Gå til innhold

Økonomi- hva er lite, hva er mye?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

I lys av Tv-aksjons-debatten på siden her vil jeg gjerne få starte en ny diskusjon om folks økonomi. Jeg er til vanlig registrert bruker her, men vil være anonym nå pga at jeg vil bruke min egen økonomiske situasjon som eksempel.

Jeg har utbetalt 10400 kr hver måned. Av dem går 6000 til fellesutgifter som jeg har med samboeren min. (Husleie, lån, regninger, strøm osv)

Av lønna mi bruker jeg også ca 2000 per mnd til mat til oss begge. Han bruker omtrent like mye av sin lønn på mat til oss.

Det vil si at dagen etter lønning er det igjen 2400 kroner som skal holde resten av måneden til t-bane-billetter, underholdning, klær, hygieneartikler og annet jeg trenger. Jeg prøver også å spare litt, så som regel er det bare 1800 igjen til sånne ting etter at alt som er øremerket er satt inn på andre kontoer. Det holder såvidt og akkurat på håret. Dagen før neste lønning har jeg kanskje 5 kroner igjen.

Jeg vil ikke ha det sånn. Men har ikke noe valg. Samboeren min tjener en del mer enn meg, men har mange lønnstrekk fra staten pga en tidligere konkurs, pluss noen saksomkostninger som han ikke har hatt muligheten til å betale før nå. Alt i alt har vi ikke mye penger.

Utad ser det ut som om vi har mer enn nok. Men vi vet bedre.

Noen fler som oss?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har utbetalt 12 000 pr mnd, halvparten går til husleie.

Etter vanlige regninger, barnepass o.l. er betalt, har jeg ca 5-800 kr pr uke, det spørs litt på hvilken mnd det er.

Skulle gjerne hatt mer penger, men jeg klager ikke. Så lenge jeg planlegger og begynner innkjøp til f.x vinterklær til barna en stund før de trengs, så pleier ting gå opp i opp. Ingen ferier eller andre utskeielser her i huset, til og med en kinotur må ofte planlegges godt :)

Men det er de som har det verre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt ettersom jeg har flere jobber, men jevnt over har jeg utbetalt mellom 11 og 15000 et sted (varierer VELDIG). Dagen etter lønning betales lånene, som vi deler på . Så kommer det jo regninger og der varierer det også veldig ettersom mange komme hvert kvartal. . Så et par dager etter lønning var saldoen på 3500 kroner. Tjohoi! Det blir fest av sånt.

Nå skal det nevnes at dette er en ekstremt dårlig måned da.. Har ikke jobbet noe ekstra, hadde en utgift på bilen og alle kvartalsregninger kom på en gang forrige måned.

Sambo har litt større utgifter på lånet enn meg og sitter derfor igjen med nesten ingenting.

Vi klarer også å legge av litt penger. Begge sparer fast noen kroner i måneden.

Neste måned har jeg mer lønn og mindre utgifter. Da skal jeg få vintersko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva bruttoinntekten er, så spiller det liten rolle i forhold til hva man sitter igjen med etter at alle faste utgifter er betalt. Det er den nettoen som avgjør om du har lite eller mye, ikke sant?

Og så spiller det også en rolle hvor du bor for hva som er lite og hva som er mye. Noen steder vil f.eks. reiseutgifter (jeg tenker da ikke på utgifter til/fra jobb/skole) spille inn og spise av nettoen (hvor langt er det til butikken?)

Og så lurer jeg på om man noen gang opplever at man egentlig har nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. De pengene:D

Jeg får ca. 10.000kr i mnd. Av disse går 2100kr til husleie. 1000kr går vanligvis til samboer for ettellerannet jeg har lånt penger for.

Jeg har dyr. Så ca 800kr går til dyreutgifter hver mnd. (Dyrlege,mat,vaksiner og utstyr)

Mat.. Tja.. 2000kr kanskje.

Mobilregning.. 200-250kr.

T-bane.. 22kr en vei. Kan si ca 200-300kr pr. mnd i reiseutgifter.

MÅ ha ting.. Som bind, parfyme, shampoo, deoderant osv.. 400kr

Også på en eller annen merkelig måte sitter jeg vanligvis igjen med minus på kontoen.

HVORDAN skal man forstå hvor mye 10.000kr er?

Sambo klarer iaffal ikke lære meg det. Han har inntekt på 500.000kr i året. Han er personen som alltid kjøper to av alt. Han forstår ikke at jeg ikke kan gjøre det samme.. Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg med stipend og ekstra jobb som gir totalt ca 6000 - 6500 i måneden. 3000 går til felleskonto for betalinger av lån og leie sammen med sambo. Resten har jeg selv.

Studielånet er en ikke-ting som går rett på sparekonto.

I overkant av 3000 er kanskje ikke all verden, men jeg synest jeg har relativt god råd til student å være jeg!

Sparer jevnt og trutt, om enn små beløp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Vi har god råd for øyeblikket. Neste år blir ikke fullt så fett, jeg skal nemlig være hjemme med sønnen vår utover svangerskapspermisjonen. Det er en prioritering som føles verdifull for oss, og vi greier oss på mye mindre enn det vi har nå, egentlig. Forbruket har jo en tendens til å øke med inntekten. Det man har bruker man.

Slik situasjonen er nå sitter vi igjen med mellom 10 - 15 000 i måneden når lån, husleie, regninger og mat er betalt. Neste år får vi mindre inntekt og mer lån grunnet oppussing, og vil da sitte igjen med rundt 5000 når alt er betalt. Det skal da dekke klær og fornøyelser for oss tre i måneden, og det tror jeg skal gå bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god økonomi i dag.

Etter alle faste utgifter (huslån, bilhold, komm.avgifter, telefon/aviser, bussutgifter, sparing, mat, forsikringer, NRK-lisens - blæh, etc.etc) sitter jeg igjen med 8-9 000 kroner i måneden. Samboeren min sitter vel igjen med omtrent det samme.

Hvor disse pengene blir av aner jeg ikke - føler meg alltid blakk.

For 2 år siden var nettoen etter alle utgifter på 2-2500 kroner. Føler meg like blakk i dag som jeg gjorde da, egentlig.

På den tiden hadde jeg full kontroll på alle utgifter og måtte alltid tenke meg godt om. I dag tenker jeg ikke så mye, og sliter med dårlig samvittighet fordi jeg nødvendigvis må "søle bort" en del penger, siden det aldri står mange 1000-lapper igjen på konto ved neste lønning...

Jeg har god råd og vet det. Det jeg unner meg som jeg ikke gjorde tidligere, er impulsferier, rødvin i bar på en mandag, kleskjøp selv om jeg ikke trenger det, og støtte av veldedige organisasjoner.

Huff - når jeg ser det slik, skal jeg jammen sette i gang spareplan. Jeg mener jeg fint klarer meg på 4 000 netto i måneden. Resten kan spares til noe very-extra-special.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har også variabel økonmi fordi jeg tar endel jobboppdrag som det naturligvis ikke er like mange av hver måned. Men i fast lønn har jeg utbetalt ca. 18 000 kroner. Jeg bor i ett fint strøk og må selvfølgelig betale ekstra for det.

Jeg sitter igjen med ca 8000 hver mnd. når alt av faste utgifter er betalt. Men har mer penger pga. oppdragene jeg tar så stort sett har jeg mellom 11-14 000 kroner som jeg kan bruke på det jeg vil. Jeg vet jeg er priviligert men jeg jobber også hardt med mye helgejobb, reising ol. Hadde jeg hatt familie hadde jeg aldri i verden kunne beholdt jobben jeg har.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjennomgang av min økonomi i all offentlighet ville sannsynligvis bringe meg rett på forsiden av dagbladet under rubrikken "trygdemisbruker" - så jeg holder smella :ler:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at jeg bruker den som en "stønad" i arbeidet med å få i gang noe eget :blunke:

Men lov er det ikke, så jeg tenker på å få det inn i ordnede former.

But - ah, the time...

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hir-hir :ler::ler:

Jeg tror "ordentlig" er det siste ordet mine venner ville brukt om meg :ler:

Men - litt sosial samvittighet har jeg, da. Selv om den blir misbrukt av politikerne hvert 4. år...

dorian - (gå og jobb med deg, dorian!!!! :-? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Vi har utbetalt 65000 kroner i måneden tilsammen, da er barnetrygd +bidrag for et barn iberegnet. Dette er masse penger, men må ta i betraktning at vi har myyyye studielån, da han har 6 års univ.utd. bak seg og jeg 5 år på høyskole. (Jeg går på yrkesrettet attføring, er heltidsstudent igjen, men får bra med penger, da jeg også får fra et forsikringsselskap) Etter huslån/stud.lån etc. er betalt, sitter vi igjen med ca 40000 kroner i måneden.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har utbetalt mellom 15-20.000 i måneden, men så jobber jeg mer enn 'normal' arbeidstid. Mye reising, kan til tider være borte to uker i strekk. Så dette er en situasjon jeg ikke skal ha i mange år for å si det sånn.

Har andel i lån på ca.6000 i måneden (12.000 totalt, men deler med sambo) + telefon, strøm, kommunale avgifter, kostnader i forbindelse med bil.

Så noe blir det nå att til mat, klær og fornøyelser. Varierer mye fra mnd til mnd, 5-10 000 tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80% stilling i et såkalt lavt lønns yrke. Netto har jeg utbetalt ca 10.000 kr i mnd. Men jeg er så heldig at jeg ikke har noe lån verken på en 3 år gammel bil eller på leiligheten min på vestkanten (Oslo). Studielån har jeg heller ikke og de faste utgiftene mine er ikke så store, så min økonomi er god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delilah

Kan noen tipse meg om hva slags jobb jeg skulle hatt for å få utbetalt mellom 18 000,- 20 000,- i mnd.?.... :)

Det skulle jeg gjerne hatt....da hadde jeg hatt litt til overs til å spare noe og også til litt mer sosiale aktiviteter...Blir altfor lite av det desverre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kan noen tipse meg om hva slags jobb jeg skulle hatt for å få utbetalt mellom 18 000,- 20 000,- i mnd.?.... :)

Selger i et datafirma, tekniker i et datafirma, eiendomsmegler, økonomisjef, regnskapsmedarbeider i et datafirma, sekretær i et lite datafirma, daglig leder, aksjemegler, advokat, lege, tannlege (med privatpraksis) osv. osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...