Gå til innhold

Greit å la en 12-åring være alene hjemme en kveld/natt?

Sizz-

Anbefalte innlegg

Da jeg var 12 år var jeg sammen med jevnaldrende venninner på hyttetur uten voksne, uten hverken fasttelefon eller mobiltelefon, og uten innlagt vann. Vi måtte hente vann i en stri bekk ved hytta og ta toget til en liten bygd når vi skulle handle inn mat. Vi måtte bare lære oss å være selvstendige, synes det gikk kjempefint 😊

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen problem så lenge du er edru og du tar telefonen hvis hun ringer. 

Anonymkode: f1396...555

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var alene natta over en gang da jeg var 12/13, men mamma skulle egentlig komme hjemmi løpet av natta. Ble veldig bekymret da hun ikke var hjemme på morgenen. Men det gikk helt fint. Var ikke sånn supertrygg, men dette var heller ikke hjem-hjemmet vårt. Hadde det vært hjemme, så ville det føltes tryggere.

Bottom line😅, bare forbered henne godt, vær tilgjengelig på tlf og vær edru så du kan dra hjem ved behov.

Anonymkode: 7323b...cf8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12 åring fikk et valg her i vår- jeg skulle på telttur med 9 åringen(  m klassen sin) og mannen var invitert i 40 årslag ( skulle ikke drikke , men var 2 timer unna) .

Bli med lille- søsken på overnatting en bli hjemme ?

Hadde en tante som  bor 2 hus bortforbi  så hun skulle banke på rett før midnatt og se at alt var i orden.

Han valgte selvsagt å være hjemme alene , med diger pose snop og pizza bakeren levert   på døra. 

Han har egen mobiltlf  og har vett  til å låse døren.

Anonymkode: 1a023...1af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (1 time siden):

:ler: skjera, folket? 

Jeg var alene hjemme mye på den tiden da foreldre jobbet mye.  Ikke noe problem. Tenker det går fint, ts. Du kjenner jenta di best og vet om hun greier det eller ikke

At du og andre var hjemme alene har ingen betydning. For de fleste blir dette helt feil. Foreldre har i stor grad en tendens til å overvurdere egnes barn modenhet. Jo mer man ønsker (trenger) at barnet skal kunne være alene, jo mer modent vurderer man barnet til å være.

Endret av Brunello
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 13 åring var hjemme alene for første gang  over natten i helgen. Han hadde 3 kompiser hos seg. Dei spilte PlayStation og laget seg pizza. Vi hadde kontakt flere ganger på telefon og var ikke lange kjøreturen unna. Han hadde koset seg ilag med vennene og satt pris på tilliten vi gav han.

Han hadde selvfølgelig regler han måtte følge og det klarte han med glans.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heh, jeg var på fjelltur alene og sammen med venner da jeg var 12. Ganske sikker på at jeg var alene hjemme deler av kveld og natt. I dag har man til og med mobiltelefoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sizz- skrev (2 timer siden):

Har ei 12 år gammel jente som er vant med å være noen timer alene hjemme iblant, men på dagtid eller kveld. 

Men nå skal jeg holde overraskelsesbursdag til min samboer som fyller 30 og vi har ingen til å passe jenta da vi ikke har noen slektninger eller venner i nærheten hun kan være hos. 
Så hun må være hjemme alene fra sen ettermiddag til senest neste formiddag, rundt 12 tiden. 

Tenker dere at dette er innafor? Jeg tror selv dette ikke er noe problem for henne for hun er som sagt vant til å ordne selv, men er redd folk rundt skal snakke om oss og/eller ringe barnevernet og lage stor sak utav det. For jo, det finnes folk der ute som bryr seg hakket for mye og som er truende til å finne på sånt. 
Men hva tenker dere er ok? 

Nei det er ikke greit.

Anonymkode: b8c48...b24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var helt greit da jeg var 12, i 1998. Hva har forandret seg?

Det vanligste var at vi var flere venner sammen. Men jeg var også alene noen netter på den tiden. Gikk da helt fint det.

Anonymkode: 2800f...bd3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun ingen venninner hun kan overnatte hos?

Anonymkode: 08f58...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, har en veldig selvstendig 10 årin som er noe alene på ettermiddag, men aldri på natt. Spør om hun kan ligge hos en venninne?

Anonymkode: b213c...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Hva om det begynner å brenne eller skjer noe? Hadde ikke tenkt tanken engang. Det er stor forskjell på å være noen timer alene på dagtid kontra kveld/natt. 

Anonymkode: 715bc...915

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (30 minutter siden):

At du og andre var hjemme alene har ingen betydning. For de fleste blir dette helt feil. Foreldre har i stor grad en tendens til å overvurdere egnes barn modenhet. Jo mer man ønsker (trenger) at barnet skal kunne være alene, jo mer modent vurderer man barnet til å være.

Gi meg bevis på at de fleste mener dette er feil 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 36704...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (Akkurat nå):

Gi meg bevis på at de fleste mener dette er feil 

De fleste som har svart her mener det. Og jeg har i alle fall ikke opplevd at barnas venner et alene hjemme over natta. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min eldste 13, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å gjøre det. Forutsetningen er at barnet faktisk ønsker det selv og er moden nok til det. Han har mobiltelefon og det er lett å sjekke i løpet av dagen om alt er i orden. I tillegg har vi gode naboer ved siden av som han vet han kan gå til om det skulle være noe. Han klarer å lage seg mat selv og jeg vet at han våkner av røykvarslerne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette var helt greit da jeg var 12, i 1998. Hva har forandret seg?

Det vanligste var at vi var flere venner sammen. Men jeg var også alene noen netter på den tiden. Gikk da helt fint det.

Anonymkode: 2800f...bd3

Mødrene ammer barna fortsatt i den alderen nå.

Anonymkode: 10244...c19

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ikke er innenfor. Bør vente minst 2-3 år til. Er stor forskjellig på å være alene på dagtid og kvelden enn en hel natt.  Jeg fikk ikke være alene hjemme en hel natt før jeg var ble fylte 18 😂 men så fant jeg på mye rart også 🤪 

Anonymkode: 02781...525

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mødrene ammer barna fortsatt i den alderen nå.

Anonymkode: 10244...c19

Dette. 

Synes folk må være litt friere til å la barna prøve og feile litt. Man brekker vel ikke armer lenger fordi all lekingen skal foregå med bomull

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...