Gå til innhold

Greit å la en 12-åring være alene hjemme en kveld/natt?


Sizz-

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har heller inntrykk av at mange foreldre undervurderer store barn. Da jeg var 11, var jeg overnattende barnevakt til 3 barn, tvillinger på to + én på fem. Jeg sto opp med ungene om morgenen, vasket dem, kledde på dem og lagde frokost til dem. 

Anonymkode: ab104...678

Dette frarådes av alle som kan noe om barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke en 12 åring skal være alene over natten. En 12 åring klarer brasene fint når alt går etter planen, men er ikke moden nok til å handle adekvat om noe uventet/farlig skulle oppstå. 

Anonymkode: 305c9...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt alle dere som kommer med at 15/16- åringer flytter hjemmefra. Å sammenligne en på 16 med en på 12 er jo helt meningsløst. Det er stor forskjell på en på 12 og en på 15/16! Selvsagt går det fint at en som skal begynne på videregående klarer seg selv. Det er en helt annen sak at et barn som fremdeles går på barneskolen skal være alene hjemme over natten. På kveldstid kan selvsagt en 12- åring være alene, men ikke over natten.

HI: om dere hadde hatt mulighet til å ta nattbussen hjem, så ville jeg gjort det.

Anonymkode: d6e46...2d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sizz- skrev (På 31.7.2022 den 16.55):

Har ei 12 år gammel jente som er vant med å være noen timer alene hjemme iblant, men på dagtid eller kveld. 

Men nå skal jeg holde overraskelsesbursdag til min samboer som fyller 30 og vi har ingen til å passe jenta da vi ikke har noen slektninger eller venner i nærheten hun kan være hos. 
Så hun må være hjemme alene fra sen ettermiddag til senest neste formiddag, rundt 12 tiden. 
 

Tenker dere at dette er innafor? Jeg tror selv dette ikke er noe problem for henne for hun er som sagt vant til å ordne selv, men er redd folk rundt skal snakke om oss og/eller ringe barnevernet og lage stor sak utav det. For jo, det finnes folk der ute som bryr seg hakket for mye og som er truende til å finne på sånt. 
Men hva tenker dere er ok? 

Nei absolutt ikke. En på 12 år er fortsatt et barn, hun er ikke ungdom engang. Det er faktisk ikke greit. Jeg hadde veldig liberale foreldre, men første gang jeg var alene hjemme et helt døgn eller mer, så var jeg 17 år. 

Anonymkode: 47500...f33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei absolutt ikke. En på 12 år er fortsatt et barn, hun er ikke ungdom engang. Det er faktisk ikke greit. Jeg hadde veldig liberale foreldre, men første gang jeg var alene hjemme et helt døgn eller mer, så var jeg 17 år. 

Anonymkode: 47500...f33

Da hadde du neppe Veldig liberale foreldre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sizz- skrev (6 timer siden):

Ts her.

takk for svar. Nå er det ikke slik at vi drar på fest i tide og utide, virker som noen har fått inntrykk av det her inne. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg drakk alkohol, så lenge siden er det, så dette er jo et engangstilfelle. 

I tillegg er hun veldig selvstendig, noe hun har vært helt siden hun her vært liten. Om jeg ser tilbake på en hel dag sammen med henne, så styrer hun alt selv. Sett bort fra middagslaging, og det skal hun jo ikke styre med mens vi er borte. Tenkte å kanskje bestille levering av pizzabakern på døra til henne, så har hun noe å kose seg med mens vi er borte. Hun har også en liten hund sammen med seg. Så er jo mye selskap i henne :) 
 

Men har sett noen forslag her inne og det å alliere seg med en nabo som kan banke på døra en gang iløpet av kvelden var jo en god ide. Venninnene hennes er på ferie så vi kan ikke sende henne til dem. 
Jeg er også på tanken om å ikke overnatte, altså at vi kommer hjem med nattbuss i 01 tiden. Det er jo et alternativ. 
 

Men må bare også få sagt at dette her er helt frivillig fra hennes side. Det e ingen som tvinger eller presser henne til dette :) 

 

Jenta di er et barn, du skal ikke sammenligne hun med en voksen selv om hun er selvstendig. Det er isåfall en stor feil. En på 12 skal ikke være alene hjemme en hel natt + påfølgende morgen. Du får enten fikse en barnevakt for hun, eller komme hjem på kvelden selv. Helst før midnatt 

Anonymkode: 47500...f33

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men kjæresten din som fyller 30 år kan sove borte å feste hele natten hvis han vil det, i hans egen bursdag. Men du som har et barn - en stor forpliktelse, kan ikke det samme. 
 

Selv om du må hjem på kvelden så betyr det jo ikke at kjæresten din må bli med? Ansvarlige foreldre drar tidlig fra festen, eller ikke drar i det hele tatt - uavhengig hvem som har bursdag. Syntes faktisk litt synd i datteren din nå, er det slik at kjæresten din må være med over alt for at du skal føle deg OK? Hadde dette vært meg så hadde jeg ønsket kjæresten en god feiring, men blitt hjemme å funnet på noe koselig med bare barnet og meg. 

Anonymkode: 47500...f33

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye alene om natten på den alderen, da mamma jobbet nattevakter. Det gikk helt fint, men tenker at du kjenner barnet ditt best. Samtidig tenker jeg at det bør være en edru voksen tilgjengelig hvis hun skulle bli redd eller noe skulle skje. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (1 time siden):

Jeg var mye alene om natten på den alderen, da mamma jobbet nattevakter. Det gikk helt fint, men tenker at du kjenner barnet ditt best. Samtidig tenker jeg at det bør være en edru voksen tilgjengelig hvis hun skulle bli redd eller noe skulle skje. 

 

Wilma89 skrev (1 time siden):

Jeg var mye alene om natten på den alderen, da mamma jobbet nattevakter. Det gikk helt fint, men tenker at du kjenner barnet ditt best. Samtidig tenker jeg at det bør være en edru voksen tilgjengelig hvis hun skulle bli redd eller noe skulle skje. 

Det er andre tider nå. Jeg er oppvokst en tid hvor jeg måtte ta ansvar tidlig. Samtidlig, vi hadde naboer vi kunne gå til. Ansvarlige voksne rundt oss hele tiden. Jeg var alene med ansvar, men kjente alle i nabolaget. Hadde noe skjedd, hadde jeg mange å spørre om hjelp. Nå dro ikke mine foreldre på fest. De var bare borte innimellom på møter og sånt. Jeg hadde hele gaten av voksne folk tilkjenngelig. Sånn er det ikke i dag. Selv om mine foreldre ikke tok vare på oss, var trygg i nabolaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (På 31.7.2022 den 17.49):

:ler: skjera, folket? 

Jeg var alene hjemme mye på den tiden da foreldre jobbet mye.  Ikke noe problem. Tenker det går fint, ts. Du kjenner jenta di best og vet om hun greier det eller ikke

Var jeg også. Begynte å tømme barskapet og askebegrene for sneiper fra jeg var ca 12. Gikk jo greit, men hadde nok foretrukket å ha ei venninne med meg istedenfor å være alene.

Anonymkode: 508dc...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (13 timer siden):

Nei, foreldre som tror 12-åringen kan klare seg helt alene i nesten et døgn, har feilet.

Flytter 16-åringene ut og bor på egen hånd? Jeg som trodde foreldrene hadde foreldreansvar fram til barna blir 18 og myndige, ser man det. Tydeligvis blir man myndig ved 16 år i Norge nå ;)

Velkommen til bygdenorge, her må man gjerne flytte vekk en times tid eller mer fra foreldrene når man begynner på videregående. Egen hybel, eget ansvar for det meste. Det er helt normalt….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sizz- skrev (På 31.7.2022 den 16.55):

Har ei 12 år gammel jente som er vant med å være noen timer alene hjemme iblant, men på dagtid eller kveld. 

Men nå skal jeg holde overraskelsesbursdag til min samboer som fyller 30 og vi har ingen til å passe jenta da vi ikke har noen slektninger eller venner i nærheten hun kan være hos. 
Så hun må være hjemme alene fra sen ettermiddag til senest neste formiddag, rundt 12 tiden. 
 

Tenker dere at dette er innafor? Jeg tror selv dette ikke er noe problem for henne for hun er som sagt vant til å ordne selv, men er redd folk rundt skal snakke om oss og/eller ringe barnevernet og lage stor sak utav det. For jo, det finnes folk der ute som bryr seg hakket for mye og som er truende til å finne på sånt. 
Men hva tenker dere er ok? 

Nei det er for tidlig, min fikk lov,men da hadde hun søsken på 18 og 22 som også var hjemme,men en er hun alenebarn så bør hun ikke det. skjønner hvis noen ringer bv her

Anonymkode: 624c3...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei det er for tidlig, min fikk lov,men da hadde hun søsken på 18 og 22 som også var hjemme,men en er hun alenebarn så bør hun ikke det. skjønner hvis noen ringer bv her

Anonymkode: 624c3...ddd

Hva i all verden skulle skje om barnevernet ble oppringt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sizz- skrev (På 1.8.2022 den 11.53):

Ts her.

takk for svar. Nå er det ikke slik at vi drar på fest i tide og utide, virker som noen har fått inntrykk av det her inne. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg drakk alkohol, så lenge siden er det, så dette er jo et engangstilfelle. 

I tillegg er hun veldig selvstendig, noe hun har vært helt siden hun her vært liten. Om jeg ser tilbake på en hel dag sammen med henne, så styrer hun alt selv. Sett bort fra middagslaging, og det skal hun jo ikke styre med mens vi er borte. Tenkte å kanskje bestille levering av pizzabakern på døra til henne, så har hun noe å kose seg med mens vi er borte. Hun har også en liten hund sammen med seg. Så er jo mye selskap i henne :) 
 

Men har sett noen forslag her inne og det å alliere seg med en nabo som kan banke på døra en gang iløpet av kvelden var jo en god ide. Venninnene hennes er på ferie så vi kan ikke sende henne til dem. 
Jeg er også på tanken om å ikke overnatte, altså at vi kommer hjem med nattbuss i 01 tiden. Det er jo et alternativ. 
 

Men må bare også få sagt at dette her er helt frivillig fra hennes side. Det e ingen som tvinger eller presser henne til dette :) 

 

Nattbussen høres ut som en nye bedre ide! Har du barn så har du ett ansvar! Og ang naboer, pass på at du vet hvem som vet at hun er alene og hvem som sjekker innom. Desverre litt overgrep som kan skje . Vær forsiktig 

Anonymkode: 4ffe0...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Unnskyld meg, men kjæresten din som fyller 30 år kan sove borte å feste hele natten hvis han vil det, i hans egen bursdag. Men du som har et barn - en stor forpliktelse, kan ikke det samme. 
 

Selv om du må hjem på kvelden så betyr det jo ikke at kjæresten din må bli med? Ansvarlige foreldre drar tidlig fra festen, eller ikke drar i det hele tatt - uavhengig hvem som har bursdag. Syntes faktisk litt synd i datteren din nå, er det slik at kjæresten din må være med over alt for at du skal føle deg OK? Hadde dette vært meg så hadde jeg ønsket kjæresten en god feiring, men blitt hjemme å funnet på noe koselig med bare barnet og meg. 

Anonymkode: 47500...f33

Enig!

Anonymkode: 4ffe0...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (3 timer siden):

Hva i all verden skulle skje om barnevernet ble oppringt?

De hadde sjekket ut forholdene hjemme. For dette er ikke ok! De hadde tatt kontakt med skole, lege, helsesøster, og kanskje naboer.

Anonymkode: 4ffe0...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min datter på 10 år valgte selv å være hjemme alene i helgen. sov alene i huset og var for det meste alene hjemme. Greide det veldig fint selv om huset var bomba når jeg kom hjem. Barnevakten bor i nabohuset vell å merke så det var voksne som passet på. 

Jeg tenker det er innafor om hun har besøk av en god venninne som kan være der sammen med hun. Og så vet jeg ikke om jeg villa ha drukket.  Ett vennepar av oss har ofte størstejenta på 12 som barnevakt til minstegutten om de skal ut her vi bor. Da kan de komme hjem sent på natten, men aldri overnatte borte da. 

Anonymkode: c32f3...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

min datter på 10 år valgte selv å være hjemme alene i helgen. sov alene i huset og var for det meste alene hjemme. Greide det veldig fint selv om huset var bomba når jeg kom hjem. Barnevakten bor i nabohuset vell å merke så det var voksne som passet på. 

Jeg tenker det er innafor om hun har besøk av en god venninne som kan være der sammen med hun. Og så vet jeg ikke om jeg villa ha drukket.  Ett vennepar av oss har ofte størstejenta på 12 som barnevakt til minstegutten om de skal ut her vi bor. Da kan de komme hjem sent på natten, men aldri overnatte borte da. 

Anonymkode: c32f3...bf4

Håper viiiiirkelig du tuller no???????? For en dårlig mor /far du er!! Er det NØD og ingen utvei er en ting, men seriøst?? 

Anonymkode: 4ffe0...7ed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...