Gå til innhold

Hva gjør du når du kjører på en kattt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Det er ikke ulovlig å kjøre på et dyr.

Formulerte meg dårlig, mente at det var ulovlig å ikke melde fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skulle i hvert fall tatt et bilde av katten og kontaktet det lokale kattens vern, dyrebeskyttelsen etc, og sendt de bildet og gitt beskjed om hvor katten lå så de kunne lagt ut på div kanaler.

Anonymkode: ad892...fba

Det tenkte jeg ikke på en gang. Tar ikke de katter som er dumpet og ikke døde?

Det var en ganske alminnelig i fargen. Helt vanlig grå 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blomster? Nei, men du kunne ha tatt den med til veterinær, lagt ut etterlysning, banket på hos hus rundt og hengt opp plakater i området.

Ja hvorfor kunne ikke du hatt katten liggende der? Tror du at katten råtner på to timer? Finner sikkert etterlant du kan legge katten på hvis du er redd for bilen, du kan også ha poser/tepper o.l i bilen tilfelle det skjer igjen. Hvis ikke er det mulighet å legge katten igjen utenfor hos veterinær kontoret, med en beskjed (i en eske helst)..  Hvis det absolutt ikke er mulig så tar du bilde og legger på facebook. 

Jeg tror det kommer veldig an på formuleringen, og hvis man får en dritt kommentar eller to, hvem bryr seg? 

Anonymkode: 01861...736

Vet ikke hvor du bor men her er ikke veterinærene åpne 24/7. Og de prioriterer nok ikke døde dyr. Hadde katta blitt liggende på dyrelegekontoret hadde det gått enda lenger tid før de skjønte hvor det ble av katta enn når jeg la den synlig i grøfta. 

Jeg synes det er synd at noen mistet kjæledyret sitt samtidig sliter jeg med å ha veldig dårlig samvittighet ovenfor dyreeier som slipper ut dyret sitt uten tilsyn og sikring på nattestid.. Jeg kunne aldri latt mine dyr gå løse på den måten. 

Jeg hadde en destinasjon så katten hadde blitt liggende i bilen i ca 10 timer. Det fristet bare ikke. Eske eller ei. 

Å vekke ett helt boligfelt pga en påkjørt katt fristet heller ikke. 

Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Jo, det er noen veterinærer som har døgnåpent. Det kunne du lett funnet ut med et googlesøk.

Nei, det er det ikke. Noen av oss bor utenfor store byer og har ikke veterinærer som er åpne hele døgnet. Her er dessuten de fleste veterinærer spesialisert på kyr, hester og gårdsdyr. Det er ganske langt til en smådyrsklinikk

Anonymkode: d6410...61f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

... 

Nei, det er det ikke. Noen av oss bor utenfor store byer og har ikke veterinærer som er åpne hele døgnet. Her er dessuten de fleste veterinærer spesialisert på kyr, hester og gårdsdyr. Det er ganske langt til en smådyrsklinikk

Du trenger ikke gå til en smådyrskinikk. Alle veterinærer tar imot smådyr selv om de har store dyr som spesialfelt. Og veterinærer som driver med gårdsdyr har vakttelefon og er tilgjengelig hele døgnet selv om klinikken ikke er åpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar, men her er det jeg ville gjort ( frivillig for Dyrebeskyttelsen og har håndtert mange slike saker)

♡ Ta med til veterinær, de sjekker chip og sender dyret til felles kremering dersom eier ikke melder seg.

♡ Ring på de nærmeste husene, mest sannsynlig bor den like i nærheten eller så kjenner de til den. Har til nå aldri feilet meg.

♡ Legg ut innlegg på Facebook dersom du selv ikke kan gjøre som nevnt over, forklar situasjonen og spør om noen kan bistå. Enten med å dele innlegget for å nå eier eller hente og levere katten til veterinær. 

Ulykker skjer, men det styggeste jeg ser er folk som kjører på og bare forlater situasjonen uten å ta ansvar. 

Anonymkode: 2045c...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte på en katt på en motorvei i en 100-sone en gang, det var null steder å stoppe og ingen hus i nærheten. Jeg ringte politiet, men følte det var alt jeg kunne ha gjort. 

Anonymkode: 6969c...177

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg kjørte på en katt på en motorvei i en 100-sone en gang, det var null steder å stoppe og ingen hus i nærheten. Jeg ringte politiet, men følte det var alt jeg kunne ha gjort. 

Og det det er også alt du egentlig skal gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis det blir en farlig situasjon av å stoppe for deg selv eller andre billister så skal man selvfølgelig ikke stoppe. Men å ringe politiet er ikke alt du kunne ha gjort, hvis du leser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis det blir en farlig situasjon av å stoppe for deg selv eller andre billister så skal man selvfølgelig ikke stoppe. Men å ringe politiet er ikke alt du kunne ha gjort, hvis du leser her.

Nei, kunne jo eventuelt stoppet et trygt sted og gått ei mil i mørket for å finne en katt jeg ikke helt hadde oversikt over hvor var. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, kunne jo eventuelt stoppet et trygt sted og gått ei mil i mørket for å finne en katt jeg ikke helt hadde oversikt over hvor var. 

Det var ikke det jeg mente. Men å legge ut et innlegg i lokale facebook grupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja oj, så stort offer å ha et dødt kjæledyr i bilen som din bil kjørte på, for å SJEKKE om den har chip hos veterinær. Alt for stort offer for deg å bruke kanskje 2 timer på dette, enn for eierne som kanskje blir gående i flere måneder og lure på hva som skjedde med kjæledyret deres

Anonymkode: db9b1...b11

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 time siden):

Jo, det er noen veterinærer som har døgnåpent. Det kunne du lett funnet ut med et googlesøk.

Dette funker jo på det sentrale østland. I virkeligheten bor mange av oss flere timers kjøretur fra en veterinær som er åpen en helt vanlig mandag klokken 14. 

Ts: du ringer politiet. Så enkelt. Så gjør du som de sier du skal, verken mer eller mindre. 

Anonymkode: 9b3cd...4d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja oj, så stort offer å ha et dødt kjæledyr i bilen som din bil kjørte på, for å SJEKKE om den har chip hos veterinær. Alt for stort offer for deg å bruke kanskje 2 timer på dette, enn for eierne som kanskje blir gående i flere måneder og lure på hva som skjedde med kjæledyret deres

Anonymkode: db9b1...b11

Katta ble lagt godt synlig og som flere påpeker bodde den nok i nærheten. Er 99.9% sikker på at noen fant den og kjente den igjen som sin egen evt visste hvem som eide den (HVIS noen eide den og det ikke var en løskatt)

De fant det nok ut samme morgen som den døde. Alternativet at den hadde ligget død i bilen min frem til jeg hadde kunnet levert den til veterinær på kvelden og KANSKJE fått id på den ila kvelden hadde jo tatt lengre tid. 

Dessuten har jeg inntrykk av at det ikke er så vanlig å chippe katter som hunder? 

Uansett, mulig jeg kunne løst det anderledes men jeg har fremdeles ikke dårlig samvittighet. 
Synes ikke katteierne som slipper ut kjæledyret sitt og lar den seile sin egen sjø rett ved traffikert veg er mindre hensynsløse enn det jeg som stoppet og la den i grøfta var. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette funker jo på det sentrale østland. I virkeligheten bor mange av oss flere timers kjøretur fra en veterinær som er åpen en helt vanlig mandag klokken 14. 

Anonymkode: 9b3cd...4d3

Nærmeste veterinær som jeg bruker åpner faktisk ikke før 15:00 de fleste dager og er åpen utover kvelden. Hadde tatt meg 40 min ekstra èn veg å kjøre til henne også. I tillegg til at jeg hadde prioriteringer som rett og slett var viktigere enn å finne ut hvem som eide katten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katta ble lagt godt synlig og som flere påpeker bodde den nok i nærheten. Er 99.9% sikker på at noen fant den og kjente den igjen som sin egen evt visste hvem som eide den (HVIS noen eide den og det ikke var en løskatt)

De fant det nok ut samme morgen som den døde. Alternativet at den hadde ligget død i bilen min frem til jeg hadde kunnet levert den til veterinær på kvelden og KANSKJE fått id på den ila kvelden hadde jo tatt lengre tid. 

Dessuten har jeg inntrykk av at det ikke er så vanlig å chippe katter som hunder? 

Uansett, mulig jeg kunne løst det anderledes men jeg har fremdeles ikke dårlig samvittighet. 
Synes ikke katteierne som slipper ut kjæledyret sitt og lar den seile sin egen sjø rett ved traffikert veg er mindre hensynsløse enn det jeg som stoppet og la den i grøfta var. 

Jeg har innekatter og jeg er enig i at det ikke er så veldig synd på eierene, men hadde jeg kjørt på en katt så hadde jeg hatt kjempe dårlig samvittighet, det er jo ikke katten sin feil at han har idiotiske eiere. Jeg ville likevel gjort alt jeg kunne for å finne eierene, er jo litt medmenneskelighet i meg selv om jeg er uenig i valgene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Myrmica skrev (2 timer siden):

Om du kjører på en katt er det MINSTE du kan gjøre å ta den med til nærmeste veterinærkontor for å se om den er chippet... 

Er den ikke chippet har du i det minste gjort et forsøk. 

Hvorfor det? Jeg gidder i hvert fall ikke ta en slik ekstrautgift for et lite uhell.

Anonymkode: 7c407...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har innekatter og jeg er enig i at det ikke er så veldig synd på eierene, men hadde jeg kjørt på en katt så hadde jeg hatt kjempe dårlig samvittighet, det er jo ikke katten sin feil at han har idiotiske eiere. Jeg ville likevel gjort alt jeg kunne for å finne eierene, er jo litt medmenneskelighet i meg selv om jeg er uenig i valgene deres.

Joda. Men som sagt, det er nok godt gjort om de IKKE fant katta.

den lå synlig nedom et autovern ved oppkjørselen til boligfeltet, det hadde akkurat vært kantslått og gresset var lavt, det var noen postkasser i nærheten osv. Sikkert mange som går der. 

Mtp å finne eier så er jo dette det mest effektive, med mindre katta hadde streifa og var langt hjemmefra. 
Oddsen er jo størst for at katten IKKE hadde microchip og at å få nøyaktig adresse 15 timer senere ikke var sansynlig. Skulle jeg dratt hjem og printa ut postere å hengt opp som noen foreslo hadde det tatt flere dager. 

Joda, kunne sikkert meldt meg inn i en fb gruppe og delt bilde av katta der men det trenger heller ikke løse saken raskt. Kan jo være en gammel dame som eier katta som ikke er på some en gang. 

å banke på dør til dør før folk har stått opp. Nei. Bare nei. Da må det litt mer alvorlige ulykker til. Men creds til de av dere som gjør det. 

Mulig jeg løste det "på gamle måten" men mener selv det var den mest effektive om en ikke den mest politisk korrekte lenger 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor det? Jeg gidder i hvert fall ikke ta en slik ekstrautgift for et lite uhell.

Anonymkode: 7c407...3f6

Hadde du lest tråden hadde du sett at det er helt gratis å levere inn til veterinær, det er også helt gratis å levere inn en levende katt. Man har hjelpeplikt, men man er ikke økonomisk ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 17.22):

Det minste jeg kunne gjort? 
Hva mer skulle jeg evt gjort? Kjøpt ett kors og en blomsterbukett? 😅

Veterinærene er ikke åpne halv 6 om morgenen. Skulle jeg hatt katten liggende død i bilen hele dagen?

Jeg kjørte jo ikke på den med vilje. Den spratt uti veien ut av intet og jeg hadde ikke sjans å stoppe. 

Det er jo desverre sånn som skjer at katter blir truffet av biler. Og har man katten ute uten tilsyn må man jo ta høyde for at slik kan skje med den.. 

Hadde den løpt videre hadde jeg selvfølgelig ringt en veterinær eller politi eller noe. Men nå var det ikke så mye mer man kunne gjøre for den.

Dette tenkte jeg litt på. Men så har jeg sett folk bli lynsjet etter å ha lagt ut slikt på fb. Så jeg lot det være. 

Veldig mange veterinærkontorer har dyrlegevakt hele døgnet. Det hadde ikke krevd så mye innsats å forsøkt å ringe nærmeste veterinærkontor. Og det er ikke så veldig vanlig med halsbånd på katt. De aller fleste er chippet. Det kunne dyrlegen sjekket. Kollegaen ditt har helt rett!!!!

Man kan ikke overvåke en utekatt 24/7 så nei man skal ikke bare ta høyde for at de blir påkjørt. Herlighet for en tankegang. Du er åpenbart ikke et dyremenneske.

Anonymkode: 6773f...712

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...