Gå til innhold

Hvorfor er polygami/flerkoneri tillat i islam?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det handler gjerne om å forsørge enken etter ens bror. De fleste muslimske land tillater imidlertid ikke polygami. 

Anonymkode: 3605c...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer meg på hvorfor det ikke er tillatt i Norge jeg. Hvorfor skal staten legge seg opp i hver mange man gifter seg med? Personlig har jeg ikke noe ønske om mer enn en ektefelle, men om naboen ville ha tre koner så ville ikke det plaga meg. 

Anonymkode: e2fa1...6e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (8 timer siden):

Bare lurer.

Flerkoneri har siden tidenes morgen alltid eksistert. Nå vet jeg ikke om du har lest gamle testamentet, men der er det ingen begrensinger i Guds lov på hvor mange koner menn kan ha, det vil si i tidligere skriftepoker.

I Koranenslov epoke er flerkoneri begrenses og redusert til maks fire og det er også satt vilkår. Vilkår om likebehandling og rettferd mellom konene.

Hovedregelen er en kone, men den som har midler og makter, kan ta til seg opptil fire, men ikke mer.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer meg på hvorfor det ikke er tillatt i Norge jeg. Hvorfor skal staten legge seg opp i hver mange man gifter seg med? Personlig har jeg ikke noe ønske om mer enn en ektefelle, men om naboen ville ha tre koner så ville ikke det plaga meg. 

Nei det burde ikke være ulovlig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å finne ei å gifte meg med, så flerkoneri hadde ikke akkurat vært noe jeg hadde benyttet meg av, men er egentlig enig. Kan forstå det fra gammelt av, men i dagens samfunn hvor katter kan gifte seg med kvinner som har vært menn, og få flere kjønnsløse barn med mange ulike partnere, så finner jeg ingen vettug forklaring, annet enn for å kontrollere mennesker.

Pluss at det legalt sett hadde blitt utfordringer med å gjøre flerkoneri lovlig. Men det hadde man helt sikkert klart å løse.

Anonymkode: 5c712...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi det er en religion som er oppfunnet av menn som tilber en pedofil profet.

Anonymkode: 73519...136

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det bare er tillatt hos sjiamuslimer, og forbudt hos sunnimuslimer.

Anonymkode: de422...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...