Gjest Turi Skrevet 21. november 2005 #21 Skrevet 21. november 2005 Samtalene i barnehagen blir da lagt til barnehagens åpningstid? ← Men barnehagen har gjerne åpent litt lenger enn skolene da... I barnehagen har vi foreldresamtaler mellom 07 og 08 og mellom 16 og 17 - i åpningstiden, men mulig å nå for foreldrene. Er ellers enig i at man evt. får ta en feriedag, men ønsker meg en fleksibel skole også. Men det er klart at lærerne må få skikkelig kompensert for overtidsarbeid -enten ved avspasering eller ved lønn - det skal ikke være de ansattes ulempe.
Nabodama Skrevet 21. november 2005 #22 Skrevet 21. november 2005 Nabodama: Hva er det som gjør at du godtar at tannleger og leger ikke har åpent på kvelden, mens du menr at lærere bør kunne ha det slik? Forøvrig er jeg helt enig i at du burde få time på slutten av arbeidsdagen din pga lang reisevei. ← Det har noe med at de har fast åpningstid, i likhet med butikker, post og bank. Tannleger og leger har likevel vakt på kveld/natt/helg for akutte ting, men jeg har ikke tenkt å presse meg inn da pga min egen arbeidstid. Jeg, og mange andre, må også påregne møter på ettermiddagstid. Derfor ser jeg ikke helt grunnen til at lærerne ikke skal kunne ha det slik.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #23 Skrevet 21. november 2005 Vi skal snart bli innkalt til konferansetime og for oss blir det vanskelig å komme før kl 17 uansett. Jeg kan ikke komme på dagen da jeg er hjemmeværende med 3 barn og det er ikke bare bare å ringe etter barnevakt som kan komme på minuttet. Samboeren kan ikke gå før hans arbeidsdag er slutt som vil si kl 17:00. Ofte kan han ikke gå før etter kl 17:00 pga arbeid som MÅ bli ferdig før han går for dagen. Så for oss er det best å få konferasnetime etter kl 17:00. Når mine foreldre gikk på konferansetimer, så fikk de alltid time på sein ettermiddag/kveld. ← Nå får man jo ikke beskjed om konferansetime på minuttet heller da så det burde jo være mulig å få til.
SissiB Skrevet 21. november 2005 #24 Skrevet 21. november 2005 Nå får man jo ikke beskjed om konferansetime på minuttet heller da så det burde jo være mulig å få til. ← Helt enig, man bruker jo som regel å få noen dagers varsel, så det burde være mulighet til å ordne seg for de fleste.
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #25 Skrevet 21. november 2005 Vi skal snart bli innkalt til konferansetime og for oss blir det vanskelig å komme før kl 17 uansett. Jeg kan ikke komme på dagen da jeg er hjemmeværende med 3 barn og det er ikke bare bare å ringe etter barnevakt som kan komme på minuttet. Samboeren kan ikke gå før hans arbeidsdag er slutt som vil si kl 17:00. Ofte kan han ikke gå før etter kl 17:00 pga arbeid som MÅ bli ferdig før han går for dagen. Så for oss er det best å få konferasnetime etter kl 17:00. Når mine foreldre gikk på konferansetimer, så fikk de alltid time på sein ettermiddag/kveld. ← Beklager, men er man hjemmeværende med barn bør en virkelig klare å få det til før 17.00. Du får melding om konferansetimen flere dager ( gjerne uker) i forvei, så beklager i mine øyne er du bare vanskelig. For jo, du kan klare å skaffe en barnevakt til den halvtimen, eller du kan regelrett ta barna med deg. Mange som må det
SissiB Skrevet 21. november 2005 #26 Skrevet 21. november 2005 Beklager, men er man hjemmeværende med barn bør en virkelig klare å få det til før 17.00. Du får melding om konferansetimen flere dager ( gjerne uker) i forvei, så beklager i mine øyne er du bare vanskelig. For jo, du kan klare å skaffe en barnevakt til den halvtimen, eller du kan regelrett ta barna med deg. Mange som må det ← Jeg er enig i at det ikke burde være noe problem, men stusser på at du skriver at det ikke er noe problem som hjemmeværende. Burde ikke vært noe problem for noen, enten de jobber hjemme eller ute.
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #27 Skrevet 21. november 2005 Jeg er enig i at det ikke burde være noe problem, men stusser på at du skriver at det ikke er noe problem som hjemmeværende. Burde ikke vært noe problem for noen, enten de jobber hjemme eller ute. ← Er man "bare" hjemme, er det da lettere å få dette til, enn å måtte ta fri fra jobben. Ingen av de lærerne barna mine har hatt, har hatt problemer med at vi har tatt med søsken. Derfor burde det ikke være noe problem, for en som er hjemmeværende.
SissiB Skrevet 21. november 2005 #28 Skrevet 21. november 2005 Er man "bare" hjemme, er det da lettere å få dette til, enn å måtte ta fri fra jobben. Ingen av de lærerne barna mine har hatt, har hatt problemer med at vi har tatt med søsken. Derfor burde det ikke være noe problem, for en som er hjemmeværende. ← Spørs vel hvor store barna er det. Å føre en konstruktiv samtale når en tre-åring i den verste trass alderen fyker rundt er ikke bare, bare. Men som tidligere sagt, kan ikke se at det skal være noe problem for noen. En hjemmeværende bør kunne ordne seg barnevakt, og for en yrkesaktiv bør barna komme først, og de fleste arbeidsgivere har forståelse for at en ansatt med barn behøver å kunne ta seg fri for ting som syke barn og foreldresamtaler.
Gjest Gjesta Skrevet 21. november 2005 #29 Skrevet 21. november 2005 Jeg har ikke noe problem med å komme til konferansetimer før kl 1700, og synest det er helt greit at lærere prøver å legge de fleste konferansetimene til dagtid og minst mulig til kveldstid.
Gjest Embla s Skrevet 21. november 2005 #30 Skrevet 21. november 2005 Det har noe med at de har fast åpningstid, i likhet med butikker, post og bank. Tannleger og leger har likevel vakt på kveld/natt/helg for akutte ting, men jeg har ikke tenkt å presse meg inn da pga min egen arbeidstid. Jeg, og mange andre, må også påregne møter på ettermiddagstid. Derfor ser jeg ikke helt grunnen til at lærerne ikke skal kunne ha det slik. ← Regner med at du får betalt for møter du er med på om kvelden? Eller at du får avspasere? En lærer har kanskje 25 h*n må ha konferansetimer med to ganger i året.. Du kan jo regne ut selv. Og hvis lærerne har mulighet til å avspasere denne tiden, vil jo det gå utover barnas læringstid. Meg bekjent er ikke vikarbudsjettene mye å skryte av for tiden. Jeg er helt sikker på at de fleste lærere strekker seg langt for å finne tider som passer de fleste (de som har lang reisevei får time sist på dagen osv), men jeg tror ikke man kan forvente at lærere skal gidde å bruke fritiden sin på deres barn. Det får være måte på dedikasjon! De fleste lærere har også et liv utenom..
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #31 Skrevet 21. november 2005 (endret) De fleste krever mer av andre, for å slippe å måtte gjøre noe selv. Mye enklere å legge alt over på læreren, for å slippe å måtte ta seg fri eller skaffe barnevakt selv. Egoister til den siste dråpe, for alt må jo dreie seg om en selv. Alle andre må jo selvfølgelig legge alt tilrette for meg, for jeg må jo for all del ikke ha noe jobb med noe. Jeg gjør som jeg vil, og det må jo selvfølgelig alle rundt meg ta hensyn til. Og det jeg holder på med, er så mye viktigere enn det alle andre holder på med. Derfor må alle legge tingene tilrette for meg. Beklageligvis er dette holdningen til mange. Endret 21. november 2005 av Piper
Gjest Embla s Skrevet 21. november 2005 #32 Skrevet 21. november 2005 De fleste krever mer av andre, for å slippe å måtte gjøre noe selv. Mye enklere å legge alt over på læreren, for å slippe å måtte ta seg fri eller skaffe barnevakt selv. Egoister til den siste dråpe, for alt må jo dreie seg om en selv. Alle andre må jo selvfølgelig legge alt tilrette for meg, for jeg må jo for all del ikke ha noe jobb med noe. Jeg gjør som jeg vil, og det må jo selvfølgelig alle rundt meg ta hensyn til. Beklageligvis er dette holdningen til mange. ← Ja, og spesielt tror jeg dette er manges holdning til skolen/lærere. Tror mange lider av en eller annen vrangforestilling om at lærere ser på jobben sin mer som et kall/livsstil/hobby enn som "kun en jobb". En annen relatert ting er jo dette fenomenet med at mange foreldre tror det er helt greit å ringe læreren når som helst. Mener ikke at ikke foreldre skal kunne ringe barnets lærer, men mitt inntrykk er at veldig mange av slike samtaler (i helger og på kvelder) kunne vært unngått. En ting hadde vært om hver lærer kun hadde "ditt barn" å forholde seg til, men "ditt barn" er jo bare en av 25, og hvis 25 foreldre skal ringe læreren på kveldstid uten at det er tvingende nødvendig, blir det lett slitasje..
Gjest MrsL Skrevet 21. november 2005 #33 Skrevet 21. november 2005 Det er riktig at en barnehage har lengre åpningstid, men samtidig så er voksentettheten dårligst på morgenen og på ettermiddagen (før 10 og etter 14), så det krever litt planlegging å få til alle foreldresamtalene på dagtid. Jeg er tilhenger av å ha slike samtaler på dagtid. Får man tildelt et tidspunkt som ikke passer er det jo mulig å bytte.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #34 Skrevet 21. november 2005 I vår barnehagen settes slike samtaler opp fra 0730-1645 i barnehagens åpningstid. Første samtale begynner da 0730 og siste 1545, man kan si ifra om tidspunktet ikke passer, men alle bør da klare å få til en samtale i løpet av denne tiden.
Angelheart Skrevet 21. november 2005 #35 Skrevet 21. november 2005 Dette var faktisk helt nytt for meg........ Jeg har aldri vært på konferansesamtale på dagtid, jeg. Skal faktisk i foreldresamtale i barnehagen i dag, kl 18:00. Kunne velge tidspunkt selv, mellom 16 og 19) På skolen til datteren min har det også alltid vært på ettermiddag/kveld, og jeg har aldri tenkt noe spesielt over tidspunktet. Men nå som jeg leser litt her, ser jeg jo at "mine" lærere og barnehagetanter/onkler er veldig "snille", da, som stiller opp på kveldstid! Noen oppfordring om samtale på dagtid har jeg aldri fått.
prinsessa Skrevet 21. november 2005 #36 Skrevet 21. november 2005 Hallo! Jeg syns det burde være mulighet om til konferanse timer på kvelden også. Nå er jeg heldig og jobber ikke fullt så jeg får det til + at vi bare har et barn. Men det er IKKE bare snakk om 2 dager i året. Sønnen min er 2 år og har nettopp begynt i barnehage. For det første er det jo planleggingsdag iallefall 1 gang pr. 1,5 mnd. Så kommer nissefester, luciafester, konferansetimer, foreldrekaffe, foreldremøter, sommeravslutning så jeg syns det er ganske mye jeg. Selvfølgelig er det koselig også det er ikke det. Men kanskje ikke så lett og få til bestandig. Jeg tenker med gru på de som har f.eks 3 barn i barnehage og SFO. En kollega av meg har to barn og de har planleggingsdag forskjellig på SFO og barnehagen. Da blir det altså nesten hver 3 uke i dag fri bare i planleggingsdager + alt det ekstra. Nå tenker dere sikkert at har man fått unger så må man jo følge opp, men det er ikke så lett altså og få alt til å gå rundt og ha forståelsefulle arbeidsgivere. Jeg er en mamma som gjør alt jeg kan for å få med meg alt, har også kuttet til 80% og jobber kveld en dag slik at jeg kan være sammen med sønnen min hjemme 2 dager pr.uke og heldigvis har vi besteforeldre som kan passe på planleggingsdager men jeg tenker på foreldre som jobber 100% begge to og som ikke har besteforeldre som kan passe. Jeg skjønner nesten ikke hvordan man får det til jeg.
Kittykat Skrevet 21. november 2005 #37 Skrevet 21. november 2005 Nå får man jo ikke beskjed om konferansetime på minuttet heller da så det burde jo være mulig å få til. ← Åh? I dag ringte læreren og spurte om vi kunne komme på konferanse time i dag. Når hun ringte. Det gikk jo ikke, da jeg er syk og samboeren måtte ta seg av barna. Det hadde uansett ikke gått i det hele tatt, da han hadde vært på jobb når hun ringte, hvis han ikke hadde vært hjemme pga sykdom. Og han kan ikke bare droppe alt han har i hendene og dra på konferansetime. Vi får se hvilket tidspunkt læreren foreslår. Så må vi se om det passer for oss.
Kittykat Skrevet 21. november 2005 #38 Skrevet 21. november 2005 Er man "bare" hjemme, er det da lettere å få dette til, enn å måtte ta fri fra jobben. Ingen av de lærerne barna mine har hatt, har hatt problemer med at vi har tatt med søsken. Derfor burde det ikke være noe problem, for en som er hjemmeværende. ← Jeg kan ikke ta med meg barna på konferansetime. Det er å be om trøbbel. En 6 åring, en 4 åring og en på 21 mnd. Det hadde blitt helt umulig. Så det er ikke alle som kan ta med seg barna....
Kittykat Skrevet 21. november 2005 #39 Skrevet 21. november 2005 (endret) Beklager, men er man hjemmeværende med barn bør en virkelig klare å få det til før 17.00. Du får melding om konferansetimen flere dager ( gjerne uker) i forvei, så beklager i mine øyne er du bare vanskelig. For jo, du kan klare å skaffe en barnevakt til den halvtimen, eller du kan regelrett ta barna med deg. Mange som må det ← Som jeg skrev tidligere, så kan ikke jeg ta med meg barna på konferansetime, da det vil bare bli bråk med ungene. De er ikke akkurat av typen som sitter musestille og venter på at jeg skal bli ferdig. Og vi fikk en telefon fra skolen i dag vi med spørsmål om vi kunne komme på konferansetime i dag. Det gikk ikke fordi jeg var syk og pappaen måtte ta seg av barna. Vi har ikke fått noen lapp om når konferansetimen er eller noe, så den dagen vi får, blir det kanskje litt vanskelig å komme hvis pappaen er på jobb, for det er han som må gå i så tilfelle. Alt kommer an på hva han holder på med på jobben. Han kan ikke bare gå hvis det er noe som MÅ gjøres ferdig før han går. Sånn er det mange ganger på hans jobb. Og siden vi ikke vet når timen skal være, så kan vi heller ikke planlegge. Og nei, jeg kan ikke skaffe barnevakt på 1-2-3, da vi ikke har så mange å bruke. Alle mine søsken jobber, hans søster jobber + at de bor et stykke unna, svigermor jobber og bor et stykke unna. Så for oss er det ikke bare å ta en tlf så har vi barnevakt. Alle har ikke så mange å få hjelp av. Å ta med oss barna, kommer vi ikke til å gjøre. Da vil ikke vi få fred og ro og vi vil ikke få med oss noe av samtalen. Nei, vi er ikke egoister, vi forstår læreren og hvorfor de vil ta det på dagtid, men det er ikke så lett å få det til på dagtid for alle. Hadde vi fått vite dag og klokkeslett, så kunne vi planlagt og samboeren kunne sagt i fra til jobben at da og da er han borte, men siden vi ikke vet det, så kan han ikke avtale med jobben en gang. Endret 21. november 2005 av Kittykat
Rosenrød Skrevet 21. november 2005 #40 Skrevet 21. november 2005 Jeg er lærer, og i min kommune kan vi lærere, i følge den nye arbeidstidsavtalen, kreve å holde konferansetimer innenfor vår normalarbeidstid, som er mellom åtte og fem. Dersom noen lærere vil gjøre dette på kveldstid, kan de selvfølgelig gjøre det, men foreldrene kan ikke kreve det av oss. Selv gav jeg beskjed til "mine" foreldre om at det ikke var aktuelt, men alle fikk komme med ønsker om tidspunkt, innenfor den oppsatte tiden. Jeg er ikke interessert i å sitte på jobb på kveldstid for et tillegg på 15 kroner timen, dessverre. Det må i alle fall foreldrene til mine elever akseptere. Min jobb er vel ikke mindre verd enn deres?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå