Gjest gjesta Skrevet 20. november 2005 #1 Skrevet 20. november 2005 En rektor oppfordrer foreldre til ikke å be om foreldrekonferanse etter kl. 17 selv om foreldrene må ta seg fri fra jobben for å møte læreren på dagtid. Årsaken er for å spare penger. Foreldremøter etter kl. 17 utløser ekstrabetaling for lærerne i form av timelønn pluss timetillegg for ubekvem arbeidstid. Rektoren mener at ungene er viktigst uansett og at foreldrene greier dessuten fint å komme seg bort fra jobben en stund ellers når de skal utføre viktige ærender. Hvordan stiller du deg til deg? I min situasjon så er det helt ok med konferansetimer på dagtid. Jeg er student og styrer mye av min tid, men jeg hadde ikke gitt avkall på en forelesning. Da jeg jobbet (og pendlet) var det ikke ok. Jeg brukte 3 time t/r jobb så da ble det veldig mye å jobbe inn igjen.
Gjest Gjesta Skrevet 20. november 2005 #2 Skrevet 20. november 2005 Jeg skjønner i grunnen rektoren godt jeg. Kan bli en del timer ekstra dersom mange foreldre spør. Hos oss er alle foreldrekonferansene på dagtid. Jeg har løst det ved å ta en ferie/avspaseringsdag. Det er jo ikke mer enn to ganger i året.
Pauline Skrevet 20. november 2005 #3 Skrevet 20. november 2005 På de fleste skoler er dette "innbakt" i lønna, eller trukket fra før bunden arbeidstid er lagt. Skolen er et service yrke og må derfor ta hensyn til når det passer for foreldrene å møte. Slett ikke alle jobber du bare kan ta deg fri i hytt og vær for å utføre diverse ting i arbeidstida. Noen av de som virkelig sliter med å ta seg slike "avstikkere" er jo lærerene sjøl. Rektoren vil derfor snart smake sin egen medisin når lærerene på skolen begynner å ta seg fri i undervisningstida for å gå på trekantsamtaler. - Og hva med barna, skal de tas ut av skolen for å være med på møtet?
Gjest LoisLane Skrevet 20. november 2005 #4 Skrevet 20. november 2005 Samtalene i barnehagen blir da lagt til barnehagens åpningstid?
Varja Skrevet 20. november 2005 #5 Skrevet 20. november 2005 Så lenge det er en oppfrodring og ikke et pålegg så får det være greit. For meg ville det være nesten umulig å få til å komme til skolen på dagtid, men jeg håper rektoren i så tilfelle kunne ha noen av samtaletimene på ettermiddagen.
Gjest gjesta Skrevet 20. november 2005 #6 Skrevet 20. november 2005 Lærere får ikke timebetalt for å holde foreldrekonferanser på kveldstid. De får en godtgjørelse for oppmøte. En latterlig sum, som jeg vet mange lærere ikke gidder føre opp engang. Det er vist snakk om "brødsmuler". Men at lærere ønsker å holde konferansetimer innenfor vanlig arbeidstid, ja det skjønner jeg. Ikke mange tannleger eller leger som jobber kveldstid nei. Og gjør de det, så får de i alle fall betalt for det.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #7 Skrevet 20. november 2005 Jeg skjønner godt både at lærerne helst vil slippe å jobbe kvelder og at skolen prøver å spare en allerede presset økonomi ved å unngå utgifter som kan unngås.
Gjest LoisLane Skrevet 20. november 2005 #8 Skrevet 20. november 2005 Jeg har hatt en runde samtaler nå, og har klart å avvikle alle innenfor den faste arbeidstiden min. Veldig deilig å slippe å ut igjen på kveldstid for "brødsmuler", som det ble sagt over her. Flott at foreldrene får det til (og er det umulig, stiller vi selvsagt opp). Men som jeg poengterte ovenfor - har ikke hørt at noen barnehager har samtaler på kveld.
Gjest Hilde Skrevet 20. november 2005 #9 Skrevet 20. november 2005 Tidligere ble vi alltid innkalt til samtaler på kveldstid - de senere årene har det blitt tidligere og tidligere. Jeg har en veldig fleksibel arbeidsplass så for meg er det ikke noe problem - synes det er deilig å slippe å gå på skolen på kveldstid.
Gjest MrsL Skrevet 20. november 2005 #10 Skrevet 20. november 2005 Jeg har da hatt foreldresamtaler på kveldstid i barnehage, men da får vi betalt for det i form av avspasering, og det blir jo også dyrt i lengden. Så jeg prøver ebstandig å finne en minnelig tid innenfor min arbeidstid som passer foreldrene å komme på - i samråd med dem.
Gjest Madeline Skrevet 20. november 2005 #11 Skrevet 20. november 2005 Jeg skjønner i grunnen rektoren godt jeg. Kan bli en del timer ekstra dersom mange foreldre spør. Hos oss er alle foreldrekonferansene på dagtid. Jeg har løst det ved å ta en ferie/avspaseringsdag. Det er jo ikke mer enn to ganger i året. ← Dette er jeg enig i. Det er snakk om to dager i året og det må det være mulig å få til. Skulle det være en gang det blir helt umulig å komme på dagtid så tror jeg de fleste lærerne strekker seg langt for å finne en tid som passer.
SissiB Skrevet 20. november 2005 #12 Skrevet 20. november 2005 Trodde det var nokså vanlig rundt omkring på skolene. Det er det i det minste her hvor jeg bor. Synes det er helt greit jeg. Ungene kommer først, og lærerne har da faktisk også en arbeidstid. Som en annen sa, så er det heller ikke mange leger og tannleger som jobber kvelder.
Pimbila Skrevet 20. november 2005 #14 Skrevet 20. november 2005 Jeg begynner med samtalene i morgen. Skal bruke tre kvelder, og det blir avspasering av det. 11-12 timer. Har noen samtaler på dagen også.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #15 Skrevet 20. november 2005 Jeg er lærer og legger alle mine konferansetimer innenfor min "normal"-arbeidstid, som er 8-16. Siden jeg har tre barn å ta meg av selv har jeg ikke mulighet til å sitte på skolen på kveldstid. Jeg legger da konferansetimene i forkant eller etterkant av undervisningstiden min og passe også på at elevene som skal ha konferansetime ikke har undervisning da. Så tar jeg heller planleggingen med meg hjem og gjør den etter at barna har lagt seg om kvelden. Foreldremøter legger jeg til kveldstid. Jeg får ikke avspassering hvis jeg legger konferansetimer/møter til kveldstid, men jeg kan få et symbolsk beløp på ca. 15 kr. timen. P.S.: Dersom foreldre virkelig har store problemer med å møte på dagtid er jeg fleksibel. Jeg har blant annet hatt samtaler kl. 7.30 om morgenen for at foreldre skal rekke på jobb etterpå, eller litt senere enn 16. Med mine egne barn har jeg kun hatt samtaler på dagtid. Jeg prøver da å få en tid hvor jeg ikke har undervisning slik at det kun er min egen planleggingstid det går utover.
Nabodama Skrevet 20. november 2005 #16 Skrevet 20. november 2005 For min del blir det vanskelig, i og med at jeg har 5 mil en vei til jobben. Nå har jeg fått konferansetime kl 11.45, noe som betyr at jeg like godt kan avspasere hele dagen. Ingen vits i å kjøre så langt fram og tilbake, det blir faktisk 10 mil ekstra den dagen i så fall. Det gjør jeg ikke. Må prøve å få den timen på slutten av dagen, ihvertfall. Det kan godt sies at det kun er to ganger i året man må avspasere for å møte til konferanse på skolen. Men det er jo andre ting man må avspasere for i løpet av året også, så det er etter min mening et dårlig argument. Datteren min går med tannregulering, og må inn til kontroll hver mnd. I tillegg er det legetimer, egne tannlegetimer osv. Jeg skjønner at det ikke er optimalt for lærerne å ha møter etter arbeidstid, men litt må det være mulig å tilrettelegge. Ihvertfall slik at de som har verst for å komme fra sin egen jobb, får mulighet til å møte på ettermiddagstid. Jeg og andre yrkesaktive må også påregne å ha møter etter arbeidstid av og til. Jeg får ikke overtidsbetaling, men kan avspasere. Derfor kan jeg ikke se at det er urimelig at lærerne enkelte ganger må ha møter utenfor arbeidstida.
Kittykat Skrevet 20. november 2005 #17 Skrevet 20. november 2005 Vi skal snart bli innkalt til konferansetime og for oss blir det vanskelig å komme før kl 17 uansett. Jeg kan ikke komme på dagen da jeg er hjemmeværende med 3 barn og det er ikke bare bare å ringe etter barnevakt som kan komme på minuttet. Samboeren kan ikke gå før hans arbeidsdag er slutt som vil si kl 17:00. Ofte kan han ikke gå før etter kl 17:00 pga arbeid som MÅ bli ferdig før han går for dagen. Så for oss er det best å få konferasnetime etter kl 17:00. Når mine foreldre gikk på konferansetimer, så fikk de alltid time på sein ettermiddag/kveld.
Far til 2 Skrevet 20. november 2005 #18 Skrevet 20. november 2005 Jeg har forståelse for en slik oppfordring. Lærere har også krav på fritid, selv om dette et stykke på vei er iberegnet i arbeidstiden. Med 20-25 barn (som det kan være i en del klasser) medfører ganske mange sene kvelder om flertallet skulle kreve å få disse samtalene etter 17.00. Om denne lærereren samtidig skulle være aleneforelder sier det seg selv at det ikke er lett å være omsorgsforelder for egne barn. I perioder er det vanskelig å få gode lærere, og ettersom vi har kommet i en heldig situasjon mht valg av lærer vil tapet av læreren være værre en tapet av noen få timers fri. Dessuten vet jeg at skolene i vår kommune sliter med å få budsjettene til å strekke til, selv om det bare er en symbolsk sum lærerene sitter igjen med. Når det skal spares på ALT må naturligvis rektor gjøre sitt ytterste for å begrense utgiftene, selv om det er upopulært hos noen foreldre. Og som noen sier er dette en oppfordring. Jeg synes ikke det er no galt i dette.
Gjest Gjesta Skrevet 21. november 2005 #19 Skrevet 21. november 2005 Har aldri fått konferansetime etter klokken 16, jeg. Trodde ikke at noen skoler tillot dette. I barnehagen legges alle konferanser til barnehagens åpningstid. Kun foreldremøter blir lagt til kveldstid.
Gjest Melk Skrevet 21. november 2005 #20 Skrevet 21. november 2005 Nabodama: Hva er det som gjør at du godtar at tannleger og leger ikke har åpent på kvelden, mens du menr at lærere bør kunne ha det slik? Forøvrig er jeg helt enig i at du burde få time på slutten av arbeidsdagen din pga lang reisevei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå