Gå til innhold

Økonomi- hva er lite, hva er mye?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er heltidsstudent (ja, vi finnes!), og har med studielånet og det jeg tjener om sommeren rundt 120000 i året. Min del av husleien er på rundt 3330 i måneden, mobilen ligger på ca 150 kr i måneden og resten har jeg ikke anelse om, men pengene blir borte! Samboeren min er også student, og han har enda dårligere råd enn meg... Allikevel så har vi det definitivt så vi klarer oss, spiser den maten vi vil, kan gå ut og drikke øl innimellom osv. Men vi har aldri råd til ferie :(

Det merkes at de har lagt om studielånsordningen, fordi nå har vi dårlig råd i slutten av hver måned, før hadde vi bare dårlig råd rett etter jul og i sommerferien! :hoho: Jeg likte det bedre sånn det var før, jeg!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Delilah

Til Milla og Sissan:

Kan jeg spørre om hva slags type jobb(er) dere har, siden dere tjener såpass bra? Dere trenger ikke svare altså, jeg er bare nysgjerrig :)

Selv er jeg i en situasjon der jeg må finne meg en ekstrajobb, for å ha litt til overs. Det er greit nok, er vant til å jobbe mye - men kjedelig at en "aldri" kommer seg ovenpå.

Til gjest som skrev hvilke yrker man kan få utbetalt mellom 18 000,- og 20 000,- i mnd. på. Kan man virkelig det på en sekretær jobb f.eks? Jeg jobber som sekretær nå, men har ca. 14.500 utbetalt. Vet jo at det kan være stor forskjell på disse jobbene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmmm. Merkelige greier.

Jeg har sett tråder her før hvor folk her inne fortalte hvor høy inntekt de har. Da har det blitt oppgitt årsinntekter og da har veldig mange hatt veldig høye inntekter så det ut for. Men i denne tråden er det så langt bare en person som har hatt mer utbetalt i måneden enn meg. (Jeg har litt over 20 000 utbetalt i mnd.) Så årsinntekt er tydeligvis ikke et godt mål på hvor mye lønn en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

SKJERP DERE!!

når du bor bra, har mat, har klær osv

DA HAR DU MER ENN NOK!

hvor går egenlig dine grenser for nok? 10 ganger verdensgjennomsnittet eller 20? hvor mye bedre enn andre skal du ha det for å være fornøyd?

selv får jeg langt mindre utbet i månede enn deg.. og jeg bruker mindre (må jo det.. logisk) og jeg har det bra!!

jeg har ikke råd til ferie, noe særlig med nye klær, spare..

men betyr det at jeg ikke har det "bra nok"

HVA ER BRA NOK?

det som gir meg gleder er det som ikke koster.. vennskap, gå tur i naturen osv

NYT LIVET; DET ER GRATIS :)

SKJERP DERE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gjest som skrev forrige innlegg.

Hvorfor er det alltid gjester som skriver slike refsende innlegg? Virker som om noen skjuler seg som gjest hver gang de skal si noe litt krasst. Synes ikke det er rettferdig å prøve å gi folk dårlig samvittighet for at de er opptatt av hva de tjener.

Vel, vel, uansett har folk forskjellige behov basert på ulike faktorer. Noen bor steder det er dyrt å bo, noen har famile som krever god økonomi (en arbeidstaker, barnehage, klær og mat til alle, sykdom etc).

Selv jobber jeg mye og bruker en del penger på å reise for å tilbringe tid sammen med familie når jeg først har fri. Jeg har så jeg greier meg, men jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg har alltid sagt at jeg ikke har noen ambisjoner om å bli steinrik, men jeg ønsker å tjene såpass at penger slipper å bli en bekymring i hverdagen.

Såpass tjener jeg nå, men det er etter fem år som student der jeg greide meg på det jeg hadde (stipend og lån) og ikke fikk økonomisk hjelp hverken fra foreldre eller andre.

Ingen dårlig samvittighet å spore her :blunke:

Noen som mener jeg burde ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg har studielån på ca 6500 som fordamper i regninger, barnetrygd, bidrag på 2500, støtte til barnepass på 900 og så har sønnen min en hjelpestønad på 900. Jøsses, det ble godt over 12.000.. :o (noen som aner en dårlig økonomisk sans her?)

Likevel er vi stadig på etterskudd, og hver gang bostøtta på 5000 kommer, og jeg kommer ajour med alle regninger føles det

deilig...! :roll:

Det merkes at de har lagt om studielånsordningen, fordi nå har vi dårlig råd i slutten av hver måned, før hadde vi bare dårlig råd rett etter jul og i sommerferien! Jeg likte det bedre sånn det var før, jeg!

Jeg er en av de som er glade for ny-ordningen. Noen har god økonomisk sans, andre har det ikke. Jeg er blant de sistnevnte.. :roll: For meg er det mest gunstig å få penger en gang i mnd. Forutsigbart og trygt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Starya!

Må bare trøste deg litt... Aner absolutt ikke noen mangel på økonomisk sans her, jeg! 12.000 i måneden er slett ikke mye (Særlig ikke hvis du bor i såkalt "bynære" strøk og det vil jeg anta siden du er student).

Synes tvert i mot det er godt gjort å klare å forsørge seg selv og et barn på det beløpet jeg!

Klem fra Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Merkelige greier.

Jeg har sett tråder her før hvor folk her inne fortalte hvor høy inntekt de har. Da har det blitt oppgitt årsinntekter og da har veldig mange hatt veldig høye inntekter så det ut for. Men i denne tråden er det så langt bare en person som har hatt mer utbetalt i måneden enn meg. (Jeg har litt over 20 000 utbetalt i mnd.) Så årsinntekt er tydeligvis ikke et godt mål på hvor mye lønn en har.

Du har heeelt rett ( i mitt tilfelle ).

Min årsinntekt viser ikke hvor mye jeg har utbetalt pr mnd. Dette er på grunn av variabel arbeidsmengde o.l.

På sommeren og høsten ar jeg lite jobb og derfor lite penger. På våren jobber jeg mye og tjener godt.

Dessuten er det jo sikekrt noen som ikke svarte på den forrige tråden som svarer på denne da.

Den forrige var en "skryte-tråd", denne er en "syte-tråd" på en måte. Det er naturlig at de som tjener godt svarte på den fprrige tråden og at de som har dårlig råd svarer her. Tror jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvorfor jeg skriver som gjest?

ikke fordi jeg vil komme med spesielt "krasse" uttalelser.. men når jeg har skrevet med nick så har det kommet så mange "forståsegpåere" som ment de viste hvem jeg var osv.. og tilnærmet direkte personangrep. ubehagelig

jeg har etterhvert skjønt at jeg skiller meg fra gjennomsnittet i mine meniger.. og det ser jeg ingen grunn til å skamme meg over..

MEN det blir likevel slitsom i lengden når andre deltakere på forumet kobler sammen mine meninger fra ulike saker og kaller meg det utroligste..

nei når jeg tenker meg om så er jeg i grunnen utrolig stolt av å ikke være en gjennomsnittlig harry-osloboende-storforbukende-klagende normann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når folk oppgir årslønn er det vel som regel totalt uten at skatt er trukket fra, mens vi nå snakker om utbetalt månedslønn etter skatt. Så litt av forskjellen mellom denne tråden og tidligere tråd ligger vel i akkurat det.

Til Gjest:

Kan være at du har en god grunn for å være gjest hvis du har opplevd ubehageligheter inne på forumet. Innlegget mitt var ikke ment bare på deg, men generelt er det en del innlegg fra diverse gjester som er proppfulle av kritikk og virker som et skalkesjul for 'sterke meninger'.

PP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Delilah!

Du spør hva jeg jobber med: Jeg jobber som markedssjef i et stort norsk selskap. I motsetning til Milla har jeg "bare" fastlønn, så min utbetaling varierer ikke fra måned til måned. Tror Milla jobber som konsulent/programmerer men husker ikke helt.

Jeg jobber heller ikke spesielt mye (ikke sånne 60timers arbeidsuker som mange skryter av at de har), så jeg er alt i alt veldig fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 21.500.- utbetalt hver måned. Av det setter jeg totalt 15.000.- over på diverse konti. Dette dekker ALLE felles regninger, ALLE lån, og felles utgifter til mat o.l. Det inkluderer også noen kroner til sparing.

I tillegg betaler vi fortere ned på boliglånet enn vi trenger. Vi har valgt å gjøre dette siden vi har økonomi til det. Samboeren min har ca 2000 mer enn meg utbetalt, så vi har det bra økonomisk. Men det kan komme dårligere tider, og siden jeg jobber i en utsatt bransje kan det fort endre seg. Derfor har vi funnet en balanse mellom å prioritere nedbetaling av lån samt sparing, med god likviditet som passer oss utmerket.

Vi liker å kose oss med god mat og vin, samt reise litt, så det er også viktig for oss at vi ikke krisemaksimerer unødvendig, men sørger for å ha nok til å leve det livet vi ønsker.

Etter alle "faste utgifter" har jeg tross alt over 6000.- kroner å bruke bare på meg selv, så jeg lider vel ikke akkurat noen nød :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...