Gå til innhold

Greit å la en 12-åring være alene hjemme en kveld/natt?


Sizz-

Anbefalte innlegg

Jeg hadde heller ikke latt min 12 åring være alene over natten, med det sagt- hva slags hysteri er det noen kommer med her. Såvidt 16 åringer hadde fått lov? Jeg må le, og lurer litt på hvordan det skal gå i fremtiden når dagens barn har blitt store, og aldri har fått utfordret seg på noe som helst. 

 

Anonymkode: c8a49...1f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest hele tråden. Da jeg var 12 år, barnevakt til lillesøster, og skulle følge storesøster. Alt var mitt ansvar. Far, jobbet konstant. Mor, hjemmeværende. . Vet ikke hva hun gjorde. Litt feil. Hun sydde klær til oss. Dro ut, jeg var barnevakt. Jeg lurer egentlig på hva min mor gjorde. Hun hadde ikke afære. Men, hun tok heller ikke vare på sine barn. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit. Synes 14 år er minimum grense for å skulle være hjemme hele natta alene, og helst sammen med venn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Si hello til generasjon snowflake.

Anonymkode: a5531...22f

Helt enig. Snakk om overbeskyttende helikopterforeldre.

Det var helt vanlig for oss å være alene hjemme da jeg var på den alderen. Vi hadde venner over, bestilte pizza og spilte playstation halve natten. Jeg husker det som ekstremt morsomt.

Og foreldrene var jo aldri timesvis unna. En av gutta hadde alltids noen man kunne få tak i på kort notis via fasttelefon. Men det skjedde vell aldri at vi trengte ringe noen. Vi koste oss.

Anonymkode: 2800f...bd3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha vært alene om natta da jeg var 12. Dag og kveld hadde vært ok. Hvis jeg hadde hatt eldre søsken der, eller venninne, så hadde det vært ok. Ville heller ikke latt mitt barn være alene hel natt da han var 12. Både jeg og barnet mitt flyttet ut da vi var 18, og har vært selvstendige og uredde unge voksne.

Anonymkode: 1315f...85d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville nok helst hatt 12 åringen hos en klassevenninne, men om det ikke går så kan du jo alltids høre med en nabo? 

Når jeg var 12 år(altså det året jeg begynte på ungdomskolen), så passet jeg naboens 3 unger fra ettermiddag til morgenen etter. Men da hadde jeg mine foreldre i nabohuset tilgjengelig om det skulle være nødvendig. Det var aldri behov for de, men det var jo en trygghet både for meg og foreldrene til de 3 små barna. Tenker at det kan være en løsning? Også spiller det en stor rolle hvordan dere bor. Bor dere i et boligfelt med masse naboer tett på, så er det jo mange som kan ha et ekstra øye på huset og ringe på i løpet av kvelden. Dersom hun ikke kan sove hos en venn, så bør du iallefall høre med en nabo.

Anonymkode: 5b0d9...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (9 timer siden):

5-åring eller 12-åring - ikke modne nok å ha ansvaret alene for huset en hel natt. 

Hvor flytter 16-åringene?

Da har man feilet i oppdragelsen av 12-åringen.

På hybler, der de må ta ansvaret forcseg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnedødeligheten har gått ekstremt mye ned, blant annet fordi vi har sluttet å gi barn ansvar de ikke er klar for. Det er helt patetisk å snakke som om det er en dårlig ting. 

Anonymkode: 03b7d...298

Barnedødeligheten har ikke gått ned fordi ungdom ikke er alene hjrmme en natt.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig er det helt ok. ikke bry deg om de nervøse trolla på KG🤣

Anonymkode: 6182c...09e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Da har man feilet i oppdragelsen av 12-åringen.

På hybler, der de må ta ansvaret forcseg selv.

Nei! Foreldre feiler i oppdragelsen når de lar 12åringer være alene hele kvelden og natten til utpå neste dag! IKKE OK!

Sett barna først! Enkelte er så egoistiske og selvsentrerte! Du får barn for å ta vare på de ikke for at de skal overlates til seg selv så ung! 

 

Anonymkode: 4ffe0...7ed

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei! Foreldre feiler i oppdragelsen når de lar 12åringer være alene hele kvelden og natten til utpå neste dag! IKKE OK!

Sett barna først! Enkelte er så egoistiske og selvsentrerte! Du får barn for å ta vare på de ikke for at de skal overlates til seg selv så ung! 

 

Anonymkode: 4ffe0...7ed

Om man setter barna først gjør man dem i stand til å ta vare på seg selv som ungdommer.

12-åringer skal være i stand til dette om man ikke har bedrevet omsorgssvikt.

 

Endret av PetterKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ansatte en 15 åring som barnevakt. Ikke 12 år. Unge damen var skikkelig ansvarsfull. Hun ble fast barnevakt i 4 år. Jeg gav unge menneske en sjanse, hun ba om helgejobb. Tenkte tilbake til meg selv, som 15 åring, var barnevakt hele tiden. På den tiden jobbet jeg kvelder og. Barnevakten stilte alltid opp. Hadde ikke klart meg uten dette menneske. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (7 minutter siden):

Om man setter barna først gjør man dem i stand til å ta vare på seg selv som ungdommer.

12-åringer skal væte i stand til dette om nan ikke har bedrevet pmdorgssvikt.

 

Det er omsorgsvikt og la ett BARN på 12år være alene om natten!

Å lære de å bli selvstendig og klare seg selv er noe helt annet! 

En 12åring skal ikke måtte ta det ansvaret for at foreldrene vil feste!

Anonymkode: 4ffe0...7ed

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, men den voksne personen våkner nok litt lettere, har vett til å ringe brannvesenet, holde seg nede langs gulvet samt å ikke få panikk. Et barn kan lettere ta gale valg i en krisesituasjon.

Anonymkode: bb98e...63a

Strengt tatt bør man ha øvd på slike ting lenge før det er aktuelt at et barn/ungdom er alene om natten. Å vite hvordan man skal reagere i en brann er viktig selv om det alltid er andre i huset. Vi har hatt brannøvelser hjemme. Vi går gjennom alle rom og snakker om og øver på fluktveier. Vi har sjekket at de våkner av røykvarslerne og vi har avtale om hvor vi alle samles ute. De kan nødnumrene og de vet at de alltid kan gå til en nabo og be om hjelp. Man kan på ingen måte være garantert at det er mulig for en voksen å redde alle andre som er i huset, voksne dør i brann rett som det er. Det er viktig å lære barn hvordan de skal komme seg ut av huset selv og at de skal tenke bare på seg selv og ikke redde andre eller noen av tingene sine. Små barn kan velge å gjemme seg når de blir redde, noe som selvsagt er katastrofalt i en brann, og det er derfor viktig at også de minste har øvd på hva de skal gjøre ved en brann, og det er noe de øver på selv i barnehager hvert eneste år. Hvis dere bruker en mulig brann som argument for ikke å la en ungdom være alene hjemme én natt betyr det at dere har latt være å lære barna deres noe ganske vesentlig og potensielt livreddende og det er skummelt på et helt annet nivå enn hvorvidt ungdommen kan sove alene en natt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Da har man feilet i oppdragelsen av 12-åringen.

På hybler, der de må ta ansvaret forcseg selv.

Nei, foreldre som tror 12-åringen kan klare seg helt alene i nesten et døgn, har feilet.

Flytter 16-åringene ut og bor på egen hånd? Jeg som trodde foreldrene hadde foreldreansvar fram til barna blir 18 og myndige, ser man det. Tydeligvis blir man myndig ved 16 år i Norge nå ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er omsorgsvikt og la ett BARN på 12år være alene om natten!

Å lære de å bli selvstendig og klare seg selv er noe helt annet! 

En 12åring skal ikke måtte ta det ansvaret for at foreldrene vil feste!

Anonymkode: 4ffe0...7ed

Nei, det er det da vitterlig ikke. Omsorgssvikt ville det vært å forlatt ungdommen hemme en uke uten mat. 

En natt hjemme alene ønsker nok de fleste ungdommer. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Nei, foreldre som tror 12-åringen kan klare seg helt alene i nesten et døgn, har feilet.

Flytter 16-åringene ut og bor på egen hånd? Jeg som trodde foreldrene hadde foreldreansvar fram til barna blir 18 og myndige, ser man det. Tydeligvis blir man myndig ved 16 år i Norge nå ;)

Nei.

Ja, selvsagt bor 16-åringene på hybel på egen hånd. Det er ikke slik at mamma flyttr sammen med dem, om du trodde det.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt (da 13) var alene hjemme over natten i fjor sommer. Snakket med ham på forhånd, spurte hva han ville selv, «er du helt sikker», ga nr til naboer osv. 

Han hadde KOST seg glugg ihjel med å være «mannen i huset», spist pizza og snacks og spilt playstation halve natta.  Måtte vekke ham da jeg kom hjem sånn rundt 12, da mente han at jeg bare kunne være borte neste natt også, null stress…

Anonymkode: 90840...11b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Min gutt (da 13) var alene hjemme over natten i fjor sommer. Snakket med ham på forhånd, spurte hva han ville selv, «er du helt sikker», ga nr til naboer osv. 

Han hadde KOST seg glugg ihjel med å være «mannen i huset», spist pizza og snacks og spilt playstation halve natta.  Måtte vekke ham da jeg kom hjem sånn rundt 12, da mente han at jeg bare kunne være borte neste natt også, null stress…

Anonymkode: 90840...11b

Mange ungdommer vil selvsagt like å få ha huset for seg selv litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...