Gå til innhold

Hva slags sykkel for jobbpendling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ca 1 mil til jobb. Sykler med elsykkel i dag, og vurderer å få en vanlig sykkel for å få litt mer kondisjonstreningstrening et par ganger i uka. 

Har LANGE bakker på vei hjem, er derfor jeg begynte med elsykkel. 🥵 95% av strekningen er på asfalt. Trenger en sykkel som er mulig å sykle opp bakkene... 

Hva skal jeg egentlig se etter? Og hvor mye må jeg regne med at det koster? Er det hybrid som er tingen? Eller landevei? Eneste jeg har skjønt er at landevei ikke duger på vinterføre, men det er ikke mange ukene i året, og jeg tror ikke jeg sykler på vinterføre uansett. Men er det sykt dyrt? 

Hva med brukt? Jeg aner ikke hva jeg skal se etter?! 

Har prøvd å google, men hallo information overload 😂 

Drar gjerne innom en sykkelsjappe for å prøve, men erfaringsmessig er det greit å vite LITT på forhånd. 

Anonymkode: e292d...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan jo starte med å skru ned hvor mye hjelp du får av elmotoren på sykkelen du har, så du må stå for mer av fremdriften.

Da er det fullt mulig å få opp pulsen og få er greit treningsutbytte fra denne også.

 

om du skal ha vanlig sykkel ville jeg ha kikket på enten hybrid eller grusracer (gravel bike) da disse har litt snillere geometri slik at de fleste sitter bedre på disse. De har også litt mer plass til dekk slik at det er mulig med piggdekk om ønskelig.

 

Sykler finns i alle prisvarianter, noe er dyrt andre koster bare mye penger.

(det er dyrere å kjøpe noe du blir misfornøyd med til 5000 kr enn noe du er strålende fornøyd med til 20.000 😊)

Anonymkode: f5064...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo starte med å skru ned hvor mye hjelp du får av elmotoren på sykkelen du har, så du må stå for mer av fremdriften.

Da er det fullt mulig å få opp pulsen og få er greit treningsutbytte fra denne også.

 

om du skal ha vanlig sykkel ville jeg ha kikket på enten hybrid eller grusracer (gravel bike) da disse har litt snillere geometri slik at de fleste sitter bedre på disse. De har også litt mer plass til dekk slik at det er mulig med piggdekk om ønskelig.

 

Sykler finns i alle prisvarianter, noe er dyrt andre koster bare mye penger.

(det er dyrere å kjøpe noe du blir misfornøyd med til 5000 kr enn noe du er strålende fornøyd med til 20.000 😊)

Anonymkode: f5064...3de

Ja det kan jeg jo absolutt gjøre, særlig hjem fra jobb. Men elsykkelen er tung, og til jobb blir jeg forbisyklet av alle på "manuell" sykkel fordi jeg ikke greier å holde høyere fart enn 26 km/t på flat mark. 

Men ja, jeg kan absolutt bli flinkere til det mens jeg vurderer sykkelkjøp. 😅

Det er jo det som er vanskelig, jeg vet ikke om jeg blir strålende fornøyd med noe til 20k før det er for sent (dvs sykkelen er kjøpt). 🤔 Jeg har kollegaer som sykler til jobb året rundt, og kolleger med sykler til 20k som sykler to dager i året. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: e292d...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja det kan jeg jo absolutt gjøre, særlig hjem fra jobb. Men elsykkelen er tung, og til jobb blir jeg forbisyklet av alle på "manuell" sykkel fordi jeg ikke greier å holde høyere fart enn 26 km/t på flat mark. 

Men ja, jeg kan absolutt bli flinkere til det mens jeg vurderer sykkelkjøp. 😅

Det er jo det som er vanskelig, jeg vet ikke om jeg blir strålende fornøyd med noe til 20k før det er for sent (dvs sykkelen er kjøpt). 🤔 Jeg har kollegaer som sykler til jobb året rundt, og kolleger med sykler til 20k som sykler to dager i året. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: e292d...3e1

Ta en tur innom 2-3 forskjellige sykkelbutikker (tenker da noen med fagkunnskap, ikke første/beste kjedebutikkene du finner) og snakk med dem om dine behov og hva de anbefaler. Da er det mange plasser også mulig å få lånt en sykkel en time eller to slik at du kan få prøvd den.

Anonymkode: f5064...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke kjøpt meg ny sykkel men bare skrudd ned hjelpen på elsykkel. Jeg har jobbsykla i mange år, og også sykla mye for trening. Men da jeg fikk elsykkel så ble det fort bare den som ble brukt. Har en helt ålreit hybrid i kjelleren, men den blir ikke lenger brukt. 

Anonymkode: fe754...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja det kan jeg jo absolutt gjøre, særlig hjem fra jobb. Men elsykkelen er tung, og til jobb blir jeg forbisyklet av alle på "manuell" sykkel fordi jeg ikke greier å holde høyere fart enn 26 km/t på flat mark. 

Men ja, jeg kan absolutt bli flinkere til det mens jeg vurderer sykkelkjøp. 😅

Det er jo det som er vanskelig, jeg vet ikke om jeg blir strålende fornøyd med noe til 20k før det er for sent (dvs sykkelen er kjøpt). 🤔 Jeg har kollegaer som sykler til jobb året rundt, og kolleger med sykler til 20k som sykler to dager i året. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: e292d...3e1

Men jeg sykler i mer enn 25 km/t når motoren ikke bidrar. Fin kondisjonstrening det, er bare å ta i. Ta deg en runde og prøv et par :)

Anonymkode: 247a7...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg sykler i mer enn 25 km/t når motoren ikke bidrar. Fin kondisjonstrening det, er bare å ta i. Ta deg en runde og prøv et par :)

Anonymkode: 247a7...431

Jeg tar i, og da er jeg oppe i max 28 km/t. Det er en tung sykkel når motoren kobler ut. 

Vi må uansett ha en sykkel til i familien (til bruk i helgene), men alle her mener altså at vi heller bør skaffe en elsykkel til? Vanlig sykkel er helt ut? 😅

Anonymkode: e292d...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en lett sykkel som du har mulighet til å sette på litt bredere dekk om det er vinterforhold der du bor.

Ikke kjøp med dempegaffel. Det er unødvendig på bysykkel, og er gaffelen billig så gidder du ikke ta service på den, og da blir den fort dårlig. En sykkel med bra dempegaffel koster mange tusen kroner ekstra.

Anonymkode: 3db52...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...