en påkjørt katt fristet heller ikke. Nei, det er det ikke. Noen av oss bor utenfor store byer og har ikke veterinærer som er åpne hele døgnet. Her er dessuten de fleste veterinærer spesialisert på kyr, hester og gårdsdyr. Det er ganske langt til en smådyrsklinikk Anonymkode: d6410...61f Selvfølgelig skulle du ikke gå fra dør til dør. De som foreslår at du skal gjøre det på natt/morningen er virkelighetsfjerne. På svarene kommer det vel frem at du skulle ringt politiet, så det er vel greit til en annen gang. Tenker ellers du gjorde rett. Hadde kl vært 12 kunne du kanskje kjørt til dyrlege for chipping. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Det var jo ikke så du gjemte den så ingen skulle kunne finne den. Anonymkode: 8f2fa...2b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 3. august 2022 #43 Del Skrevet 3. august 2022 (endret) Noen kjørte på min katt. Mange år siden. Sjåføren gikk fra hus til hus. Fant hvor katten hørte hjemme. Kjempebra at sjåføren tok ansvar. Hun hadde sikkert like vondt som meg. Respekterer dette menneske over alt. Hun kjørte over et dyr, og tok ansvar. Kunne sagt , dyr er dyr. Dyret ble begravd under en rosebusk. Som sagt, mange år siden, før øretatovering og chipping var vanlig. Påkjørselen skjedde på dagtid. Er bare glad vi fikk beskjed, og kunne gravlegge katten på skikkelig vis. I dag er kattene mine chippet, årlig vaksine, sterilisert/kastrert, forsikret. Vet at jeg får beskjed om noe skjer. Endret 4. august 2022 av Helene 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #44 Del Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Selvfølgelig skulle du ikke gå fra dør til dør. De som foreslår at du skal gjøre det på natt/morningen er virkelighetsfjerne. På svarene kommer det vel frem at du skulle ringt politiet, så det er vel greit til en annen gang. Tenker ellers du gjorde rett. Hadde kl vært 12 kunne du kanskje kjørt til dyrlege for chipping. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Det var jo ikke så du gjemte den så ingen skulle kunne finne den. Anonymkode: 8f2fa...2b2 Jeg var ikke helt klar over det med politi faktisk. Trodde det bare gjaldt hvis det ble skader på bilen eller hvis dyret løp videre og man måtte settes over til viltnemd etc. Anonymkode: d6410...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #45 Del Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg var ikke helt klar over det med politi faktisk. Trodde det bare gjaldt hvis det ble skader på bilen eller hvis dyret løp videre og man måtte settes over til viltnemd etc. Anonymkode: d6410...61f Tror politiet gir beng i en død katt. Men er jo greit å melde fra, så har du gjort ditt.. Anonymkode: db920...6e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #46 Del Skrevet 4. august 2022 Jeg hadde levert den hos en veterinær for å sjekke chip (alternativt så tror jeg viking har chip-maskin? Ikke helt sikker), også hadde jeg postet et innlegg i redd dyra lokal/dyrebar etc med beskrivelse av katten samt område den ble påkjørt. Jeg hadde ikke bare lagt den i veikanten å antatt at den ble funnet av rette eier. Jeg har ikke opplevd å kjøre på en katt selv, men jeg har opplevd at noen har dumpet en død katt på min tomt... 🤦🏼♀️ Eierne var selvsagt fryktelig fortvilte, men samtidig takknemlig for at noen gadd å skrive innlegg på Facebook slik at de fikk et svar på hva som hadde skjedd med katten. Tok noen dager før jeg oppdaget den (den var dumpet i ytterkanten av tomta), og de hadde lett etter den i flere dager. 😥 Anonymkode: 34828...f1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #47 Del Skrevet 4. august 2022 Hva er oddsen for at katten i det hele tatt er chippet? Hvor mange % av de hundretusener av katter i landet har faktisk microchip? Finnes det noen tall? Anonymkode: d6410...61f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #48 Del Skrevet 4. august 2022 Lokalt i fylket har vakta på vegvesenet utstyr til å sjekke chip så jeg ringer dit. Da henter de katten, sjekker chip og kontakter eier. Anonymkode: 6ce2d...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 4. august 2022 #49 Del Skrevet 4. august 2022 Katter som er chippet pleier å være tatovert ID inne i øret. Før var det mer vanlig å tatovere et nummer i øret, men det har man gått bort fra nå. I følge dyreid er det nærmere 700.000 norske hunder og katter som er chippet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #50 Del Skrevet 4. august 2022 Hadde jeg kjørt på en katt som åpenbart daua momentant, som her, så hadde jeg lagt den i veikanten og kjørt videre, om jeg var på et fremmed sted. Slik jeg hadde gjort om det hadde vært en grevling. Anonymkode: 35ab9...860 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #51 Del Skrevet 4. august 2022 Mulig jeg hadde ringt vegvesenet eller viltnemda i kommunen for å rådføre meg, litt avhengig av situasjonen. Det er leit, men dyr blir påkjørt mange ganger om dagen og dør av det (bare toget alene dreper tusenvis av dyr årlig), så det er ikke særlig uvanlig. Anonymkode: 35ab9...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #52 Del Skrevet 4. august 2022 Og bare så det er sagt, klokken halv seks om morgenen hadde jeg aldri i livet ringt noe vet. over et dyr som er stein daut. De har vakt for å redde dyr, løpet her var åpenbart kjørt, så det akutte er over. Anonymkode: 35ab9...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #53 Del Skrevet 4. august 2022 PetterKanin skrev (15 timer siden): Selvsagt må man ta høyde for at en utekatt kan bli påkjørt. Det handler ikke om å overvåke dem 24/7, men være klar over at dette kan være årsaken om katten ikke kommer hjem. Enig. Man kan liksom ikke la katter gå løst og så klage over at de blir borte. Hvis man er redd for å miste katten sin må man skaffe seg kattegård. Anonymkode: 70938...c5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #54 Del Skrevet 4. august 2022 Det aller beste er om den som er ansvarlig får levert dyret til veterinær for sjekk av chip. Men jeg mener minstekravet er at man fjerner dyret fra veibanen, og legger det ut til siden slik at det ikke blir jevnet med veien etter som flere biler kjører over. Da kan noen andre ta dyret med seg for å levere det til veterinær for sjekk av chip. Jeg mener du gjordet minstekravet. Det er veldig mange som ikke en gang går ut å sjekker om dyret er dødt. Det er ikke alle som har utstyr i bilen (som en pose å ha dyret i), eller tid til å kunne ta det med seg videre. Og bare for å ha nevnt det i tilfelle det skulle skje i fremtiden (for det er fort gjort med hvordan katter hopper ut i veien); det er gratis å levere inn for sjekk av chip. Mener at det er veterinær som ringen evt. eier, og din «jobb» slutter så fort du leverer den fra deg. Og katteeiere pleier å chippe dyrene sine. Det er litt fra gamledager (foreldre generasjoner født 60-70 taller og før kanskje) som ikke helt bryr seg om katter, for «det er bare en katt». For den nyere generasjonen så er en katt et familiemedlem, og vi bryr oss om dem, og derfor chippes de. Anonymkode: 8c361...a65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #55 Del Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og bare så det er sagt, klokken halv seks om morgenen hadde jeg aldri i livet ringt noe vet. over et dyr som er stein daut. De har vakt for å redde dyr, løpet her var åpenbart kjørt, så det akutte er over. Anonymkode: 35ab9...860 Om man har en plastpose, kan man legge dyret igjen utenfor døren til en veterinær klinikk når det er så tidlig på morgenen. Anonymkode: 8c361...a65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #56 Del Skrevet 4. august 2022 De fleste er vel såpass at de chipper kattene sine idag. I tillegg er det en del private som har chiplesere, du finner de gjerne i grupper som håndterer hunder på rømmen. Jeg ville meldt i fra til politiet, samt lagt ut på Facebook, så sant man ikke har anledning til å frakte dyret til veterinærkontoret. Du hadde ikke engang trengt å skrive at det var du som kjørte på den, mtp eventuell hets. Har dog sett endel slike innlegg og ikke opplevd hets så sant personen faktisk virker lei seg for det som har skjedd, som de aller fleste normale mennesker vil være. Tvert imot har de mottatt takk for at de har gitt beskjed slik at eierne kan få hente og begrave dyret sitt. Anonymkode: 92bb7...e6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #57 Del Skrevet 4. august 2022 n_97 skrev (2 timer siden): Katter som er chippet pleier å være tatovert ID inne i øret. Før var det mer vanlig å tatovere et nummer i øret, men det har man gått bort fra nå. I følge dyreid er det nærmere 700.000 norske hunder og katter som er chippet. Men det er nok en stor del av tallet hunder. Valper selges ferdig vaksinert, chippet og registrert i NKK. Har aldri hørt om at katter leveres ferdig chippet, med minde det er snakk om rasekatter ol. Og de er jo ofte ikke løse ute heller Anonymkode: d6410...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #58 Del Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men det er nok en stor del av tallet hunder. Valper selges ferdig vaksinert, chippet og registrert i NKK. Har aldri hørt om at katter leveres ferdig chippet, med minde det er snakk om rasekatter ol. Og de er jo ofte ikke løse ute heller Anonymkode: d6410...61f Her i området har vi dyrebeskyttelsen, og 3 andre frivillige organisasjoner som tar hånd om hjemløse katter. Alle katter som adopteres fra disse er chippet som en del av prisen. Så det er faktisk blitt veldig vanlig å chippe katter, ikke bare rasekatter. Anonymkode: 8c361...a65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #59 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 8.13): Jeg var ikke helt klar over det med politi faktisk. Trodde det bare gjaldt hvis det ble skader på bilen eller hvis dyret løp videre og man måtte settes over til viltnemd etc. Anonymkode: d6410...61f Det er jo det som er hensikten, redde skadede dyr. Politiet bryr seg ikke om en død katt. Jeg bor i by og på bydelssidene på Facebook flommer det over av savnede katter, som er uchippet. Jeg hadde gjort akkurat det samme som TS. Uaktuelt å ta med en DØD katt i bilen. Ts la katten lett tilgjengelig i nabolaget, så eier ville fått beskjed. Anonymkode: 894d8...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim85 Skrevet 21. september #60 Del Skrevet 21. september On 8/2/2022 at 5:14 PM, Myrmica said: Om du kjører på en katt er det MINSTE du kan gjøre å ta den med til nærmeste veterinærkontor for å se om den er chippet... Er den ikke chippet har du i det minste gjort et forsøk. Det MINSTE du kan gjøre for katten er å holde den inne. Jeg ønsker ikke å bruke min tid og penger for at katteiere synes det er beleilig å slippe katten ut på trafikkert vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå